Ervaring met western bereden Haflingers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Ervaring met western bereden Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 12:22

Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik ook een "bokker". Na veel gelezen te hebben op bokt, vind ik het wel tijd om het een en ander aan te kaarten.
Sinds 5 maart heb ik een Haflinger. Na drie maanden training was hij klaar om er leuk mee te gaan rijden. Zelfs wedstrijdgevoel kwam bij mij naar boven, dat terwijl ik recreatief wou gaan rijden.
Nu stuit ik hier en daar op wat probleempjes. Frusty Wie heeft er ook een Haflinger waar western mee gereden word ?
Misschien heb ik wat aan jullie verhaal en kan ik weer met goede moed er tegenaan. Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:36

Ik heb ook een haflinger waar ik western mee reed.(uitegechakeld klinische HKO)
Ik heb helaas veel pech gehad met instructie vinden, maar zou bijna een moord doen om verder te kunnen.
Ik zou zeggen iedereen komt tegen problemen aan dus laat het er niet bij zitten, ga lekker verder trainen en laat je niet gek maken door anderen.

ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Balen zeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 13:05

He wat jammer van je Haflinger zeg.
Ik ben ook het een en ander aan medische problemen tegen gekomen bij mijn maflinger. Maar nu blijkt hij er weer helemaal bovenop te zijn. Toen ik hem kocht was hij namelijk erg verwaarloosd Boos! .
Wat betreft de instructie heb ik onwijs veel mazzel gehad. *LOL*
Niemand maakt mij gek. Dat doe ik mezelf aan Verdrietig . Het lijkt me alleen erg leuk om ervaringen uit te wisselen met andere Haflinger gekken.
Ik hoop dat je een oplossing vind om toch weer verder te kunnen met rijden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:12

Wij hadden op stal 2 western gereden haflingers. Ik heb er zelf nooit op gereden. Buitenzorg van Bokt zoekt een westerngerede haflinger overigens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:16

Bij Jos op stal staat een heeeeele coole westernhaflinger, Pablo Lovers Ik weet eigenlijk niet of Tanja (eigenaresse) hier vaak komt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:18

Niet vaak, soms geloof ik, ze heet calamity_jane hier op Bokt.

ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 14:41

XoNo, ik heb er inderdaad aan gedacht hem te verkopen. Als ik terug denk hoe goed en snel alles ging kan ik het niet over mijn hart verkrijgen. Nog niet teminste Verward .
Sonja, ik heb Pablo volgens mij op een wedstrijd in de Kalverhoek zien lopen. Hij was echt cool.
Jammer dat er zo weinig zijn die zelf ervaring hebben met Haflingers in de westernsport. Ik zie er altijd genoeg rijden. Ook een Duitsland een keer, die was onwijs gaaf zeg. Hij deed het onwijs goed, tijdens de reining.

hanita

Berichten: 388
Geregistreerd: 01-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:43

Regelmatig op wedstrijden kom je ze tegen. De halflingers doen het echt cool. Ze zijn rustig en met zo'n westernzadel er op lekker stoer.
En geloof het of niet ze rijden zo af en toe de quarters er uit. Dit is wel in de beginners klasse maar als je voor de fun rijd is het echt leuk.
Je kan goed mee komen bij wedstrijdjes. Ook rijden ze wel hoger maar omdat ik de beginner meestal zie kan ik daar alleen over zeggen.
Ik vind de halflinger echt geweldig hoor. Gewoon doen. Leuk rijden en lekker wedstrijdjes doen.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:26

Ik heb een haflinger van 1,5 jaar en als hij zover is gaan we ook met western beginnen! Ik heb er in ieder geval al heel erg zin in!! Ik rijd nu regelmatig met groepslessen mee en af en toe een priveles op stal (met een paard van stal natuurlijk!)
Nou succes met hem!

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:22

bij mij op stal staan 3 western gereden haflingers.
ze hebben geluk gehad dat ze een leuke instructrice hebben gevonden die nog steeds elke week komt.
alledrie hebben ze er vanaf het begin af aan bewust voor gekozen om western te rijden.
1 is er zelfs al een paar keer uitgebracht door haar instructrice, oa in oud-beyerland met hemelvaart.
de eigenaresse en 1 van de 2 andere amazones zijn begin dit jaar zelf bij de beginnerswedstrijd in lisse gestart.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 18:27

Tanja komt vanavond
ik vraag wel of ze even op bokt gaat kijken Haha!
wat is je probleem je haflinger?

ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Het probleem is ........................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 18:39

Het probleem met hem is de galop. Hij pakt het bit vast en slaat blind Boos! .
Dit is echt fijn. Hij heeft mij in 2 maanden al 2x eraf gegooid Huilen . Vroeger moesten ze echt wel wat meer doen dan dat. Maar ja, je word ouder he Haha! . Het is altijd zeer onverwachts. Ik ben nu opnieuw begonnen met het grondwerk om weer wat gezag over hem te krijgen. Hij is natuurlijk nog niet zolang onder het zadel. Door medische problemen ook een tijdje niks gedaan.
Mijn hoop is dan ook dat het op een gegeven moment wel wegtrekt. Tijdens trainingsavonden in trail, was hij echt super. Ik heb het idee dat mijn angst ook in de weg zit Misselijk . Ik hoop dat Tanja mij haar verhaal kan vertellen *LOL* .

