jong paard: longeren of rechtuit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

jong paard: longeren of rechtuit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 19:52

Ik heb volgende week dinsdag mijn eerste les aan de longe met Fleur.. Heb nu een paar keer op haar rug gezeten, paar keer gedraaft en kan redelijk sturen en tempo bepalen. Aangezien we het op stukken zonder omheinig oefenen loopt er nog wel iemand mee.

Gister wilde ik haar op een grote volte zetten, maar ik merkte dat ze daar heel veel moeite mee had..
Nou twijfel ik dus heel erg of ik wel een les aan de longe moet nemen en we niet beter gewoon los (rechtuit dus) in de bak kunnen rijden.

Mijn vraag is dus eigenlijk: waarom zet men een jong paard de eerste keren met rijden aan de longe? Is dat voor de veiligheid voor de ruiter of heeft het nog een andere reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 19:59

Voor de veiligheid.
Voor een jong paard is het heel erg belastend om die kleine rondjes te lopen.
Ik zal dan ook nooit langer dan nodig is een paard longeren als ze jong zijn.

Dat is ook 1 van de redenen dat ik vaak wel wat fel word als er weer eens vragen komen over het veels te vroeg leren longeren van paarden.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 20:11

Omdat je paard moet leren wat de hulpen betekenen. Als je erop zit aan de longe kan je eerst het paard laten wennen aan jouw gewicht. Diegene die de longe vasthoud geeft aan wat er van het paard verwacht wordt.

Het zou een beetje te veel in een keer worden als het paard voor het eerst gewicht op zijn rug krijgt en in een keer dient te begrijpen wat been, gewicht en teugelhulpen zijn.

Zorg ervoor dat je de longeervolte groot houdt, want op een kleine volte is het nog moeilijker voor zo'n jong paard om z'n evenwicht te bewaren.

veel succes ermee.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 23:04

Fleur weet gelukkig al wat sturen is. We hebben heel veel in het bos geoefend. Eerst gewoon wandelen, daarna erop zitten en iemand er naast laten lopen en daarna langzaam eerst met gewicht en nu dus met teugels richting en tempo aangeven. Dat gaat allemaal prima, geen verzet, geen bokjes of wat dan ook.

Als ik het zo hoor zet ik haar niet aan de longe. Het gewicht en het sturen kent ze al, desnoods loopt de instructeur nog mee voor de mentale steun.

Heel erg bedankt, maakt de keuze wat makkelijker! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 23:19

Het bos is prachtig! Da's eigenlijk de mooiste manier, oud(er) paard voorop voor de mentale steun Knipoog en gaan met die banaan!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 23:29

Zep schreef:
Het bos is prachtig! Da's eigenlijk de mooiste manier, oud(er) paard voorop voor de mentale steun Knipoog en gaan met die banaan!

Inderdaad, echt geweldig!
Het gaat allemaal zo veel makkelijker als je gewoon de ruimte hebt rechtuit te blijven lopen, en het werkt ook wel ontspannend hoor, die mooie omgeving Knipoog

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:43

Voor een jong paard is het van belang dat hij/zij leert om het evenwicht te houden, met de ruiter erop. Longeren is best goed voor een jong paard mits deze voltes niet te klein zijn, natuurlijk.
Ben zelf ook sinds een paar maanden bezig om mijn ruintje onder het zadel te beleren. Heb in het begin veel rechte stukken gereden, pas nou een tijdje zet ik hem op de volte (grote) en wissel weer af met rechte stukken. Veel figuren rijden en overgangen dat is ook erg goed voor z`n leer proces!!

Veel succes gewenst !!

Gr Natas