3 ijzers, 1 los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

3 ijzers, 1 los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 19:02

Jamaica staat sinds vrijdag op 3 ijzers, 1 is ze (linksvoor) ergens verloren.
Vandaag zou de smid komen, maar die belde dat ie net onder amsterdam met pech stond. Ging ie dus niet redden, dus nieuwe afspraak gemaakt voor zondag.
Nu zit het rechtervoor ijzer ook los.
Ik heb haar nu maar op stal gezet, omdat het risico om het ijzer kwijt te raken me hier minder lijkt.
Of kan ze gewoon de wei op?
Kan ik het ijzer er zelf (of iemand anders) onderuit halen?
Mocht dat kunnen, heeft ze alleen achter ijzers, kan ik dan (in de bak) rijden?



leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:51

ze kan gerust op de wei, als ze tenminste niet mankt
afhankelijk van hoe los het andere ijzer zit, zou je kunnen proberen om het er onderuit te trekken, maar alleen als je zeker weet dat je het zal kunnen zonder haar te kwetsen, en als je alle nagels kan uittrekken
persoonlijk zou ik gewoon wachten tot het er vanzelf afvalt en dan checken voor achtergebleven nagels
ik denk wel dat je haar kan rijden met slechts twee of drie ijzers, maar hou er rekening mee dat ze uit balans kan zijn

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:57

Ik heb weleens op drie ijzers gereden in de bak. Ik doe het liever niet, maar als het niet anders kan wel. Alleen het ijzer er onderuit halen als het heel erg los zit. Wij hebben weleens een ijzer er onderuit gehaald, wat nog maar aan 1 nagel zat en dat ging goed, maar normaal zouden we het ijzer laten zitten tot het loslaat en dan gewoon nakijken op nagels. Ik laat heb ook gewoon in het weiland ondanks losse ijzers.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:23

Als je besluit het ijzer er onderuit te halen, zorg dat je dan met een tangetje de omgebogen stukjes nagel eerst rechtbuigt. Je weet wel, de smid knipt het scherpe stukje af en trekt met een tang een klein krammetje erin, zodat het goed verankert zit. Eerst dat weer een beetje rechtbuigen, anders kun je heel zijn hoef kapottrekken!

Toos paardloos

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:04

Zelf zou ik eerder gaan rijden met 3 ijzers dan met een loszittend ijzers. Voor mijn gevoel hebben ze meer last van een loszittend ijzer dan van 1 ijzer minder.
Als je besluit om het loszittende ijzer eraf te halen dan heeft ze voor geen ijzers meer, ze zou dan (wat lopen betreft) hier redelijk gelijk door lopen.
Hangt ook erg van het paard af, het is voor een paard wel erg wennen om plots zonder ijzers te lopen. De hoef is toch wat gevoeliger. De een reageert hier wat sterker op dan de ander.
Als je gaat rijden zou ik in elk geval geen moeilijke en ingewikkelde dingen doen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 16:00

ik zou ze persoonlijk niet in de weide laten! wat als het ijzers ervan valt, ga dan maar nagels zoeken, die voor ernstige verwondingen kunnen zorgen! k heb zelf al ijzers zien uittrekken, dat lijkt me dan veiliger dan je paard het risico te laten lopen op zo'n spijker te trappen. En die hoefsmid zo snel mogelijk laten komen natuurlijk

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 16:39

Heb laatst een paard gezien dat ook maar gewoon met 1 los ijzer het land in was gegooid. IJzer lag echt te 'klapperen' onder de voet, en is zo ver losgeraakt dat het verschoven is. Resultaat: paard heeft het lipje in z'n witte lijn getrapt, en kon totaal niet meer lopen van de pijn.
Ik zou 'm dus of eronderuit halen (ALS je weet waar je mee bezig bent, anders niet) of anders idd rustig op stal laten staan.
Rijden kan in principe wel, maar als je paardje de laatste tijd toch al weer wat fripsig is, dan zou ik het niet doen op 3 ijzers waarvan er nog eentje los zit ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-02 18:57

ik kan het ijzer niet echt bewegen, maar je hoort hem wel als ze loopt. Zit dus niet mega los.
Zondag komt de smid.
Op stal leek me ook minder risico op lostrappen idd.
Daarbij is in de wei 1 stuk best nat (de rest ik keurig droog) en die bagger zuigt natuurlijk aan dat ijzer.
Zo kunnen er ook geen steentjes enzo tussenkomen (au) dus laat haar lekker binnen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, N_B_N, Paardengek81 en 38 bezoekers