Manege in Vries (Jan Dolfing) afgebrand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Manege in Vries (Jan Dolfing) afgebrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 23:00

www.dvhn.nl
Dagblad van het Noorden

Afbeelding
Alle dieren in Vries konden gered worden, dus ook dit geitje, dat de brand op een afstandje bekijkt.
(c) Foto: Noord Ned Fotopersburo

Vries - Kinderen hebben vermoedelijk de brand aangestoken die gistermiddag een gedeelte van manege Jan Dolfing aan de Verlengde Noordenveldweg in Vries heeft verwoest. De politie zegt over sterke aanwijzingen te beschikken dat kinderen die in het stro speelden de brand hebben gesticht. Niemand raakte gewond en ook alle dieren werden op tijd in veiligheid gebracht. De stallen bleven voor de vuurzee gespaard.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE


Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:09

Ik zag het net op hart van NL. Van de 150 paarden en pony`s is er 1 overleden door de verdrukking zeiden ze. Alle pony`s staan nu op het land. Voor de site van de manege hoe het eruit zag kun je kijken op http://www.paardensportcentrum.nl/

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:12

Jan Dolfing staart naar de vlammen die uit het dak van zijn manege aan de Verlengde Noordenveldweg in Vries slaan. Kinderen in de leeftijd van acht en tien jaar kregen les op het moment dat er gistermiddag brand uitbrak. "Zij zijn gered en dat is het belangrijkste. Ook alle paarden zijn op tijd uit de manege gehaald. Ik wil de boel zo snel mogelijk weer opbouwen."

De vuurzee trok gisteren veel bekijks. De Verlengde Noordenveldweg krioelde met mensen die probeerden een glimp van de vlammen op te vangen. De brand is ontstaan in het gedeelte achter de rijbak waar stro was opgeslagen. Kinderen hebben heel waarschijnlijk de brand gesticht. Brandweerwoordvoerder Fred Heerink zegt dat hiervoor sterke aanwijzingen bestaan. "Ik heb begrepen dat er kinderen in het stro speelden."

Rij-instructrice Trix Schuiling gaf les op het moment dat er brand uitbrak. "Ik was bezig met een meisje dat van haar pony was gevallen. Ik merkte dat er kinderen in het stro aan het spelen waren. Ik draaide me om en haalde ze uit het stro. Vervolgens hield ik mij weer met het meisje bezig dat was gevallen. Plotseling riepen andere kinderen dat ze rook zagen. Tussen het stro en de rijbak bevindt zich een houten afscheiding. Deze was binnen een mum van tijd in een vuurzee veranderd. Ik heb alle kinderen onmiddellijk de manege uitgestuurd. Vervolgens zijn de dieren er uitgehaald. Ik raakte niet in paniek. Ik handelde alleen maar."

Hierbij kreeg ze hulp van het personeel en omstanders. Een van hen was stalmeester Jan Derk ter Veer. De hitte van de brand verbaast hem niet. "In dat gedeelte lagen ongeveer vijfduizend balen stro. Als dat vlam vat, kun je beter maken dat je wegkomt. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat stro spontaan in brand vliegt."

De manege bestaat uit twee stalen loodsen, die naast elkaar staan. De brandweer uit Vries is er met behulp van andere brandweerkorpsen in geslaagd de stallen van de vlammen te redden. De omvang van de totale schade is nog niet bekend.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:29

jeetje zeg, wat erg zeg!!! Daarom hou ik altijd mensen uit de hooi en stroschuur!!! Ik ben daar zo voorzichtig mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 07:24

Oh wat erg zeg! Laatst was er brand bij onze manege maar dat kon gelukkig op tijd worden geblust. Lijkt e zo erg als de stallen echt helemaal wweer afbranden.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 07:48

Het is zo'n grote en mooie manege daar. Ik heb er niet gereden, maar ken dus wel iemand die daar ook les geeft.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:50

Ik vraag me af of de verzekering de schade dekt van een brand die is aangestoken door een paar rotjong. Anders is die vent mooi gedupeerd.

De hond is de betere mens


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:19

dan zijn die kinderen verantwoordelijk, dus hun ouders, dus die verzekering moet er voor opdraaien ('schade aan derden')
hij heeft ze zelf uit het stro gehaald, vlak voor de brand, dus de gezichten (en bijhorende namen) zullen wel gekend zijn
maar idd, wat een rotjongen!!!!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Verdrietig

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:34

............nou, hier heb ik geen worden voor, moet je dat geitje zien...en dan al die paarden en mensen, blij dat ze op tijd weg gehaald zijn.. Dit wil je toch nooit meemaken. Verward

;-)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:21

Jeetje daar ben ik vorige week nog geweest Scheve mond
Een grote manege met ontzettend veel paarden, nog een wonder dat ze alles en iederen hebben weten te redden...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:25

jonges jonges, stel je voor...
zouden al die paarden er een trauma aan overhouden...hoop van niet
kindjes, let toch op! k bedoel... zóveel paarden, zóveel mensen???
tja, gedane zaken nemen geen keer, het is er nu aan om vooruit te kijken.
staleigenaar wil zo snel mogelijk alles weer opbouwen, ook zijn leven wel te verstaan?
veel succes

Enya - Daya :-)

prakje
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:42

bij ons in rijnsburg ook gebeurt ook door kinderen hebben het ook aangestoken maar ja zeg wie gaat er nu zo iets betalen ik zie de kinderen het niet doen

geniet meer van het leven het is al kort genoeg

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:56

Die kids gaan zichzelf ook echt niet aangeven hoor! Dus daar zullen ze ook niet achter komen. MAar in principe vind ik dat de ouders er voor op moeten draaien. maar dat is waarschijnlijk niet te achterhalen.

De hond is de betere mens

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:15

die kinderen sorry jongens moesten ze levens lang opsluiten!!!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:46

ja hallo parousha, het zijn KINDEREN!
Jonge kinderen. Denk niet dat die beseffen dat dat gevaarlijk is.
Daarom horen Jonge kinderen ook onder toezicht te zijn (dat dat niet altijd kan weet ik, helaas)

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 13:04

parouscha schreef:
die kinderen sorry jongens moesten ze levens lang opsluiten!!!

Hahaha *ligt in een deuk*
Pff misschien is het wel perongeluk gegaan....

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 13:07

Jeempig wat erg Scheve mond !! Vroeger stond een van onze merrie's daar!! Ben blij dat die daar al een tijdje weg is..maar wat erg voor Jan Dolfing.....

Neeltje

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:53

Oh wat erg zeg, hier ben ik vorig jaar op ponykamp geweest met Elise, is echt een wonder dat ze al die paarden hebben weten te redden, want het zijn d'r echt ontzettend veel!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:07

oh wat erg Scheve mond , dat doe je toch niet.
gewoon even 150 dieren in gevaar brengen , Boos! hier kan ik nou boos om worden

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:20

O, wat vreselijk!!!
Gelukkig zijn alle paarden en dieren en mensen gered!!!
(Of was er toch 1 paard dood, ik hoop het niet!!!)

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:35

Sundancer"]
[quote="parouscha schreef:
die kinderen sorry jongens moesten ze levens lang opsluiten!!!

Hahaha *ligt in een deuk*
Pff misschien is het wel perongeluk gegaan....
[/quote]
Mensen EN kinderen met verstand steken geen stro-opslag in de brand (rijmt ook nog).Dit doen alleen kinderen die in de categorie "Ik-moet-nodig-opnieuw-opgevoed-worden-en-ik-moet-naar-jeugdopvang"...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:58

Nou nou overdrijven is ook een vak. Zover ik in de krant hier heb gelezen waren de kinderen 10 jaar oud, die zullen echt niet het plan hebben gehad om de hele manege in de hens te steken. Ze hebben met een aanstekertje zitten te spelen in het stro en beseften vast niet HOE groot de ravage zou worden. Tuurlijk zaten ze fout maar dat beseffen ze ondertussen vast wel. Je kunt kinderen van 10 jaar oud hier niet volledig verantwoordelijk voor houden.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:33

Wat erg zeg. Gelukkig is ( bijna ) iedereen er goed vanaf gekomen.
En parouscha je kunt kinderen niet opsluiten, vind ik een beetje een onnozele opmerking, je weet toch dat je in nederland woont?
Het is indd een ramp, maar deze kinderen zullen dat volgens mij nooit expres gedaan hebben. En dan nog, beschuldig toch niet zomaar iemand, je weet misschien de helft van het verhaal, en dat die kids het hebben gedaan is duidelijk, maar hoé, expres, of wat dan ook: Dat weet je niet!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 20:38

Ik ben heel vroeger begonnen bij Jan dolfing met lessen. Hij zat toen nog op de oude lokatie. Een jaar of 3 geleden ben ik er nog eens wezen kijken. Hij had toe echt heel veel pensionpaarden staan. 't Is idd een erg mooie manege, hoop dat ie de boel weer snel aan het draaien heeft.

Wat dat aabsteken betreft, We hebben vroeger toch allemaal wel eesn fikkie gestookt. Die jongens hebben nu alleen een heel berorde plek uitgekozen. Reken maar dat ze in angst hebben gezeten toen bleek dat ze het niet meer uit konden krijgen...
Mijn man heeft vroeger als klein guppie in het ouderlijk huis fikkie gestookt in de kleerkast. Dat had ook heel anders kunnen aflopen, zij hadden ze alleen maar rookscha.
Ik denk niet dat dat wat met de opvoedingte maken heeft. Vuur intrigeert nu eenmaal....

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 22:17

jeetje wat erg voor die manege houder! Gelukkig dat alle paardjes goed terecht zijn gekomen, behalve die ene, maar die was niet dood gegaan door drukkingen hoor! er was een andere reden, maar die vind ik een beetje grof om zo neer te zetten, eerlijk gezegt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Aelin, Bo_San, JeaDH, Thats_Me, Vagabondo, xPearl en 50 bezoekers