nachtdiensten draaien.. tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

nachtdiensten draaien.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 11:48

mijn vriendje heeft een nieuwe baan. Enig nadeel is dat hij 's nachts moet werken. Aangezien hij normaal gesproken 's nachts slaapt, wil ik vragen of er mensen zijn die tips hebben, om de omschakeling makkelijker te maken. Hoeveel moet je nu overdag gaan slapen en hoe doe je dat in het weekend?
Hij werkt van 23 uur tot 7 uur en moet daarna nog een uur naar zijn huis rijden.

Kortom; wie heeft ervaring en/of tips?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:48

Ik draaide nachtdiensten van 23:00 tot 07:30.
De eerste nacht probeerde ik 's avonds wel even lekker op bed te gaan liggen maar ik sliep niet echt vantevoren. Dan krijg je het rond vier uur wel even moeilijk maar goed.
Als ik 's ochtends thuiskwam ging ik eerst even wat eten en drinken (anders wordt je na een uur van de honger alweer wakker) dan vrijwel meteen naar bed. Je valt vanzelf in slaap. De eerste keren werd ik rond twaalf uur alweer wakker. Geen probleem gewoon opstaan als je daar zin in hebt je kunt altijd 's avonds nog even slapen.

Meestal was ik dus 's middags een aantal uren op (als ik vanzelf wakker werd dus) en dan ging ik 's avonds tussen zeven en negen nog even liggen.

Zo kwam ik de nachtdiensten wel door. En tja na de laatste nacht of helemaal niet slapen of na een paar uurtjes opstaan en de rest van de dag wakker blijven anders ben je weer de hele nacht wakker!

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:30

Mijn nachtdiensten bij de ANWB Alarmcentrale lopen van 23:30 tot 07:30 uur.
Mijn ervaring is dat ik rond een uur of 5 een beetje moe word en dan krijg ik het koud, ik neem dus altijd een extra vest oid mee.
Verder drink ik niet meer na een uur of 4 anders moet ik de hele dag mijn bed uit om te plassen. Scheve mond

De dag van de eerste nacht doe ik het rustig aan, een beetje hangen en tv kijken, tukkie doen op de bank. Na de laatste nacht zet ik de wekker om 12 uur en ga er dan ook echt uit. Ik spreek dingen af en hou mezelf de hele dag bezig. Zodra je gaat zitten word je moe en val je in slaap.
Rond tien uur 's avonds ga ik dan weer gewoon naar bed. Dromen

Ik hoop dat je vriend wat met deze tips kan! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:36

Ik draaide van 23.00 uut tot 07.00 uur en moest een uur rijden.

Het naar huis rijden is erg zwaar. Ik dronk een stevige kop koffie voor vertrek en had altijd een flesje AA, geeft energie, suikers, een mars of nog een boterham. Radio aan en raam open. Als het echt niet meer gaat, even stoppen bij een benzinestation om een halfuurtje te rusten en rek en trek oefeningen te doen.

Ik heb het 3 jaar gedaan, en terugrijden werd soms een gevaarlijk moment. Zeker als de zon opkomt en half in je ogen schijnt en je het laatste stukje file krijgt. Heb A2 gereden en een aso's kom je tegen niet meer normaal.

Het slapen. Ik sliep gewoon overdag. Als ik thuis kwam dronk ik thee en at wat beschuitjes, ging met de hond wandelen, goed voor de bloedsomloop van het lange zitten in de auto, daarna lang onder een hete douche of in bad.

Je wordt wel een keer wakker, maar ik bleef liggen en sliep weer in. Om 18.00 uur stond ik op douchen en om 20.00 at ik warm eten.

Tijdens de nacht at ik boterhammen en dronk ik veel water. Sommigen kunnen s'nachts eten, ik niet kreeg maagpijn. Sommigen aten bewust niet s'nachts omdat maagklachten vaak voor komen.

Om een uur of 3 kreeg ik een dip, zo verleidelijk om niet even weg te dutten, maar dat is funest.

De laatste nacht, sliep ik als ik thuis kwam s'ochtends even 3 uur en stond dan op, je bent dan wel moe en rozig maar ging ik die avond pas weer naar bed. rond een uur of 21.00 a 22.00 uur en sliep ik uit. Dit vond ik het beste om weer in het dagritme te komen.

Sommigen sliepen s'morgens 4 uur stonden op en sliepen van 18.00 tot 22.00 uur nog, maar die woonden dichtbij. Ik kon dat niet.

Het beste bep. manieren uit proberen. Iedereen reageert er anders op. Als ik zag dat sommigen maar 4 uur sliepen en een groot bord zuurkool opaten werd ik spontaan misselijk.

Vlak voor dat mijn dienst begon at ik meestal alvast het een en ander.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:37

Oef een uur naar huis rijden. Dat zal het ergste worden. Gelukkig kan hij weg net voor de file. Ik heb drie jaar wisseldiensten gelopen bij KPN in denhaag. Ook om 7 uur naar huis. Maar ik werd de eerste en tweede nachtdiensten verschikkelijk moe in de auto. (ik moest ook een uur naar huis rijden). 1 ding: laat hem stoppen bij een pomp om desnoods daar ff een uurtje te pitten wanneer hij het niet meer trekt, want als je toch doorrijd, val je in slaap. daar kan ik je nog wel een aantal dingen over vertellen. Verder is het draaien van wisseldiensten wel leuk hoor. En op zich is het niet zwaar. Wel vervelend, die vermoeidheid (met name in de auto), maar voor de poet is het bijzonder lekker.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:40

nachtdienst = Gaaaap
De dag voor ik de nacht in ga probeer ik 's morgens uit te slapen (wat niet lukt Haha! ). Verder probeer ik die dag een beetje rustig aan te doen, niet teveel vermoeiende dingen. Ik ga gewoon om 22.45 naar mijn werk tot 7.30. Ben ik 8 uur thuis.
Irritante is dat ik, en met mij meerdere collega 's, zo tegen drieen indutten en rond 7 uur weer opleven! Ik heb dan juist energie voor 10 en kan dus 's morgens moeilijk in slaap komen.
Toch ga ik thuis bijna gelijk naar bed. Mijn bedoeling is tot een uur of 3 te slapen. Meestal is het tot 12 uur, dan eet ik wat (heb meestal niet echt honger want ook dat is in de war Scheve mond ) en kruip daarna weer mijn bed in.
Laatst met die hitte sliep ik van 8 tot 10 en moest ik nog 2 nachten!!! Dat was erg!!! Frusty
Om een uur of 4 ga ik douchen, kleed ik me aan en ga ik wat lezen oid. 's Avonds doe ik rustig aan, slaap soms nog wat en dan ga ik weer naar mijn werk.
Als ik uit de nachtdienst kom slaap ik vaak helemaal niet en ga ik die avond gewoon vroeg naar bed. Soms slaap ik 's middags een paar uurtjes.
Dat was mijn nachtdienstritme, zoals je leest beleef ik er enorm veel lol aan! Dromen

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 16:49

Ik moet een half uur naar huis rijden en dat valt me al enorm zwaar. Je denkt dat je wel kunt vechten tegen de slaap, maar dan kom je bedrogen uit!!
Zonder dat je er erg in hebt, sukkel je weg. Levensgevaarlijk!!!!!

Ik slaap meestal tot een uurtje of 4 's middags, dan ga ik eruit en eten. 's avonds ga ik nog even liggen, maar meestal val ik dan niet meer in slaap! Gaaaap

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:31

En oja, het menselijk lichaam is niet gebouwd om nachtdiensten te draaien. Het is dus ook meestal zo dat je meer als 8 uur slaap nodig heb.
Vooral na de eerste nacht is het verstandig om extra lang te slapen. Des te beter en eerder zit je in het nachtritme.
Ook is het belangrijk om gelijk naar bed toe te gaan na de dienst. Ik wilde ook niet anders. Hoewel het ook wel makkelijker was om na vijf nachtdiensten tot 11 uur op te blijven.

En idd, naar huis rijden kan levensgevaarlijk zijn. Ik ben twee keer in slaap gevallen op de snelweg. Het liep af met een sisser (1 keer reed ik 50 en de andere keer droomde ik over een reuzeschildpad (animalplanet??) met rode poten, maar die poten bleken de remlichten te zijn).
Net wat Flootje zegt, vechten tegen ide vermoeiheid lukt je niet. Op een gegeven moment kan het zelfs zo erg worden dat je niets meer ziet, terwijl je wel je ogen open hebt. Je blik vernauwd zich iig, als je erg moe bent. Frappant is dat als je de auto in gaat vaak je volledig fit bent, maar na vijf minuten voel je gewoon aan je maag/buik(!), dat je heel moe gaat worden. Binnen 5 minuten ben je dat dan ook. Ik reed dus ook altijd zo snel mogelijk naa huis, dus lekker blazen. Was uiteindelijk veiliger als dan ik de hele tijd 100 ging rijden.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 19:16

allemaal bedankt voor de tips. Ik zal ze aan hem doorgeven.
Over dat moe zijn en terugrijden; hij was vanmorgen (na het werk dus) verkeerd gereden en belde me superchagerijnig op. Ik heb hem bijna tot aan zijn huis aan de tel gehad. Hij was niet te genieten. Ik denk dat we het idd maar even moeten hebben over in slaap vallen onderweg.

Nog iets; hoeveel nachtdiensten mag je achter elkaar draaien? is dat wettelijk vastgelegd? En mag je iedere week nachtdiensten draaien, of moeten dit perse wisseldiensten zijn, dus ene week overdag>andere week 's nachts.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 19:23

Prima schreef:
Wel vervelend, die vermoeidheid (met name in de auto), maar voor de poet is het bijzonder lekker.


Hij zou 25% minder verdienen als hij overdag zou werken (ik bedoel dan hetzelfde werk), dus ik vind het niet eens zoveel meer. Ik had minstens 50% verwacht. Het levert zo'n €450 in de maand extra op. Is dat het wel waard?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 00:33

is wel weinig ja, maar ik weet niet of hij pemanent in de nacht werkt? Vergeet ook niet dat het maar een 8 uurige werkdag is en niet 8,5 (half uur pauze)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:47

Over het aantal nachtdiensten is dat geregeld bij de ARBO. Ik weet niet meer hoe dat zit. Er zit een max. per maand aan gebonden. En een minimaal aantal uren van rust na de nachtdiensten.

Het zal per beroepsgroep geregeld zijn. Hangt af van het aantal ploegen er wordt gedraaid. Je hebt ochtend, middag en nachtdiensten. Dus een 3 groepenrooster, maar kan ook een 4 of 5 groepen rooster zijn, dus een vroege middagdienst en een late middagdienst, een vroege nachtdienst en een late nachtdienst. (om 22.00 of 23.00 of 24.00 beginnen).

Je kunt de arbodienst bellen om na te vragen hoe het geregeld is. Best goed om te weten, met personeelstekort wordt er nogal eens de hand gelicht met het houden aan de rusturen in een wisselrooster.

Ze kunnen een reeks van nachtdiensten in plannen en dan wordt het over een jaar bekeken. Als je het eerste half jaar al op je max. zit, mag je de rest van het jaar geen nachtdiensten meer draaien. Als de arbo controle doet en iemand heeft te veel nachtdiensten gedraaid krijgt de werkgever een boete en die kan heel hoog zijn. Spreek uit ervaring.

Sommige mensen kunnen heel goed overweg met nachtdiensten en sommigen kunnen het lichamelijk niet aan. Dat is geen schande. Ik vond het super zwaar, pas na de 3e nachtdienst ging het makkelijker. De 1e nachtdienst was een ramp. Draaide daarom liever 5 nachten achter elkaar, dan 2 of 3 want dan moet je lichaam steeds die omschakeling maken en dat put uit. De 1e nachtdienst probeerde ik te slapen totdat ik eruit moest om me klaar te maken voor vertrek. Was een half uur eerder aanwezig en at mijn warme hap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:56

Nog even vanwege de poet, ja lekker die extra, op een gegeven moment gaat dat een mindere rol spelen. Je leeft in de donkerte want je slaapt overdag. We gaan de winter tegemoet. Ik had licht te kort en de wereld zag er voor mij minder leuk uit in die dagen. Ging daarom ook elke dag onder de zonnebank.

Een collega van mij draaide altijd nachtdiensten. Hij had een beetje een negatieve instelling en die werd erger toen hij als een mol ging leven. Op een gegeven moment is hij doorgedraaid en opgenomen. Helaas nooit meer goed gekomen. Natuurlijk een uniek geval. Maar ik werd altijd na een paar dagen een beetje depri en over de maanden heen gerekend voelde ik dat het mijn stemming beinvloedde.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:10

Ik draai al 10 jaar nachtdiensten, voorheen van 23-7 en nu van 22-7. Eerder vond ik het niet zo erg, als ik maar goed kon slapen. Nu heb ik er meer moeite mee. Ik slaap slecht erna en ben kennelijk gevoeliger geworden voor bioritme.
Voor de 1e nachtdienst sliep ik wat langer en/of s'avonds nog, afhankelijk van hoeveel diensten je hebt. Voorheen was dat 3 om 4 en nu max 2 achtereen.
In de CAO staat geregeld hoeveel nachtdiensten je achtereen mag doen. Staat ook bij hoeveel rust je erna en ertussen moet hebben.
Bij ons is dat bijvoorbeeld na 1..14 uur en na een reeks (2 of meer) 30 uur geloof ik.
Ik vraag me af hoeveel nachtdiensten hij gaat draaien als ie 450 euro onregelmatigheid krijgt. Volgens mij zijn dat er veel.
Enne, een uur naar huis rijden! Dat zou mij niet lukken. Ik ga meestal op de motor omdat ik dan wakker blijf tijdens terugrijden. Ik mis nogal wat stukkies als ik met de auto ga (met radio en raam open!).
Ik sliep altijd tot ong 15 uur en de na laatste nacht tot 12.30u.
Succes!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 17:53

volgens mij gaat ie alleen maar nachtdiensten draaien. 32 u per week gaat het om, geloof ik.
Hij mocht kiezen; de dagdiensten of de nachtdiensten. Hij koos voor 's nachts vanwege 25% meer loon.

Hij heeft na twee nachten werken al zijn twijfels trouwens. Vooral dat uur terug rijden valt hem zwaar

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:16

Jeee, da's wel erg vermoeiend en slecht. Dus altijd nachtdiensten, 32 uur p.w. dus 4 x 8 uur?
Ik draai er 4 of 5 per periode (4 weken ong), dat vind ik meer dan genoeg.
Dat zal ie nooit maanden danwel jaren vol kunnen houden.
Na een aantal nachtdiensten moet je, zoals ik al zei, zoveel uren aaneengesloten uren rust hebben. Dan mag hij dat zeker wel effe opzoeken.
Wat je zei, dat tegenvallen na 2 diensten, is omdat je het niet 'gewend' bent...als je het vaker doet wordt het anders...maar...dat uur, dat wil ik zeker geloven!