Springen met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Springen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 14:37

Mijn 5 jarige merrie is nu drie kwart jaar onder zadel. Ik rijd voornamelijk dressuur, heb wekelijks priveles (dressuur) en ik maak regelmatig een buitenrit. Tijdens die ritten maken we soms wel eens een heel klein sprongetje. (ong. 30 a 40 cm)

Nu wil ik ook in de bak een beetje met haar gaan springen. Het is helemaal niet de bedoeling dat ze binnenkort springconcours klaar moet zijn hoor. Ik ben zelf helemaal niet zo'n springfanaat. Maar ik wil gewoon een beetje kijken of ze het leuk vind, voor de afwisseling.

Losspringen vindt ze best leuk, maar ze springt vrij slordig. (al moet ze volgens haar afstammeling op papier gezien wel een beetje kunnen springen, maar ja dat zegt ook niet alles.)

Nu is mijn vraag: wat is een leuke manier om met een jong paard een beetje aan het springen te gaan? Om inzicht en behendigheid voor de sprong te ontwikkelen. Een losse hindernis neerzetten en dan steeds een gaatje hoger bedoel ik dus niet. Het gaat absoluut niet om de hoogte, en het belangrijkste is dat mijn paard er lol in heeft.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:39

Ik zou beginnen met cavaletti balken, want dan leert je paard op te letten, en daarvan wordt hij lekker los in de rug. En dan proberen hem een beetje bij je te houden, dat hij de afstanden haalt omdat hij de hoogte in gaat, dus tillen, i.p.v. door voor weg te lopen.
Je kunt een kruisje neerleggen met een grondbalkje ervoor en dan nog een galopsprong ervoor een balkje neerleggen (is geloof ik 3 meter) zodat hij leert uit te komen voor de hindernis.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 14:50

Bedankt Desiree. Is het beter om meteen alles vanuit de galop te springen of de lage hindernissen eerst vanuit draf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:52

Draf, met draf balkjes ervoor.
Maar als je zo weinig ervaring hebt zou het verstandig zijn om er les in te halen.
Dan leer je ook hoe je mooie sprongetjes, in-uitjes en later lijntjes neer kunt zetten.
En vooral de afstand is bij een jong paard en niet ervaren spring ruiter heel belangrijk om vertrouwen te geven.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 15:09

Ik heb vroeger in mijn ponytijd best veel gesprongen, maar dat is al ruim 10 jaar geleden. Daarna heb ik slechts af en toe gesprongen.
Ik had wel opmerkingen verwacht van ga springles nemen. Begrijp ik ook wel, en dat ben ik ook wel van plan. Maar ik wil gewoon eerst een paar keer rustig wat sprongetjes nemen in combinatie met balkjes e.d. om te kijken of Sydney het een beetje leuk vind. Daarom vraag ik om wat ideeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:15

Citaat:
ben zelf helemaal niet zo'n springfanaat

Vandaar dat ik dus dacht dat je het eigenlijk nooit gedaan had Lachen

Ik zou idd beginnen met wat balkjes draven.
Doet ze dat goed zet je daar op 2,5 meter, dus vanuit de draf een laag kruisje neer.
Gaat dat heel lekker zou je 3 meter verder dus weer een kruisje kunnen zetten en heb je een in-uitje.

Zoiets is heel mooi om mee te beginnen en je paard te leren opletten en vertrouwd te raken met hindernissen

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 15:37

Kijk dat is wat ik bedoel! Bedankt Runningkawa.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 00:15

Of eerst wat balkjes neerleggen tussen twee staanders. Zodat ze wat vertrouwen krijgt, en het ook niet eng vindt om tussen die staanders door te lopen.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:11

ja eerst balkjes of een laag kruisje.
of je gaat eerst beetje dressuren en let niet op de hindernissen, en dan ga je ineens naar een hindernis heen, dan blijft het voor een paard plezierig, en dan weet het paard dat het moet wachten voor dat ie naar een hindernis vliegt.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Re: Springen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 13:20

Suzan schreef:
Nu is mijn vraag: wat is een leuke manier om met een jong paard een beetje aan het springen te gaan? Om inzicht en behendigheid voor de sprong te ontwikkelen. Een losse hindernis neerzetten en dan steeds een gaatje hoger bedoel ik dus niet.


Het gaat er niet om dat mijn paard bang is voor hindernissen. Maar ik wil inzicht en behendigheid voor de sprong ontwikkelen. Dus daar vroegik tips voor.