trailerprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 11:29

hoi!
mijn vriendin heeft een paard, sbs, een heel braaf beest, tenminste, dat lijkt zo...?
ze is niet in te laden in een gewone trailer, wel in een kamion, maar de trailer, oh nee! nou zeg je meteen dat ze bang is, nou dat is ze niet! ze is koppig, ze loopt niet weg, niks raars met dr ogen of lichaamshouding, ze gaat gewoon op de rem vlak voor de trailer... we proberen het lief te doen, echt ze is niet bang, als ze er eenmaal in gaat dan is ze heel rustig, ze is ook in de omgang een heeeeel rustig en kalm paard.
dus wij kalm met haar proberen in te laden, een medewerker hielp, maar hij plantte dat paard zó een schop tussen z'n ribben, nu houdt mijn vriendin dat paard uit liefde, en ze is er dus niet mee akkoord dat die vent dat paard schopt (ik trouwens ook niet). Met de lange lijnen probeert ze altijd, soms gaat het paard er gewoon in hangen, ze laat zich gewoon vallen in die lijnen! maar ze loopt er echt niet van weg, ze staat daar dan weer gewoon, alsof er niks aan de hand is, geen tekenen van angst...

en nog wat (sry Lachen ) op wedstrijd, sprong ze een paar sprongen, en weigerde toen op een hindernis, ok, hij zag er wat vreemd uit, maar ze kent dat. Thuis springt ze alles, toen weigerde ze keer op keer op die hindernis, echt uit ongehoorzaamheid, je zag zó dat ze het kon maar niet wilde (ze springt nl hoger en moeilijker dan dit niveau zonder problemen...)
het kan niet echt aan 'wedstrijdangst- of terrein' liggen, want de piste lag goed en inspringen ging zonder problemen, ook 20 cm hoger dan het niveau vd omloop. volgens velen is het paard gewoon ongehoorzaam en is de ruiter te weinig consequent. Maar dit paard is opgeleid geweest met een zweep en speelt dus echt wel met mijn vriendin's voeten. toch doet ze bv een freestyle training van emiel voest zonder probleem, laat zich zonder iets sturen, lijkt mijn vriendin als dominant te erkennen, maar dan toch...

ze weet niet meer wat ze moet doen, het trailerprobleem enzo, ze wil haar paard niet voortdurend slaan en schoppen, ze houdt er echt veel van!
tips...?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 11:32

oh ja, en tijdens wandeling stopt ze ook opeens voor plaatsen waar ze al zoveel is langs geweest, is ze nou echt zo koppig?? ze is niet vooruit te branden... terwijl er niks engs is, oftewel iets 'engs' waar ze al 100 keer op heeft staan kijken, snap je? nu ik hoop dat jullie er iets mee aan kunnen, want we weten het niet meer...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:01

Wat betreft het trailerprobleem.. Join the club!! Ook Navy heeft een anti-trailerfeeling.. Bij Navy is het echter niet zeker of het om angst gaat of niet, warschijnlijk wel, maar dat doet er bij mij weinig toe, erin slaan doe ik toch niet, of het nou om angst gaat of niet willen..

Het zou best eens kunnen zijn dat het paard van je vriendin weet wat er gaat komen. Een trailerrit is vrij vermoeiend voor een paard, hyet is geen kwestie van stilstaan! Kan het aan de chauffeur liggen? Rijd deze op een bepaalde manier? Neemt hij/zij bochten misschien te haaks? Remt deze misschien te abrupt? Dat kan een goede oorzaak zijn, want allen zijn geen pretjes voor een paard.
Ook kan het paard er niet op gerust zijn elke keer als hij uit dat ding komt ergens anders te zijn, in een vreemde omgeving. Vaak is het daar ook nog 'es druk (wedstrijdterrein).
Probeer het op te lossen met geduld. Neem een opaar middagen de tijd ervoor. Doe wat Natural Horsemanship of andere gehoorzaamheidsoefeningen, als volgen. Maak een tariler na, met hindernisstaanders en balken, loop over een kleed of zeil heen. Heb je het paard eenmaal zover, voer het hier dan in, en haal hem er dan weer uit. Doe dit een paar keer, voor je rustigaan een klein ritjhe maakt. Zo steeds verder uitbouwen..

Over de buitenritten.. Het kan duiden op het niet willen verlaten van stal, iets waar ze al meerdere keren is langsgekomen en haar steeds verder van huis afvoert kan een herkenningspunt zijn, waar ze stopt, omdat ze terug wilt. Of ze is onzeker. Of de amazone zit er zelf te gespannen op. Of er is iets veranderd aan hetgene waar ze al zóó vaak langs is gekomen.
Doet ze dit alleen als ze alleen is, of ook met andere paarden?
Probeer ook dit op te lossen met geduld en veel oefenen..

prakje
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:05

bij ons hebben wij ook zulke gevallen wij zetten er eerst ons shetje in en dan gaat de rest van zelf zou je ook eens moeten proberen

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 16:29

wat betreft het trailerprobleem. op z'n zachts gezegt was die van mij er ook niet dol op. en het was ook geen angst! als ze de kans kreeg kwam ze net zo snel weer achter uit als dat ze erin ging. als we haar dan eindelijk in de trailer hadden en je even naar voren moest dan plette ze je gewoon tegen de tussenschotten waardoor je geweldig gevaarlijke acties kreeg.
na jarenlang geetter hebben we haar een tijdje geleden haar zonder problemen ingezet. gewoon aan een touwtje met de longeerzweep erachter!. en geen gemiemel gewoon erin. en als ze weer achteruitging gewoon met de zweep op d'r kont. niet slaan natuurlijk maar even laten weten dat je er bent.
die longeerlijnen moet je zelf weten. maar heb een paar keer gezien bij zo'n paardenfluisteraar dat het goed fout ging en daar wordt je niet blij van. dus pas er alsjeblieft mee op.
veel succes ermee

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 17:58

Navy!:
de chauffeur is heel rustig, het gaat mij altijd té traag als ik vergeet dat er een paard bji is. Op het wedstrijdterrein zijn we altijd eerste, en ze is trouwens niet bang van drukte.
Ze heeft ook al NH gedaan met haar paard, het paard erkent haar als meerdere en heeft van haast niets schrik, lijkt alles te vertrouwen, ze gaat ook zonder problemen in een camion enzo.
Op buitenritten doet ze ook lastig op de weg terug, ze is echt lastig...
Je ziet, we geraken er niet uit... Mijn vriendin heeft ook al geoefend met de trailer en toen was ze vaak braaf, maar ook pas na een tijd. nu oefent ze niet meer omdat de stalhouder kwaad op haar is, hij vindt het onzin Verward

Prakje: er staan alleen andere paarden, geen shets, en die paardjes, veel hengsten, kunnen niet zomaar bij de merrie gezet worden. Trouwens t zijn allemaal andere eigenaars en die zijn er helemaal niet op gesteld dat hun paard (dat vaak zelf een trailerprobleem heeft, en ook geen camionprobleem, ligt het ad stal?) een beetje mee gaat knoeien met een ander paard. Het is een tweepaardstrailer dus niet te nauw, maar dan zet je er ook geen tweede paard als hulp in.

joycje:
bij jouw duurde het jarenlang, en dat ziet mijn vriendin niet zitten. ze hebben het niet breed en ze willen ook dat nu ze met de grootste moeite een paard hebben, het paard ook doet wat er van haar verlangt wordt (niet blindelings he, je weet wel wat ik bedoel)
wat je zei over die longeerlijnen, ja ik ben er ook niet gelukkig mee, maar de staleigenaar (ook fokker van het paard) is een zeer ervaren paardenman en heeft daar wel goede resultaten mee geboekt... ook mijn vriendin is er niet gelukkig mee, net als haar ouders, die heel nauw met alles betrokken zijn... Ze hebben wel zelf niet genoeg ervaring om oplossingen uit te denken, mijn vriendin zelf wel, maar dan nog, het paard doet gewoon niet wat ie niet wil...

iig bedankt voor de reacties, jammer genoeg zit het probleem dus ergens anders... (maar waar??????????)

ponyzotje

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 18:16

Ik bedoelde dat je vóór het laden even wat oefeningetjes doet, dat je paard dus al al zijn aandacht op je gevestigd heeft. Ik zeg niet dat het helpt, maar dat het kán helpen..
Een andere omgeving kan een behoorlijke impact op je paard hebben, of je dit nu kan merken of niet. De een geeft er inderdaad niks om, dat het allemaal nieuw is en er niks vertrouwds is (behalve de eigenaar), de ander poept 10 kleuren stront Haha!

