Welke hengst voor Ivanka?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Welke hengst voor Ivanka?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 16:38

Hoi,

Ik zit er nu echt over te denken om Ivanka ook te laten dekken, of dit jaar (oke, dan is het al wel 2003 maar toch...) en anders het jaar daarna.

Maar ik zat wel te denken welke hengst ik dan ga nemen, het liefste zou ik Equitop de Moyon nemen, omdat ik die zelf heel goed heb gekend. Maar hij fokt heel klein en Ivanka is zelf ook al niet groot (1.63m). En later zou ik er dan zelf ook mee willen gaan rijden Lachen

Er zitten ook geen papieren bij Ivanka, ik krijg de papieren iig niet te pakken laat ik het zo zeggen, want ze heeft ze wel, maar ik heb ze niet *LOL*

Maar goed, welke hengst zouden jullie nemen?

Groetjes,
Sanne


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:53

ik zelf!

zou een iets minder grove hengst zoeken!
die niet zulk erge grof benenwerk heeft.
maar wel vrij aan de maat is.

verder ja stamboom dat is jouwn keuze inprenciepe hoeft er niet een hengst op met papieren dan?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:14

Heb je de mogelijkheid om het veulen aan tehouden?
Zo nee, dan moet je er niet aan beginnen, je weet zelf in wat voor geld je Ivanka hebt gekocht omdat ze geen papieren heeft.
Ga je er nu een veulen uitfokken is de kans bijzonder groot dat je niet eens kosteloos wegkomt en dan wil jij niet weten waar het veulen terechtkomt Lips are sealed

Wil je fokken dan had je niet voor dit paard moeten gaan maar voor een merrie met een goed papier en het liefst predikaten,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:22

Ik sluit me helemaal bij Sjuimpje aan. Het heeft al geen eens zin om te gaan fokken met een middelmatige merrie die wel een papier heeft. Een gewone 1, 2 of 3-jarige koop je vaak voor veel minder dan het dekgeld + opfok.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:31

Wat ik uit haar bericht kon opmaken is dat zij zelf op het dier wil gaan rijden. Dan zie ik er toch geen probleem in.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:53

Ze is vast wel slim genoeg om er zelf over na te denken of ze plaats en geld genoeg heeft !

Jij wilt een groter paard toch? dan zou ik een redelijk grote hengst nemen.
Wil je forser of luxer dan Ivanka? dan zou ik zo'n hengst kiezen.
een luxe of forse(of gemiddelde) met hoogte.
en als je ermee in de sport wilt vooral goede bewegeningen.

maar ik denk dat je gewoon zelf moet kijken welke hengst je heel mooi vind en welk type je wilt hebben.
weet je wel al welk ras je wilt?

iig veel succes met het veulen als alles doorgaat!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:57

Tuurlijk moet ze het zelf weten!

Alleen is het zo jammer als je veel geld en tijd stopt en een heel matig paard er aan overhoudt,
voor het zelfde geld kan je een dan een goede driejarige kopen en dan weet je tenminste wat je hebt zonder al de risico's die je loopt bij het opfokken.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:11

Citaat:
Alleen is het zo jammer als je veel geld en tijd stopt en een heel matig paard er aan overhoudt,
voor het zelfde geld kan je een dan een goede driejarige kopen en dan weet je tenminste wat je hebt zonder al de risico's die je loopt bij het opfokken.


Zou bij bovenstaande dat ook voor kinderen opgaan?

Het is natuurlijk toch veel leuker dat je een paard/pony berijdt die je zelf hebt helpen creeren.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:45

Tinne schreef:

Citaat:
En later zou ik er dan zelf ook mee willen gaan rijden

Er zitten ook geen papieren bij Ivanka, ik krijg de papieren iig niet te pakken laat ik het zo zeggen, want ze heeft ze wel, maar ik heb ze niet

Maar goed, welke hengst zouden jullie nemen?



Weet je dan helemaal niets van de afstamming?
Het papier is bij jouw niet zo belangrijk, maar het zou toch prettig zijn als je wat over de afstamming te weten kon komen.
Dat is iets gemakkelijker bij een hengstekeuze.
Of je neemt een Stempelhengst.
Dit is een hengst waaraan je (bijna altijd)aan de kinderen duidelijk kan zien dat hij de vader is. (En dan bedoel niet de kleur)

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 19:15

Sjuimpje"]
Heb je de mogelijkheid om het veulen aan tehouden?
[/quote]

Ja Lachen

[quote="Sjuimpje schreef:
Wil je fokken dan had je niet voor dit paard moeten gaan maar voor een merrie met een goed papier en het liefst predikaten


Ik wil Ivanka ook niet echt als fokmerrie gaan gebruiken, ik wil gewoon 1 veulen eruit fokken. Het veulen blijft daarna ook gewoon bij mij, maakt niet uit of het een hengstje of een merrie is...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:58

als je weet van welk stamboek ze is (kwpn, bwp)(brandmerk)
moet je volgens mij de papieren wel op kunnen vragen hoor
laat de veearts eens controleren op chip ,misschien dat je dan via het chipnummer de papieren kan opvragen bij het stamboek
als je de afstamming weet kun je kijken wat er qua bloed bijpast
ik zou er een hengst op zetten die wel chique is maar niet super slank
ze heeft zelf namelijk mooie stevige benen en een volle bouw wat ik veel mooier vinddan die superluxe barbiepaarden op luciferhoutjes(alvast sorry voor degene die daar wel van houden en zich nu beledigd voelen
hij mag wel lekker aan de maat zijn(ik zou opzoek gaan naar een hengst met eenduitse achtergrond,trakhener , kostolany inde papieren ofzo(gribaldi)

en voor de rest,wat wil je met het veulen gaan doen , springen of dressuur
Jazz of flehmming
ulft lijkt me ook een goede combi(doet iehet trouwensnog??

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 22:38

Troef schreef:
Zou bij bovenstaande dat ook voor kinderen opgaan?

Het is natuurlijk toch veel leuker dat je een paard/pony berijdt die je zelf hebt helpen creeren.


Ik weet dat dat voor iedereen weer anders ligt Troef. De een heeft een paard om het te poetsen en te knuffelen. Een ander verwacht toch een bepaalde prestatie en gaat meer voor het sportieve element.
Maar de vergelijking met kinderen gaat me toch wel een beetje ver hoor. Je gaat het fokken van een veulen toch niet vergelijken met het krijgen van een baby Verward Nee dat is een beetje simplistisch gedacht. Alleen al om het feit dat je een vervelend paard gewoon kunt verkopen, zo makkelijk gaat dat niet met kinderen Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:22

Het punt is wat kan en wil je ermee. Zelfs fokkers die verslaafd zijn aan de fokkerrij ( moi) weten dat als je een goed paard/veulen zoekt je er veel meer kan vinden dan zelf fokken. En dan beginnen met zo"'n afstamming is een gok. Ik zou adviseren. Wil je een veulen opfokken. Koop uit het meer dan ruime aanbod een goed gefokt veulen. Dat is meestal met minder risicos en goedkoper dan zelf fokken, zeker met een merrie zonedr prestaties en predicaten
groetjes en succes
Saraband


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau, diemth, Facebook, Siami, SuperMinx en 44 bezoekers