Stal Elswout verdwijnt van landgoed

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Stal Elswout verdwijnt van landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 07:20

Stal Elswout verdwijnt van landgoed

Afbeelding
De stal Elswout is nu nog volop in gebruik.
Foto: United Photos De Boer/Marco de Swart

OVERVEEN - Stal Elswout gaat weg van het gelijknamige landgoed in Overveen. Voor beheerster Marjolijn Kniestedt is het niet langer haalbaar de stal te exploiteren, omdat eigenaar Staatsbosbeheer de huurprijs met 300 procent verhoogt. Kniestedt zal het huurcontract dan ook niet verlengen. Zij en de eigenaren van de twintig pensionpaarden hebben tot april volgend jaar de tijd een ander heenkomen te zoeken.


Staatsbosbeheer had twee jaar geleden al aangegeven de huurprijs fors te willen verhogen. ,,Toen begon het onderhandelen, dacht ik. Maar we zijn niet veel verder gekomen'', aldus Kniestedt, die samen met haar vriend Melle Piller in de vroegere boerderij op het landgoed woont.

Om de hogere huur te kunnen betalen, wilde Kniestedt investeren in meer paardenboxen en een grotere rijbaan. ,,Dat mocht wel, maar we kregen geen tijd om de investeringen te doen. We wilden trapsgewijs naar de huurverhoging toewerken en dat kon niet. Daarop is het stuk gelopen. Natuurlijk mag Staatsbosbeheer zeggen: 'Je moet meer betalen', maar zo'n verhoging gaat helemaal nergens over.''

Volgens Tom Butter van Staatsbosbeheer wilde zijn organisatie best instemmen met een minder sterke stijging. ,,En ik wil extra benadrukken dat dit echt een speciale deal was, maar ook dat konden ze niet opbrengen. Trapsgewijs de huur verhogen scheelde ons driehonderdduizend gulden over de volgende contractperiode van tien jaar.''

Volgens Butter is de verhoging niet onrealistisch, aangezien de huidige huur 31.000 gulden per jaar is. ,,Dat is echt een schijntje voor zo'n pand. Tien jaar geleden hebben we die deal gemaakt, omdat we de stallen buiten de poort van het landgoed wilden. We hadden er veel overlast van, dus kon zij tegen een heel laag tarief de boerderij huren. Maar nu gaan we naar een normale prijs toe. Aan zo'n pand zit fors onderhoud vast'', zegt Butter.

Als Stal Elswout weggaat, verdwijnt er negentig jaar aan paardengeschiedenis van het landgoed in Overveen. Vroeger werden de twee koetshuizen als stalling gebruikt. Tien jaar geleden heeft Marjolijn Kniestedt het handjevol paarden dat daar nog stond, meegenomen naar de voormalige koeienstal bij de boerderij en ondergebracht in zelf ontworpen paardenboxen. ,,In de omgeving bleek heel veel behoefte aan een beetje knappe pensionstal. Vanaf het tweede jaar kregen we een wachtlijst die nu is opgelopen tot twintig paarden.'' Kniestedt is boos, verdrietig en verontwaardigd dat de paarden weg moeten. ,,Je haalt een begrip weg.''

Staatsbosbeheer heeft nog geen nieuwe huurder voor de boerderij. ,,We gaan onderzoeken wat we er willen hebben en wat mogelijk is. Voorop staat dat het pand als monument behouden blijft en dat zo min mogelijk de beleving van het landgoed wordt verstoord. Maar we willen met de inkomsten wel aansluiten op de markt'', aldus Butter.

Marjolijn Kneistedt wil blijven doen wat ze nu doet: een pensionstal beheren. Maar het liefst dan wel een accommodatie met betere faciliteiten. ,,Voor mij persoonlijk is het hier wel behelpen in een baan van twintig bij veertig meter, die bij slecht weer prut is. In de winter rijd ik continu met mijn paard in de trailer naar binnenbakken. Ik had hier een goede bodem willen neerleggen, maar dat doe ik nu niet, omdat ik weg moet.''

Ellen de Boer

woensdag, 21-08-2002
© Copyright 2002 Haarlems Dagblad. Alle rechten voorbehouden


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:07

Daar is het mooi man! Ik ben daar geweest met een bruiloft. En dan voornamelijk in de oranjerie.

:evaw:

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, DJZ, future_vet, ikbencarmen, ikkedus, Ine23, janneke584, kimmetje26, liespr, nien81, sterregoud, Ubermetrics, Vaiqua, Wopkebrok, xKatinkii en 36 bezoekers