Vreemd dat het ook op de terugweg zo gaat, verlatingsangst is dus uitgesloten. Weet je echt heel zeker dat er geen ´enge´dingen in de buurt zijn??

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 19:02

heel zeker, ze weigert om onverklaarbare redenen in feite. Misschien een boom (... sarcastisch bedoeld), het paard is echt niet gemeen of kwaad in de omgang.
ook oefeningen op voorhand helpen niet. vanaf ze vlak voor de trailer staat (en dus niet als ze hem ziet ofzo, heel vreemd...), gaat ze op de rem. maar dan blok! en NIET achteruit! dus echt geen angst of verregaand stout zijn, gewoon koppig volgens mij...
het is een hopeloos geval voorlopig, ik weet het jullie geven goeie reacties die veel anderen op weg zouden helpen, maar dit is blijkbaar een vreemd probleem?

waarom wordt dit topic steeds verplaatst? ik had een vraag. over de trailer. past dit niet in dit topic of...? sorry als ie verkeerd staat.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:35

Zeer bekend probleem!
Tiko weigerde ook altijd de trailer in te gaan, en ik weet ook heel zeker dat hij echt niet bang was. Met longeerlijnen ging hij zitten of hij steigerde e sprong eroverheen!
We hebben hem er pas een keer ingeslagen. Even zielig, maar dat vond ik beter dan elke keer weer drie uur in gevecht, daarna liep hij er volgende keren ook gewoon in.
Maar goed, als je vriendin dat echt niet wil, kan ik dat ook begrijpen.
Heb je al geprobeerd hem te blinddoeken? Doek over zijn ogen heen, paar rondjes lopen en dan zo de trailer in (moet hij je vriendin wel helemaal vertrouwen).
En verder moet ze misschien gewoon wat strenger, duidelijker voor het paard zijn?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 15:36

ingeslagen vinden we wat te ruw, maar idd, de staleigenaar (dus niet zij) heeft al es een paar schoppen tussen haar ribben geplant, het hielp niks... misschien is het paard bang d'r hoofd te stoten, maar dat heeft ze nog nooit meegemaakt, en ze loopt er ook rustig onderdoor, eenmaal ze wil. maar het zou... daaraan kunnen liggen.
dat blinddoeken, daar zou ze waarschijnlijk helemaal voor blokken, ze wil wel alles zien waar ze loopt, maar ik zal het haar tippen. bedankt voor de reactie!

ponyzotje

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 16:50

Van blinddoeken ben ik niet zo'n voorstander. Toen mijn pony niet meer de trailer in wilde hebben we dat ook gedaan, met als resultaat dat hij net voor de klep ging freaken en dus op z'n snufferd ging.

Trailerproblemen moet je niet overschatten. Het duurt soms jaren voordat ze weer enigzins normaal erop gaan. Gewoon volhouden en veel met biks oefenen. Heb geduld, succes Lachen

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 16:51

Er zijn best veel paarden die de trailer niet inwillen.
Een kennis van ons zei dat ze daar wel een oplossing voor had.
Als er een ding is wat paarden het belangrijkste vinden van allemaal, dan is het ETEN.
Dus zei ze : voor mijn part krijgt hij 3 dagen geen eten, maar de trailer in zal hij. Dus zorg ervoor dat trailer=eten Haha!
Dan wil ie wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 18:14

Met zweepje tussen de achterbenen en kont friemelen. Niet slaan. Appeltje als ze erop staat.

Een lief makkelijk paard kan ook ongehoorzaam zijn en op die manier haar zin doordrijven. Streng zijn op die momenten is belangrijk. Leer aanvoelen of ze bang is (trillen, zwaar ademen, staart tussen bil knijpen).

Als ze bang is geduld en er doorheen praten en goed belonen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 18:36

Ik ben- nogmaals -absoluut geen voorstander van erin slaan. Op de een heeft dit inderdaad een BLIJVEND positief effect, op de ander het omgekeerde. Weer een ander doet het de eerste 10 keer goed, maar dan houdt het op, weer erin slaan, en van voor af aan, zo ontwikkel je ook angsten. Als ik bij Navy ook maar een zweep optil, om alleen wat bij te drijven, kan ik het wel vergeten.. ´s Morgens niet voeren kan inderdaad ook helpen. Veder sluit ik me aan bij Manon.

