Niet aan been, bang voor zweep, hoe op te lossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Niet aan been, bang voor zweep, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 11:08

Mijn paard heeft soms van die "luie" dagen. Meestal is hij behoorlijk loperig, en reageerd wel op mijn been.
Maar soms heeft hij van die "luie" dagen en dan pak ik het zweepje erbij.
Hij vind zweepjes NIET leuk. Als ik het zweepje alleen al in mijn hand houd, gaat hij al harder lopen. Zijn tempo is dan goed, maar hij is nog niet aan mijn been.

Als ik hem dan wil verruimen en hij reageert niet, leg ik het zweepje alleen tegen zijn flank aan (dus geen tikje) en dan wordt hij horenddol. Echt, hij gaat zo hard galopperen dat ik hem alleen rustiger krijg als ik het zweepje weggooi.

Vraag: hoe los ik dit op. Spoortje heeft hij niets van. Maar als ik het zweepje gebruik raakt hij in paniek (of neemt hij me in de maling?)


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:44

hardere been hulp geven en actieve overgangen blijven maken, is de overgang niet actief probeer het dan opnieuw, misschien wil het ook wel helpen als je hem eerst wakker maakt voor je been, dus je geeft been hulp en vangt hem voor weer op, daarna geef je nog eens een been hulp en laat je hem gaan. dat wakker maken doe je voor iedere overgang die je maakt.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:29

Ik heb hetzelfde probleem en ga toch maar proberen met een zweepje te rijden! Heb ook les, al vind ik dat niet echt fantastisch, heb van de week aan de instructrice van m'n zusje gevraagd wat te doen, en rade me toch aan om met een zweepje te rijden, en een kort zweepje is dat niet wat???
Ben benieuwd naar de reacties van andere.
Ik rij ook met sporen, en kan doen wat ik wil, maar krijg hem niet meer voorwaarts, ook met veel overgangen niet!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:46

Je hoeft echt niet met een zweepje te rijden om je paard goed aan het been te krijgen, in tegendeel, meestal werkt het contra. Heel consequent zijn en je zelf een periode aanwenden om met het been van je paard af te rijden, vanaf het opstappen!!!! Dus je geeft hulp om te gaan stappen en dan het been eraf. Pas op het moment dat hij stil gaat staan been geven, evt. gevolgd door een flinke por met de sporen, zo snel als hij voorwaarts gaat het been er weer vanaf. In het begin je niet zo druk maken om het tempo, niet meteen van vloer op zolder willen Haha! , leg je grens bij het blijven stappen ook al is het heel langzaam. Als dat lukt kan je langzaam het tempo in stap wat proberen op te voeren. Als het in stap goedgaat (neem er de tijd voor) gaan aandraven en het zelfde herhalen. Het kost wel tijd om een paard te 'deprogrammeren'.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:04

Gewoon met zweep blijven rijden, hij moet leren dat dit een gewoon hulpmiddel is waar hij gewoon op moet reageren. Volgens mij loopt ie je idd gewoon te neppen. Verder idd, wat happy worker zegt, heel consequent met je been bijven rijden. Niet knijpen, maar schoppen, en dat dus alleen als het echt nodig is. succes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:08

Ik probeer dat ook, echt waar!
Maar als hij eenmaal zo helemaal door het dolle gegaan is (en geloof me, dat is geen gewoon galopje, maar echt een op hol slaan galopje)
en ik neem dan toch mijn zweep weer, dan is ie zo over de zeik en gaat hij zo hard!
Hoe moet ik hem dan leren dat het puur een hulpmiddel is? Braaf zeggen? Ik heb nl geen idee

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:55

Uit laten galoperen? gewoon negeren? Niet teveel aandacht eraan geven lijkt mij de beste oplossing. Gewoon met zweepje erbij rijden en eerst de hals aantikken, dat ie dat leert, dan beetje bij beetje proberen bij te tikken en als ie daar goed op reageert belonen. Zweepje weggooien is hem als het ware gelijk geven dat het eng is en dat ie er bang voor mag zijn. Hetzelfde als bij longeren, je paard moet respect hebben voor de zweep maar leern dat het geen martelwerktuig is maar een gewone hulp!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:56

Gewoon zonder zweep rijden, waarom zou je een zweep gebruiken als het alleen maar tegen je werkt.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:59

Fijn is dat, jullie zeggen gewoon het tegenovergesteld van elkaar!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:01

Omdat je dan tegen het probleem aanloopt dat je, als je paard afstompt op de beenhulpen (zoals hier misschien gaande is) niet meer bij kan tikken als het nodig is. Ik denk dat ie dr gewoon flink in de maling loopt te nemen, als in ' voor het been word ik niet maar waag je mij een tik te geven dan zullen we eens racen' met het gevolg dat ze straks helemaal niks meer te vertellen heeft. Als ie er echt waanzinnig bang voor is, okee, dan zou ik misschien idd zonder rijden. Maar als ik het verhaal zo hoor kan ze hem wel gewoon vasthouden behalve als ze bijtikt dan schiet ie onder dr weg en dat is een manier om eronderuit te duiken. Net zo goed als dat niet meer op het been reageren een manier is om onder het werk uit te komen!

