bloedarmoede

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 17:15

Ik vermoed dat ik weer eens bloedarmoede heb Boos!
Alleen ik heb absoluut geen zin om naar de dokter te gaan.
Ik heb de laatste tijd erg slecht gegeten en erg onregelmatig geslapen dus ik weet wel waar het aan ligt....

Ik eet zowiezo heel slecht (vegetarisch geen fruit weinig groente) maar de laatste tijd nog slechter dan anders. Als ik werk eet ik vantevoren af en toe een bord groentesoep en dan op het werk een italiaanse bol met kaas.
Dat is dus vier dagen per week en dan eet ik niet elke dag vantevoren thuis.
Als ik vrij heb schiet het eten er meestal ook bij in. Gisteren heb ik mezelf gedwongen om gebakken aardappels met sperzieboontjes te eten maar de voorgaande weken ben ik niet verder gekomen dan macaroni en soep.

Ik probeer mijn leven te beteren alleen moet ik dus eerst weer fit worden.
Ik vermoed dat ik dus bloedarmoede heb en gezien mijn eetpatroon is dat niet verwonderlijk.
Ik heb al weleens staalpillen en druppels e.d. gehad maar daar moet je voor na de dokter.
Zou het helpen als ik gewoon braaf wat vitaminen slik??
Durf echt niet meer bij die dokter aan te komen met mijn leefpatroon van de laatste weken....
De vorige keer dat ik daar kwam (had pfeiffer) kreeg ik al het nummer van een dietiste. Welke ik overigens nooit gebeld heb.

Iemand tips??

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:19

Spinazie eten, appelstroop op brood Verward

Ik heb geen idee of dat helpt, ben zelf net van mijn maandje staalpillen slikken af en heb eigenlijk nog geen idee of het nou ook geholpen heeft.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:19

Zou toch maar even naar de dokter gaan maar je kunt alvast beginnen met rode bietensap te drinken.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:22

die dokter geeft je niet voor niks het nummer van een dietiste: bellen!

En veel groene groente eten! (veel ijzer!)

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:41

ik heb er ook meestal last van maar dan als ik ongesteld ben of geweest ben.. dan krijg ik bloed te kort of what ever ik weet het ook niet.. tis niet ernstig ofzo..
ik slik daarvoor iedere avond vitamine B8 Verward

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 17:50

greetje schreef:
Zou toch maar even naar de dokter gaan maar je kunt alvast beginnen met rode bietensap te drinken.


Rode bietensap?
Is dat zo gezond dan?
Ik weet dat ik gewoon gezonder moet eten maar ja gebeurd is gebeurd.
Ben nu al bezig om wat beter te eten.
Heb net braaf een bordje groentesoep op en ga zo kijken wat voor een groente er vandaag eens ingaat.

Ik baal ervan dat ik het zover heb laten komen.
Had me nog zo voorgenomen om gezond en vooral regelmatig te eten.
Maar ja aangezien ik onregelmatig werk schiet dat niet zo op.

Ik wacht het nog even af, en anders ga ik toch maar langs de dokter. Zou alleen niet weten wanneer ik dat zou moeten doen. Morgen en overmorgen moet ik werken: het weekend heb ik vrij genomen en dan ga ik een paar dagen uitwaaien aan zee en als het goed is kom ik dan woensdag weer thuis maar ja dan moet ik dus donderdag alweer werken....

Ben ook gewoon wat te druk de laatste tijd. Heb al een jaar geen vakantie meer gehad!
Ben telkens niet verder gekomen dan twee verlofdagen achter elkaar.

Maar goed ik ga mijn leven beteren Schijnheilig

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:11

Inderdaad, spinazie eten en stroop op brood, rode bieten sap helpt ook. je hebt ook ferro rosevice (heb ik het goed geschreven?). Is rosevice met extra ijzer erin. Is geloof ik voor kinderen, maar zal voor volwassenen ook wel helpen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:32

Je hebt ook pleegzuster bloedwijn, dat helpt ook. Daar zijn ook capsules van gewoon bij de drogist.
Verder is het heel belangrijk om gevarieerd te eten, zeker als je vegetarier bent.
Groentesoep en bol met kaas is volgens Pokemon goed voor een pony, Knipoog maar is absoluut te eenzijdig voor een mens.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 19:26

Tja misschien moet ik pokemon maar eens om advies gaan vragen!!
Tja op de dagen dat ik werk kan ik heel moeilijk goed eten. Dan moet ik echt 's ochtends gaan koken want het eten wat we op het werk voorgeschoteld krijgen daar waag ik me niet aan.
Maar goed ik zal inderdaad wat gevarieerder moeten eten.
Ik ben echt een hele lastige eter, ik lust haast niets.
Maar dan maar doorbijten af en toe want dit is ook niet goed.

Thanks voor de tips by the way.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 19:34

Volgens mij zijn multivitaminentabletten wel wat voor jou, want het is niet alleen een tekort aan ijzer, met zo'n patroon krijg je een tekort aan meerdere essentiele voedingsstoffen. Van een tekort aan bijvoorbeel vitamine B6 word je ook lusteloos, moe enz. Dus ik zou als ik jou was maar even flink je eetpatroon omgooien. Dat kan niet in 1 keer, dus eerst maar bellen met een dietiste.
Inzicht zonder handeling brengt geen verandering, dus wil je je echt fitter voelen, dan zal je je moeten inzetten.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 20:19

vroeger had ik ook heel veel last van elke keer bloedarmoede hebben, op een gegeven moment kwam ik er achter dat het vanzelf weer goed werdt als ik peuterliga's at.
ik at er best een aantal per dag en het hielp dus enorm bij mij.
ook inderdaat appelstroop enzo maar bij de liga'z daar zweer ik bij.
niet de liga's met rozijnen ofzo he nee de gewone (kale) liga voor peuters is dat geloof ik.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 21:24

Die liga's ken ik!!
Tweede stap of zo.
Eet ik ook zoveel mogelijk. Aangezien daar calcium, ijzer en weet ik veel wat nog meer inzit.

Heb er altijd een (nou ja twee dan) bij me.
Wat ik ook vaak probeer te nemen zijn van die volkoren crackers.

Ach het komt ook wel door die zomertijd...
Veel te warm om te koken en/of eten.
Het nadeel is dat ik ook nooit echt honger heb. Ik kan rustig een hele dag doorgaan en dan ineens bedenken dat ik nog niets gegeten heb.
Ik wil nu in ieder geval gaan proberen om minimaal drie keer per dag wat te eten want dat doe ik nu niet.
Ik heb ook wel van die perioden gehad dat ik het helemaal had uitgedacht.
Ik had daarbij ook kwark ingepland. Heerlijk 's avonds een lekkere bak bananenkwark!

Tot ik daar eenkeer zo ziek van werd!!!!
Op een of andere manier reageer ik vaak heel raar op zuivel. Dan met name chocomel. Als ik dat opheb dan gaan mijn darmen protesteren.
Niet altijd gelukkig maar zoals ik toen met die kwark had dat had ik nog nooit gehad. Ik was van het ene op het andere moment echt doodziek. Zware hoofdpijn, misselijk net zolang tot ik echt zo erg moest overgeven.
Ik dacht even dat ik erin bleef. Mijn hart, mijn ribben mijn maag alles deed pijn. Op een gegeven moment zag ik ook bloed. Toen schrok ik me helemaal rot natuurlijk.
Aangezien het daarna beter ging heb ik er maar niets achter gezocht en de volgende dag kwam ik erachter dat ik een bloedneus had. Waarschijnlijk dus een adertje gesprongen of zo tijdens het overgeven.

Maar ja sinds die tijd durf ik niet meer zo goed aan kwark of iets dergelijks te beginnen. Ben altijd bang dat ik weer zo'n reactie krijg.

Overigens is het niet zo dat ik altijd zo slecht eet hoor!
Het is echt iets van de laatste tijd. Ik lust wel niet veel maar normaal gesproken eet ik in ieder geval vijf dagen in de week gewoon warm (aardappels/groente). Dan mis ik dus alleen het vlees.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:27

ik heb vroeger ook bloedarmoede gehad. het sloopt. dus haal gewoon die staalpillen en eet lekkere verse groenten met staal en vitamientjes Lachen

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:33

als je zo'n last van chocomel enzo hebt heb je dan ook bv last van gewoon chocolade, en veel zoete dingen?
als ik veel zoet eet (koek, chocolade etc) dan work ik kots misselijk en krijg ik last van mijn hoofd en ogen.
dat komt dan door mijn altvleesklier (of zo iets)
vroeger heb ik veel leverklachten gehad en als ik dan zoet at dan gingen mijn darmen ook helemaal uit hun dak zeg maar.
voor hetzelfde geld heb jemisschien wel ergens ander slast van?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:07

Jij schrijft dat je je leven probeert te beteren maar dan eerst weer fit moet worden. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld Knipoog
Je wordt pas weer fit als je beter gaat eten.

Je kan wel allerlei vitamines gaan slikken en andere kunstgrepen gaan doen maar zolang je het eetpatroon niet gaat veranderen blijft het dweilen met de kraan open.

In spinazie zit inderdaad veel ijzer, ook in lever. Drink geen melk tijdens het eten want dat houdt de ijzeropname tegen.
Verder is vitamine B heel belangrijk, je kan beter bruin brood eten in plaats van een Italiaanse bol, alhoewel die Italiaanse bol natuurlijk veeeel lekkerder is Haha!

Carotje
Berichten: 174
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 10:30

ik hb nu ook hele erge bloedarmoede ik hb gewoon staal pilletjes en moet veel vitaminen eten vrdr souk neit weten wak ng meer moet doen xxx

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 10:36

Percy ik bedoel niet dat ik pas beter ga eten als ik weer helemaal fit ben. Ik bedoel dat ik wel beter ga eten vanaf nu maar dat ik daarbij graag even wat extra's wil hebben (aan ijzer enzo) zodat ik weer helemaal fit word.

Dus ik heb mijn leven al gebeterd, maar ik wil hiernaast gewoon even wat extra's nemen zodat ik er zogauw mogelijk vanaf ben.

Tja die vakantieperiode is meestal een zwak punt in mijn eetpatroon.....

In de winter gaat alles veel vanzelfsprekender maar in de zomerperiode heb ik eerder zoiets van ach ik eet straks wel iets.
Vooral nu ik alleen thuis ben vind ik het vaak niet nodig om helemaal voor mezelf alleen te gaan koken.
Dat doe ik nu dus al een paar dagen braaf, maar ik moet vanavond weer werken dus dan wordt het toch weer een broodmaaltijd.
Zal eens kijken wat voor een gezonde broodjes er tussen liggen Knipoog

angel
Berichten: 1564
Geregistreerd: 15-04-01
Woonplaats: ~~*APELDOORN*~~

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:36

het is ook niet slim van je als je al vaak bloedarmoede hebt gehad en pfeiffer en weet dat je niet zo goeie weerstand hebt om zo slecht en onregelmatig te eten..
Nah ik zou gewoon nu 3 goeie stevige maaltijden eten per dag optijd naar bed gaan en als he tnog niet goed gaat toch naar de dokter..
daar issie eenmaal voor!
sterkte en suc6!
xxxx