goed aanleren van changementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

goed aanleren van changementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 20:59

ach.. nu we toch lekker bezig zijn Haha!

Hoe leer je je paard op een snelle manier (en goed!) te changeren?

Er zijn (ook weer) verschillende methodes om je paard te leren changeren, noem er in deze dan ook 2;

methode 1 :
de simpele manier...
galoperen, op de middenlijn (bij X) terugnemen in draf, omstellen en aanspringen in galop de andere kant op.

Bij de meeste paarden werkt dit super en hebben na verloop v. tijd zoiets van : jaja... laat maar ...niet terug in draf alsjeblieft, ik spring al wel over Cool
Wat me opvalt is dat een reining gefokt paard hier meer moeite mee heeft... Verward

Methode 2 :
moeilijk Scheve mond maar effectief na verloop van tijd?
Het aanleren van contra-galop (eerst in de goede galop, oversteken op bijv. de diagonaal en doorgaan in contra galop) in binnenwaarts, maar ook buitenwaarts stelling, vervolgens als dit goed gaat, dán pas laten omspringen, op je been.

Je hoort verschillende meningen over de 'contra' ... sommigen zeggen: nee... niet goed... het wordt voor het paard té makkelijk om bijv. in contra door te blijven galoperen, maar weer anderen 'zweren' erbij...

Wat is jullie mening/ervaring?

Mijn paardje changeert de ene kant super, haar makkelijke kant uiteraard en de andere kant zit ze altijd overkruist.... Lips are sealed
versnellen met mijn stem werkt niet ... een keertje 'doorprikken' werkt ook niet ... dus ben ik nu ook bezig met de contra...
Wat me opvalt is dat ze in ieder geval wel lekker soepel wordt Kwijl Cool

Groetjes Jolanda

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:11

moeilijk is dat.

ik gebruikte ook de volte. Een halve volte rechts, terug nemen op het midden en dan halve volte links.
Ik had vooral voordeel dat hij hierdoor meer op mijn zit reageerde en galophulpen.


Mijn volgende instructrice begon dus over de diagonaal, als ik het me nog goed kan herinneren is het een keer gelukt.
Het nadeel vond ik dat het paard al van te voren wist wat de bedoeling was en steeds overkruist zat. Misschien te weinig voorwaarts gereden? stelling verkeerd?

Mijn laatste ionstructeur was weer voorstander van de contra galop.
Ik moet zeggen dat het paard er wel beter van ging lopen.
Hij was ervan overtuigd dat je op elk moment een changement moest kunnen vragen en dat zou niet op de diagonaal kunnnen of door werking met cirkels

Het is bij 3 lessen gebleven dus veel kaas heb ik er niet van gegeten, hopelijk gaat dat ooit nog eens komen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:17

En ik heb geleerd bij een instructeur om gewoon op de hoefslag in contra galop aan te springen en dan 'terug' te changeren naar de 'goede' galop zeg maar. Werkte ook wel grappig.

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:40

Eindelijk iets waar ik wel iets van weet Knipoog

Het moeilijke van een changement is het moment van aangeven voor de ruiter, dat is bepalend voor het omspringen van het paard. Voordat een paard er aan toe is om te leren changeren, zal het eerst goed aan het been moeten zijn, in balans en verzameling hebben. Een goed ontwikkelde achterhand (qua training, niet erfelijk Haha! ) is hiervoor een must.
Als dat er is kun je op de lange zijden gaan oefenen met aanspringen, dit doe je zowel in de linker als de rechtergalop. Na enkele galopsprongen ga je terug naar draf en springt weer aan. Je verminder dan het aantal drafpassen tussen het aanspringen totdat je het paard kunt laten omspringen. Persoonlijk zou ik dit nooit op X doen, want dan gaat het paard denken 'o jee ik moet weer wat' en springt ook om als het niet de bedoeling is bij de minste beenverlegging.

Pas als je paard een changement goed kan uitvoeren kun je de snelheid gaan opvoeren tot een vliegend changement. Het spreekt voor zich dat de timing hier nog preciezer werkt.

Op wedstrijden zie ik maar heel weinig goed uitgevoerde changementen. De meeste paarden springen eerst voor om en dan pas achter. Deze ruiters c.q. paarden hebben het nooit goed geleerd. En fout aangeleerd is heel moeilijk af te leren. Een goed uitgevoerd changement is iets anders als het paard in de bocht 'omgooien'.

Nu wordt changeren in de engelse dressuur pas op een hoger niveau gevraagd. Dit is niet voor niks zo, ik snap dan ook niet dat in de reining dit al van hele jonge paarden gevraagd wordt Bloos (trekt vuurvast pak aan en springt achter kast

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:05

Suger, waarom zouden changementen niet aan jongere paarden geleerd worden? Onderbouw die mening eens Haha!

Overigens heb ik er niet veel kaas van gegeten, maar misschien een onnodig tipje voor Jolanda Lachen Als Colinda maar half overspringt, en dus overkruist zit, zet haar dan op een hele kleine volte...als ze een beetje slim is Cool dan merkt ze wel dat het bepaald niet fijn loopt, en dan springt ze achter ook wel over. Op die manier help je dat probleem zo uit de wereld Haha!

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:31

Galopchangementen heeft alles van doen met heup controle en heup verplaatsing, van je paard wel te verstaan Knipoog. Toen ik mijn paardje inreed had ze enorm moeite met galop onder de man. Ik zag ook dat als ze los in de bak aan het racen was, ze vaker overkruis zat dan goed. Vooral als ze lekker loeihard de bocht om scheurde zat ze altijd overkruis, alsof dat makkelijker was. Dit doet ze overigens nu nog.

Nadat haar galop sterker was geworden (zijn we anderhalf jaar verder Schijnheilig ) ben ik galopchangementen gaan vragen door haar ineens de andere kant op te laten gaan. Gevolg: paniek, racen, foute boel.

Half jaartje laten zitten en met contragalop begonnen. Buitenbeen aangelegd houden terwijl je diagonaal of via de grote volte van hand veranderd. Dit been blijft daar wakend liggen. Je drukt op dat moment feitelijke de heup van je paard naar buiten toe. Laat je paard een hele volte in de contra en rijdt weer terug. Je bouwt dit langzaam uit naar steeds langer, neem ook de lange zijde mee en blijf van de bankrand vandaan.

Toen dit helemaal bevestigd was en ze dit vol kon houden zonder racen of er uit vallen, ben ik op de lange zijde een changement gaan vragen. Rustig het aangedrukte binnenbeen van je paard afhalen en het buitenbeen aanleggen. Hierdoor druk je de heup die tot dan toe heel licht naar buiten gedrukt was, terug naar binnen. Als het paard hierop gehoorzaamd zal de achterhand het eerste overspringen, direct gevolgd door de voorhand.

Als dit goed gaat kan je nog gaan proberen changement op de volte te gaan vragen, dat is waar ik nu ook mee bezig ben. Zo min mogelijk op X changeren. Ik changeer alleen op X van de ene contra naar de andere, en af en toe zoals het in het pattern moet.

Ik heb dit natuurlijk niet allemaal zelf bedacht, goede begeleiding is noodzakelijk, evenals geduld (never nooit boos worden als ie eruit valt of overkruis springt, rustig terugzetten in de galop en opnieuw proberen) en de wil om je paard de tijd te gunnen om het mentaal te begrijpen en fysiek aan te kunnen.

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:26

XoNo schreef:
Suger, waarom zouden changementen niet aan jongere paarden geleerd worden? Onderbouw die mening eens Haha!


Omdat voordat men aan changeren kan beginnen het paard sterk genoeg in de achterhand moet zijn om zich goed te kunnen dragen in verzameling. Omdat de botten van een jong paard nog niet sterk genoeg zijn om lang belast te worden is het dus niet raadzaam om een jong paard te zwaar te belasten, wat leren changeren nu eenmaal is. Veel problemen van verkeerd aanspringen (eerst voor en dan achter) of overkruist zijn vaak een gevolg van te weinig verzameling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:39

Dressuurtutje als ik nog steeds ben, ben ik er nog steeds voorstander van om een paard eerst de contragalop goed aan te leren. Moet een paard al behoorlijk sterk en soepel voor zijn.
Pas als je in contra makkelijk circels met zowel stelling naar binnen als naar buiten kunt rijden, begint dat ergens op te lijken.

Ik ben geen voorstander van het op X 'omgooien' van je paard; ontaardt vaak in racepartijen (paard wordt uit evenwicht gebracht) en/of eerst voor en daarna achter changeren.
Meedenkerige paarden worden dan al snel onrustig op X en 'weten het beter' dan de ruiter, dus worden heet.

Ik vind het de mooiste manier om het in een flauwe bocht aan te leren, bijvoorbeeld door van E naar C af te wenden in contragalop, en dan bij E de wissel te vragen. Zo gooi je je paard wat minder makkelijk om dan bijvoorbeeld in een bocht als tussen C en M; het lichaam blijft wat makkelijker rechtop. Als dat goed gaat, is het ook makkelijker om gewoon op een rechte lijn te changeren.
Eenvoudige galopwissels (door de draf heen) zijn ook een prima methode, omdat je dan geen risico loopt dat het paard eerst voor omspringt, en daarna achter.
Afwisseling blijft geboden, zeker als je zo'n meedenkertje hebt als ik.

Verder is de timing natuurlijk gruwelijk belangrijk. Een ruiterhulp op het verkeerde moment, en je krijgt een soort van struikel ipv wissel Haha!

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:48


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:43

We werken gelukkig allemaal met paarden, western of dressuur maakt op sommige punten niet uit. Van contragalop gaat een paard beter in balans galopperen en het heeft ook nog als positieve bijwerking dat je meer controle houdt over de schouders zodat scheef galopperen goed voorkomen kan worden. Een recht paard kan mooi changeren, een scheef paard helaas niet. Of je nu dressuur of western rijdt, een in tweeen gesprongen changement is nooit goed, ongeacht het aantal passen van overkruisd gaan. Hoe je het ook aanpakt, ik zou altijd voorwaarts blijven rijden.

Je kunt een jong paard ook de wissel wel leren, juist omdat bij een jong paard de balans wat minder bevestigd is. Die changementen hebben dan meestal dezelfde kwaliteit als de wissels die een paard in de wei springt. Ze gaan om, maar dat is dan ook alles. Een technisch mooi changement is er een die gereden is en niet op goed geluk tussendoor gegooid. Gereden dus in evenwicht, netjes getimed op de hulp en zonder duidelijke inwerking van de ruiter, een changement dus dat krachtig is, maar er toch makkelijk uitziet.
Je kunt een jong paard de hulp wel al leren, maar vaak kom je dat helaas weer tegen in verdere training en kunnen de hulpen toch wat door elkaar gaan vervagen als je je training opbouwt, dan kan, ik zeg niet dat dat altijd zo is. In dressuur heb je natuurlijk veel meer te maken met contragalop in proeven, bij western geloof ik niet. Toch blijft de contragalop waardevol in de training.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 16:14

Sugarmiss"]
[quote="XoNo schreef:
Suger, waarom zouden changementen niet aan jongere paarden geleerd worden? Onderbouw die mening eens Haha!


Omdat voordat men aan changeren kan beginnen het paard sterk genoeg in de achterhand moet zijn om zich goed te kunnen dragen in verzameling. Omdat de botten van een jong paard nog niet sterk genoeg zijn om lang belast te worden is het dus niet raadzaam om een jong paard te zwaar te belasten, wat leren changeren nu eenmaal is. Veel problemen van verkeerd aanspringen (eerst voor en dan achter) of overkruist zijn vaak een gevolg van te weinig verzameling.
[/quote]

Ben ik het helemaal mee eens, voordat een paard aan een galopwisseling toe is gaat daar een hele training aan vooraf!! Bij de dressuur leren ze dit ook niet aan bij de jonge paarden, zijn de "westernpaarden" hier sneller klaar voor dan? Dat wil ik dan wel eens weten hoe jullie je paard trainen, en mogen dat op die van mij toepassen!

Zelf met ik met de contragalop bezig, en rij dan ook vaak achten, ik merk dat ze hierdoor lekker soepel wordt! Af en toe verander ik van hand ik neem haar op x terug en spring in de andere galop aan, dit probeer ik met zo min mogelijk hulpen te doen, geen getrek gesleur of wat dan ook, alleen op mijn zit terugbrengen en er in de andere galop zetten, dit hoeft ik btw maar twee keer te proberen, want dan denkt madam dat ze het zlef veeel beter kan en geeft een enorme bok en galopeert (in de goede galop) rustig weer verder!! Haha! Hier kan ik dus niks aan doen, behalve gelijk stoppen met de wissels. iemand nog een tip hiervoor!

O ja als ik in het bos aan het galopperen ben, springt ze meestal om de pas, dit is zeer irritant, maar ze bokt er niet bij, oortjes naar voren en gaan!! Frusty

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 17:05

Ik vind de uitleg van karin erg goed, zo is het mij dus ook geleerd door mijn laatste instructeur(we hadden toevallig dezelfde) .
Merk nu wel weer dat ik er al een lange tijd uit ben(bijna een jaar alweer) en dat er nogal wat weggezakt is.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 18:25

Ik heb net gisteravond een nieuwe methode geleerd van mijn instructrice ( Haha! dank je, Jos Knipoog );
Cirkel linksom in galop, op X halthouden, zijwaarts laten wijken voor de kuit, halthouden en dan weer in de rechtergalop aanspringen.
Zo leert je paard (zonder heet te worden) zich om te zetten in de andere stelling en als je dit steeds meer verkort dan heb je op het laatst een changement.

Is een methode van een van de opperste leermeesters in USA (weet ff niet meer welke Tong uitsteken )......
Veel succes!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 18:42

dat is Al Dunning
maar die leert z'n paarden aangaloperen in de juiste lead door ze juist naar buiten te stellen

Bob Loomis heeft een mooie oefening, hij noemt het "scoren"
daarmee plaats je je paard heup in, hoofd in, klaar voor de juiste lead, vanuit stilstand aangalloperen

om dan tegen te gaan dat je paard heet wordt als je hem in deze positie zet oefen je het achter elkaar, alle kanten op, achteruit zelfs, voordat je uiteindelijk aanspringt in galop

die vind ik persoonlijk wel prettig werken Lachen

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 20:05

cl@udia schreef:
dat is Al Dunning
maar die leert z'n paarden aangaloperen in de juiste lead door ze juist naar buiten te stellen

Loop je hiermee niet juist het gevaar dat een paard op de voorhand aan gaat springen omdat je zijn binnenschouder gaat ontlasten Verward

Ik zal Jos haar methode eens op Sugar loslaten Knipoog , zonder de cirkels want dat lukt niet op een zandpad *LOL*

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 20:47

is inderdaad Al Dunning

maar op zijn hollands gezegd :
-kont naar binnen
-hoofd naar binnen
-binnenhand wat omhoog en buiten hand wat opzij( dit om het naar
binnen vallen tegen te gaan)
-buiten been aanleggen en voilà...... het lukt Haha!
-stop op X
-wijken naar binnen de circel in
-handen in de goede posite
-buiten been aanleggen en binnenbeen er af

dit is de voorbereiding voor een changelement, en op deze manier worden ze niet druk op X

ik vind dit een prettige manier omdat mijn bak maar 12 meter breed is en dat is moeilijk voor de contragalop

lijkt een beetje op de manier van Bob Mayhew
die doet het van uit slangenvoltes. (snaketrail)

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:41

en het voordeel ervan is dan dat je met een minimale cue zo'n wissel krijgt....wat ook weer z'n voordelen heeft

nog een oefening (weet ff niet meer van wie,maar is ook een leuke)
circel in galop, stoppen , kont draaien tot je de andere kant op kijkt en weer opnieuw aangaloperen
als je een kleine bak hebt, dan hoef je niet 2 circles naast elkaar te galoperen
en je gebruikt je "nieuwe" been om de heup de circle in te draaien (accentueer die heup-controle)
hou je been op de plek, en je zit in de andere galop

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:48

die is leuk cl@udia
ik noem hem de "HIP"HOP Cool

ga het morgen oefenen Vork

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 23:23

Hoi,

Ik zal morgen ook eens wat oefeningen proberen met mijn paardje Knipoog

En inderdaad... zoals Lovely al zegt : als je dit soort dingen gaat oefenen wordt nog eens benadrukt hoe 'scheef' een paard eigenlijk is... en wordt hiermee erg soepel, wordt ook lekker los & sterk in 'rechte lijnen' galoperen Cool

De schouder & heup naar binnen ken ik ook, maar dit moet bij mijn paardje nog goed bevestigd worden... daar gaan we weer, 1 kant op super, maar de moeilijke kant
XoNo; wat jij schreef, probeer ik idd ook, maar dan heb ik haar goed boos Haha! haar hele lijf raakt dan in de 'kronkel' ... ben dus nu bezig eerst alles goed 'los' maken... zoals binnenwaarts/buitenwaarts stelling in draf & galop, zijwaartse gangen.
Maar schouder & heup naar binnen vanuit stilstand... oei oei wat wordt ze dan boos zeg... en weet dan niet eens meer wat aanspringen in galop is Haha! en krijg ik een hoop 'bokken'

Ach.. het valt ook niet mee... ik ben linkshandig en ze wilden mij leren met RECHTS alles te doen... eggg nie !!! Haha!