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:46

Haflingers Ijn best wel redelijk in western. Kijk maar naar dat vrouwtje dat vaak Nederlands Kampioen word met Sylvester weet niet hoe dat vrouwtje heet maar het is best te doen. En Pablo ziet er echt toppie uit daar kan Heatwave ( Quarter ) nog wel wat van leren.

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:48

hai ellen

ik heb inderdaad een haflinger en het zou heel goed kunnen dat jij mij op wedstrijden heb zien rijden. Ik heb pablo nu ruim 4 jaar en het was eerst een draak hij wou niet weg voor mij been en ik lag er vaak naast. nu vier jaar verder rij ik mee in de amateur/open klasse en het gaat goed. het probleem in de galop ken ik ook wel vaak op een wedstrijd in de pleasure denkt hij dat hij op de rijbaan is. met hulp van jos en clinics hier en daar kom ik verder. als je wat wil weten moet je me even een mailtje sturen ofzo. groetjes tanja en pablo

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:17

Ik rijd in de les vaak op een haffie. Alleen denk ik niet dat ik je kan helpen met je probleem. Het enige wat hij welles doet in galop is inene stilstaan. Dat deed ie eerst heel erg, maar de laatste tijd is hij eigenlijk heel braaf.
Ik denk dat je gewoon moet volhouden, en goed les nemen, hij leert het vanzelf wel.

damaxes
Berichten: 256
Geregistreerd: 20-01-02

westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:44

hallo,
ook ik heb een haflinger die ik western aan t inrijden ben.
de ene keer gaat t ook beter als de andere keer.
maar de haflinger word wel meer gebruikt hoor voor de western, waar ik mijn haf heb gekocht de vorige eigenaresse had zelf ook een haf en daar reed ze ook western mee vandaar dat ik dr ook mee aangestoken ben.
Die schitterende haflinger heeft ze nu ook helaas te koop gezet, kent bijna alles van de western. ze doet hem weg omdat ze verder wil met een quarter, wat ik heel erg zonde vind, want ze was altijd helemaal weg van hem.

maar goed, als jullie nog tips voor mij hebben om verder te komen met het inrijden hoor ik t graag.

groetjes marielle

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:06

Niet opgeven met die Alpen-Quarter hoor! Ze zijn misschien wat eigenwijs, maar als ze eenmaal voor je willen werken gaan ze voor je door het vuur! En dan kunnen ze zich inderdaad meten met Quarters ( en dat kan ik uit eigen ervaring zeggen) Voor degene die mijn naam niets zegt, zegt misschien de naam van mijn haflinger iets: "Markus". Je moet iets langer trainen op bepaalde onderdelen omdat ze gewoon minder aanleg dan Quarters en iets zwaardere benen hebben, maar ze zijn zeker zo sterk en kunnen heel atletisch worden. En wat ik al zei, hun werklust is misschien nog wel groter. Je probleem klinkt inderdaad als een dominantieprobleem, waar hij als reactie op probeert te vluchten en zich zo aan je te onttrekken. Probeer hem eruit te halen door cirkels van verschillende grootte in galop te draaien. Als hij het bit vastheeft heb je waarschijnlijk wat overredingkracht nodig om hem op de cirkel te krijgen. Als hij het doet, niet vergeten te belonen, daar zijn Haffies heel gevoelig voor!!! Met je stem en door je hulpen te verminderen. Zo verder uitbouwen tot je controle in de galop hebt. Misschien helpt dit, laat het even weten. Groetjes, Natascha

ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 12:42

Het is inderdaad een dominantie probleem Verdrietig . Ik ben altijd wat te makkelijk geweest. Nadat hij mij er voor het eerst eraf gegooid had werd ik al wat harder. Nu na de tweede keer leer ik helemaal om op mijn strepen te staan Extreme duivel . Wat cirkels betreft : dat probeer ik meestal ook, maar als ik hem linksom op de cirkel wil houden dan gaat hij glashard de andere kant uit. Al heb ik zijn hoofd zowat op mij been liggen hij gaat gewoon de andere kant uit. Over lenigheid gesproken *LOL* *LOL* .
Dankzij Tanja en Natascha zie ik het weer helemaal zitten Knipoog . Ik merk nu tenminste dat ik niet de enige ben. Het is een onwijze schat en ik zou het heel jammer vinden als ik hem zou moeten verkopen omwille van mijn wantrouwen . Gister heb ik weer even op hem gezeten en het ging weer best goed. Een andere meid van stal heeft even op hem gereden Lovers . Dat werkte super. Ik was zo kwaad op mijn eigen dat ik niet durfde en zeer jaloers Haha! op haar dat zij lekker aan het rijden was. Ik zat er voor ik het wist weer op. De galop zal nog wel even duren, omdat ik nu verkramp als ik wil aangalopperen Frusty . Dat helpt natuurlijk niet. En Tanja ik stuur je nog wel een PBtje.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:19

