Vastzetten in de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Vastzetten in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 00:40

Pompidou is dus een 'hanger'.
Toen we haar haalden hebben we er dus geen rekening mee gehouden, omdat we het simpelweg niet wisten, en die vorige eigenaar bond haar vast toen. Aan dat ringetje helemaal voorin de trailer.

In de tijd dat ik haar heb, ben ik erachter gekomen dat ze hangt, en niet zo'n beetje ook.
Hoe zouden jullie haar vastzetten? Gewoon aan twee touwen? Of eentje door die ring alleen?
Ik heb zelfs zoiets tussen die twee touwen, maar ben dan altijd weer bang dat ze zich erin verdraaidt of zo.
Ik zet ze trouwens nooit aan de balk zelf vast.

Hoe zetten jullie je paard vast? Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:45

Als ze een balk achter haar achterwerk heeft kan ze niet zo extreem gaan hangen, dus gewoon aan de daarvoor bestemde ringen vastzetten.
Er zijn ook speciale rubbers om je paard aan vast te zetten, speciaal voor paarden die gaan hangen. Voor in de trailer heb je die kortere. Deze geven mee waardoor het paard geen weerstand krijgt als ze proberen te gaan hangen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:24

Vastzetten? Waarom zou je een paard ook nog vastzetten. Ze staan voor en achter tussen stangen, welk doel heeft vastzetten dan nog. Bovendien, hoe korter je ze aanbind, hoe moeilijker het voor ze is om hun evenwicht te bewaren, het hoofd speelt hierin een niet te onderschatten rol.
Mijn paard maakt zichzelf los als ik haar vastzet. Omdat je op de vrachtwagen direct zicht op de paarden hebt, kan ik precies zien wat ze doet. Mijn verzorgster gaat meestal mee op weekends en de eerste keer had ze Patricia netjes vastgezet. Ik heb er maar niks van gezegd *LOL* na tien minuten ontdekte ze dat paard los stond, gaat ernaar toe, zet haar vast. Na tien minuten, zelfde tafereel. Na drie keer heb ik maar verteld dat Patricia vastzetten water naar de zee dragen is *LOL*

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:27

Als je een trailer hebt van min 1,5 prds dat moet je je paard wel vast zetten ivm eventueel omdraaien in de trailer. Wel voor zorgen dat de stang altijd goed vast zit achter haar kont en pas losmaken als je voor het halstertouw hebt los gemaakt. NOOIT andersom want dan is de schade niet te overzien, al helemaal niet met paarden die hangen. Mijn paard hangt ook, maar staad altijd vast in de trailer.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:29

ikke schreef:
Vastzetten? Waarom zou je een paard ook nog vastzetten. Ze staan voor en achter tussen stangen, welk doel heeft vastzetten dan nog.


Om omdraaien en dat soort fratsen te voorkomen. Echt waar, sommigen presteren het om zich in een smalle trailer toch nog om te draaien, trailer uit z'n verband, paard een rugprobleem. Sommige paarden kijken ook heel extreem achterom, zie ze dan maar eens overeind te houden in een bocht... Echt niet dat ze dan hun balans houden en als bestuurder heb je het nog gedaan ook!
Gewoon aan 2 kanten vastzetten, niet te kort, maar ook niet te lang om verstrikken te voorkomen, kettingen (met rubber er omheen) werken wat dat betreft beter dan touw. Hangen zou ik niet bang voor zijn in de trailer, dan komt ze tegen de achterstang aan. Wel opletten met uitladen, eerst de kettingen los en een halstertouw eraan, dan pas de klep naar beneden en de stang weg.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:07

Ik ga met je mee Margreet. Een trailer is natuurlijk heel wat anders dan een vrachtwagen (waar je dus inderdaad zicht op de paarden hebt en zelfs even kan ´checken´), en ook een stuk gevaarlijker. Lekker vastzetten, hoor!
Ikzelf doe dat altijd aan 2 kanten, dus die ringen boven de voorste balk.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:26

Inderdaad, sommige paarden draaien zich inderdaad om, maakt niet uit hoe smal het is. Levensgevaarlijk dus, altijd vastzetten! Maar natuurlijk pas als de stang goed vast zit.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:34

Ik zou hem iig wel vastzetten. En in de trailer hebben ze nog een balk achter hun kont en valt het hangen wel mee. Ook moet je altijd de trailer op gaan, EERST de balk er achter en DAN PAS vastzetten. Daar kun je ook mee voorkomen dat hij snel gaat hange. Ik zet ze persoonlijk het liefste tussen 2 touwen aan de zijkant van het halster (met veiligheidsclip). Dan is er minder kans dat ze er met een been overheen kunnen komen, mits je hem niet te slap doet.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:49

hebben jullie soms ook tips voor een paard dat zich gewoon laat vallen in de trailer?????
en ja, ook als er gewoonweg geen ruimte voor is
onze DA heeft een 2 of 2.5 paards (ben niet helemaal zeker) en die kunnen we wel eens lenen
met het tussenschot eruit heeft ze veeeeel te veel plaats en dus geen steun om te leunen in de bochten ed, dus levensgevaarlijk en dat doen we dan ook niet
met het tussenschot erin en vastgezet (zelfs nog met extra pinnen en stangen) laat ze zich gewoon vallen en slaagt ze er elke keer in om het tussenschot gewoon uit de hengsels te krijgen
ze heeft dan ook geen ruimte meer om op te staan, dus moeten we elke keer eerst dat tussenschot verwijderen (vlak naast een pony in volle paniek) voordat ze kan opstaan

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:04

Wij hebben een twee paardstrailer.
2 paarden: vastzetten zodat ze wel weg kunnen als er 1 zou beginnen te bijten.
1 paard : schut schuin (achter vast met een ander stang en eengat in de bodem) en paard staat niet vast. Dat een paard zich snel zou omdraaien is zwaar overdreven. Als ik een paard net heb zet ik hem wel vast, maar vrij los. Je weet dan namelijk niet wat het paard doet in de trailer. Na een tijdje weet je of je paard neiging heeft tot omdraaien ja of nee.
En achter mijn paard zit ook geen stang. Hij blijf staan als ik de klep naar beneden doe en komt er pas uit als ik zeg dat het kan. Als je een 2-paards trailer hebt Anneke, zou je ook kunnen proberen om hem los te zetten, kan ze ook niet hangen. Ik weet niet of je paard zich om wil draaien in de trailer, maar doordat de ruimte niet zo groot is bedwing je die neiging ook.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:16

Ik zet Jur altijd in de trailer vast met een lijn met veiligheidssluiting.... Vind ik voor mezelf een veiliger idee dan een musketon.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:32

Die van mij staan aan rubbers die zijn doorsnijdbaar aan kettingen doe ik niet in geval van nood krijgt alleen de brandweer die losgeknipt en daar wil ik niet op wachten.
Ik ben zaterdag nog terecht gekomen onder een paard dat niet vast stond in een 2paards om de 1 of andere manier is hij onder de voorstang (en er zat een schottussen!!!!) door gekomen (denk dat ie 1.67 was zoiets groter dan lodewijk iig)
en zat daar dus klem.

Ik heb helaas al 3 keer een bijna ongeluk gehad met een trailer 3 keer door een andere weggebruiker (door rood rijden op een voorrangsweg van links mij afsnijden en uit een oprit komen denderen)
wanneer je paard valt in de trailer blijft zijn hoofd door het vastzetten hoog waardoor ie niet onder stangen vastkomt etc.

Mijn vader had het 2 maanden geleden nog die haalde een 1.5 paards trailer in waarvan het paard zich had omgedraaid en met z'n hoofd over de laadklep stond te gluren..
lekkerlink als ze een poging gaan doen tot springen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:38

Altijd vast. Wij hebben bij de voorste balk een oog zitten met daaraan een ketting (schijnt niet goed te zijn, maar zo hebben we dat nu eenmaal al 6 jr).
Hangen doen ze niet, maar wij hebben een 2-paards trailer, gaat wat lastiger...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:11

Romkabouter schreef:
Wij hebben een twee paardstrailer.
2 paarden: vastzetten zodat ze wel weg kunnen als er 1 zou beginnen te bijten.
1 paard : schut schuin (achter vast met een ander stang en eengat in de bodem) en paard staat niet vast. Dat een paard zich snel zou omdraaien is zwaar overdreven. Als ik een paard net heb zet ik hem wel vast, maar vrij los. Je weet dan namelijk niet wat het paard doet in de trailer. Na een tijdje weet je of je paard neiging heeft tot omdraaien ja of nee.
En achter mijn paard zit ook geen stang. Hij blijf staan als ik de klep naar beneden doe en komt er pas uit als ik zeg dat het kan. Als je een 2-paards trailer hebt Anneke, zou je ook kunnen proberen om hem los te zetten, kan ze ook niet hangen. Ik weet niet of je paard zich om wil draaien in de trailer, maar doordat de ruimte niet zo groot is bedwing je die neiging ook.