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 20:16

Wij hadden precies hetzelfde probleem, echt alles geprobeerd, het enige wat nu helpt en dat gaat al een jaar super goed, is:
een longeerlijn om haar buik, door de lus halen deze door haar voorbenen en dan door het halster, staat ze voor de trailer, er even iets druk opzetten, stapt ze naar voren gellijk laten vieren, gaat ze naar achteren dan goed aantrekken, dit voelt niet lekker aan, gewoon de eerste paar keren met geduld, dit is het enige wat bij ons echt helpt. meestal stapt ze er nu zo in als ik de lijn alleen al over haar rug leg en soms trekt mijn man even sterk aan als hij voelt dat ze er niet in wil, wij hebben echt alles al gedaan maar deze manier werkt super goed en is ook niet echt paardonvriendelijk. Veel sterkte en succes met oefenen!!

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:17

quinta heeft dat ook gehad en soms doet ze het nog wel eens, we hebben vanalles geprobeerd maar als ze niet wil dan gaat ze gewoon niet dus daarom hebben we haar een week elke dag op de trailer eten gegeven en nou loopt ze er redelijk goed in omdat ze denkt dat ze eten krijgt, maar ga je paard niet blindoeken de kans is groot dat hij valt dat was bij quinta ook zo, en dan is meteen heel het vertrouwen weg met geduld gaat het het beste.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 11:13

pegasus: met eten lukt het ook niet, hebben we al geprobeerd, met wortels, hooi, biks, alles! ze wil echt niet...

russel: ze is echt niet bang, houdt haar staart normaal en trilt niet, echt waar, mijn vriendin kent haar paard en het is echt niet bang...!

navy!: idd, wij ook niet, erin slaan is meestal geen goede oplossing, maar wat moet je op den duur...?

emmy: het is een idee, maar ze reageert ook niet op de druk van de longeerlijnen, dus ik weet niet op het veel zal helpen, maar we zullen proberen!

quinta: eten helpt dus niet, en blinddoeken is idd gevaarlijk...

bedankt voor ieders reactie, mijn vriendin heeft me gemaild, ze pakt het paard nu steviger aan, maar, zegt ze, ik ben streng en FAIR, ga dus niet meppen voor niks! het schijnt dat het paard nu echt wel geschrokken is, ik geloof dat het zal beteren op die manier, ze doet donderdag of vrijdag geloof ik een oefenparcours, waar ze dus zo lang als ze wil mag proberen, een uur, twee uur, om een hindernisparcoursje te springen, hopelijk lukt dat nu, en het trailerprobleem wordt daarmee ook uitgetest.
Overigens zal ze zelf hier eens komen piepen naar de reacties, ze mag niet zo vaak op internet dus constant kijken gaat niet, ik mail dat haar dan.

Nog es bedankt voor jullie reacties en over een paar dagen zullen we zien, ik geloof dat ze meteen al jullie tips gaat uitproberen als haar streng zijn niet heeft geholpen... laten we hopen dat het lukt!!

ponyzotje

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 11:27

Heb je haar echt drie dagen geen eten gegeven ? Natuurlijk helpt eten niet als ze geen honger heeft. Je zult echt duidelijk moeten maken dat het eten alleen daar en nergens anders te halen valt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 11:33

neen, geen drie dagen! maar dat kan je moeilijk doen net voor ze parcours gaat lopen, en ze geeft haar paard zelf geen eten, ook de eigenaars zouden moeilijk doen... dat is het grootste probleem niet. je kan een paard toch echt niet dágen voor een wedstrijd geen eten geven?? is dat niet een beetje cru? nu ja, we kunnen het proberen, maar toch geen drie dagen... theoretisch wel mooi, maar in de praktijk...

