Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:51

Vandaag konden ze voor het eerst weer eens helemaal in hun blootje in de wei!
Niet te warm, niet te koud en geen dazen!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:52

Hier staan ze s nachts gewoon binnen. Geen deken dus voorlopig, alleen de vliegendeken. Heerlijke temperaturen voor de paarden, s morgens wat fris maar er zijn nog steeds geen hele dagen regen, ze kunnen dit prima hebben. Straks in de herfst ook zo lang mogelijk zonder, kunnen ze nog even bloot en nog een vachtje aanmaken.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:00

Hier de paarden 24/7 buiten snachts met een regendeken

mariska1408
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Oude Bildtzijl (friesland)

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:03

die van mij krijgt voor de nacht haar dekje weer op. ze komt al flink in het haar te komen en daar heb ik echt geen zin in.

hier gaat het deken op als het kouder word en af als het lekker warm is...

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:47

Nu al in de dekens? En nu al scheren? Hoe vaak scheer je dan wel niet in een jaar :7

Die van mij staat nu weer 's nachts binnen en overdag de hele dag buiten, voorlopig nog geen deken :n En hij wordt eventueel pas geschoren in oktober!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:56

Ik ga eind sept. ook weer scheren en dan in januari weer! enorm pak haar heeft die van mij !

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:38

Mijn paard staat nog dag en nacht buiten zonder deken. Ik probeer ze altijd zo lang mogelijk zonder deken te houden, dan scheren ergens in oktober en begin maart de deken er weer af. Gaat prima :j

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:47

Hier staan ze nu ook nog zonder dekens, hele week zou goed weer worden, dus ze kunnen nog lekker even bloot blijven! *\o/*

mariska1408
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Oude Bildtzijl (friesland)

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:28

Die van mij worden niet geschoren ...
Dus als ik nu niet begin met een deken zit ze volgorde maand met een dikke vacht :P

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:44

Het wordt hier 23 graden met zon de hele week, geen haar op mijn hoofd die nog aan een deken denkt :D

Wil sowieso even kijken of ik haar dekenloos kan houden. Ondanks schuilstal en onbeperkt ruwvoer staat ze af en toe te trillen als een rietje. Dus leg dan een 0 of 100 grams regendeken op, daar knapt ze wel echt van op.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:05

nu nog met vliegen deken naar buiten. Veel irritante vliegen. dazen zijn wel weg.
Vorige week zondag met de buiendag wel even regendeken op gedaan.
Deze week lekker weer de nacht temperaturen heb ik niet naar gekeken.

witchking

Berichten: 140
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:42

sorry hoor maar is iedereen die zijn paard nu een deken opgooit(behalve dan de vliegen of zomer / regen dekens met grondige reden) gek geworden ???
het zijn paarden !!! geen suiker dieren die smelten in de regen of doodvriezen bij 20 graden....
*snap er helemaal niets meer van * .....

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:03

Witchking, dat is jouw mening....

Mijn paard ook voorlopig nog geen deken op, september/oktober zal ze geschoren worden en dan daarna deken op.

monica08
Berichten: 4717
Geregistreerd: 02-02-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:15

Nu nog onder een vliegendeken. Paard is niet gewend om swinters een deken op te hebben en begint al aardig te verharen. Ben er nog niet uit wanneer ze een 0 grams deken op krijgt.

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:49

Vraagje voor de mensen die iedere keer dekens op en af doen, WAAROM := ?
Dat is echt niet fijn voor je paard, ene dag de deken op, dan weer een halve dag af, op, af, op, af........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:12

Misschien vanwege de grote temperatuursverschillen? Veel regen en wind? Wel of geen schuilstal?

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:13

Paardjes zijn niet van suiker.. := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:21

Nee, dat is waar. Maar ik vind het zelf erg vervelend als mijn paardjes (zoals laatst) de hele nacht in de stromende regen, met oostenwind (zonder schuilstal) staan en ik ze dan 's morgens rillend in het land vind. Dat vinden ze ook niet leuk.

Ben het met je eens dat steeds een deken op en af ook niet ideaal is, maar er zijn grenzen.... Het is nu bij ons 23 graden en de zon schijnt, dan ga ik toch echt de deken er niet op laten liggen omdat het op en af doen zo vreselijk vervelend voor ze is.

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:23

Heb je dan geen mogelijkheid tot een stal, [***]? Of iets dat ze kunnen schuilen?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:23

Het gaat er niet om dat ze t koud hebben.. het gaat erom dat ze ongewenst haar aanmaken!
En dat begint gewoon nu al.
Op/af is altijd in het begin. Het is overdag 23 graden en snachts 10.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:25

ShauniBef schreef:
Heb je dan geen mogelijkheid tot een stal, [***]? Of iets dat ze kunnen schuilen?

Bij bijna alle windrichtingen hebben ze wel mogelijkheid tot schuilen bij de bomen. Alleen bij oostenwind niet. En op stal zetten vind ik vervelender voor ze, dan even voor een nacht een regendek op.

@def, ik doe het niet vanwege het aanmaken van vacht. Daar beginnen ze overigens vanaf juni al mee....

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:28

Def schreef:
Het gaat er niet om dat ze t koud hebben.. het gaat erom dat ze ongewenst haar aanmaken!
En dat begint gewoon nu al.
Op/af is altijd in het begin. Het is overdag 23 graden en snachts 10.

Dan kan je ze altijd nog scheren. :)

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:45

Paardlief staat nu lekker zonder deken, dazen zijn er bijna hier niet meer.

Alleen als hij veel regen houd en onder de 20 graden, gaat meneer flink lopen rillen, en al op leeftijd, dus krijg dan lekker 0 grams regendekentje op.
Straks als het overdag kouder word en/of meer regen komt, ga ik met de dekens beginnen, beginnend met 0 grams.

Shetlief staat gewoon zonder deken buiten, ook al regent het, die kan het hebben.
Begin oktober/half oktober ga ik hem scheren en gaat bij hem ook de deken op, of het moet nog langer goed weer blijven, dan kijk ik het even aan, maar zo is wel de planning.
Ben er zelf gelukkig 2x/3x op een dag, dus kan elke dag evt aanpassen als het moet

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:53

witchking schreef:
sorry hoor maar is iedereen die zijn paard nu een deken opgooit(behalve dan de vliegen of zomer / regen dekens met grondige reden) gek geworden ???
het zijn paarden !!! geen suiker dieren die smelten in de regen of doodvriezen bij 20 graden....
*snap er helemaal niets meer van * .....


Ik ben idd compleet gestoord :j
Voortaan toch maar een dekentje aflaten, zodat ze lekker stijf wordt en last van de spieren krijgt, om maar te zwijgen over de boosheid en frustratie die ze ontwikkeld (mede door die spierspanningen) als ze zonder deken in de regen staat. Stom van mij! ;) Of nee, ik hou haar gewoon maar binnen dan in haar hokje van 3x3 waar ze het zo enorm naar haar zin heeft *not*

@ Shaun; ik merk er niets van dat het niet fijn is voor mij paard. Ene dag is het prima weer, dan weer snachts regen en krijgt ze dus een deken op. Mijne heeft een schurfthekel aan regen en heeft 0.0 problemen met de deken.

geloof mij, ik had het liefst mijn pony 2x gehad wat betreft dekens, scheelt een hoop gedoe, maar mijn paard is nu eenmaal een mietje en die wil ik zo blij mogelijk houden. Dan maar met dekens. En dat ik er zelf een mietje van heb gemaakt; misschien wel een meer mietje, maar ik heb zonder dekens heel lang volgehouden want 'ze moest het maar aankunnen het is tenslotte een paard' maar als ik zie hoe veel fijner ze in haar vel zit met het deken gedoe, heb ik er nog geen enkele keer spijt van gehad. Ja, voor mijzelf, met het gemuts soms wel ;)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:58

Iedereen moet doen wat het beste is voor zijn/haar paard/pony.

Mijn pony heeft me vorige winter duidelijk gemaakt dat ze niet van dekens houd, dus deze winter ga ik proberen geen deken op te leggen.
Is iets ambetanter voor mij omdat ze een zweter is en nu al wintervacht aan het maken is en ze nu na 20 minuten werken al nat is.
Weet niet wat dat in de winter gaat geven maar we zullen zien.