Hoewel ik geen Haf he, ken ik toch dezelfde problemen. Ik heb nml een Welsh Cob, misschien komen de karakters wel een groot gedeelte overeen. Gelukkig ben ik er nog niet afgegaan, dan heb ik vast heel wat minder moed dan jullie. Het race probleem komt me wel bekend voor. Het zal wel een kwestie van de langste adem worden.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 20:13

Het valt me op dat er toch vrij veel mensen zijn die westernrijden met hun haflingers Haha! . Ik heb zelf ook een 2-jarige haf en ik zit er ook hard aan te denken om haar western te gaan beleren. Zelf heb ik daar nog helemaal geen ervaring mee en ik heb zaterdag dan ook mijn 1ste les (bibber Sigaar ), na 10 jaar engels te hebben gereden, kijken of ik het echt leuk vindt.... Haha!

Om even terug te komen op dit topic:
Ik ben door minkieboy (hier van bokt) waarschijnlijk aangestoken met het virus. Zij rijdt haar haf ook western, nu alleen nog recreatief, maar misschien heeft zij ook nog wel tips....

Groetjes Judith Party!!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:05

Sterke karakters zijn echt niet voorbehouden aan Hafjes hoor. Mijn Quarter kan een echte draak zijn als iets madam niet zint Haha!

Judibo: gewoon lekker ontspannen zitten zaterdag en alles in je opnemen en uitproberen. Het échte leren kun je nog lang genoeg doen Haha!

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:01

het maakt ook niet zo veel uit wat voor paardje je heb als je er maar blij mee bent en het moet je maatje zijn dan moet het lukken

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:08

Chantalleke schreef:
Haflingers Ijn best wel redelijk in western. Kijk maar naar dat vrouwtje dat vaak Nederlands Kampioen word met Sylvester weet niet hoe dat vrouwtje heet maar het is best te doen. En Pablo ziet er echt toppie uit daar kan Heatwave ( Quarter ) nog wel wat van leren.


Monique Wilbords heet ze, nu Verberne, omdat ze is getrouwd!! Klopt als een bus met Sylvester ze stond bij mij op stal met haffie en appie!! Haha!
Ze is een paar keer nederlands kampioen geweest, maar bij haar was het vroeger ook een ramp hoor!! Gewoon doorzetten dan kom je er vanzelf wel!!!

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 17:58

Haflingers staan er overigens bekend om dat ze leergierig zijn (ze leren echt heel snel dingen), en ze zijn vriendelijk. Misschien hebben haflingers ook wel een soort van eigenwijzigheids-gen... Je hoort best vaak dat ze wel eens stout zijn, maar als je ze optijd corrigeert moet het zeker lukken!!!!!! Ik ben nu ook bezig met Jenson, met allemaal gehoorzaamheisoefeningentjes en ben hem zonder longeerlijn aan het longeren in de round-pen. Als ik ook maar 1 geluidje maak gaat hij draven, geef ik het commando voor galop..... springt hij aan in galop. Zeg ik ho..... maakt hij zonodig een sliding-stop.... maar hij staat stil!
Ik ben echt heel blij dat hij zo braaf is. Dit doe ik maar 5 minuutjes lang, want hij is nog maar 1,5, het gaat er dus echt om het vertrouwen te creeren en dat hij luisterd naar de commando's.
Soms maakt hij uit gekkigheid wel een hele gekke bokkesprong........ach ja... dat zijn haflingers!

Nou, gewoon doorzetten dus. het lukt allemaal vanzelf wel, iedereen heeft wel eens iets met zijn paard dat het echt niet lukt!

Succes!!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 20:49

Natascha dH schreef:
Niet opgeven met die Alpen-Quarter hoor! Ze zijn misschien wat eigenwijs, maar als ze eenmaal voor je willen werken gaan ze voor je door het vuur! En dan kunnen ze zich inderdaad meten met Quarters ( en dat kan ik uit eigen ervaring zeggen) Voor degene die mijn naam niets zegt, zegt misschien de naam van mijn haflinger iets: "Markus".


natuurlijk zegt je naam me wat en die van "Markus" ook. Was altijd weg van zijn kleur en wat is het toch een lekkere boef. ik heb zelf ook een haflinger merrietje ingereden een paar jaartjes geleden. ook een heel leuk dier. in een paar maanden tijd kon ze uit stilstand in galop aanspringen. na mijn ervaring zijn de meeste haflingers zeer intelligent maar je moet ze wel duidelijk maken dat je slimmer bent Knipoog
misschien kun je je ook aan mijn eerste paard "Eros" herinneren?