geen paardenvraag maar dierenarts....

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

geen paardenvraag maar dierenarts....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 13:54

Ik wil als ik deze middelbare school af heb gemaakt naar de universieteit dierengeneeskunde te Utrecht maar weet iemand hoelang die oplijding kan duren? en welke richtingen er allemaal zijn?


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 14:00

6 jaar duurt het naar mijn weten.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 14:01

Hier staat vast wel een heen en ander over de opleiding (hoewel studeren soms inderdaad een oplijding kan zijn Haha! ) die jij bedoelt:
http://www.vet.uu.nl/


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 14:11

Renee, doe je VWO? Want dat heb je in ieder geval nodig voor een universitaire opleiding als die voor veearts.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 14:52

fabienne schreef:
Renee, doe je VWO? Want dat heb je in ieder geval nodig voor een universitaire opleiding als die voor veearts.


Met Havo kan natuurlijk ook (dat heb ik iig begrepen). Dan moet je alleen eerst een jaar hbo doen voordat je naar de universiteit kan.

Je kan het beste een informatie-boekje bestellen, daar staat alles wel zo ongeveer in. Dit zijn iig de stromingen:

Citaat:
Het is mogelijk in de volgende studiepaden af te studeren:

-Individueel gehouden dieren (waarbinnen meerdere diersoorttrajecten worden aangeboden zoals gezelschapsdieren of paard)
-Landbouwhuisdieren (waarbinnen meerdere diersoorttrajecten worden aangeboden zoals herkauwers, varkens en pluimvee)
-Veterinaire volksgezondheid
-Veterinair wetenschappelijk onderzoeker
-Veterinair bestuur en beleid


Dit is iig in Utrecht, hoe het werkt in Belgie weet ik niet.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:00

je kunt met je decaan gaan praten!
Met Havo kun je ook idd universitair niveau gaan doen, maar dan moet je idd een jaar hbo doen. maar als je athneum of gymnaisum coumlaude *hoe schrijf je dat?* slaagt ben je verzekerd van een plek, anders moet je ingeloot worden!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:02

Ethelate schreef:
maar als je athneum of gymnaisum coumlaude *hoe schrijf je dat?* slaagt ben je verzekerd van een plek, anders moet je ingeloot worden!


cum laude (met lof) = meer dan een 8 gemiddeld

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 15:15

fabienne schreef:
Renee, doe je VWO? Want dat heb je in ieder geval nodig voor een universitaire opleiding als die voor veearts.


Ja ik doe Vwo ja
ik he gehoord dat je er met havo ook op kan komen, maar dat is moeilijker dan is de kans groot dat je niet aangenomen wordt of er wordt geloot

ik wil de paarden in of de kleine huisdieren= honden, katten, konijnen, cavia's blablabla
alleen kan ik tot nu toe niet kiezen...
ik wist alleen niet zeker of die richtingen bestonden

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:36

Ik ben naar een open dag geweest in Utrecht. Daar werd de vraag gesteld wie er allemaal de paarden in wilde. 3/4 stak zijn hand er voor op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:38

Met de HAVO is het helaas vrijwel onmogelijk om op diergeneeskunde te komen. Naast een jaar HBO aan bv de HAS of Larenstein, heb je een aantal certificaten nodig op VWO niveau. NAar mijn weten de vakken bio, wiskunde en scheikunde.
Dit kost dus een godsvermogen en dan moet je ook nog loten.
Sowieso zou ik geen diergeneeskunde willen doen, je moet er werkelijk alles voor laten.
Dus geen paarden, geen vriendjes, niet uitgaan, je hebt zelfs geen tijd meer om te bokken!
Ik zelf doe nu het tweede jaar van de HAS, VWO'ers kunnen de HAS in drie jaar doen.
Als je een HAS diploma hebt, kun je in twee jaar tijd je master hale aan de universiteit van Wageningen.
Ik zou echt nog maar even goed nadenken over wat je wil.
Oh en dan nog iets, ik neem aan dat je op paarden wilt af studeren, vergeet het maar er zijn wachtlijsten voor van een aantal jaar, voor zowel de paarden als de kleine huisdieren als honden, katten etc.
SUCCES Haha!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 16:00

