Wat voor kritiek nu op deze hengst Stravinsky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:38

Wouter fokken is lange termijn gebeuren, ik bedoel de moederLIJN......op een gegeven moment vallen bij sommige nakomelingen de juiste genen in de juiste combinatie op de juiste plaats en dan fok je een topper. De directe vader of moeder hoeft daarbij zelf niet eens fantastisch te zijn.
Darwin gaf veel goed bewegende nakomelingen, waarbij wel als bemerking kwam een iets te traag achterbeen, maar er waren ook bij Darwin echt uitschieters qua bewegen. Deze worden in het afstammelingenrapport ook genoemd als opvallend!
Ik wil zeker de hengst Stravinsky ook niet afvallen, hij zal zeker goede kwaliteiten hebben waar heel veel fokkers iets goeds mee kunnen doen!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:44

ja ok maar een hengst moet ook verbeteren toch? zodat je steeds betere paarden krijgt, er moet veel vooruitgang in zitten, vond het alleen jammer dat er gister merries meeliepen die met geen 1 hengst een apart veulen hadden kunnen krijgen...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:59

Het gaat allemaal wel een beetje off-topic, maar ik vind jouw laatste bewering een beetje generaliserend en toch ook wel gevaarlijk Lachen
Het is knap als jij kan bekijken welke merries voortaan wel of niet een apart veulen zullen krijgen! Dat scheelt ons als fokkers een heleboel werk en gegok...... Zullen we voortaan jou de merrie eerst laten beoordelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:15

Wouter, ik vraag me af in hoeverre je objectief bent ,gezien jou relatie met de ruiter van Stravinsky. Waar op zich niets mis mee is, en ik begrijp dat je hiervan in de aanval gaat. Let wel op dat dit natuurlijk niet persoonlijk bedoelt is.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:22

lees me vorige berichten?? ik was ook niet wild van de veulens maar vond de moeders ook doorgaand niet goed, mag ik me mening niet geven>>??

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:25

OK, nou hier mijn mening.... Haha!

Ik kan me niet geheel vinden in het oordeel van de hengstenkeuringscommissie, wel voor het grootste deel. Ik ben er gisteren geweest, (ik heb je niet gezien, troef? geen zin om naar me toe te komen? ) en ik vond de veulens zeker niet tegenvallen. Ze waren allemaal door het stamboek uitgezocht en niet door Joop.
Ik vond het zeer chique veulens, die gewoon netjes bewogen, een paar vond ik er gewoon goed bewegen, oa de Darwin en de Wolfgang. Zeker niet 'matig' zoals werd gezegd.
Idd was het beenwerk teer maar wat wil je nou als je met een volbloed dekt??
Ik vond de veulens zeker beter dan merries, vooral qua type erg verbeterd. De veulens waren mooi langgelijnd en draafden met veel oprichting en houding en balans.

Ik ben ook benieuwd naar het uitgbreide rapport, daar wordt dit ook omschreven en wordt er aangegeven of de veulens vergezeld werden van goede of matige moeders enz.

Iedereen mag zijn eigen mening hier geven en dat doe ik dus ook. Ik denk zeker dat Stravo een goede bijdrage kan leveren aan de fokkerij, idd zeker in de 2 de generatie. Het is een hengst met een verschrikkelijk goed karakter en sterk achterbeengebruik. (daar werd ook nog niks over geschreven, komt ook nog in het uitgebreide rapport.)

Je hebt toch niks aan hengst die gruwelijk bewegende veulens geeft en allemaal rotkarakters hebben??

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 13:27

Citaat:
mag ik me mening niet geven>>??


Dat is link! Meningen geven. Huilen

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 13:29

Citaat:
(ik heb je niet gezien, troef? geen zin om naar me toe te komen?


Nee !

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:30

daar hebben we het al over gehad troef Cool

maar als iemand objectief is ben ik het wel, ik moet me brood er mee verdienen, net als met andere hengsten heeft stravo gewoon een bepaald type merrie nodig, maar ja ik zei het net al, over drie jaar zal ik nog is een topic starten....

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:34

Troef schreef:
Citaat:
(ik heb je niet gezien, troef? geen zin om naar me toe te komen?


Nee !