Je bent verplicht een stang of ketting erachter te hebben, RVV voorschrift. Ik vraag me altijd af waarom paarden niet gewoon stil staan op een trailer, volgens mij zit dat meer tussen de oren van de eigenaren. Ik zie met grote regelmaat trailers rijden en als de paarden daar onrustig op staan, dan is er meestal wel iets aan te merken op het rijgedrag van de chauffeur.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:13

Zie nieuwsbericht door nim geplaatst.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:16

Idd gewoon vastzetten, een touw onder en een touw over de voorste balk heen!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:07

Gewoon vastzetten, ik doe ze altijd aan 2 touwen (beide kanten) in die ringen boven de voorste stang.
Ik doe het altijd gewoon met halstertouw met veiligheidsknoop maar je hebt ook kettingen en of touwen met veiligheidsklip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 09:11

Rijgedrag bepaalt natuurlijk heel veel, ook het soort weg waar je op rijdt.

Ik zie wel degelijk paarden voortdurend achterom rijden en los staan, dan ineens zie ik dat ze hun evenwicht verliezen en opzij gegooid worden. Als ik zie dat het paard los staat in een 1,5 prds trailer zie ik ook dat het ze veel moeite kosten om hun evenwicht te houden.

Ik kom heel veel trailerrijders tegen omdat ik bij de bossen woon. Als ik op deze manier mijn paard zou vervoeren, gaat hij nooit meer mee. Ik heb ze letterlijk van de ene kant naar de andere kant zien vallen.

Het lijkt me een onrustige rit voor zo'n paard. Als ze los moeten staan, zou ik persoonlijk kiezen voor een konstruktie dat ze vanachter een stang heeft om tegen aan te hangen voor evenwicht en aan de zijkant een schot om niet van de ene naar de andere kant gegooid te worden.

Ik heb alleen vrachtwagen ervaring en ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij veert dat minder, is dat stabieler.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 10:28

Richtje schreef:
Idd gewoon vastzetten, een touw onder en een touw over de voorste balk heen!


Dit lijkt me niet zo'n handige manier van vastzetten. Als ie met een been in het touw terechtkomt schiet je ook niet op.

Sevin staat gewoon vast aan een halstertouwtje. Pasgeleden kwam ik erachter dat ik helemaal vergeten was om hem vast te zetten, maar het is verder prima gegaan.

Aan kettingen vastzetten zou ik ook niet doen, die kun je niet doorsnijden.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 10:56

Ik zet Toon altijd vast met een halstertouw aan de ring aan de zijkant bij de voorbalk en ik sla het touw ook nog eens een slag om die balk heen. Tip kwam van Cowgirl zodat je paard nooit over die balk kan klimmen. Niet dat ik Toon daarvoor aan zie, daar wordt hij nl. moe van en dat kan nooit de bedoeling zijn.... }>

Kettingen zal ik nooit gebruiken omdat je ze in geval van nood niet door kunt snijden.

Toon is erg handelbaar op de trailer, hij zal er nooit zelf afrennen, ik moet hem echt zeggen dat hij terug moet, anders blijft hij gewoon staan. Heel fijn is dat.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 11:57

Rubbers zijn gewoon ideaal. Die dingen kunnen best ver, maar een paard blijft er rustig bij. Als ze gaan trekken worden ze meestal snel daarna ontspannen, omdat de rubbers meeveren.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:13

Mieke schreef:
Ik zet Toon altijd vast met een halstertouw aan de ring aan de zijkant bij de voorbalk en ik sla het touw ook nog eens een slag om die balk heen. Tip kwam van Cowgirl zodat je paard nooit over die balk kan klimmen. Niet dat ik Toon daarvoor aan zie, daar wordt hij nl. moe van en dat kan nooit de bedoeling zijn.... }>


Dit kon exact mijn uitspraak zijn: kloten in de trailer doen we niet hoor, daar word Maddox moe van....

Ik zet Maddox aan de zijkant van het halster vast aan 2 nylondingen. Er zitten panieksluitingen op en ze zijn makkelijk door te snijden. Eerst stond hij aan 1 touwtje vast maar ik vind dit toch wel veiliger.

Ik heb een hele brede 1,5 paardstrailer waardoor hij niet zijn benen wijd tegen de kant aan kan zetten (1.45 breed). Dit maakt het voor hem weer lastiger om te blijven staan.