aangespannen, verkeersmak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

aangespannen, verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 13:51

Moet een paard/pony helemaal verkeersmak zijn voordat hij aangespannen kan lopen?

Want is het niet heel erg gevaarlijk om met een pony te mennen die wel eens ergens van schrikt? Hoe los je dat dan op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:46

Ik vind dat levensgevaarlijk om met niet verkeersmakke pony te gaan mennen. Ik zie het zo dat omdat er nog een wagentje achter hangt er meer fout kan gaan, dan alleen een pony (ruiter erop) die ervandoor gaat. De kar kan in de sloot raken omslaan enz. Je moet van het ergste uitgaan vind ik.
Je lost het op door ermee te gaan rijden/wandelen ofzo, gewoon steeds een beetje aan enge dingen laten wennen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:31

Zeker wel!!
Natuurlijk kan je paard niet alles niet-eng vinden. er blijven dingen die eng zijn. Maar verkeersmak moet zeker wel!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 22:29

Verkeersmak moet zeer zeker. Maar je blijft wel met een paard onderweg, die kan tenslotte altijd ergens van schrikken. Daarom moet je ook ervaring hebben met sturen, zodat je niet in de knup komt met je teugels bijvoorbeeld.
Isolda is ook een stresskip en die heeft jaren voorbeeldig (bijna dan Haha! ) voor de wagen gelopen.
Berber is bang van tractoren en shovels, dat is bekend. Dan houden we er rekening mee als we die tegen komen.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:16

Natuurlijk moet je paard verkeersmak zijn voordat je helemaal de weg met hem op gaat, maar ik geloof toch niet dat je op alles voorbereid kan zijn. Ik les net ergens dat je het op kan lossen door te gaan wandelen en rijden, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens, als je naast je paard loopt heb je er veel minder controle over (zeker met een wat groter paard) en als je er op zit kan hij van even veel dingen schrikken als voor de kar. En met de kar heeft je paard ook nog oogkleppen op. Mijn paard is eigenlijk wel zo voor de wagen gezet en de weg op gegaan (toen was hij nog niet van mij) ik vind dit niet een hele goede manier, maar mijn paard is over het algemeen heel mak in het verkeer, hij heeft zelfs met optochten meegelopen.