Aaaaah, wat jammer nou....had ik nou net zo graag irl een discussietje willen aangaan met je. Had wel interressant geweest....misschien hadden we nog wel leuk samen iets kunnen drinken.... Schijnheilig

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 14:01

Troef schreef:
Dat is link! Meningen geven. Huilen


Niets mis met meningen geven, MITS deze vergezeld gaan van goede argumenten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:02

JA meningen geven moet zeker kunnen. Wouter ik zeg ook niks over je mening, maar als je zegt dat er allemaal merries bij de veulens liepen waaruit je NOOIT een apart veulen kunt fokken dan is dat niet zozeer een mening die je op dat moment uit.
Ik heb ook al duidelijk gemaakt dat ik echt niks tegen een goede volbloed als Stravinsky heb, als ik de kans had zou ik een dergelijk paard zeker gebruiken voor Fab, maar ze hebben ook hun minpunten. Dat geldt toch voor alle hengsten? Alles heeft z'n positieve en negatieve kanten.

En uit mijn zeker niet sterwaardige - maar wel bijna sport- merrie, heb ik toch al een hele mooie stermerrie gefokt, die helaas van haar vader (halfbloed!!!!) ook een minder geslaagd fundament meekreeg, waardoor zij haar beloften niet heeft kunnen waarmaken, want dat had echt een goed dressuurpaard kunnen worden. Ze had op de keuring 74 voor exterieur en 80 (!!) voor beweging.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:07

Trouwens Suzanne over teer beenwerk gesproken: Toevallig ken ik de 3 jarige stermerrie van Ferro die op de KWPN paardendagen uiteindelijk op de 5e plaats is geeindigd. Die heeft ook echt dat hele fijne fundament! Mar toch nemen ze zo'n merrie wel mee en wordt ze uitgenodigd voor het kampioenschap, en dan eindigt ze als 5e. Dus volgens mij weten zebij het KWPN niet altijd helemaal wat ze nou precies willen........soms.....????????

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:19

Ik ga me niet met deze discussie bemoeien maar er word vermeld van een matig correct fundament en dat heeft natuurlijk niet alleen met een teer voorbeen te maken. Ik ben ook benieuwd naar het uitgebreide rapport en zeker naar de kwaliteit van de moeders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:40

Wouter24 schreef:
lees me vorige berichten?? ik was ook niet wild van de veulens maar vond de moeders ook doorgaand niet goed, mag ik me mening niet geven>>??


Tuurlijk, maar ik vroeg het me even af!!, heb ik waarschijnlijk niet goed gelezen.
Veel hengsten krijgen mindere moeders, in denk dat daar zeker wel opgelet word, en dit word ook altijd vermeld bij de rapporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:42

[quote="Suzanne

Je hebt toch niks aan hengst die gruwelijk bewegende veulens geeft en allemaal rotkarakters hebben??[/quote]

Goh doel je hier op een bepaalde hengst?

jingo
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:52

Een gelderse merrie is juist vaak een goede combi met een volbloed Wouter!!
Beetje stom om te zeggen dat dit karrepaarden zijn, maar ja sommige mensen hebben het nooit mogen voelen een echte gelderse te rijden! En het is zelfs bewezen dat de meeste goede sportpaarden een gelderse moederlijn hebben! dus... hopen dat stravinsky meer van deze goede gelderse merries krijgt en er veel topcombinaties geboren zullen worden!!

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:59

Ik ken stravo niet persoonlijk, ik zou zelf geen volbloed gebruiken bij mijn heethoofdige dames, vandaar...
maar ik moet wel kwijt dat ik het oordeel van het kwpn wel eens wat voorspelbaar vind, als het niet op Nimmerdor of zijn dochters lijkt, is het al gauw kansloos in de keuringsrondes...dat vind ik toch jammer.
Ik vind 'model Nimemrdor' inmiddels behoorlijk saai, ik houd juist wel van slanke beentjes onder een lekker slank en elastisch lijf.....
Het oordeel van het Kwpn kan juist een goede tip zijn om je wat plompe merrie juist naar zo'n hengst te brengen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:11

Het probleem met volbloed fokken is dat je geduld moet hebben. Ik heb altijd met volbloed-bloed en ook trakehner-volbloed gedekt. Op mijn prok goedgekeurde trakehner merrie na wil ik geen trakehner bloed meer daar die fokkerij erg slordig is met het uitsluiten van gebreken. Niet voor niets loopt geen trakehner meer in de topsport. Maar kiezen voor volbloed daar heb je moed voor nodig omdat het zo lang duurt voordat ze rijp zijn. Ook zie je vaak dat de veulens niet echt sterk bewegen en als drie-vierjarigen wel. Ik heb een driejarige 3/4 volbloed die er uit ziet als een tweejarige, maar kan loooopen!!
groet sarabande

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 11:18

jingo schreef:
Beetje stom om te zeggen dat dit karrepaarden zijn, maar ja sommige mensen hebben het nooit mogen voelen een echte gelderse te rijden! En het is zelfs bewezen dat de meeste goede sportpaarden een gelderse moederlijn hebben! dus...


het kan soms helpen om eerst is iemand zijn profiel is door te nemen!!!

Ik heb zelf een Laurentz x Elegant vorig jaar in de tweede bezichtiging meegelopen!! en heb echt wel is een echte gelderse gereden, dus niet oordelen waar je niet over kan oordelen Lips are sealed

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:43

sarabande schreef:
Niet voor niets loopt geen trakehner meer in de topsport.


?????
Je volgt het ook niet goed meer dan waarschijnlijk. Of bedoel je dan de Nederlandse topsport. In Duitsland lopen er voldoende in de topsport, zeker als je kijkt naar het percentage trakehners dat er gefokt wordt. Ik zag ook net dat op de het nationale merriekampioenschap (alle rassen) daar een trakehner eerste werd in de categorie halfbloedmerries. Ook in andere categorieen vind je ze terug.
En voor de sport:
Münchhaussen, Monteverdi, Renaissance Fleur (Monica Theodorescu), Kunta Kinte (Ingrid Klimke),....., Partout is toch ook nog niet afgeschreven en vergeten we niet Saumur dit jaar: een Duits military team volledig uit trakehners bestaande won het europees kampioenschap.

Ik weet ook niet waar je haalt dat ze niet streng zijn op gebreken. Ik zie geen verschil met andere stamboeken.

Voor mij zijn ook sportprestaties belangrijk. Weet ook niet wat een "zwak" fundament is. Volbloedbenen krijgen toch nogal wat te verduren in de rensport... Haha! en koudbloeden hebben net zwakke benen met veel gebreken. Het blijft gewoon een kwestie van smaak, en wat de mode voorschrijft....

Mijn volbloed favorieten momenteel: Heraldik XX
Afbeelding

en Lauries Crusador XX
Afbeelding
Hengsten die bewezen hebben ook in de eerste lijn goede sportpaarden te leveren.[/img]

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:29

Ach ja, een zwak fundament is bij het KWPN gewoon een andere term voor spillepootjes.... die ze niet graag zien geloof ik. Het zegt verder niets over de kwaliteit van het beenwerk.

Kruisingen met volbloeds (F1) zijn vaak geen keuringspaarden (wel vaak goede sportpaarden trouwens), ga je een generatie verder na opnieuw inbreng van warmbloed, krijg je vaak juist een heel mooi paard. Dus je moet zo'n volbloedinbreng inderdaad op lange termijn beoordelen.

Soms zie je een paard met het lijf van een KWPN-er en dan een iel halsje ervoor en iele pootjes eronder. Dat is vaak een typisch eerste kruisingsproduct (F1). Dit geldt uiteraard niet voor ALLEMAAL... Knipoog

Mijn Kaminka voert ook nogal wat bloed, maar qua uiterlijk en temperament zie je dat absoluut niet terug. Als ik haar door een bloedpaard zou laten dekken, kan het best eens dubbel en dwars terugkomen in het veulen, wat dan heel fijntjes zou kunnen zijn. Je weet het niet hè? Knipoog Verward

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:35

Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat een Engels Volbloed puur voor de rennen is gefokt en niet voor het exterieur. Daarbij lopen de meeste volbloeden reeds als tweejarige aangezien de klassieke nummers voor de 2 jarigen zijn en dan het meeste grote geld valt te verdienen. In Engeland kruist men zelf al jaren koudbloedmerries met een Volbloed en dat zijn hele beste gebruiksdieren. Een volbloed kan hardheid en vermogen brengen en in een fokkerij weer zorgen voor uniformiteit.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:44

Inderdaad Greetje.
Ik wou ook een beetje uit de wereld helpen dat "spillebeentjes" synoniem zijn voor slappe paarden. Het is hier niet zo gezegd maar ik ervaar vaak dat dat idee toch nog leeft. Vaak spreekt men dan vaak van een "sterk" paard als het over zwaardere types gaat terwijl dat daar natuurlijk niet veel mee te maken heeft (tenzij om lasten te trekken dan).

jingo
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:54

waarom noem je het dan karrepaarden Wouter ??? Je had ook bv kunnen zeggen dat het zwaardere merries waren en dat de meeste alleen stamboek zijn, dan had ik waarschijnlijk niet zo gereageerd!