Bak: houtsnippers en/of zand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Houtsnippers of houtsnippers én zand?

Houtsnippers
3 (12%)
Combinatie met zand én houtsnippers
21 (87%)

Totaal aantal stemmen: 24


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Bak: houtsnippers en/of zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 15:55

Wij zijn een paardrijbak aan het aanleggen op veengrond, hij komt 40 cm hoger dan de grond en het idee was een flinke onderlaag met houtsnippers en dan worteldoek erop en dan een laagje zand. Er ligt ook drainage onder.
Omdat hij op veengrond komt zal hij waarschijlijk af en toe aangevuld moeten worden omdat het dan gaat zakken.
Er ligt dus nu een flink laagje houtsnippers in, en eigenlijk;
Het is superdroog de onderlaag wordt mooi hard met een lekker verend bovenlaagje, dus eigenlijk zit ik erover te denken om er alleen houtsnippers in te laten.
Wat denken jullie? Zand wil inderdaad wel eens te zwaar worden om lekker in te rijden, dus? Of toch een combinatie houtsnippers/zand?
Geef even jullie mening en ervaringen met beide onderlagen.
Alvast bedankt, groetjes Linda


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:56

GEEN houtsnippers, die vergaan en dan slibt de boel dicht en watert je bak niet meer af! Beter is stabiliseren van het zand met stukjes textiel, daar is speciaal spul voor in de handel.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:27

Mijn buurvrouw heeft een onderlaag van zand en daarbovenop een soort vloerbedekking snippers liggen (weet nie precies wat t is) en haar bak is echt super!
Altijd droog!!!!
Mijn bak (zand+ houtsnippers)is echt 3 x nix.. als t veel geregent heeft kun je een week niet rijden omdat t gewoon helemaal blank staat!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:36

Zand met vilt!! Echt, dat raad ik je 100% aan. In die bak reed ik zelfs nog met -10. Nooit bevroren, nooit nat, nooit hard, nooit mul. Die was echt perfect. Kost een berg, een hele grote berg, maar dan heb je ook zeker wat. Later.. mijn bak.. Zelfde bodem! Gewoon geweldig!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:45

Onze bak is heel goed gedraineerd,je kan er altijd in rijden.. We hadden eerst gewoon zand,wat veelste zwaar was,maar nu hebben ze er een flinke laag houtsnippers overheen gedaan en na een paar weken liep ie echt superhoor.. Dan is alles een beetje door elkaar gegaan zeg maar.
In de longeerbak hadden we dit al llanger en ik ben er echt tevreden mee,kan ik tenminste ook eens lekker rijden in de bak.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 19:10

Het punt is dat mijn vader er absoluut geen tapijtsnippers en anders onnatuurlijke producten in wil hebben. Dat is namelijk bodemvervuiling en als je het ooit zou verkopen moet je het helemaal af gaan graven, das dus geen optie.
Mijn paarden komen er trouwens ook gewoon in te staan s´winters als het land te nat is, dus niet alleen om in te rijden.
Maar mijn bak komt dus wel OP het land 40 cm hoger, en zakt dus niet de grond in. Das al veel droger en bovendien ligt er meer dan voldoende drainage onder, dus of het echt dicht zou slibben?
Hier in de buurt hebben ze een bak met ook alleen maar houtsnippers en die ligt er al zo´n 5 jaar en is nog steeds perfect! Daarom zit ik te twijvelen en misschien moeten we het gewoon door elkaar laten mixen, dus geen worteldoek ertussen maar het zand gewoon tussen de snippers door rijden, zoals Denz het zegt.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:26

Je moet idd om de zoveel jaar weer wat bijstorten...,maar ik vind het perfect hoor.

Toen wij zand hadden was het s'winters ook bevroren,kon je enkele dagen ook niet rijden...dus

pmarena

Berichten: 47831
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:30

Ik vind het wel heel raar om worteldoek tussen de snippers en het zand te doen , het lijkt me het meest logisch om eerst worteldoek neer te leggen , over de gedraineerde bodem , en daarna zand + houtsnippers zodat die 2 vermengd worden......

Ik weet er verder ook niet veel van maar dat worteldoek ertussen vind ik wel erg opvallend vreemd eerlijk gezegd Lachen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:44

Wij hebben onze bak ook zelf gelegd. Voor hoe alles precies is, moet ik mijn vader vragen. Maar wat ik weet. Wij zitten op veengrond. Hebben om de meter gedraineerd. In de bak ligt draineerzand gemengd met houtsnippers. Het werkt fantastisch. Eens in de jaar 4 of 5 moet je iets eraan opknappen. Onze bak is vorig jaar opgeknapt. Er is 70mm gevallen op de ene dag en een uur of 24-30 waren alle plassen eruit.
Ik heb er wel gewoon kunnen rijden al eerder, maar er lag wel een plas in.
Overigens moet je er wel dennenhoutsnippers ingooien, want die verteren bijna niet. Inderdaad geen tapijtsnippers, want dan heb je de kans over een paar jaar alles af te moeten graven, vanwege dat het verontreinigd is.Wil je meer weten stuur even een pb'tje met vragen dan zal ik mijn vader even vragen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 06:51

Veen is lastige grond, uiteindelijk wordt alle zand erin gezogen wat je ook doet. Daar waar ik rij is een bak aangelegd met woudzand, met daaronder de gewone drainering wat ook in weide zit. Dus niets extra's. Deze bak ligt er nu 6/7 jaar en nu moet eigenlijk het hele voorste stuk vervangen worden, het is geen zand meer, maar modder (in de winter moet ik eerst door dat stuk en het paad zakt er tot z'n knieen in, m'n laarzen zakken er ook volledig in weg.)
HIer is dus geen worteldoek gelegd.
Ik denk dat worteldoek + woudzand en drainage een hele goede bak op kan leveren. Maar veen blijft altijd nat, ook al leg je het 40 cm hoger. Bij ons komt het voor in de winter dat het waterpeil hoger is dan het land, kortom het land staat ook onder.
Houtsnippers niet doen om de bovengenoemde redenen.

Als het kan moet je de bak iets schuin af laten lopen (moet je wel iets verzinnen dat het zand niet wegspoelt), dat hebben de buren ook gedaan en die hebben op veengrond al 10 jaar een altijd berijdbare bak (staat wel eens blank, maar 5 cm water rij je zo doorheen)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

:)Ikkuh:)

Berichten: 694
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 08:50

wij hebben gewoon alleen zand... mijn vader sleept de bak eens in de week een keertje glad en hij is altijd hartstikke droog... ook als het een paar dagen regent...

01-01-2009
      ♥ Dani 03-08-2011 ♥

germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 08:56

Ikkuh, dat droge red je niet op veengrond helaas..................

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 09:41

Nora schreef:
ik zou geen houtsnipper nemen omdat het s'winter nat en glad kan zijn en het gaat rotten.
met zand is dat niet zo en je hoeft het ook niet naar zoveel jaar te verversen.
Doei,
jolanda

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Ik ben al een keer in zp'n bak met houtsnippers met paard en al onderuit gegaan omdat het zo glad was geworden.

Paardentekoop.net, dé website voor het verkopen en kopen van paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dees, Fleuribelle, Googlebot en 29 bezoekers