lopen aan lange lijnen, hoe gaat dat???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

lopen aan lange lijnen, hoe gaat dat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 13:34

Graag zou ik dit eens met jaike willen doen, ik weet alleen niet hoe.
Ik heb geprobeerd met de zoekfunctie iets te vinden maar helaas dat
is niet gelukt (ben geloof ik niet zo'n ster met de zoekfunctie Haha! )

Maar hoe begin ik hiermee? Met een longeersingel sowieso, maar dan.........kan ik gewoon 2 longeerlijnen gebruiken of moeten het andere lijnen zijn?? En door welke ring van de longeersingel moet ik ze laten lopen? Verward

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:57

je hebt lijnen van 6 meter nodig. Je kunt natuurlijk longeerlijnen kopen en die inkorte.

Verder moet je er maar een boek over kopen want het is zo,n langeuitleg
In het boek freestyle fase twee en van veulen tot rijpaard staat info. Er zijn ook speciale boeken voor, maar daar ken ik de titel niet van.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 17:50

Inderdaad met de longeersingel en uiteraard hoofdstel Lachen
De simpele manier is de musketon haken aan de bitringen te doen en door de middelste ringen van de longeersingel heen.
Of de ene lijn over de rug of achter de kont door.
Evt kun je die musketon haken ook vastmaken onder de borst aan een ring. Wel door het bit halen ofcource Lachen

Zal zo ff wat foto's plaatsen moment.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 17:52

Afbeelding
Hier heb ik de haken onder de buik vastgemaakt.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 17:54

Afbeelding
Maar met pessoatuigje is het veel mooier en werkt hetzelfde Tong uitsteken

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 21:56

ziet er erg ingewikkeld uit die laatste Koe

wel tof dat je even foto's neer zet zodat ik er
een voorstelling van kan krijgen *LOL*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:11

Hoi
Lees even mijn andere topic hier over het tuigje. Iedereen denkt dat het zo moeilijk is en dat is het niet!! Het is echt zoooo makkelijk en leuk! *LOL*

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:19

Pinky_girl schreef:
Hoi
Lees even mijn andere topic hier over het tuigje. Iedereen denkt dat het zo moeilijk is en dat is het niet!! Het is echt zoooo makkelijk en leuk! *LOL*


En de pony kan er geen schade aan ondervinden? En wat als ie schrikt en 'n rodeo geeft? Ik denk dat 't dan wel mis gaat...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:23

Ik bedoelde het in beide gevallen, dus met dubbele lijnen en met dat pessoa-tuigje.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:30

Ik heb het boek Longeren en werken aan de lange lijnen van Jennie Lorriston Clarke, die mag je wel lenen als je wilt.
Ik ben er met Maestro nog niet aan begonnen, al lijkt het me wel heel leuk.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 22:36

Marja volgende week woensdag avond ben ik bij de noorder koggenruiters, als het goed is zie ik je dan *LOL*
misschien kan je het boek meenemen dan kan ik het even
doorlezen (ondertussen zal My Dominique aan het lessen zijn) *LOL*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:56

Herinner me er nog maar even aan tegen die tijd...
Leuk dat de proefles doorgaat!

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:56

Kais schreef:
En de pony kan er geen schade aan ondervinden? En wat als ie schrikt en 'n rodeo geeft? Ik denk dat 't dan wel mis gaat...

Schade??
Hoe stel je je dat voor?
Uiteraard moet je pony aan de longe kunnen lopen, dat lijkt me niets meer dan normaal Haha!
Nee hoor, een bok weerstaat mijn tuigje perfect. Tis een stuk touw hoor geen moordwapen (al moet je er iemand mee kunnen vermoorden... Knipoog )

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 23:02

Pinky_girl"]
[quote="Kais"]
En de pony kan er geen schade aan ondervinden? En wat als ie schrikt en 'n rodeo geeft? Ik denk dat 't dan wel mis gaat...
[/quote]
Schade??
Hoe stel je je dat voor?
Uiteraard moet je pony aan de longe kunnen lopen, dat lijkt me niets meer dan normaal Haha!
[/quote]

Ik bedoel dat hij er niet gestoord van wordt dat hij in die houding moet lopen of dat het 'm overbelast ofzo op de een of andere manier.

[quote="Pinky_Girl schreef:
Nee hoor, een bok weerstaat mijn tuigje perfect. Tis een stuk touw hoor geen moordwapen (al moet je er iemand mee kunnen vermoorden... Knipoog )


Whahaha Haha!, ik bedoel of hij niet in keihard z'n mond gerukt wordt (of als hij struikelt ipv bokt) (hoewel: hij zou 't bokken dan wel goed afleren Haha! ) en of het niet op de een of andere manier in de knoop kan raken door het bokken (been ertussen of weet ik veel wat ze allemaal voor elkaar kunnen krijgen).

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 23:20

Er gestoord van worden denk ik niet. Als je je pony kent weet je zelf wel wat hij/zij leuk vind en wat niet. Pinky vind longeren bijvoorbeeld opper-saai. Daarom houdt ik daar rekening mee en doen we dat 1, hoogstens 2 keer in de week.
Hij is er nog nooit zo gek van geworden dat hij van de flat gesprongen is oid Knipoog
Overbelasten doe je hem ook niet. Uiteraard ligt dit aan de gezondheid van de pony, de mate van trainen en de leeftijd.
Zoals je op mijn foto's kunt zien heb ik Pinky's touw losjes. Dit is de 2e keer dat hij met pessoatuigje longeerd en dan verwacht ik niets van hem, behalve zijn rondje lopen.
Steeds iets strakker tot hij netjes loopt.

Pinky is nog niet gestruikeld maar ik heb het idee dat het geen kwaad kan... Hij zit immers niet zo strak dat hij niets kan doen!
En met bokken krijgt hij naar mijn idee geen been erdoorheen, weet niet wat voor een pony jij hebt *LOL*

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 23:33

Die pony die ik weleens longeer gaat opeens racen, scheurt de bocht om en gaat onderuit, staat weer op en er is niks aan de hand Verward met rodeo bedoelde ik als gevolg van dat hij nou eens druk is en erg schrikt ofzo.

Ik denk er nog over, maar weet nu in ieder geval dat het geen kwaad kan. Het probleem is dat ik heb niet echt goed kan rijden, trainen ('t is 'n shetlander en ik rijd met 'n BBP) enzo en daarom wil ik dit aan de longeerlijn gaan proberen.
Het enige wat mij nog tegenhoud is de prijs v/d longeersingel, die van jouw is echt supergaaf, maar als ik 'm met 'n model in de Divoza Catalogus vergelijk denk ik dat ie zo rond de E60,- heeft gekost.

Ik denk dat ik, als ik er 1 koop, de longeersingel uit de Horselover Catalogus neem voor E27.50 'Als ik ooit eens genoeg geld heb Dromen '

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 23:39

Kais schreef:
Die pony die ik weleens longeer gaat opeens racen, scheurt de bocht om en gaat onderuit, staat weer op en er is niks aan de hand Verward met rodeo bedoelde ik als gevolg van dat hij nou eens druk is en erg schrikt ofzo.

Ik denk er nog over, maar weet nu in ieder geval dat het geen kwaad kan. Het probleem is dat ik heb niet echt goed kan rijden, trainen ('t is 'n shetlander en ik rijd met 'n BBP) enzo en daarom wil ik dit aan de longeerlijn gaan proberen.
Het enige wat mij nog tegenhoud is de prijs v/d longeersingel, die van jouw is echt supergaaf, maar als ik 'm met 'n model in de Divoza Catalogus vergelijk denk ik dat ie zo rond de E60,- heeft gekost.

Ik denk dat ik, als ik er 1 koop, de longeersingel uit de Horselover Catalogus neem voor E27.50 'Als ik ooit eens genoeg geld heb Dromen '


Zoiezo eerst zorgen dat hij aan de longe goed loopt. Dat lijkt me wel verstandig voordat je met dit soort bijzets gaat trainen.
Mijn longeersingel kosten 50 GULDEN + nog 10 gulden om hem op pinky-maat te laten maken. Viel reuze mee dus. Gewoon in een ruitersportzaak.
Succes

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 23:56

Hij loopt op zich goed, alleen als hij druk is, omdat hij niet heeft kunnen lopen, omdat het gras nat was, omdat we geen bak tot de beschikking hebben, omdat de eigenaar te gierig en lui (ivm het brengen) is om zich/ons in te schrijven bij de rijvereniging wordt hij af en toe gestoord. Haha, wat 'n zin Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 11:14

let wel op dat je hem eerst leert dat er iets achter z'n kont is. daar kunnen ze enorm om gaan bokken.
Verder doe ik het met touwhalster.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 11:23

Werken aan de lange lijnen is iets heel anders dan dat ik op jullie foto's en uit een deel van de uitleg opmaak. Werken aan de lange lijnen is werken aan de hand waarbij je heel kort naast de achterhand van het paard loopt en niet in het midden van een cirkel staat. Je loopt dus met het paard mee, en feitelijk rijd je je paard vanaf de grond. Bijzetten doe je niet, dus een longeersingel heb je niet nodig. Sterker nog, die zit absoluut in de weg bij deze manier van trainen. Het werken aan de hand kan ook op een andere manier, namelijk de manier waarop je naast het hoofd van het paard loopt en hem zo allerlei oefeningen (mn de zijgangen en bijv. de Spaanse Pas) laat uitvoeren. Deze manier van trainen is vergelijkbaar met de manier waarop Nathalie Penquitt werkt, maar heeft een ander uitgangspunt (namelijk niet de vrijheidsdressuur).

Wat ik uit jullie uitleg en foto's opmaak, is het longeren aan de dubbele longe. Daar is op Bokt al heel wat over geschreven... Het Pesssoatuigje van Pinky ziet er prima uit, alleen mist het (maar dat kan aan de foto liggen) de verbinding naar het hoofd toe waardoor je (doordat je met een lijn longeert) de stuwing vanuit de achterhand niet kan opvangen en laten afvloeien. En dat is het voordeel van de dubbele longe: daar kun je dat wel mee doen en de mate waarin je opvangt bepaal je zelf (in tegenstelling tot het Pessoatuig)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:49

Precies Abby, helemaal mee eens! Mijn paard is ook een tijdje zo getraind door iemand die dat goed kon. Terwijl diegene dus meeliep, liet ze mijn paard wijken, van hand veranderen, schouderbinnenwaarts doen etc (in alle gangen). Erg mooi om te zien en ze worden er ook heel los van. De lijnen kunnen rechtstreeks aan het bit (door de ringen van de singel) en als je paard heel sterk is, kan je ze ook nog via het bit naar beneden/zijkant doen en dus weer aan de singel. Bij mijn paard was dit niet nodig.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:57

Maakte uit haar tekst iets anders op dus heb uitgelegd wat ik dacht dat ze bedoelde. Verder niet gelezen.
Volgensmij bedoelt ze dit overigens wel gebruikte ze alleen de verkeerde benaming

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers