Ingewikkeld, aftekeningen vererving

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ingewikkeld, aftekeningen vererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 20:32

Het zal ongetwijfeld puur een kwestie van geluk zijn, maar ik vraag me af...

Je ziet bijna geen kleintjes (onder de meter) zwart, met 4 witte benen/voetjes/sokjes en een blesje.

Persoonlijk zou ik heel blij zijn als hon zo'n veulentje zou krijgen.
Nu is hon zwart, met wat voor hengstje zou je dan de meeste kans maken? of is dit puur echt een kwestie van mazzel?


littleroosie

Berichten: 6060
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:53

Hier gaat het dus om fenotype.
En moet je dus puur mazzel hebben, fenotype is niet erfelijk.


(heb trouwens laast gedroomd dat honey een zwart merrie veulen zou krijgen met een blesje (dat niet ind e neusgaten liep, zo'n streepje)) Haha!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:25

Ik heb wel eens een shetlander gezien, was eigenlijk gewoon vos-bont maar dan met 4 witte voetjes, een redelijk brede bles en een klein vlekje onder de buik! Dus die viel niet echt op. Moest echt ff goed kijken, want had nog nooit een shetje gezien met 4 witte voetjes en een bles! Haha!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:44

Ik heb een keer 'een Dennis' (een paar CM groter) gezien met 2 witte voorvoeten. En een 'tante' van Dennis(een merrie bij de fokker van Den) heeft 1 wit voetje.
En Tammy natuurlijk, die heeft een klein maantje.
Maar Dien(met een paar witte haren op d'r hoofd) was gedekt door een paard met een bles en 3 witte benen en Valora is HELEMAAL zwart. We hebben nog geen enkel wit haartje gezien. Het zal waarschijnlijk dus meer toeval zijn dan erfelijk ben ik bang van.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:57

ik heb het idd ook nog nooit gezien, zwart dan he met aftekeningen. Vz shetje van mij (al een tijd verkocht) was een koffievosje met een bles en wat witte voetjes. dr veulen was een vosje met een bles. Maar verder zie je t idd niet vaak

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:34

Ik heb me dat ook afgevraagd, maar het schijnt dus puur mazzel te zijn.
Toch schijnt er ergens een erfelijke factor in het spel te zijn, want ouders met (veel) wit geven dat toch door op de een of andere manier. (kijk maar eens naar Berber, Isolda en Udinde)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:34

ken weinig shets met been aftekeningen, alleen als ik naar mijn werk ga zie ik er een (een veulen) vos uit een vosmoeder (die staat er bij..). Die heeft 1 wit achterbeen tot over het spronggewricht verder niets.
De eerste paar keer dacht ik 'ach zielig zeg, zo jong en nu al in het gips' maar later kwam ik erachter dat íe een wit been heeft, heel stom gezicht.

:evaw:

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:50

De meeste kans heb je waarschijnlijk bij een hengst met aftekeningen(of grootouders met aftekeningen), maar volgens mij is het ook meer toeval. Bij bepaalde bloedlijnen komt het wel meer voor, maar helemaal voorspelbaar is het toch niet *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:26

Jeetje, jullie hebben het allemaal over een shet? Ik ken een shetveulen, zwart met een blesje..... Maar of hij ook witte voetjes heeft??

Enne, mijn veulen is zwart, 4 witte voetjes, kolletje + snebje..... Zie foto:
Afbeelding
Niet zo'n hele mooie foto, maar wel duidelijk te zien, toch?

Foto van de shet:
Afbeelding
Zo te zien geen witte voetjes, maar de bles kun je wel zien he!!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:37

littleroosie schreef:
Hier gaat het dus om fenotype.
En moet je dus puur mazzel hebben, fenotype is niet erfelijk.


Interessant. Waar baseer je dit op? Ik dacht altijd dat aftekeningen onder het genotype vallen. Door het op fenotype te gooien bedoel je feitelijk dat dit zich uit naargelang uiterlijke omstandigheden, als ik me niet vergis.

(hmm, die genetica is alweer zolang geleden, of was het nou weer zo dat een heterozygote schimmel en een homozygote schimmel hetzelfde fenotype hebben maar een ander genotype. In het laatste geval is de vererving van beide dieren verschillend, hoewel ze allebei in staat zijn om een schimmel op de wereld te zetten.)

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:16

Ikd enk dat het wel iets erfelijks in zich heeft. Bij ons op stal hebben we een merrie zonder wit (een Wellinton, ze is zelf donkerbruin), die heeft een Flemminghdochter (bruin, zonder wit). Die Flemmighmerrie heeft een bruin hengstveulen gekregen met achter witte sokjes en een bles (de naam van die hengst ben ik vergeten, wel 1 met aardig wat wit)

Dus ikd enk dat als je zo'n veulen wilt, dat je dan gewoon op zoek moet gaan naar een hengstje met wit. Heeeeeel misschien............

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:44

Ik ken wel een veulen dat is een zweetvosje met 4 witte voetjes en een kolletje, die komt uit een voshengst en een zweetvos merrie...
Niet dat je er veel aan hebt Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:54

Bij bepaalde stammen komt het idd wel voor dat bepaalde aftekeningen worden vererfd. Zo heb ik vorige week in Duitsland veulens geschetst van een hengst. Deze hadden allemaal 2 witte voetjes achter en een kolletje.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 17:04

Mijn Appaloosa merrie, vos marmershabrakbont, heeft een zwart veulen gekregen met achter twee halve witte benen, voor een witte kroonrand en een kolletje (het is wel een appaloosa en haar kont wordt waarschijnlijk witter).
zie ook: [ITP] Appaloosa van Donja met veulen op keuring
De vader is een zwartbonte hengst,maar ja, fokken blijft gokken en als de merrie niet al drachtig was geweest, had ik haar nooit door een bonte hengst laten dekken en was dit veulen er ook niet geweest.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 17:55

Ik weet niet hoe het kan. Maar ken een leuke Shet met een bles en 4 witte voetjes. Heel leuk beestje!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 18:04

Aftekeningen zijn wel degelijk genotypisch. Het ligt nl. vastgelegd op de alellen (of schrijf je allelen?) voor kleur. Zo geven paarden met een brede bles ook vaak een bles door, zelfde geld voor hoge witte benen. Dat je niet altijd een bles of witte voeten uit een paard krijgt die dat wel heeft, ligt aan het feit dat ook de erfelijkheid voor aftekeningen zowel homozygoot als heterozygoot kan zijn.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

littleroosie

Berichten: 6060
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 20:10

Mij is op school geleerd dat zulke dingen netzoals bij het kleur van het haar bij mensen en de kleur van ogen fenotype is.
Stel dat blauwe ogen dominant is en bruine recersief is dan komen er dus meer blauwe ogen voor.

Zo zit het dus ook met kleur vererving en aftekeningen ( als ik goed bij bio heb opgelet)
Schimmel is volgens mij een recersieve kleur en komt het minder voor, netzoals bont, palomino en andere bijzondere kleuren.

Nu niet allemaal verwijten naar me hoofd gooien als ik het fout heb want we hebben dit net op school gehad Haha!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 20:16

het hangt gewoon af hoeveel zwart honey in der stamboom heeft.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 10:54

littleroosie schreef:
Mij is op school geleerd dat zulke dingen netzoals bij het kleur van het haar bij mensen en de kleur van ogen fenotype is.
Stel dat blauwe ogen dominant is en bruine recersief is dan komen er dus meer blauwe ogen voor.

Zo zit het dus ook met kleur vererving en aftekeningen ( als ik goed bij bio heb opgelet)
Schimmel is volgens mij een recersieve kleur en komt het minder voor, netzoals bont, palomino en andere bijzondere kleuren.

Nu niet allemaal verwijten naar me hoofd gooien als ik het fout heb want we hebben dit net op school gehad Haha!


Je principe klopt wel, maar volgens mij gooi je feno- en genotype door elkaar *LOL* Fenotype is (ongeveer, want het is al twee jaar terug) de combinatie van de invloeden van buitenaf en de genen(=genotype). Het fenotype is dus wat je ziet en dat wordt gedeeltelijk(haarkleur en oogkleur zeker) bepaalt door het genotype Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:26

Citaat:
littleroosie schreef:
Mij is op school geleerd dat zulke dingen netzoals bij het kleur van het haar bij mensen en de kleur van ogen fenotype is.
Stel dat blauwe ogen dominant is en bruine recersief is dan komen er dus meer blauwe ogen voor.

Zo zit het dus ook met kleur vererving en aftekeningen ( als ik goed bij bio heb opgelet)
Schimmel is volgens mij een recersieve kleur en komt het minder voor, netzoals bont, palomino en andere bijzondere kleuren.