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:14

Natuurlijk doe je dat niet voor de wedstrijd. Het gaat erom dat ze vertrouwen krijgt in de trailer en daarvoor moet je haar eerst zonder verzet erin krijgen. En dat kun je regelmatig voor de wedstrijden oefenen. Als ze er in staat, ga dan ook een klein stukje rijden. Ze moet gewoon leren dat het niet eng is in de trailer. En drie dagen geen eten vind ik niet zo cru hoor, ze doet het zichzelf aan, het eten ligt immers in de trailer. Maar als je zelf de eigenaar niet bent moet je natuurlijk wel goede afspraken met de eigenaar maken.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 17:28

volgens mij vertrouwt ze die trailer wél. Ze is gewoon koppig. Als ze erin staat doet ze helemaal niks... Daarom is het ook zo lastig...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 11:28

en (sry voor de late reactie) hoe krijg je een koppig paard zonder verzet de trailer in? pft... zelfs eten lukt niet... nou nou nou dat wordt wat!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:20

Hoi,

Die van mij gaat de trailer, als je voer hebt, wel in . Maar denderd er net zo hard weer uit. Als er iemand achter staat wil ze al helemaal niet. Ze heeft dan door dat de klep dicht gaat. Met een lijn helpt niet, ze slaat dan heel hard naar achteren. ik heb laatst geprobeert om , zodra ze erin stond zelf snel een touwtje achter haar te houden, zodat ze erin bleef staan, zodat ik dan tijd hed om daarna de stang erachter te doen. Zodra ze het touwtje voelde, ging ze heel hard naar achteren bokken om vervolgens met een noodgang weer naar achteren te denderen.
ik denk dat ik dat met die lijn en dan zo door het halster door naar voren eerst maar eens ga proberen. Wie weet helpt het. Heeft iemand verder nog tips?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:15

Ran schreef:
Hoi,

Die van mij gaat de trailer, als je voer hebt, wel in . Maar denderd er net zo hard weer uit. Als er iemand achter staat wil ze al helemaal niet. Ze heeft dan door dat de klep dicht gaat. Met een lijn helpt niet, ze slaat dan heel hard naar achteren. ik heb laatst geprobeert om , zodra ze erin stond zelf snel een touwtje achter haar te houden, zodat ze erin bleef staan, zodat ik dan tijd hed om daarna de stang erachter te doen. Zodra ze het touwtje voelde, ging ze heel hard naar achteren bokken om vervolgens met een noodgang weer naar achteren te denderen.
ik denk dat ik dat met die lijn en dan zo door het halster door naar voren eerst maar eens ga proberen. Wie weet helpt het. Heeft iemand verder nog tips?


Pff, moeilijke pony's allemaal zeg Knipoog
wat betreft dat naar achter slaan kan het misschien wel helpen als je ze kluistert..Nou ben ik niet zo een fanaat hiervan maar zo kan ze jou of iemand anders al niet meer verwonden door als een gek te lopen trappen..Is ook maar een idee hoor, kluisteren is niet mijn favo ding maar lijkt me wel veiliger...

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 20:58

hoi, ik ben diegene waar ponyzotje het over heeft!!! die dus zoveel problemen heeft met haar paard !!! zoals ze al zij is die stalhouder een keiharde!!! mn pa heeft vandaag nog gevraagd of die es mocht proberen om ze te lokken met eten maar et was onmiddelijk weer een probleem en et was weer allemaal bullshit!!!! die longes vind ik ook geen fantastish idee!!! en nu wil die gast aar er in slaan!!! met een zweep!! ze stelt aar aan volgens em!!! das waarschijnlijk wel waar!!! ze is zo!! op wandeling, de laatste keer was ze een droom, volggens mij verlaat ze ni graag aar vertrouwde plaats!! dat kan wel he!!! staleigenaars he!!!!! als ze naar die trailer moet staan ze al vanop 5m afstabd blok!!! ze weet waarschijnlijk wat er gaat gebueren en rijd ni graag, al die bobbels op de weg!!! ze ^springt graag, et is een springpaard!!! thuis springt ze alles!!! ik doe alles voor haar!!! maar ni omgekeerd zo te zien!!! en die hindernis waar ze ni over wou, heeft iemand een hulp???? ik wil ze er ni over slaan!! ik weet et ni meer! die oefenjumping doe,ik ni!!! mn ouders moeten werken he!!! et komt wel!!! nu eb ik vandaag 4 hindernissen op een lijntje gesprongen, da ging super goen ze kwam goed uit enzo!! maar op wedstrijd is et zo anders he!! nuja, voor haar toch denk ik!!!!

bedankt voor al de reacties en hopelijk krijg ik er nog!!!
groetjes tanja!!