Ik heb met mijn paard ook moeten leren, Iwaldo plakte ook aan mijn been. Ik was daar zelf ook emdeschuldige aan door eerst te gaan knijpen, dan klemmen, en pas dan een schop te geven. Ik moet nu consequenter rijden, schop is voorwaarts, niet meer klemmen. Als ie op de schop niet reageert dan een tik.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 15:06

Laura schreef:
Als ie er echt waanzinnig bang voor is, okee, dan zou ik misschien idd zonder rijden. Maar als ik het verhaal zo hoor kan ze hem wel gewoon vasthouden behalve als ze bijtikt dan schiet ie onder dr weg en dat is een manier om eronderuit te duiken. Net zo goed als dat niet meer op het been reageren een manier is om onder het werk uit te komen!


Jij geeft hier nu precies het probleem aan.
Hoe weet ik of hij niet bang is?
Ik denk nl van wel. Als ik alleen maar het zweepje op zijn flank leg (dus niet slaan) dan schiet hij er vandoor. Ik stop hem dan tegen de wand (anders lukt het niet) en dan staat hij helemaal van boven tot onder te trillen. Hij draait zich dan om (misschien dat ik hem per ongeluk dan weer raak) en schiet er weer vandoor.
Dit als een idioot galopperen deed hij ook de 1e 2 weken dat ik hem had.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:14

Als je er dan vanuit gaat dat ie toch bang is, zou ik het op dezelfde manier aanpakken als dat ik paarden aan de longeerzweep leer wennen, begin maar gewoon met een kort zweepje, ga ernaast staan en probeer hem overal over zijn lijf aan te kunnen raken met het zweepje, zodat ie daar netjes ontspannen bij blijft staan. Dan jij erop, en ditzelfde proberen. Laat hem zien dat het geen straf is, maar een hulp. Beloon hem als ie er netjes bij blijft staan of stappen en een ' normale reactie' geeft als je hem eens bijtikt.

Je kan wel gewoon altijd zonder blijven rijden, maar dat is m.i het probleem ontwijken. Als je paard het niet toestaat dat jij je been naar achter legt, dan blijf je ook niet altijd maar rijden zonder je been naar achter te doen omdat ie daar bang voor is. Je zult het probleem moeten oplossen; een paard moet gewoon respect hebben voor de zweep maar geen angst. Ik weet niet hoe ver je dressuurmatig bent, maar als je wat verder komt ind e oefeningen is de zweep een nuttig hulpmiddel hoor, je zal er profijt van hebben als je hem leert dat het niet heel eng is!

EDIT: Als je besluit om het met zweep te proberen, zou ik de zweep iedere keer met rijden meenemen, ookal heeft je paard een goede dag en is ie voorwaarts genoeg, dan gebruik je de zweep gewoon niet. Maar als je hem er alleen bij gaat pakken op luie dagen dan associeert hij de zweep meteen met op zn donder krijgen! Gewoon altijd mee rijden dus en is het niet nodig dan gebruik je hem niet! Zo leert ie ook dat er niks engs aan is.
Laatst bijgewerkt door Laura op 26-08-02 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 15:20

Laura schreef:
Als je er dan vanuit gaat dat ie toch bang is, zou ik het op dezelfde manier aanpakken als dat ik paarden aan de longeerzweep leer wennen, begin maar gewoon met een kort zweepje, ga ernaast staan en probeer hem overal over zijn lijf aan te kunnen raken met het zweepje, zodat ie daar netjes ontspannen bij blijft staan. Dan jij erop, en ditzelfde proberen.


OK, dat lijkt me id een goed idee. Ik ga voor het rijden met het poetsen eens met een zweepje naast hem staan. Ik denk nl dat hij daar niet op reageert. Zou best kunnen hoor dat hij me in de maling neemt, want zo los reageert hij er volgens mij niet op.

Ik zal het eens proberen en kijken hoe hij reageert.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:04

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar:
1. je paard is bang voor de zweep
2. je paard is niet voldoende voor je been
Om 2 op te lossen is 1 niet van belang. In tegendeel, indien je je paard goed voor het been hebt dan is een zweep niet nodig. Mijn ervaring is juist dat een zweep nuttig kan zijn voor andere dingen dan voorwaarts rijden. Bijvoorbeeld door de zweep bovenop te leggen, kantelt het paard zijn bekken waardoor hij bijvoorbeeld makkelijker achterwaarts kan; In de zijgang gebruik ik de zweep om het achterbeen wat verder door te laten treden. Een zweep werkt dan heel plaatselijk in. Ik zal een zweep niet snel gebruiken om een paard voorwaarts te krijgen.

Om punt 1 op te lossen is bovenstaande prima, gewoon wennen buiten het rijden om.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:48

Ik sluit me helemaal aan bij Astrid. Als je paard niet voldoende aan je been is los je dat niet op met een zweep. Zweepje lekker in de kast laten liggen en consequent gaan rijden, been is GO hand is HO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:42

Kawa was ook erg bang voor een zweep.
En werd daar alleen maar rennerig van.
Het had zoals jij ook al ervaart niks met attent voor het been te maken.
Je kunt die zweep er dan wel bij houden, maar dat kun je bij zulke paarden doen tot je een ons weegt, maar ze blijven er bang voor, het enige wat je er mee bereikt is een paard wat rillerig wat staat te hupsen in korte gespannen passen.

Dus weg die zweep.
Evt. spoortje aan.
En zoals hierboven gezegd is consequent worden.
Been is actie, zoniet meteen been er flink aan.
Galoppeert ie aan, geeft niks, belonen.
Je hebt tenminste reactie en dat is wat je wilde.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 14:11

runningkawa schreef:

En zoals hierboven gezegd is consequent worden.
Been is actie, zoniet meteen been er flink aan.
Galoppeert ie aan, geeft niks, belonen.
Je hebt tenminste reactie en dat is wat je wilde.


En als je nu paar keer een por geeft en hij NOG niet reageert en weer niet en weer niet en weer niet.
Ik kan id wel aangalopperen maar dat helpt niet echt.
Is echt heel moeilijk hoor, want de spoor daar heeft ie niks van.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:38

nee dat heb ik nu ook, ik zou hem inderdaad rustig aan laten wennen aan de zweep, je kan inderdaad zachtjes tikken over z'n hele lichaam, zodat hij weet wat er komen gaat! Ik heb gisteren gereden en heb de zweep meegenomen, ik hoefde niet aan te tikken, maar hij wist wel dat ik iets bij mee had, hij was verder eigenlijk heel erg braaf.
Wat voor sporen heb je om?? Ik heb gewoon een klein knopspoortje, omdat ik hem beter in 1 tempo wou laten lopen, dat lukt aardig, maar na een tijdje scheidt ij er gewoon mee uit, dit is na een minuutje of 20. Je kan dan drijven schoppen echt alles, maar hij heeft het zweepje maar te pikken! Ik hoef dan niet eens aan te tikken, maar hij is wel beter voorwaarts!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:50

Als jij hem binnen zo'n korte tijd over de "angst" van het zweepje heen hebt noem ik hem er ook niet bang voor.

Verder als het pas na 20 min is vraag ik me af of hij niet gewoon moe is of het saai vind.
Na 20 min geen reactie meer geven heeft dus niks meer met reactie voor het been te maken.

Verder weet ik niet wat bij jullie een por is, maar tot nu toe heb ik op porren die ik geef nog altijd reactie gehad.
Maar ik geef toe dat als ik het zat ben, een por ook niet zachtjes meer is.
Dus wat is bij jullie een por?

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 14:54

Beide benen sporen er recht in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:59

Dat is dan toch wel erg weinig reactie Lachen
Heeft hij wel genoeg afwisseling?
je schrijft namelijk dat hij het niet altijd doet, dus hij weet donders goed hoe het moet.
ga je eens naar het bos, een sprongetje, want van alleen rondjes in de bak word je natuurlijk ook maar simpel. Haha!

En heeft er op zo'n dag al eens iemand anders op gereden en hoe loopt hij dan?

het is allemaal zo moeilijk te zien van een afstand he!
heb je geen webcam in de bak Knipoog Knipoog

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 15:03

Mijn vriendin brengt hem uit op wedstrijd en zij rijdt dus WEL met zweep maar gebruikt hem verder niet.
Bij haar is hij soms heel erg heet (misschien door zweep)

Verder springt hij 1x in de week en gaan we 1x in de week naar buiten en staat hij 1x in de week stil (wordt hij alleen gepoetst enzo)

Ik denk dat het probleem gewoon is dat ik niet consequent genoeg ben.
Hij ging met buitenrijden ook opeens stilstaan en achteruit lopen terwijl hij dat NOOIT deed.
Ik denk dat ik hem moet laten zien dat ik de baas ben en veel consequenter zijn. Misschien neem ik met te weinig genoegen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:17

Ik verwacht dat je nu de Koe bij de horens hebt.
Consequent zijn is een heel belangrijk iets met paardrijden.

succes ermee Lachen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:50

ja dat denk ik ook!
Prins is best een angsthaas, maar ook een aansteller. De ene keer vind hij het wel eng (is meestal met andere paarden als ik met een zweepje probeer te rijden) en de andere keer niet! Dus.. ben verder wel consequent, lopen is lopen enz.. conditie heeft hij wel, zal niet zeggen een topconditie, maar hij kan makelijk 20 min lopen, met veel stapwerk!!
Maargoed ik ga deze week 2 keer lessen, dus misschien dat dat ook wel helpt!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Lin81

Berichten: 19
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 18:38

Mijn verzorgpaard had ook af en toe van die "luie dagen". Ik heb toen prive les genomen en wat mij vooral heeft geholpen is overgangen rijden in dezelfde gang. Mijn instructeur noemde het schakelen. Hielp echt heel goed en heel conseqent zijn!!

Leven is een feestje, je moet alleen zelf de slingers ophangen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers