Het ontwormingsmiddel Equest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 09:03

Ik heb de afgelopen keer dat ik heb ontwormd het middel Equest gebruikt. Dat moest op aanraden van mijn veearts.
Equest is heel erg duur (tussen de f 40,= en f 60,= per spuit) maar ook erg goed. Er hoeft daarmee maar om de 3 maanden te worden ontwormd.
Maar nou komt het: de dosering van Equest moet zeer precies zijn, anders heeft je paard heel snel koliek.
Eén van mijn paarden heeft snel last van wormen, omdat hij dat als veulen al een keer heeft gehad. Maar ik ben ook erg bang voor koliek.
Wat zijn jullie ervaringen met Equest?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 09:09

Goed! Maar mijn paarden hebben niet snel koliek, dus wat dat betreft weet ik het niet.
De paarden zijn er overigens wel makkelijker door geworden het lijkt alsof ze deze spuit minder smerig vinden. En ze kwijlen minder uit, doordat het een gelachtig iets is.
Met Equest kun je inderdaad heel precies doseren en het werkt goed. Zo goed zelfs dat onze paarden, op DA-advies, 2x per jaar ontwormd worden.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:03

Hoi, ik ben ook erg positief over Equest. De paarden vinden het indedaad lekkerder. Vork Wij spuiten altijd standaard voor 600 kg ( voor de haffies) dat is denk ik wel iets teveel maar nog geen last gehad van koliek.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 14:16

Een van onze paarden is erg koliekgevoelig, en we hebben er nog nooit last mee gehad. Ik vind het een ideaal spulletje, omdat het maar 1x per 3 maanden hoeft en er treedt geen resistentie op.

Vreemde manier van prijsvaststelling heeft jouw veearts trouwens, als het "ergens tussen de 40 en 60 gulden" kost. Bij ons kost 1 spuit gewoon 34 gulden!

Sonja


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-01 16:46

Ik kan het ook voor inkoopsprijs kopen van 35 gulden, maar in de winkel is het duurder en ik heb al van mensen gehoord dat ze er 60 gulden voor betaalden (uit de ruitersportzaak).
En kim: pas is 600 kg niet wat veel??? Zo dik is whop toch niet? Pas daar nou maar mee op, want volgens mijn veearts (homeopaat!) mag je echt niet teveel geven...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 19:35

Nee ik betaal ook 34 gulden ervoor. Laatst waren ze in de aanbieding bij onze DA voor 25 piekjes! Lang houdbaar, dus heb er een paar meer gekocht!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 22:27

Citaat:
Op 2001-05-30 16:46, schreef carola:
Ik kan het ook voor inkoopsprijs kopen van 35 gulden, maar in de winkel is het duurder en ik heb al van mensen gehoord dat ze er 60 gulden voor betaalden (uit de ruitersportzaak).


Huh, ruitersportzaak Verward ? Zover ik weet is Equest alleen bij de dierenarts verkrijgbaar!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 02:10

Sonja-jij zegt dat er geen resisistentie optreed bij Equest? Daar was ik namelijk benieuwd naar omdat je normaal gesproken woemkuren met verschillende merken moet afwisselen. Is dit dan niet zo met Equest? Ik heb mijn paarden al 3 keer op rij ontwormd met Equest dus ik heb nu weer ff een ander merk genomen maar als het echt zo is dat wormen niet resistent worden dan blijf ik bij Equest! (Ik koop ze trouwens voor $9.70 scheelt wel een hoop met Nederland zeg!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 09:15

Hoi Pril. Equest wordt nu een aantal jaren verkocht, en natuurlijk al langere tijd getest. Er is nog steeds geen resistentie aangetoond, dus je kunt er in ieder geval van uitgaan dat je het zeg maar een jaar of drie veilig achter elkaar kunt gebruiken. Handig he!

Grtz!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-01 17:08

Mij werd aangeraden om 1 jaar lang het zelfde middel te gebruiken,dan een jaar een ander middel, dan een jaar weer een ander middel, enz......

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 20:46

tja mijn pony had ik een paar weken terug smiddags ontwormd met equest.savonds heeft ze koliek gehad maar we dachten dat het van het rijke gras kwam(dat heeft ze naemlijk al vaker gehad)maar later realiseerde ik me pas dat ik haar die middag had ontwormd dus ik weet nu niet zeker waarvan die koliek kwam..........

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 00:47

Hoi allemaal,

Het schijnt, omdat equest een nieuw soor wormmiddel is, dat daarom geen resistentie is. Als je tussendoor met iets anders ontwormt, kunnen er wormen blijven zitten, net als bij onderdosering. Die wormen bouwen resistentie op en zo komt het dus dat er resistentie optreedt tegen wormmiddelen. Voor wat betreft Equest: Je moet wel opletten dat je er geen paard mee ontwormt die veel wormen heeft, dan krijg je die koliekverschijnselen. Equest pakt als enige wormmiddel ook ingekapselde wormen in de maagwand aan. Die rusten de hele winter in de maagwand en als de dagen lengen en het warmer wordt komen ze ineens tot leven en veroorzaken ze een wormexplosie . Daar kan koliek door ontstaan. Als je dus gaat ontwormen met equest, zou ik het persoonlijk eerder in mei/juni doen, dan in maart/april i.v.m. die wormexplosie. Verder is bekend dat paarden met veel wormen die met equest worden ontwormt ook zo'n wormexplosie krijgen met koliek als gevolg. Ook veulens die jonger dan vier maanden zijn kan je beter niet met equest ontwormen. Verder is het heel belangrijk dat je het gewicht van je paard goed inschat, zeker belangrijk bij jongere dieren. Als je teveel overdoseert, kan dat ook koliekverschijnselen geven. Ik gebruik het nu zo'n drie jaar en ben er zeer tevreden over. Het is trouwens het enige wormmiddel met een nawerking. Andere middelen zijn na 24 uur niet meer werkzaam en equest werkt nog 14 dagen door. Als je paard dus in de wei weer een wormbesmetting krijgt binnen die 14 dagen gaan die wormen ook weer dood. Zo krijg je op den duur een wormvrije weide, waardoor je waarschijnlijk nog minder hoeft te ontwormen. Ik betaalde trouwens de laatste twee keer f 30,-- per spuit, kocht er steeds 1 tegelijk. Ik ben zeer tevreden en zou willen dat bij ons de hele stal het gaat gebruiken!! Eigenlijk is dat dus niet goed, maar ik wil er niet vanaf en ben dus een uitzondering bij ons op stal. De rest wordt allemaal tegelijk, op tijd, met een ander wormmiddel ontwormt.
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 22:57

hoi,

ik ontworm ook met equest en bevalt me heel goed een van mijn paarden is ook koliekgevoelig maar van bijwerkingen heb ik geen last en met geven is ook geen verknoeien meer zoals ik wel eens met de andere wormspuiten had alleen voor jonge veulentjes tot 4 maanden mag het niet gegeven worden
groetjes tina Cool

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:16

Equest is niet een nieuw middel ,maar pas toegestaan op de Nederlandse markt .

Het is al jaren onder de naam Quest te verkrijgen in de USA en Australie.

Misschien iets om goedkoop in te slaan via on-line kopen in de USA ?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 21:12

hai, ik koop ze altijd per doos, dus voor mij zijn ze ook bijna inkoopprijs. geen van me paarden hebben er ooit last van gehad, en ik heb een keer van een belgische dierenarts een ontwormings schema gekregen. Oja, overdosring hebben die van mij kennelijk geen last van, want ik geef ze een hele spuit en het zijn D pony's...

Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, eempje41 en 119 bezoekers