Groetjes Jolanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 00:26

Aangalopperen met contrastelling is een goede methode om een scheef aanspringend paard weer te leren recht weg te gaan. Door de buitenstelling geef je de binnenschouder vrij, bij een scheef aanspringend paard is die vaak geblokkeerd, niet zelden zie je zo'n paard verkeerd aangaan. Eenmaal bevestigd, is die contrastelling imo niet meer nodig maar kun je je paard gewoon recht tussen twee teugels laten aanspringen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:58

Onze paarden hebben het eigenlijk op een hele simpele manier geleerd. We rijden altijd circels met de binnenhand iets hoger dan de buitenhand om richting aan te geven en springen in galop aan door alleen het buitenbeen aan te leggen. Als je paard dit goed snapt, dan is changeren niets meer dan op het midden de andere hand wat hoger houden en je andere been er aan te leggen, en ze gaan 'vanzelf' de andere kant op en springen om. We hebben ook gebruik gemaakt van het eerst naar draf en dan de andere kant op weer in galop aanspringen, dat werkt ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:15

Jolande, krijg je dan ook meteen een mooi doorgesprongen changement, van achter naar voor? Klinkt bijna te eenvoudig/mooi om waar te zijn.
Een van onze paarden wordt ook op die manier gereden, maar die snapt er geen bal van hoor, als je 't zo doet. Nou is het ook niet het slimste paard van de wereld, maar toch Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

omspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 23:51

Hoi,

Jolande; dat is idd de manier die ik in 1e instantie ook geleerd heb (jij lest ook in Vorstenbosch, toch?)... maar 1 kant op gaat dan goed... maar de andere kant zit ze dus overkruist en alles wat ik tot nog toe geprobeerd heb, wil dus niet .... vandaar dat ik met contra en zo begonnen ben.....

Het 'simpel' binnenhand hoog (licht omstellen)en aanleggen v. buitenbeen & changeren ging dus niet helemaal op...
Maar misschien deed ik wel iets verkeerd... dat kan natuurlijk ook ...

Maar we gaan vrolijk verder we hebben alle tijd !

groetjes Jolanda
_________________
"Een vriend is iemand die je verleden kent, in je toekomst gelooft en je vandaag accepteert zoals je bent".

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:55

Citaat:
XoNo schreef:
Suger, waarom zouden changementen niet aan jongere paarden geleerd worden? Onderbouw die mening eens


Omdat voordat men aan changeren kan beginnen het paard sterk genoeg in de achterhand moet zijn om zich goed te kunnen dragen in verzameling. Omdat de botten van een jong paard nog niet sterk genoeg zijn om lang belast te worden is het dus niet raadzaam om een jong paard te zwaar te belasten, wat leren changeren nu eenmaal is. Veel problemen van verkeerd aanspringen (eerst voor en dan achter) of overkruist zijn vaak een gevolg van te weinig verzameling.


ik ben het met sm eens het is voor een jong paard die z'n balans nog niet helemaal heeft moeilijk om alle kracht op de achterhand te zetten en om dan ook nog verzameld te lopen. mijn 4 jarige heeft het daar ook nog problemen mee, maar door training en tijd komt dat vanzelf wel.

tevens heb ik dan ook nog zoiets van eerst contra en dan pas changeren anders wachten ze op een bepaald moment niet meer op je hulpen en changeren ze terwijl jij dat op dat moment mischien helemaal niet wilt. plus contra helpt ook weer je paard om balans te krijgen.
je kunt trouwens wel een paard treffen die van zichzelf erg makkelijk omspringt. mijn 16 jarige deed het al toen ze 3 was en ik er net 3 keer op gezeten had. Haha! maar dat soort paarden tref je maar zelden.

overigens wat je ook nog zou kunnen proberen is een balkje in de bak neerleggen en die gebruiken voor je wissel. het balkje maakt dat ze iets verder van de grond loskomen waardoor ik persoonlijk de ervaring heb dat ze dan wat makkelijker omspringen. omdat ze eigenlijk een klein sprongetje maken.