Kan een veearts een paard kreupel trekken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Kan een veearts een paard kreupel trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 22:05

Wie heeft er ook vaak negatieve ervaringen met veeartsen? Frusty Frusty
Ik had een zelfgefokte pony van 3 jaar voor de verkoop ter keuring (klinisch)aangeboden.
Nu is het echt heel erg braaf, maar tijdens de buigproef schrok het van een hond die op haar afkwam.Ze gaat omhoog,terwijl de veearts haar voet stevig aantrekt,hij blijft vasthouden,laat na een tijdje los en ze loopt vreselijk kreupel!Dit heeft wel 2 dagen geduurd.

Is het nu zo dat als een paard omhoog gaat bij het aantrekken van de voet,er altijd iets ernstigs aan de hand is?Of kan een veearts door de voet te blijven vasthouden tijdens het stijgeren de boel forceren met als gevolg kreupelheid?
De pony loopt altijd goed en is nooit onregelmatig geweest.
Maar de veearts zegt, dat als je bij een paard de voeten aantrekt voor een buigproef, en hij gaat dan omhoog, is er altijd iets aan de hand met dat been.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:19

Er is buigen en buigen.Een veearts kan een been aardig knoeien.Ik vergelijk het maar een beetje met het op je rug draaien van je arm.Dat is ook een beweging die je nooit maakt.Als je zelf je arm op je rug draait gaat dat nog wel maar als een ander het doet, en doortrekt ,kan het flink zeer doen en helemaal als die iemand dat 2 minuten doet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 07:48

Ze kunnen wel degelijk het paard blesseren met de buigproeven. Je kan alle buigproeven zo doen dat het paard er kreupel op loopt! Daarom is het wel zo fijn een veearts te hebben die een beetje weet wat hij doet Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:44

Wanneer je DA de buigproef volgens de regels uitvoert is het heel moeilijk om problemen te veroorzaken. Het uitvoeren van een buigproef is niet te vergelijken met het op je rug draaien van een arm. De beweging die in de buigproef wordt gemaakt is een natuurlijke beweging die tijdens het lopen ook wordt gemaakt alleen nu extreem gebogen (vergelijk het eerder met op je hurken zitten!!). Die beweging wordt extreem gemaakt omdat je juist wil weten of er een probleem zit. De blessure wordt absoluut niet gemaakt door de buigproef, hij wordt alleen duidelijker zichtbaar. Wanneer er geen blessure is en de buigproef wordt goed uitgevoerd dan raakt je paard daar niet van geblesserd.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:57

maar hier ging het er dus om,dat de buigproef niet goed is uitgevoerd...idd,een veearts kan een paard kreupel trekken,en als een paard omhoog gaat,laat je de voet los,en trek je hem dus niet nog ff wat strakker aan...zo'n jong dier weet niet wat er van hem verwacht wordt,en als het dan ook nog schrikt...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:14

Tip nr 1 bij het uitvoeren van een buigproef, wanneer een paard omhoog komt en je laat 'm meteen los, dan kan je die buigproef verder ook wel vergeten. En je moet echt wel heel erg raar doen wil je een paard kreupel trekken in een buigproef, dat lukt niet door vast te houden als het paard omhoog komt, ik vraag me eerder af of die DA nu met een gebroken rug in het ziekenhuis ligt, nadat íe een paard heeft getild.
Een DA die aan een paardebeen een buigproef uitvoert en vasthoud terwijl het paard aan het been trekt is nooit sterk genoeg om de trekbeweging van het paard tegen te houden en als een star stuk hekwerk de klap tegen te houden. Je geeft altijd mee, dus is het bijna onmogelijk om een paard kreupel te trekken.
Ik weet, DA's zijn tot veel in staat maar ze hebben toch nog geen superkrachten hoor!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 23:04

Jantien schreef:
Tip nr 1 bij het uitvoeren van een buigproef, wanneer een paard omhoog komt en je laat 'm meteen los, dan kan je die buigproef verder ook wel vergeten. En je moet echt wel heel erg raar doen wil je een paard kreupel trekken in een buigproef, dat lukt niet door vast te houden als het paard omhoog komt, ik vraag me eerder af of die DA nu met een gebroken rug in het ziekenhuis ligt, nadat íe een paard heeft getild.
Een DA die aan een paardebeen een buigproef uitvoert en vasthoud terwijl het paard aan het been trekt is nooit sterk genoeg om de trekbeweging van het paard tegen te houden en als een star stuk hekwerk de klap tegen te houden. Je geeft altijd mee, dus is het bijna onmogelijk om een paard kreupel te trekken.
Ik weet, DA's zijn tot veel in staat maar ze hebben toch nog geen superkrachten hoor!

Hoi Jantien,
Vergeef me als het onaardig klinkt, maar jij bent ook een veearts ,in opleiding dan,en jullie houden elkaar allen een hand boven het hoofd! Lips are sealed
ik heb de pony laten keuren door een andere veearts , en niets van het voorval verteld, en ze is met vlag en wimpel goedgekeurd! Haha!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:37

Tuurlijk Natasha, de hele wereld is een groot complot en veeartsen zijn er alleen maar om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen over de rug van jouw paard... Gaaaap Slapen

Sorry als ik bot ben, maar ik vind dat een beetje een domme opmerking die je hier maakt.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:19

Wij met veearts uhhm ff naam kwijt(wel in ZH)...we hebben nu van Toor dies echt zoooo veel beter...

Zat een stukje los bot in een paard z'n been...bij ze pees dus Gaby wou het eruit laten halen wou de veearts niet doen want het kon *geen* kwaad...nou stukje ging naar ze pees toe hup gat in ze pees!!!

22 Januari verwachten we ons kleintje

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:17

Natuurlijk bedoelde ik niet dat het paard echt kreupel wordt daardoor, maar dat een onkundig persoon de buigproeven wel verkeerd kan uitvoeren zodat het paard er wel op moet reageren!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

re

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 23:22

Zep schreef:
Tuurlijk Natasha, de hele wereld is een groot complot en veeartsen zijn er alleen maar om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen over de rug van jouw paard... Gaaaap Slapen

Sorry als ik bot ben, maar ik vind dat een beetje een domme opmerking die je hier maakt.

Een veearts is er zeker om geld te verdienen!!!!!!!!!!!
Uitzonderingen daargelaten.
Toen mijn paard doodging aan een imuumziekte, had ik inmiddels wel een rekening van 10.000 gulden!
Utrecht wist ook niet waar het door kwam.Als ik het wilde weten wilden ze wel autopsie doen, en de kosten van ca 2000 gulden moest ik dan ook dokken.Wie is hier nu veearts, en moet leren over paarden?Wie moet in het vervolg weer andere patienten ,met misschien dezelfde symptomen, gaan helpen?
Nog een voorbeeld: als ik een aangereden hond of kat vind op straat, en ik breng hem naar de veearts, kan ik alle kosten betalen, grote rekeningen, terwijl ik het dier ook alleen maar gevonden heb!
Ook afspraken over de rekening delen gaan er dan niet in bij een veearts. En ik weet uit eigen ervaring dat veeartsen vaak zat gewoon een "leeg" medicijn geven aan een overbezorgde klant,die al een uur met haar hondje in de wachtkamer heeft zitten wachten!En wel een gepeperde rekening natuurlijk.
Reacties graag!!!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 08:28

Buigproef en buigproef dat is een verschil.

Maar om geen discussie te krijgen is het eenvoudiger om het dier op de foto te zetten.
Vooral als de buigproef negatief uitvalt.

Hier nog even een bericht hoe de NMa tegen de club van dierenartsen aankijkt.

http://httpd.chello.nl/~j.coolen/nma.htm

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 12:44

De ene veearts is de andere niet!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, F_inley, GoogleAdsense, lindo, Soepkipje, Tinkermuts en 44 bezoekers