voelen paarden ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

voelen paarden ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 10:29

M;n verzorgknollie staat sinds vorige week op ijzers en vertoont sindsdien als ik haar op stal zet om te borstelelen ander gedrag: ze tilt het linkerbeen hoog op, maait door de lucth en zet het weer neer. Gevolgd door het opnieuw optillen van het linkerbeen. Hiervoor deed ze dit nooit.

Zouden paarden toch iets van het ijzer voelen (bijvoorbeeld een lichte spanning doordat die nagels op spanning gezet zijn)? Ik vind dit erg typisch. Volgens m'n instructeur voelt een paard toch wel dat er wat onder z'n hoef zit. Hij heeft een paard gehad dat de hele stal omverkrabbelde met ijzers en het niet deed zonder ijzers, dat het paard daarna maar zonder ijzers is gehouden.

Hebben jullie ook zoiets meegemaakt? Ik vind het erg typisch. In het land doet ze het niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:40

het kan zijn dat ze het gevoel idd niet gewend is, oftewel dat de ijzers verkeerd ingeslagen zijn, niet in de witte lijn, al is dat hoogst onwaarschijnlijk. Als het paard er blijft last van hebben kan je er een ervaren persoon bijroepen die kan KIJKEN naar het paard, of desnoods een dierenarts. Hopelijk gaat het snel over want zonder voeten geen paard, en bij de meeste heeft het paard zonder ijzers na een tijd enkel nog halve hoeven
veel succes/ geluk (wat zeg je dan)

Enya - Daya :-)

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 10:42

Ze is niet kreupel hoor, ze loopt gewoon, in het land geen afwijkend gedrag, maar op stal met borstelen tilt ze een been op. Dus ze is wel goed beslagen, maar het is net of ze voelt dat er wat onder zit wat er normaal niet onder zit.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:47

Germie, waarschijnlijk vind ze het een raar geluid onder haar voeten. In de wei hoort ze natuurlijk niet dat er ijzers onder haar voeten zitten, maar op beton (meestal ook onder het stro in de stal) en op de weg hoort ze dat als ze haar voeten neerzet, er geluid komt. Misschien vind ze dat vreemd of mooi en schraapt ze daarom zo veel.

Toos paardloos

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 10:50

Ze schraapt ook niet, tilt alleen haar linkerbeen op, maait naar voren door de lucht en zet het weer rustig neer. Echt heel vaag en grappig om te zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:52

Maar het klakt wel op de grond, misschien is ze heel ijdel en vind het gewoon mooi! Haha!

Toos paardloos

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 11:51

Apart paard dan Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:13

Maak er gebruik van en leer haar de Spaanse pas Haha!

Nulla tenaci invia est via

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:16

ja ze gaan er idd iets anders op lopen, naar verloop van tijd zijn ze er natuurlijk aan gewend, en zal het meevallen. maar in het begin gaan ze hun benen mooier optillen in het lopen, bij ons op stal deden ze bij 2 jonge merries, net een paar dagen voor een keuring ijzertjes onder, en ik weet niet of het geholpen heeft, maar ze zeiden van wel, en ze liepen idd heel mooi!

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:23

Toen mijn NF voor het eerst op ijzers ging deed ie dit ook. Hij tilde een voorbeen op en tikte ermee tegen de deur. Helaas ging ie dit steeds harder doen, waardoor mijn deur het een beetje begaf. Nu staat ie weer zonder ijzers en hij doet het ook niet meer.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-02 07:37

Het paard staat nu 1.5 week op ijzers en doet het nog. Dus dan moet ik nog 10 weken geduld hebben voordat het over is, want ze krijgt voor de winter niet nog een keer ijzers Haha!.
Ik zal geduldig blijven en het blijven aanzien (vind het zelf erg leuk om te zien)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 07:53

Het paard van een vriendin gooide ook hoge op met zijn benen, de eerste dagen. dat was wel mooi, of hij het nu nog niet?? denk het niet zal idd wel gewennig zijn.

alweer een jaar samen Lachen

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:04

Natuurlijk voelt hij het. Als jij zwaardere schoenen aan heb dan normaal voel je dat toch ook. En het maakt natuurlijk een ander geluid. En ieder paard reageerd d'r anders op.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:14

Die van mij doet het ook wel is, maar die staat al 5 jaar op ijzers. Die tilt eerst d'r linkerbeen op, zwaait er even mee(ik hoef trouwens alleen maar te zeggen van voet neerzetten) alleen dan gaat het andere been omhoog, en dan zeg ik weer dat been ook laten staan! Dan staat ze je echt aan te kijken, waar bemoei je je mee!
Dit gedrag heeft ze trouwens overgenomen van een ander paard (ik vind het dus ook niet echt heel erg leuk, zeker niet als er mensen in de stal lopen) Maar ik denk wel dat ze het voelt ja! Ach ja, zolanf\g ze er niet kreupel op loopt is er niks aan de hand!!
Groetjes marielle

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, Iccc en 38 bezoekers