Wat te doen tegen horseleitjes op de benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Wat te doen tegen horseleitjes op de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 10:31

Mijn paard heeft, als hij in de wei staat, last van horzels. Die leggen van die gele eitjes op de benen, en die krijg je er bijna niet af. Nou heb ik gehoord dat het goed weg te halen is met een borstelblokje. Maar krijg je dan alles wel weg?
En wanneer kan ik hem nu het beste ontwormen, want eigenlijk moet hij deze week ontwormt worden, maar als hij die eitjes op heeft gelikt, is het dan niet beter om dat later te doen??

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 10:50

Je kan de eitjes er af schrapen met een speciaal horzelmesje of gewoon met de scherpe kant van de schaar (pas op dat je je paard niet snijdt!).
Met het ontwormen moet je je gewoon aan het schema houden, die kuren werken een langere tijd en als je je aan het schema houdt werken ze optimaal.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:17

ja hier zijn al meerdere topics over geweest moet je ze even opzoeken is net geloof ik een weekje geleden.
maar ik doe het ook met een blokje,ik heb wel een horzelmesje maar daar doe ik de benen liever niet mee omdat mijn pony nogal onverwachte bewegingen kan maken.
tja,ik was ook aan het denken om een keer extra te ontwormen nou met die eitjes want kwaad kan het geloof ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:24

wanneer je de horzeleitjes kunt zien, betekent dit dat ze al uitgekomen zijn. je paard heeft de larfjes dan al opgelikt, dus eigenlijk kunnen die eitjes dan geen kwaad meer. het is natuurlijk een smerig gezicht en zo'n borstelblokje werkt dan prima. inderdaad wel goed ontwormen.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 11:05

voor het erafhalen van de horzeleitjes kun je ook heel goed een borstelblok gebruiken. je kunt ze bij vrijwel alle ruitersportwinkel kopen en ze werken heel goed.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:42

en als je paardhet nou niet toelaat om met een borstelblok bij zijn kogels te komen ( zoals bij die van mij ) aan zijn benen ???? zou wassen met betadine scrub misschien helpen ofzo, of weet er iemand nog iets anders, met mijn nagels lukt ook niet en met een horzeleimesje ook nie.....