Heb er ook een tijd over nagedacht, en ben er nog steeds niet uit wat ik later wil doen. Maar ben vrij lui, en word al moe als ik aan die jááren studeren denk Lachen Dan toch maar een andere paardenkant op Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 16:18

Om toegelaten te worden voor de opleiding diergeneeskunde heb je natuur- en scheikunde op vwo niveau nodig. Vaak kan je een van die twee vakken op het gewenste niveau halen op een hbo, het andere kan je apart doen.
Als je gemiddeld een 8 of hoger bent, ben je direct binnen, redt je dat niet, dan loot je mee. Mocht je ingeloot worden (die kans is helaas niet zo groot, ik ben zelf ook al 2x uitgeloot), dan heb je nog minstens 6 jaar studie voor de boeg. Voor zover ik weet maken de meesten er toch wel 7 jaar van.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 16:33

Lon schreef:
Om toegelaten te worden voor de opleiding diergeneeskunde heb je natuur- en scheikunde op vwo niveau nodig. Vaak kan je een van die twee vakken op het gewenste niveau halen op een hbo, het andere kan je apart doen.
Als je gemiddeld een 8 of hoger bent, ben je direct binnen, redt je dat niet, dan loot je mee. Mocht je ingeloot worden (die kans is helaas niet zo groot, ik ben zelf ook al 2x uitgeloot), dan heb je nog minstens 6 jaar studie voor de boeg. Voor zover ik weet maken de meesten er toch wel 7 jaar van.


ik ben gelukkig goed in natuur-schiekunde Haha!
maar zo te horen is het moeilijk erop te komen
en als je erop zit, heb je dan ook nog kans er 10 jaar over te doen?

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 20:37

jep kans is aanwezig.
studie is alleen erg zwaar, de eerste jaren kom je niet bij een beest in de buurt. en is t alleen maar theorie. verder is de kans dat je aangenomen wordt vrij klein. en een paard valt ook onder de richting huisdieren. dus das dezelfd erichting (en de meest populaire.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:18

VWO
NG of NT met biologie

6 jaar

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:13

Marjolein schreef:
jep kans is aanwezig.
studie is alleen erg zwaar, de eerste jaren kom je niet bij een beest in de buurt. en is t alleen maar theorie. verder is de kans dat je aangenomen wordt vrij klein. en een paard valt ook onder de richting huisdieren. dus das dezelfd erichting (en de meest populaire.


Sorry hoor maar in Utrecht loop je in september gelijk al 3 weken stage op een bedrijf naar keuze. Juist in Utrecht kom je constant in contact met dieren. In Gent zie je daarentegen het eerste jaar helemaal geen dier. Ja, dode kuikentjes en ratten om te ontleden maar verder niets.
Ze zeggen juist altijd dat een afgestudeerde van Gent weet hoe ie een kat moet castreren omdat ie theoretisch precies weet hoe een kat er uit ziet en hoe de procedure moet verlopen en een afgestudeerde van Utrecht weet hoe ie een kat moet castreren omdat ie het al 100 keer heeft gedaan.
In Utrecht ben je dus veel met beesten bezig.
Ik heb nu twee keer mee geloot en ben twee keer niet aangenomen. Afgelopen jaar ben ik in Gent geweest, maar die studie was te zwaar en ook het op-en-neer reizen was erg zwaar.
Nu ik ga samenwonen zit het studeren er voor mij even niet in (mijn vriend studeert rustig verder), maar als Jaap klaar is kan ik eventueel weer meeloten. Dat ligt er een beetje aan hoe de situatie dan is.
Qua inkomen dan.....

Bon Jovi rules!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie