Passoa tuigje maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Passoa tuigje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 17:34

Omdat ik al verschillende PBtjes gekregen heb over het passoatuigje dat ik voor Pinky gemaakt heb (en zelf afgekeken heb van Annemieke van Gate) plaats ik hier even hoe het moet, scheeld een hoop werk met 100 keer typen Lachen

* Koop bij bijvoorbeeld de Boerenbond (ook wel Welkoop genaamd) ongeveer 10 meter touw (voor een paar euro). Liefst een mm of 5/6 zodat het niet snijdt (ik heb zelf overigens 3mm en heb ook nergens last van).
* Koop (bv ook bij BB) een klein musketon haakje.
* Koop op de markt een simpel bontje.
Verdere benodigdheden:
- Schaar
- Aansteker
- Naald en draad

* Doe je pony de longeersingel en hoofdstel om en zet hem vast.

Stappenplan:

Afbeelding

* Pak het (10 meter lange) touw en bind 1 uiteinde onderaan de longeersingel aan een ringetje. (Nr 1)
* Neem dat touwtje mee naar het bit en haal het van de binnenkant erdoorheen. (Nr 2)
* Neem het touwtje mee en haal het door een ring (aan de longeersingel) onderveer in het midden van de buik. (Nr 3)
* Haal het touwtje achter de kont door en doe aan de andere kant precies hetzelfde. (Nr 6)
* Knoop het onderaan de longeersingel vast bij het andere touwtje. Let wel dat het niet te strek zit, dat er genoeg touw over is om hem losser te laten lopen. Ook niet teveel overhouden want dat blijft er allemaal onder bungelen. ( Nr 7)
* Knip het touwtje daar af. (Nr 7)
* Dan pak je het overgebleven touw en die knoop je aan 1 kant ter hoogte van zn bil. (Nr 4)
* Dan haak je het musketon haakje aan de achterste ring van de singel midden op de rug van de pony en daar haal je het touw doorheen en aan de andere kant knoop je het touwtje vast op dezelfde manier. (Nr 5)
* Als dit allemaal gedaan is kun je het tuigje onder de longeersingel losknopen en afnemen.
* Je kunt de knopen bij de kont het beste vast branden zodat ze niet verschuiven. (Nr 4)
* Pak je stukje bont en houdt dit onder het touw. Het beste kun je het bontje zo breed pakken dat bijde knopen net niet te zien zijn. (Nr 6)
* Knip het bontje zo af en stik het vast zodat het om het kont touwtje zit.
* Daarna kun je het aan bijde uiteinden van het bontje ook nog vast stikken (De knopen aan weerszijden zitten dus in het bontje.

Tips:

Party!! Je kunt op meerdere manieren trainen. Laag en Lang, Hoog, Dressuurhouding. Dit kun je allemaal instellen door het knoopje onder de buik (Nr 1 & 7).
Dit staat overigens ook (duidelijk) uitgelegd in de Divoza gids van dit jaar.
Party!! Om het nog luxer te maken kun je kleine catrolletjes (2x) kopen en die aan het bit bevestigen. Zo 'haakt' het minder als je pony loopt (al ben ik van mening dat het perfect gaat zonder met een simpel bitje).
Party!! Ook kun je nog 2 musketon haakjes kopen zodat je onder de buik niet hoeft te knopen. Ik vind dit echter niet makkelijk omdat je di steeds los moet maken als je iets strakker of losser wilt trainen.
Party!! Een bontje tussen de voorbenen lijkt me ook geen overbodige luxe want volgensmij kan dit best eens gaan schuren.

Nou, volgensmij is alles nu toch wel uitgelegd en als je nog iets wilt weten mag je me pb'en.

Met dank aan Annemieke!!! In haar profiel GATE met het PASSOATUIGJE.

En hier vind je het topic met foto's van Pinky (en tuigje).

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 17:49

Dank je Kim (... ook ik was een van die irritandjes die je PBde..)!! Morgen op zoek naar touw en een bontje..
Alleen heb ik me altijd afgevraagd hoe het bontje met touw op die plek blijft.. Het lijkt mij dat het naar boven kruipt.. Of zie ik dit verkeerd Haha! (Ach.. ben blond, of in elk geval WAS, voor de kapper er met haar rode/bruine verf in ging knoeien...).

