hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prakje
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: katwijk

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 11:45

hallo wij krijgen over 2 weken de nieuwe tinker maar nu willen wij er ijzers ondergooien maar dat is bij haar nog nooit gebuurt wij heeft hier ervaring mee ik zou het graag willen weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:47

De mijne had ook nog nooit ijzers onder gehad. Keek alleen een beetje van Verward toen die rook van d'r voeten kwam, en was heeeeel verbaasd van dat rare geluid toen ze moest lopen. Daarna ging ze heel trots klippediekloppedie over het erf. Leek wel of ze extra hard stampte!

prakje
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 12:23

nou ik hoop dan dat het bij mij ook zo zal gaan

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:39

Waarom wil je er ijzers onder gooien?
Als jullie er vooral mee in de bak rijden en soms op het strand dan heeft ze geen ijzers nodig.
(gewoon regelmatig laten bekappen)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:54

gooien nog wel *LOL*
ik zal eerst eens kijken of ze zonder kan, veel goedkoper en beter als het gaat!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:48

Als je paard sterk genoege hoeven heeft en je gaat niet zo vaak over de weg zou ik er zeker geen ijzers onder laten slaan, veel makkelijker (met gladheid enzo) en zeker veel goedkoper!
Maar goed, Tiko vond het de eerste keren heel eng, die rook. Begon te steigeren enzo, gelukkig bleef (en blijft) onze hoefmsid heel rustig. Nu na ruim een jaar begint hij er eindelijk helemaal aan te wennen, maar blijft wel raar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:27

Zelfs als je wel vaak over de weg gaat, zijn ijzers soms geen 'must'.
Ik heb Milena twee jaar geleden van de ijzers afgehaald, voor de winter. Maar ze zijn er daarna nooit meer onder gegaan.
Ik heb de hoef rustig uit laten harden, en ik rij nu soms ritten van maar liefst 20-25 kilometer over de verharde weg. Niks aan de hand, geen scheurtje, geen barstje, helemaal niks.
Maar let op, niet elke hoef is hier geschikt voor, en je moet ze heel rustig trainen hiervoor. Dus heel rustig opbouwen, en ook weten wanneer je moet stoppen etc.

Mijn hoefsmid vindt het ook prima. Het hoefmechanisme werkt nu optimaal, en die voeten zijn echt kei- en keihard.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:22

Ik zou er pas ijzers onder zetten als de hoefsmid aangeeft dat het nodig is. Ik wou mijn pony ook zonder ijzers laten, helaas heeft ze ze nodig omdat ze dunne zolen heeft. Als ze niet nodig zijn zijn ijzers zonde van je geld en belemmer je het hoefmechanisme.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:56

Ons 'lease-paard' is bijvoorbeeld wel rondom beslagen. Zij heeft vroeger last gehad van haar rug en door haar op ijzers te zetten bleek ze hier veel minder last van te hebben (natuurlijk ook aanvullende fysiotherapie en dergelijke gehad).
Voor het werk dat ze verricht (voornamelijk bak en strand) zouden ijzers niet noodzakelijk zijn. Gezien de geschiedenis met haar rug houden wij echter liever de ijzers eronder.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:09

Baileys (ook een tinker) heeft wel ijzers ivm. veel aangespannen rijden. Ze was de eerste keer wel verbaasd maar het ging allemaal prima terwijl er nog nooit(!) iets aan haar hoeven gedaan was. Vers uit Ierland, weetjewel. Sterkte

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:56

Mijn pony kreeg ijzers omdat hij te gevoelig liep en zijn hoeven te hard af had gesleten (nooit ijzers gehad, schraapte ook nogal veel) Eerst met speciaal beslag. Hij heeft nooit vervelend gedaan met beslaan terwijl hij de eerste keren bekappen een monster was (inmiddels beter opgevoed Knipoog)
Maar na een aantal keer speciaal beslag (met zooltjes) gingen zijn hoeven steeds verder inscheuren. Toen er weer een week of 8 zonder gelopen en het herstelde keurig. Nu weer ijzers, maar zonder zooltje. Hoop dat het nu wel houdt... Hij schraapt zich namelijk scheef en kreupel...