schimmel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

schimmel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 10:42

Toen ik vorige week dinsdag Ewald poetste, zag ik allemaal bultjes aan de linkerkant van zijn lijf, bij zn flank en op zn rug (achter het zadel, boven de flank) ik dacht dat het gewoon muggebulten waren, achteraf heel stom want zoveel zitten er nooit op 1 plek.. maargoed, gister had ik les met hm en Pietrick zag het en ze dacht dat het schimmel was, ik moest hem voor de zekerheid maar gaan wassen met Imaverol (hoe schrijf je dat??) en als het dan niet over ging even een DA erbij halen...

Het lijken gewoon allemaal muggebultjes bij elkaar, hij heeft er geen pijn of zoiets aan, het is wel minder geworden sinds vorige week...

Kan het dus kwaad dat ik hem met Imaverol ga wassen terwijl het misschien geen schimmel is?
En iemand anders nog enig idee wat het eventueel ook zou kunnen zijn?
Hij heeft ze trouwens alleen daar, tenminste ik heb het nergens anders kunnen vinden..


Gr. Maaike

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:50

Lijkt mij dat het geen kwaad kan om hem met imaverol te wassen.
Succes ermee!
En hopen dat het geen schimmel is, als het dat wel is, het kan besmettelijk zijn!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:50

Het kan juist niet fout dat je hem met Imaverol wast. De merrie die ik reed had ook eens schimmel en die moest ik van de veearts schoonmaken met Imaverol. Gewoon alle dagen even poetsen met dat spul en als je na 1 1/2 week geen verbetering ziet veearts er bij. Je moet er wel om denken dat je je spullen strikt gescheiden houdt van andermamns paardenspullen omdat het behoorlijk besmettelijk is. Het is ook erg hardnekkig, dus als het over is gewoon nog een weekje dat spul er op smeren.

Je moet het spul trouwens wel verdunnen, volgens mij staat op het flesje / pakje / bijsluiter wel hoe en wat precies. Succes ermee!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 10:54

Dank je!
Ik ga zo even dat spul halen, en in de zadelkamer een brief plakken over HOE en WAT!
Als zn schimmel over is lijkt het me dan verstandig om alles schoon te gaan maken...

Weet iemand ook of een paard gevoeliger voor schimmel word als hij het al eens heeft gehad? of zijn ze er dan juist minder gevoelig voor?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:02

Het kan op zich geen kwaad, maar je kan beter de veearts een krabbeltje ervan laten nemen, dan kan hij met zekerheid zeggen of het een schimmelinfectie is; dan hoef je niet alles voor jan met de korte achternaam te gaan ontsmetten!!!!! Want dat is afschuwelijk heel veel werk Boos!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 11:10

Maar kan het dan kloppen dat schimmel van zichzelf minder word??
Ik ga vanmiddag naar stal en zal iig de stalhouders op de hoogte brengen en de rest van de klanten natuurlijk...
Hij staat overdag de hele dag met nog 3 andere paardjes in de wei...
Ik weet eigenlijks niks vans chimmel af, maar is het heel erg besmettelijk of alleen bij aanraking van de plekjes?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:36

Schimmel is zo besmettelijk dat als ik jouw paard aai en dan het buurpaard.....BOEM! Schimmel.

Wat Fabienne zegt is een strak plan! Haha! Even je DA laten bevestigen dat het echt schimmel is. Want je spullen ontsmetten is echt een ramp. Als het wel schimmels is ook gelijk je borstels, halsters, shabrak, etc etc ontsmetten met immaverol. Dekens wassen met immaverol. Schimmel is resistent tot -ik dacht- 70 graden, dus pas op met wollen dekens!

Heel veel succes en laten we hopen dat het geen schimmel is!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:38

Afbeeldingsucces er maar mee! Scheve mond Afbeelding

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:45

Het is inderdaad behoorlijk besmettelijk. Ik had zelfs mijn paardrijkleren thuis op een andere plek te hangen dan de kleren van mijn zus. Ik denk niet dat jhe gelijk alles hoeft te ontsmetten. Ik heb eerst afgewacht tot echt alle schimmel weg was en daarna deboel wat schoongemaakt. Ik heb het niet eens echt ontsmet en ik heb de schimmel nooit weer terug gezien. het ligt er dan natuurlijk wel aan hoeveel en hoe erg het is.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:52

Die bultjes...........zou ook een soort van droge mok kunnen zijn. M'n verzorgpaarden hebben hier ook een beetje last van, komt van de vele regenbuien en ze staan altijd buiten. Het komt soms over het hele lijf voor, maar verdwijnt net zo hard met zon als dat het verschijnt. In de winter is deze droge mok wel hardnekkig.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:58

germie schreef:
Die bultjes...........zou ook een soort van droge mok kunnen zijn. M'n verzorgpaarden hebben hier ook een beetje last van, komt van de vele regenbuien en ze staan altijd buiten. Het komt soms over het hele lijf voor, maar verdwijnt net zo hard met zon als dat het verschijnt. In de winter is deze droge mok wel hardnekkig.


Maar droge mok begint vaak bij de benen en werkt zich dan omhoog. Anders zou je toch beter een veearts kunne laten kijken, dan weet je het zeker.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:04

Bij m'n verzorgknollie begint het vaak bij de flank of bij de knie bij het achterbeen, dus al erg hoog. Haar witte sok is gevoelig voor gewone mok.
Het 'voordeel' van mok is dat je niet al je spullen hoeft te ontsmetten. Dus dan liever mok dan schimmel, maar beide is lastig. Een DA is altijd handig in zo'n geval.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 12:32

Ja, maar ik zal vanmiddag eerst nog even aan de staleigenaren vragen want die hebben dr ook veel verstand van en anders haal ik de DA er maar bij...
Het is ook niet meer geworden, dekens enzo heb ik gelukkig nog niet bij hem gebruikt... en ook niet op stal liggen.
ik was hem vanmiddag zowieso even met Imaverol, kan nooit kwaad dacht ik zo...

Hij heeft bij de vorige eigenaren trouwens wel 24/7 in de wei gestaan... dus droge mok zou ook kunnen, ik maak vanmiddag wel foto's van de plekjes, het zijn trouwens geen kale plekjes (zover ik weet), hij heeft er ook geen pijn aan..

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:56

Je kan zelf soms ook al zien of het schimmel is, je kan dan toefjes haar met zo'n wit vlokje aan het uiteinde eruit trekken!
Het is wel erg besmettelijk, maar paarden kunnen er wel weerstand tegen opbouwen. Zon of vorst zijn goed tegen schimmel, vocht en halfzachte temperaturen zijn funest.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:27

Er zijn inderdaad paarden die schimmels zelf overwinnen. Als ze een goede weerstand en gezond zijn is dit niet echt uitzonderlijk.

Navy heeft er elke winter mee te kampen.. Anderhalve maand na het scheren komen de bultjes opsteken, welke langzaam aan kale plekken worden. Dit jaar ga ik echt zorgvuldig een goede huidvriendelijke en ademende deken kopen, misschien dat ik het op die manier voorkom dan met die goedkope dekentjes waar ze eerst onder stond..

Wassen met Imaverol moet je herhalen, dus niet eenmalig. Er zijn erg weinig paarden die gevoelig op Imaverol reageren, dus kwaad kan het waarschijnlijk niet. Bij Navy echter wel Haha! Als ik haar langere tijd met Imaverol behandel wordt het alleen maar erger..

Pijn hebben ze aan velen schimmels ook niet inderdaad, en kaal wordt het pas ijn een later stadium (wees dit voor!!).

Succes ermee in elk geval, en laat je de foto's nog zien? *LOL*

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 19:57

Vandaag is de DA langs geweest en het is dus wel schimmel geweest, maar het is al bijna weer weg, ik moet wel blijven wassen met Imaverol, tot het helemaal weg is...

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:45

ik heb zelf een d-pony en toen we op vakantie waren haalden we de paarden uit de wei toen zat ze ook opeens onder de bulten eerst dacht ik dat ze gewoon gestoken was door horsels of iets anders maar als je er een beetje goed aan voelt zit er iets hards in en als je nu met je nagels krabt met de haren mee en je kan het eruit krabben dan is het volgens mij schimmel dat moet je eerst doen al die dingetjes er uit krabben en dan wassen met imaverol bij mij was het met 3 x wassen weg Pling

veel succes


Dominique