Grote stal schoonmaak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Grote stal schoonmaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:33

Een nieuwsgierigheidsvraagje: hebben jullie op stal ook een jaarlijkse schoonmaakdag?

Ons stallenblok was afgelopen zaterdag weer aan de beurt. Dus om 9 uur op stal zijn en schrobben. Iedereen moet zijn eigen stal schoonmaken: drink- en voerbak uitschrobben, traliewerk schoonmaken, vloer helemaal goed schoon (met plamuurmes alle restjes van de vloer en muren peuteren). Vervolgens wordt de stal met een hogedrukreiniger nog helemaal schoongespoten. En als laatste komt er iemand met desinfecterend spul en daar wordt de stal meet ingesprayed.
Dan laten drogen en aan het eind van de dag worden de stallen opgestrooid en kunnen de paarden weer hun schone stal betreden.

Een heel karwei en ik had zondag dan ook spierpijn van het schrobben met de staalborstel maar de stal is weer heerlijk fris.
Normaal wordt er 1 keer per week uitgemest (heel de stal leeg) maar dit echte poetswerk doen we 1 keer per jaar.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:46

De schoonmaakbeurt die jij beschrijft was bij ons vroeger op de manege altijd in de studentenweek waar jouw vriendin dus ook wel eens aan meedeed. Ze kwamen dan een week logeren en alles werd geschrobt en opnieuw gewit en geverfd, zag er daarna altijd weer picobello uit.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:09

Ja bij ons wordt het gedaan door de boer,met z'n hogedrukspuit en ook van dat deinfecterende spul enzo,uiteraard mag je het in de tussentijd ook zelf doen Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:42

Bij mij is het gebeurd voordat ik hier kwam staan (vandaag precies 5 dagen geleden *LOL* ) en hier is het zelfs de gewoonte dat twee keer per jaar te doen..

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:44

de eigenaar van 'mijn' paard heeft het laatst ook gedaan. Hij had eerst alles met de hogedrukgedaan en daarna heb ik met Bokkertje de hele muur geverfd. Nou en dat was behoorlijk wat, maar het ziet er nu weer super uit. Nog.................... Lips are sealed

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:52

ik moet het binnenkort gaan doen, alhans, moet niet, maar ik wil het zelf

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:49

voerbakken en drinkbakken worden op mn werk iedere week bijna (soms om de week) helemaal schoongemaakt, en t traliewerk ook. Maar echt uitspuiten met de hogedrukspuit weet ik niet, ik heb t iig nog niet meegemaakt Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:57

ik heb het voor mijn vakantie gedaan, echt alles opgeruimd.


wat heb ik een troep zeg (heb het hier over mijn hokje met zooi) Bloos Bloos

vloeren gemaakt alle spin grag weg. schilde al een heel stuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:21

We houden natuurlijk zelf ook de drink/voerbakken, tralies, spinnewebben bij. Maar met de stal helemaal leeg kan je een sflink schrobben. Op mijn vorige stal gebeured het ook 1 keer per jaar maar dan ging et alleen met de hoge druk reiniger en daarna de desinfect. Hier moet je zelf de stal echt schoon boenen, is wel beter want het wordt echt goed gedaan zo.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:04

Bij ons op stal worden de voer en drink bakken elke week zowat schoongemaakt. Verder mesten ze bijna iedere dag uit. Behalve op dinsdags en zondag dan wordt er alleen opgestrooid.

We hebben geen jaarlijkse schoonmaak. We hebben weinig weidegang en kunnen de paarden dus niet kwijt. Maar de stallen zien er netjes uit hoor.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 02:08

Ons "voerkamertje" ruimen we ieder week op en 1 keer in de maand maken we dat grondig schoon. (Alles grondig vegen dus ook áchter de voertonnen Knipoog , spinnen-webben weghalen, poetskoffers schoonmaken enz.)
De boxen maken wij 2 keer per jaar helemaal schoon; nadat we geschrobd hebben, komt de zoon van onze boer en kalkt de muren, dat desinfecteerd en het ziet er meteen weer prachtig wit uit Lachen !
Wat wel heel erg helpt tegen een smerige achterwand (Dikke poept met liefde tegen de muur aan Schijnheilig ): een stuk PVC (wat je dus normaalgesproken op de vloer legt),op schoft-hoogte aan de wand bevestigen!
Als het weer eens vies is, neem ik gewoon een emmertje met desinfecterend schoonmaakmiddel en hoef het er alleen nog maar af te wissen!
Het ziet er wel mooi uit: Helania heeft een blauwachtig "tegeltjes-motief" hangen, Dikke heeft "Parket" aan de wand, Beer "Witte-tegels-met-blauwe-hoekjes-er-in" en Franzi een "kinderkamer-motiefje" *LOL* !
Beer z´n voerbak maak ik zo eens in de twee weken schoon, die van Dikke bijna iedere dag; als ´ie niet tegen de wand aanpoept, is wel in z´n voerbak Frusty !

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 02:40

In het voorjaar haal ik alle boxen leeg en souit ze met de hogedrukspuit schoon. In het najaar voordat alles op stal komt, wordt het weer gedaan. De veulenbox wordt vaker gedaan.
Ook moet er nodig weer spinrag verwijderd worden. Maar of we dat met bezems of een speciale stofzuiger gaan doen, zijn we nog niet uit. (schuur is 14m hoog...)