Kosten voor weidegang jaarlingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Kosten voor weidegang jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 20:17

Wat betalen jullie per maand voor het weiden van veulens, jaarlingen en ouder jong spul? Gewoon een 'kale' wei, geen bijvoeren en geen stalling...

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:03

50 euro per maand voor merrie,
100 euro per maand voor hengst.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:04

lijkt me nu niet meer aan de orde seizoen is bijna afgelopen. Het verschilt nogal, misschien via deze weg eens marktonderzoek. We hebben in ieder geval voldoende tijd voor volgend jaar of bedoel je ook winterstalling, dat zou ik nooit doen alleen een wei zonder verzorging. Niet alle plaatsen zijn goed. Probeer altijd schriftelijk regels vast te leggen. Ik weet van plaatsen waar een veulen naartoe ging terwijl er al droes heerstte. Dat veulen zo bij moeder weg en terugval in conditie overleefde dat niet Op een andere plaats heb ik twee jaarlingen teruggehaald die er slecht uitzagen en niet geaccepteerd werden door de kudde. Die bleken bij thuiskomst ook droes te hebben was niets over gemeld, gelukkig had ik ze niet bij mijn andere paarden gezet en kon ze door intensieve verzorging, veel bijvoer en een goede direnarts beide behouden. In de kudden was er zeker een dood gegaan. Leg altijd vast dat bij iedere ziekte, jijzelf geroepen moet worden zodat jij uitmaakt of de dierenarts moet komen. Deze mensen zijn vaak wat gemakkelijker en vinden veel dingen overdreven gezeur. Ook hier geld goedkoop is vaak duurkoop!!
Sarabande

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 21:09

Maar ik ben vooral benieuwd naar de kosten; wat kost het om jaarlingen te weiden?? Het verschil voor een merrie en een hengst snap ik niet zo goed, waarom is een hengst zo veel duurder??

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:11

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft nog een jaarling Welsh en betaalt 25 gulden per maand voor een enorm stuk land waar nog 3 hengstjes lopen.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:21

Hengsten veroorzaken vaak wat meer problemen, risico.
Je moet ze vaker controleren.

Trouwens, dit is niet bij mij hoor, maar ergens waar ik mijn paard een tijdje heb gelaten.

Wat bovenstaande zei, dat sommigen veel te makkelijk zijn met paarden, ben ik absoluut mee eens.
Ik ken iemand die dan zei als een paard een flinke wond had, och gewoon wat chloor op de wond en het groeit vanzelf dicht. Ik wist niet wat ik hoorde !!!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 10:18

Ik heb mijn hengstjaarling momenteel net over de grens in DLd staan, geen duidelijke prijs afgesproken, "dat komt wel goed... " en nu meldt ie ff wat ie hebben wil. Ik was 2 maanden niet bij mijn veulen wezen kijken, wel telefonisch contact en toen ik 'm vorige week zag, ben ik me rot geschrokken. Kale zanderige weide, paard had zich meerdere malen verwond aan uitstekende spijkers in een ouwe vervallen schuilstal en was niet meer te benaderen, zo schuw en broodmager. Het was dat ik 'm niet achter op de motor kon zetten, anders was ie direct mee naar huis gegaan. Nu halen we 'm op van 't weekend. Heb ik toch ff voor 900,- gulden mijn veulen laten verwaarlozen.....heel pijnlijk!!

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 13:42

Ik heb mijn jaarlinghengst afgelopen zomer voor 35 EUR per maand op de wei kunnen zetten (in de Randstad). Regelmatig verweiden, meerdere keren per dag controle: SUPER!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:39

Marlies schreef:
Ik heb mijn jaarlinghengst afgelopen zomer voor 35 EUR per maand op de wei kunnen zetten (in de Randstad). Regelmatig verweiden, meerdere keren per dag controle: SUPER!!


Jemig marlies. Zoiets zoek ik ook. Ik zag van de week een mooi Fries hengstveulen te koop staan. Alleen had ik er geen weidegang voor, dus helaas. Ik ga nu hier in de buurt informeren voor als ik weer zoiets zie. Maar als er goed toezicht op is wil ik hem ook wel verder weg sturen.

Ik ben ook heel benieuwd wat de anderen betalen.