Wie gaat orun 1e fase doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Wie gaat orun 1e fase doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 21:21

Ik ben me aan het orienteren voor de 1e fase, zijn er bokkers in nh die dit najaar ook gaan?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:33

ik ga wel weer examen doen in 2003, moet het rijden namelijk nog doen Frusty Maar ik ga niet weer heel de cursus doen. Ik maak de 1e fase nog af, daarna zie ik wel weer. Sommige paarden die meerijden zijn gewoon niet te hanteren, en dan daar examen op doen Boos! Maar ja, ik weet ook niet waar ik het ga doen, ergens zuid holland of zo denk ik.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:34

1e fase hoef je toch niet voor te rijden?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:37


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:39

voor de basiscursus hoef je niet te rijden voor de 1e fase instructeur wel.
ik wil de basis gaan doen, maar je moet lid zijn van een vereniging en dan een lidmaatschapnummer van de knhs krijgen maar daar moet ik nog even achteraan. Boos!

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:10

ik wilde de 1e fase springen gaan doen dit najaar, maar gezien Raimaer's drachtigheid en Pablo's kwakkelen moet ik helaas overslaan *baal* Wat en waar wil jij het gaan volgen?


Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:26

Astrid, doe het nou niet!! Zonde van je tijd!
Jij hebt genoeg ervaring om zo in de bak te gaan staan, daar heb jij echt deze cursus niet voor nodig.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:39

Fitzroy schreef:
Astrid, doe het nou niet!! Zonde van je tijd!
Jij hebt genoeg ervaring om zo in de bak te gaan staan, daar heb jij echt deze cursus niet voor nodig.


gelijk heb je! Achteraf had ik ook een beetje spijt dat ik het gedaan had, zoveel gezeur daar. Zussen die op elkaars paarden examen deden, dat kan toch niet Extreme duivel en dat slagen natuurlijk Extreme duivel

maar ja, ik maak de 1e fase wel ff af Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:43

Ik denk erover, maar verwacht dat ik aan studeren en twee paarden rijden + starten al genoeg tijd kwijt ben.

Ik wil toch wel graag ooit dat papiertje hebben, voelt toch iets beter, ook ivm verzekering enzo.
Maar misschien ga ik ook wel een jurycursus doen en dan ook lesgeven, lijkt me ook erg leuk.
Maar eerst m'n rijbewijs maar eens halen!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 06:01

Ja Fitz, ik heb de basis al gedaan en daar had ik voor het lesgeven lage punten (6.5 of zo) : er moest les gegeven worden op L-nivo maar ik kreeg manegeruiters in de baan die er amper op konden zitten. Ik viel daardoor een beetje stil en ging niet zoals het hoort gewoon de basis uitleggen (ik moest geloof ik wijken als onderdeel behandelen dus ik raakte in 'paniek': hoe moet ik deze ruiters ooit laten wijken Verward . Ik ben met lesgeven meer in mijn sas bij het hogere werk Haha!
Dus het is eigenlijk een 'revanche' voor mezelf. Ik ben bang dat de theorie net als bij de basis vrij saai is (weinig nieuws geleerd) maar ik wil het toch wel gaan doen denk ik. Het leuke voor mij zit erin het rijden van andere paarden, daar heb ik gewoon nog heel weinig ervaring in. En ik had graag de allround gedaan maar die is helaas niet hier in de buurt.

Maar het formulier is nog niet weg hoor, dus als er velen zijn met slechte ervaringen dan zie ik er misschien wel vanaf en zoek ik gewoon paarden van bokkers waar ik af en toe even op mag rondtuffen om zo mijn gevoel voor wisselende paarden te verbeteren *LOL*

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 07:47

Als ik het goed begrijp ben je met de basiscursus al bevoegd om lessen te geven. Daarmee scherm je ook dat stukje verantwoordelijkheid en verzekering af.
Als werkelijk de enige reden is dat je het wel leuk lijkt om paarden van andere cursisten te rijden zou ik toch eerst eens gaan kijken op een lesavond. Want dat is nu waar ik slechte verhalen over hoor.
Succes met je overpeinzingen.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 07:52

Ik hoor er ook slechte verhalen over. Je moet met een L-paard komen en die van anderen rijden. Vervolgens rijdt een ander jouw paard naar de maan. Ik moet ook nog een wp in de B springen halen en wil het dan misschien ook gaan doen, maar neem niet het wedstrijdpaard mee. Daar wil ik niemand op aan het springen hebben.
Is het echt zo erg Fitz? Ik kan me haast niet voorstellen dat een L1-paard niet te rijden zou zijn, maar aan de andere kant: iemand die op m'n verzorgpaard moet komt er ook niet op weg, ze is erg eenkennig en houdt niet van druk en gepluk (gaat ze steigeren en bokken en als je dan gaat slaan, dan wordt ze kwaad)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:43

Op de cursus waar ik heb gezeten zijn we pas de laatste 5 lessen van paard gaan wisselen. Helaas was Fitz toen kreupel en mocht ik als gevolg daarvan niet eens mee doen met het andermans paard rijden.

Enne .. Astrid, zodra Fitz weer goed is, houd ik me aanbevolen! Jij mag die wissels van Fitz in een middagje voor elkaar timmeren.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:44

Op de cursus waar ik heb gezeten zijn we pas de laatste 5 lessen van paard gaan wisselen. Helaas was Fitz toen kreupel en mocht ik als gevolg daarvan niet eens mee doen met het andermans paard rijden.

Enne .. Astrid, zodra Fitz weer goed is, houd ik me aanbevolen! Jij mag die wissels van Fitz in een middagje voor elkaar timmeren. }>

Btw, wie wil er nu geen lichte tourruiter op zijn paard? Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:34

Rieja schreef:
Ik denk erover, maar verwacht dat ik aan studeren en twee paarden rijden + starten al genoeg tijd kwijt ben.

Ik wil toch wel graag ooit dat papiertje hebben, voelt toch iets beter, ook ivm verzekering enzo.
Maar misschien ga ik ook wel een jurycursus doen en dan ook lesgeven, lijkt me ook erg leuk.
Maar eerst m'n rijbewijs maar eens halen!


Helemaal hetzelfde hier *LOL* Maar volgens mij is er in Noord-Holland geen allround-opleiding en mijn interesse gaat toch meer uit naar het springen.

trouwens Astrid, als je graag een paar vreemde paarden wilt rijden. Ik heb er wel een staan waar je een rondje op mag rijden hoor. Alleen hij is nog niet zo ver als die van Fitz Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:36

En ik heb ook nog 6 verzorgknollies astrid, mag je wel testen hoor (wel in prov. grunn)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:51

Astrid er zijn wel wat mensen hier op bokt die Orun eerste fase hebben gedaan. Ik denk dat het goed is om zoveel mogelijk ervaringen te horen van mensen die zelf de cursus hebben gedaan zoals Fitzroy en niet van mensen die alleen maar van horen zeggen een beeld over de cursus gevormd hebben.

o.a. Eveline heeft afgelopen voorjaar Orun eerste fase gehaald. Je zou eens aan haar kunnen vragen wat ze ervan vond. Je kan ook m.b.v. de zoekfunctie meer mensen opsporen die Orun gedaan hebben, om naar hun ervaringen te vragen.

Maar zo te horen heb je al aardig wat aanbiedingen om je rijkunsten op andere paarden uit te kunnen proberen. En als je eens in de buurt van Almere bent, heb ik er ook nog wel eentje staan. (wel een groentje nog hoor) Lachen

succes met je keuze.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:48

tja, maar zelfs MI paarden kunnen heel vervelend zijn!! Deze was echt niet te rijden. Verder hebben wij eerder gewisseld van paarden, er was er zelfs eentje bij die een week van te voren met een ander paard examen ging doen, dat vind ik ook nie kunnen!

Maar ja, het maakt mij allemaal nie uit, ik ga de rest gewoon nog ff doen (rijden)

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 13:55

Ik ben ook iemand met haar verhaal uit tweede hand, maar ik heb wel 2 ervaringen (telt dat?).

Mijn eerste Orun ervaring was goed. Mijn paard viel in op een examern voor een kreupel paard van een stalgenoot van me. Het examen was streng en eigenlijk waren er in deze beginnerscursus (basis geloof ik) enkel de Z ruiters die geslaagd waren voor hun rijden. Dit was in Zoetermeer ZH. Het lesgeven, de theorieles en de omgang onderling was wel aardig voor elkaar, kreeg ik het idee.

Mijn tweede ervaring met de Orun was een slechte. Mijn instructrice volgde de cursus in Bruinisse of Oude Tonge (daar ergens). Degene die daar de cursisten les gaf maakte er echt een potje van en hij had na afloop ook een heeeeeeeel slecht slagingspercentage. Ik geloof dat maar 2 van de hele groep daadwerkelijk geslaagd waren. Mijn instructrice is geslaagd voor haar theorie (ondanks slecht les en slechte instructies wat wel en niet geleerd moest worden, en daar heb je toch een docent voor), ze is ruim geslaagd voor haar lesgeven, maar voor haar rijden is ze gezakt. Of het waar is of niet laat ik in het midden, maar zij zei dat ze door haar docent in negatief daglicht bij de examinatoren was gezet. Ze reed op een driejarig paard van iemand anders (ja L niveau, maar niet heus) dat steeds onder haar en anderen aan de kletter wilde gaan. Orun wil dan zien dat je hard naar voren rijdt. Zij wilde het anders oplossen, wat resulteerde in een meer ontspannen paard. Orun was het daar niet mee eens. Ik snap nog niet dat ze hebben kunnen zeggen dat ze niet kan rijden... ze kan perfect met nog zoekende paarden aan het werk en met haar eigen paarden rijdt ze Z1/Z2. Ik vond het hele Orun verhaal stinken...

Kortom: als je de cursus gaat volgen kijk goed naar de lokatie en degene die je les gaat geven. Het is het verschil tussen slagen en zakken.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:27

Ga heel goed na wie er dan lesgeeft en volg dat een paar keer!

Er is niets zo vreselijk om les te krijgen van iemand waar je niet helemaal in gelooft. Germie, dat wp in het springen is niet nodig als je de dressuurrichting wilt volgen.
Verder moet je er geen moeite mee hebben dat iemand anders op jou paard klimt.

Je 'papieren' heb je al voorelkaar, verder ben je in de sport ook al wat opgeklommen... theorie haal je met 2 vingers in je neus... instructie: kijk goed of je les wilt hebben van die personen.....

ik denk dat ik het geld liever uit zou geven aan instructie!
Misschien eens bij Herman Wientjes (die was het toch?) informeren of hij af en toe eens een leerpaard voor je weet/heeft.

Oh, voor de duidelijkheid. Ik heb de cursus dus niet gedaan. Wel heel erg over nagedacht. Maar ik ben ontzettend wijs met mijn instructrice; we bekijken wekelijks hoe we het e.e.a gaan aanpakken, komt daar een andere instructeur tussen dan is het toch lastig om iets systematisch op te bouwen lijkt mij. Verder ben ik behoorlijk kieskeurig wie ik op mijn paard zet. Het voordeel voor mij zou zijn dat ik mijn papieren voorelkaar heb, maar ik heb naast mijn baan & paard al zo weinig (geen) tijd over, dus lesgeven zit er voorlopig toch niet in.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:40

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:43

Marjolein schreef:
voor de basiscursus hoef je niet te rijden voor de 1e fase instructeur wel.


Deze opleiding heb ik ook gedaan.. Hij is wel vrij pittig, maar je leert er zo vreeeeeselijk veel van! Tis echt leuk! Haha!

Maar zorg wel dat je een slachtoffer hebt waar je iedere week een paar keer mee kunt oefenen, anders red je het niet.. Haha!

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:44

liberty schreef:
Astrid, doe het nou niet!! Zonde van je tijd!
Jij hebt genoeg ervaring om zo in de bak te gaan staan, daar heb jij echt deze cursus niet voor nodig.


Ja, ik zou het wel doen.. De cursus is misschien erg duur, maar dat papiertje geeft wel een soort verzekering! Het spreekt mensen aan als je dat papier kunt laten zien!

Bovendien is het ook beter voor als er iets gebeurd.. :-D

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 17:49

Wauw zeg, maar goed dat ik dit topic toch even geplaatst heb, de ervaringen zijn in het algemeen niet echt geweldig als ik het zo lees. Ik denk dat ik die 400 euro maar in mijn zak ga houden Knipoog enne, ik maak graag gebruik van jullie aanbod om eens op een paardje te komen rijden.

Wat Fitz en de wissels betreft, ik heb gezien hoe hij kan bokken tijdens de wissels Lachen, zo heb ik ook eens op jurrita gereden (van jura) , ik dacht dat die wissels bevestigd waren, verkeerd begrepen dus, een mega-bok en ik lag er pardoes naast Haha! .

Als er nog meer ervaringen zijn dan hoor ik dat graag, vooralsnog zet ik het idee maar even in de koelkast.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:11

astridh schreef:

Als er nog meer ervaringen zijn dan hoor ik dat graag, vooralsnog zet ik het idee maar even in de koelkast.


van mij krijg je je gelijk, ik maak de 1e fase af, maar dan houd het ook op }> Ik laat me niet kennen, het rijden wil ik gewoon nog halen. Ik heb in mei examen gedaan, maar heb niet eens te horen gekregen wanneer ik het opnieuw kan doen Verward Ga morgen maar eens bellen Haha!

Ohja, wat ik ook meemaakte in onze cursus: eentje mocht een paard lenen van de cursusleider, en een ander paard dat moeilijk was werd niet vervangen ofzo Verward Die was wel geschikt, niet dus!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 90 bezoekers