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 18:06

NaVy! schreef:
Dank je Kim (... ook ik was een van die irritandjes die je PBde..)!! Morgen op zoek naar touw en een bontje..
Alleen heb ik me altijd afgevraagd hoe het bontje met touw op die plek blijft.. Het lijkt mij dat het naar boven kruipt.. Of zie ik dit verkeerd Haha! (Ach.. ben blond, of in elk geval WAS, voor de kapper er met haar rode/bruine verf in ging knoeien...).

Groetjes


Irritant was je niet, het is wel irritant als je 100 keer moet gaan bedenken hoe je het het duidelijkste uitlegd en zo'n heel verhaal moet typen Haha!
Een bontje kun je het beste op de markt kopen. Ik had een halve meter (bij 1,5 m standaard maat) voor 5 euro. Zoveel heb je eigenlijk niet nodig, maar ze wilde me niet minder verkopen Tong uitsteken
Het bontje met touw blijft niet precies op zijn plaats. Het 'schommelt' wat heen en weer maar door de 'inham' bij de achterbenen blijft het touwtje mooi op zijn plaats. Zorg wel dat het touw niet al te los is want dan kan het onder de knieen komen en dat is wel irritant.

[Iritant is met een t Tong uitsteken]
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 26-08-02 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 18:11

irritant is met een T Knipoog

Het originele pessoatuig heeft echter ook nog elastiek in het kontgedeelte, en daaroverheen zit een steviger gedeelte, ik heb een piepschuimbuis met daaroverheen kunststof, zo is het veel steviger dan een touwtje en zal het ook niet schuren! en de echte pessoa hebben een soort van bh dingetjes waarmee je de lengte van de touwtjes kan aftellen en daarom kunnen er dus wel gewoon katrolletjes aan!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 18:14

Maar voor 30 euro minder doe ik het graag zo Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 18:22

En als je nou hele kleine ringetjes aan het touw onder de buik knoopt op verschillende afstanden? Dan kan je aan de longeersingel een musketon maken en zonder te knopen de teugel verstellen of is dat niet handig?

Verder is het best duidelijk uitgelegd maar ik begrijp dit soort uitleggen echt nooit Verward
Als je dat touw achter de kont langsgehaald hebt waar ga je dan naar toe want dan staat er "doe aan de andere kant hetzelfde" maar waar gaat dat touw wat achter de kont langsgehaald is dan weer naar onder toe ? (okee, ik geef toe, ik ben ook al niet handig in het uitleggen van wat ik niet snap Haha! )

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 18:44

creatief met Kim Haha!

Ik wilde alleen even zeggen dat je het leuk hebt uitgelegd met de foto en de nummertjes erop.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 18:56

Percy schreef:
En als je nou hele kleine ringetjes aan het touw onder de buik knoopt op verschillende afstanden? Dan kan je aan de longeersingel een musketon maken en zonder te knopen de teugel verstellen of is dat niet handig?

Verder is het best duidelijk uitgelegd maar ik begrijp dit soort uitleggen echt nooit Verward
Als je dat touw achter de kont langsgehaald hebt waar ga je dan naar toe want dan staat er "doe aan de andere kant hetzelfde" maar waar gaat dat touw wat achter de kont langsgehaald is dan weer naar onder toe ? (okee, ik geef toe, ik ben ook al niet handig in het uitleggen van wat ik niet snap Haha! )


Voor de extra-extra blonde mensen Tong uitsteken:

Nadat je het touw achter de kont doorgehaald hebt ga je naar de ring in het midden van de buik aan je longeersingel (net als aan de andere kant). Daarna door het bit heen en dan onder de buik aan de ring van de longeersingel vastknopen.
Zucht, dat had je zelf toch wel kunnen bedenken Knipoog Tong uitsteken

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:21

hey,
Ik dit topic heb je het super uitgelegd, en ik ga ook zeker proberen om het na te maken. Wat ik alleen wil vragen: 10 meter touw: Is dat voor een welshje? Want ik rijd op een KWPNmerrie.........

Groetjes Greetje

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:21

Ohw geweldig, dit houd ik zeker in mijn achterhoofd Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 19:38

Piaffe schreef:
hey,
Ik dit topic heb je het super uitgelegd, en ik ga ook zeker proberen om het na te maken. Wat ik alleen wil vragen: 10 meter touw: Is dat voor een welshje? Want ik rijd op een KWPNmerrie.........

Groetjes Greetje


Ook hier nog even voor de anderen (had het al via pb verteld Lachen )

Nee, dit is standaard genomen. Ik had voor Pinky ong 6,5 meter nodig. Met 10 meter zit je dus altijd wel goed en hou je waarscheinlijk wat over.
Succes!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:20

Je kunt ook aan het achterste gedeelte een oude binnenband (fiets) gebruiken zodat het wat elastisch is.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:23

als mystery weer terug is ga ik, dit zeker maken.


goeie uitleg hoor. en die foto is ook erg handig.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:16

Sorry mensen.. Ik ben woordblind (niet dus, maar sliep half..)!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:26

laura wat voor 'elastiek' heb je dan daarvoor gebruikt? snap je uitleg niet helemaal.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:29

mooi uitlegd!
ga ik zeker ook eens proberen.
ook gelijk een NH halstertje proberen te maken, ff lekker knommelen met touwen *LOL*

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:29

Dat ga ik ook probereb!! Maar uhm... hoe kom je aan dat gave longeersingeltje? Die ik zie zijn allemaal te groot en al helemaal niet zo mooi Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:29

Pinky_girl schreef:
[Voor de extra-extra blonde mensen Tong uitsteken:

Nadat je het touw achter de kont doorgehaald hebt ga je naar de ring in het midden van de buik aan je longeersingel (net als aan de andere kant). Daarna door het bit heen en dan onder de buik aan de ring van de longeersingel vastknopen.
Zucht, dat had je zelf toch wel kunnen bedenken Knipoog Tong uitsteken
[/quote]


Nou zeg, je hebt zelf kunnen zien dat ik niet blond ben Haha!
Maar ook niet blonde mensen zijn soms ietsjepietsje minder handig Schijnheilig *LOL*

Ik vraag mijn wel blonde man wel om hulp Knipoog

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:28

ik heb ook nog ergens een bouwtekening voor de geinteresseerden.

Niets zo charmant als een paard in her land.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:12

Natascha schreef:
ik heb ook nog ergens een bouwtekening voor de geinteresseerden.



ja graag kan je die via pb sturen

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:41

Pinky heeft het touw achter de kont lopen met daaroverheen een bontje, als ik de uitleg goed begrijp? Dit lijkt me ondanks het bontje nog niet echt prettig voor je paard zo'n snijdend touw. Mijn pessoateugel heeft de touwen die naar de kont toelopen, vast aan twee grote ringen. Aan die ringen zit een stuk stevig elastiek (als in ronde snelbinder van je fiets) daarover een tuinslangbuis, dan een stuk rond piepschuim, en daarover een kunsstof hoes (want die bontjes zijn wel leuk maar als je paard eroverheen poept is kunsstof veel makkelijker Haha! ) zie: http://www.insite-online.com/pessoa/
Laatst bijgewerkt door Laura op 27-08-02 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:44

Afbeelding

Pinky's systeem is leuk bedacht maar is meer een losdradig systeem dan een pessoateugel. Het fijne van de pessoateugel is dat je hem aan alle kanten kan verstellen terwijl het omzit. Je hoeft niks te knopen en kan de hele teugel zo losklikken.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:33

voor de liefhebbers (maten van Lois, hij is 1.65)
Afbeelding

Niets zo charmant als een paard in her land.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:08

he bedankt ik ga hem maken binnenkort heb hen opgeslagen thanx Haha!

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 16:01

In een woord HANDIG!!! Haha! Haha! Paardrijden is al zo duur!! Op deze manier wordt het allemaal wel wat goedkoper Haha! .
Als er iemand nog meer goede en goedkope dingentjes weet... Laat maar horen Tong uitsteken .

Neeltje
Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

ps: Als ik hem nodig heb dan maak ik hem wel op die manier!! Ga nu de gebruiksaanwijzing opslaan in de computer *LOL*

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers