Fell pony weer opnieuw betuigen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Fell pony weer opnieuw betuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 17:06

Na de plotselinge dood van mijn tinker een maand of drie geleden heb ik sinds een tijdje een fell pony merrie van net vier jaar. Ik heb haar gekocht bij iemand die veel verstand heeft van pony's en zij is daar ook ingereden. Er zijn vaak spelletjes met haar gedaan en ook is er rustig mee gevoltigeerd. Ook zou ze licht betuigd zijn( bij de vorige eigenaar)alleen daar was iets niet helemaal goed mee gegaan. Wat precies wist ik niet maar toen ik haar voor de koop een tuig oplegde en ermee ging lopen ging dat al heel behoorlijk, alleen moest ik wel direct de menzweep laten vallen omdat ze daarop fel reageerde. Ik merkte al vrij snel dat hier een probleem mee was, als ze de menzweep ziet draait ze nogal door.
Na informatie bij de vorige eigenaar bleek dat ze in het verleden is afgetuigd toen ze voor de derde keer ingespannen werd,( bij een zogenaamde africhtingsstal). Deze goede man heeft de pony toen direct mee naar huis genomen en haar een half jaar rust gegeven. Hem neem ik dus niets kwalijk. Ik heb nu een probleem, ik wil alleen aangespannen gaan rijden met haar en heb uiteraard veel geduld maar hoe krijg ik haar vertrouwen in de zweep weer terug? Afstrijken gaat goed, ook onder haar buik en benen maar zodra ik de zweep wil gebruiken om aanwijzingen te geven tijdens longeren is het mis, rennen crossen stress, ellende!
Wie weet raad?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 17:10

Toch denk ik steeds iets langer proberen. Je hebt haar dus nog niet zo lang en ze zal steeds meer vertrouwen in jou krijgen.
Ook gaat mennen zonder zweep prima maar voordat je dat probeert wel zeker weten dat ze ook met kar erachter geen zweep nodig heeft (aanwijzingen kunnen ook met stem).

Succes

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 17:18

Ik ben nu bezig regelmatig het tuig er op te leggen en wat stuurmanskunst erin te krijgen, de stemhulpen gaan redelijk tot goed. Van inspannen is voorlopig nog geen sprake, eerst de rust zien te vinden.

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:15

LEUK !!! Nog een Fell-pony!
Waar heb je haar gekocht? Hoe heet ze? Ben erg benieuwd. FOTOOS!!

Fell-ponies zijn volgens mij (ik heb er slechts 1 hoor) vrij eigenwijs,maar verder makkelijk te beleren. Als er niets vervelends met haar gebeurt is gaat het je zeker lukken haar weer voor de kar te krijgen. Geduld en dan komt alles goed. Succes!!!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:22

Vorig jaar had ik ook 'n shetlander die als de dood voor de (longeer)zweep was. Hij is niet compleet afgetuig, maar volgens mij wel lichtelijk 'bewerkt' met de zweep Boos!
We hebben de zweep steeds normaal gebruikt, dus alleen om 'm 'gevangen' te houden tijdens 't longeren. Nu zijn we 'n jaar later en kun je 'm gewoon aanraken met de zweep. Bij het longeren raken we 'm nu wel eens aan op z'n kont als hij te langzaam gaat en dan wordt ie wel weer wakker. Hij heeft wel nog steeds ontzag voor de zweep, maar het gaat nu heel goed. Dus toch gewoon blijven oefenen, bijv. (zonder kar), jij erachter en iemand naast 'm en dan geef jij 'm aanwijzingen, misschien moet die ander 'm dan ff afleiden met 'n snoepje Clown

Het heeft bij ons dus wel zo ongeveer 'n jaar geduurt Frusty