Nu niet allemaal verwijten naar me hoofd gooien als ik het fout heb want we hebben dit net op school gehad


Je principe klopt wel, maar volgens mij gooi je feno- en genotype door elkaar Fenotype is (ongeveer, want het is al twee jaar terug) de combinatie van de invloeden van buitenaf en de genen(=genotype). Het fenotype is dus wat je ziet en dat wordt gedeeltelijk(haarkleur en oogkleur zeker) bepaalt door het genotype


Genotype= genetische aanleg (vader + moeder)
Fenotype= genetische aanleg + miliuefactoren

De dominante eigenschappen uit het genotype zijn te zien in het fenotype!

Om het simpel te stellen: zwart is dominant over vos en bont is dominant over effen. Je zit echter ook met homozygotie en heterozygotie.
Bijvoorbeeld: een homozygote zwarte hengst wordt gekruist met een homozygote vos merrie. Hieruit wordt een zwart veulen geboren.
stel nu dat dit een merrie is. Deze merrie ziet er zwart uit (fenotype) maar in haar genotype is ze heterozygoot voor zwart én vos.
Zou je deze merrie kruisen met bijvoorbeel een zwartbonte hengst, die zowel voor zwart heterozygoot is (draagt vos gen ook), als voor bont (draagt dus ook het gen voor effen) dan heb je 25 % kans op een homozygoot zwart veulen, 50% kans op een heterozygoot zwart veulen en 25% kans op een homozygoot vos veulen. Daarnaast heb je 50% kans op een effen veulen (homozygoot) en 50% kans op een bont veulen (heterozygoot).

Dit is echter simpel. Je hebt nl ook nog andere factoren, zoals bijvoorbeel een verlichtende factor die zwart bruin maakt!!! Maar als iemand meer wil weten over dit soort dingen.. PB dan even.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:56

littleroosie schreef:
Mij is op school geleerd dat zulke dingen netzoals bij het kleur van het haar bij mensen en de kleur van ogen fenotype is.

In feite is kleur haar en kleur ogen zowel geno- als fenotype. Genotype is hoe het vast ligt in de genen, wat je dus niet kunt veranderen, en fenotype is hoe het eruit ziet, wat je bij bijv. haarkleur wél kunt veranderen (je haar verven.)

Citaat:
Zo zit het dus ook met kleur vererving en aftekeningen ( als ik goed bij bio heb opgelet)
Schimmel is volgens mij een recersieve kleur en komt het minder voor, netzoals bont, palomino en andere bijzondere kleuren.

De schimmelkleur vererft dominant, en is ook dominant over andere kleuren.
Hoe bont vererft is volgens mij afhankelijk van de soort bont, bijv. platenbont vererft dominant, overo recessief, witkopbont ook weer recessief etcetera.
Palomino wordt veroorzaakt door meerdere genen, en is een verdunning van een vos...
(verdere informatie; zie m'n homepage)

Aftekeningen moeten volgens mij wel erfelijk zijn, maar hoe ze precies vererfen weet ik niet (als iemand dit wel weet wil ik het graag weten, vind genetica namelijk heel interessant).
Maar omdat ze erfelijk zijn, denk ik wel dat je met een hengst met aftekeningen meer kans hebt op een veulen met aftekeningen dan met een hengst zonder aftekeningen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:50

Aftekeningen ververven via een systeem van "++" en "--" (bij de genetica van honden is hier wel wat over te vinden)
Hoe meer + een dier heeft, hoe meer wit (en dus aftekeningen) en hoe meer - een dier heeft, des te minder wit...
En idd, als je bijv een hengst met aftekeningen (en dus +++-jes) gebruikt, heb je meer kans dat het veulen deze plusjes ook erft en daarmee dus ook aftekeningen krijgt.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:57

Hm.. weet je misschien een homepage oid waar ik hier meer informatie over kan vinden?
Ik vind het namelijk wel interessant Lachen.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 00:16

Moeilijk hoor, ik heb wel 'n foto van 'n veulen dat (bijna) exact dezelfde aftekeningen heeft als z'n moeder, het is 'n Akhal Tekiner palominohengstje uit 'n AV vader (ik dacht Pobeditel, maar weet niet zeker). Kan evt. 'n foto plaatsen bij interesse Knipoog

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 20:16

Mijn merrie van bonte ouders heeft 4 witte benen en een klein vlekje op de zijkant, haar vader heeft meerdere nakomelingen gehad die allemaal witte benen hadden, ook de niet bonte, die hadden dus wel minstens witte benen. Aftekeningen aan het hoofd is volgens mij een kwestie van:
hebben de ouders het ook.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers