verslag veearts.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

verslag veearts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 16:52

ik kom net van de veearts af. we begonnen met een stukje draven en een buigproef om te kijken hoe ernstig hij kreupel is. daarna werd zijn been stukje voor stukje ingespoten. eerst de onderste helft van de hoef. gelukkig was hij daar niet kreupel op (hoefkatrol) toen het hoefbeentje en de kroonrand. toen was de kreupelheid over.
tijd voor foto's. van voor was niets te zien op de foto dus gelukkig niets aan het hoefbeentje. vanaf de zijkant was echter te zien dat er een puntje op de kroonrand zat. hierdoor stond hij soms wel kreupel en soms niet.
dit is dus gewoon slijtage.
nu komt hij op speciale ronde ijzers met hoge opzet. dit om dat puntje te ontlasten. ook heb ik 15 zakjes ontstekingsremmers.
als dit goed helpt kan ik gewoon blijven dressuren en springen.
als het niet helpt dan word er iets ingespoten dat misschien kan helpen.
maar ik zal eerst dit is aankijken. maandag komt de smid en dan gaat hij 10 dagen op de wei en daarna kan ik weer beginnen met rijden.

alleen weet ik uit ervaring dat slijtage een aflopende zaak is. Verdrietig

groetjes [naam]

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:28

Oei... niet zo leuk dus... Veel sterkte in ieder geval.
Weet je wel zeker dat je weer op hoog niveau wilt gaan springen met hem? Dat bevorderd verdere slijtage natuurlijk wel, ondanks speciale ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:37

ja als hij gewoon goed stat over 14 dagen dan moet ik het gewoon proberen van de veearts.
wat moet ik er anders mee? verkopen? het was nog niet in zo'n ernstige maten hij was gewoon ligt kreupel en dat vondt ik al genoeg reden om te gaan meestal zag hij paarden niet eens in dit stadium en werden ze nog net zolang in de sport gebruikt tot ze echt kreupel werden en dan kun je beter stoppen zei hij. maar ja eerst eens afkijken wat hij doet over 14 dagen.

groetjes [naam]

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:39

Tja... succes, en ik duim voor je voor het beste. Laat je weten hoe het over twee weken is?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:44

Navy´s hoefkatrolontsteking (dat naast een erfelijke oorzaak ook door slijtage veroorzaakt kan worden) is ook op die manier verholpen. Ze staat nu al anderhalf jaar op eggbars (die geheel ronde ijzers dus) en heeft geen stap verkeerd meer gezet (en geen voedingssupplementen gebruikt..). Ik ben niet helemaal kapot van onze D/A, heeft me destijds veel te vaag ingelicht over het hoe en wat. Gelukkig las ik veel en wist ik dus wat er nog wel en niet meer kon.. Ze heeft mij namelijk nooit verteld dat ik niet meer kon springen en uit moest kijken met verharde ondergrond. Maar goed, ander verhaal.. Jouw paard heeft (gelukkig) geen hoefkatrol..

Veel sterkte ermee in elk geval!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:29

klopt het dat je paardje korter is geworden in zijn gangen? dat vreesde namelijk mijn veearts wel niet extreem maar wel een beetje.

ik heb gewoon heel veel gevraagd en veel en uitgebreid antwoord gehad.

lopen ze die 'egg bars' er niet snel onderuit?

groetjes [naam]

paardenfan

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-10-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 20:03

veel sterkte!!
enne laten we maar hopen en duimen dat t niet erger wordt!
liefs Anne Party!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:25

Nee hoor, niet sneller als normale! Hoe dacht je dan dat dat kwam? Dat ze erop stapte? Dat kan immers ook gebeuren met normale. In de anderhalf jaar dat ze er nu op staat heb ik 2 of 3 keer een los ijzer gehad, waarvan 1 x er ook echt onderuit. En dat was vaak niet voor een week of 6/8..

Korter in d´r gangen? Nooit van gehoord, en ik heb er ook erg weinig van gemerkt. Het is een Draver, dus bijhoorlijk draven kon ze en dat doet ze nog steeds. Alleen in een supermulle bok is ze in een korte wending wat gevoeliger, maar of dat een kwestie is van spieren die het niet gewend zijn, of die hoefkatrol??
Succes in elk geval!