schouderbinnenwaarts.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

schouderbinnenwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 16:40

Mijn paard loopt weg over de buitenschouder tijdens het schouderbinnenwaarts.
Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen is.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 16:58

buitenbeen erbij houden?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 17:00

Veel buitenteugel erbij houden, want de buitenteugel begrenst die schouder. hand dus tegen de schoft zetten, en flink contact hebben daar. Als je paard die buitenteugel niet respecteert, kun je hem misschien stelling naar buiten vragen met je buitenteugel IN de oefening schouder binnenwaarts.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 17:18

houd contact met de buitenteugel, let daarop, help hem daarbij, vang hem dus op met je buitenbeen en buitenteugel.
Probeer zo min mogelijk te vragen, en dan steeds meer.....

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 19:22

Okay, bedankt voor de adviezen. Ik ga het proberen en dan laat ik wel weten hoe het gaat.Andere idviezen zijn natuurlijk nog steeds welkom.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:58

buitenteugel en iets minder binnenbeen, maar buitenteugel is absoluut het belangrijkste

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:21

kijk ook even of je niet teveel binneteugelgebruikt kan ook een oorzaak zijn dus buiten teugel en buiten been

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:36

Volgens mij hebben we zo alle opties wel gehad Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:12

volgens mij ook wel jah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:35

Wat ik wel een fijne oefening vind om van een SB over te schakelen naar een renvers. Daar worden ze lekker soepel van en je kunt meteen controleren of je paard wel nageeflijk is en blijft

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 07:33

Ja Jippie, goede oefening maar ik denk dat het merendeel van de ruiters nog niet eens weet wat renvers is. Ook omdat het in geen 1 proef gevraagd wordt.

Voor wie het niet weet:
Renvers = Omgekeerde sb, voorhand van de hoefslag af en het paard kijkend in de richting waar hij gaat. Dus op de rechterhand is het paard linksgebogen (bij sb is het paard dan rechtsgebogen).

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:05

oftwewel linkertravers (toch wel bekend) op rechterhand en vice versa

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:47

Desiree"]
Als je paard die buitenteugel niet respecteert, kun je hem misschien stelling naar buiten vragen met je buitenteugel IN de oefening schouder binnenwaarts.
[/quote]\

[quote="Jippie schreef:
Wat ik wel een fijne oefening vind om van een SB over te schakelen naar een renvers. Daar worden ze lekker soepel van en je kunt meteen controleren of je paard wel nageeflijk is en blijft


Komt ongeveer op hetzelfde neer: het heeft inderdaad een 2 ledige uitwerking: ze worden er soepeler van zoals jippie zegt, maar ze krijgen dan ook meer respect voor de buitenteugel.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:18

Ho ho, er is wel degelijk verschil tussen schouderbinnenwaarts met contrastelling (de buiging blijft naar de binnenkant) en renvers (de stelling is gelijk maar de buiging is contra!!!)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:29

happy worker schreef:
Ho ho, er is wel degelijk verschil tussen schouderbinnenwaarts met contrastelling (de buiging blijft naar de binnenkant) en renvers (de stelling is gelijk maar de buiging is contra!!!)


Weet ik: schouder binnen: lengtebuiging om het BINNENbeen, renvers: lengtebuiging om het BUITENbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:17

Renvers is het spiegelbeeld van travers, meer is het niet. Wezenlijk verschil met SB vwb de buiging.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 13:13

Zoals boven al is beschreven, moet het paard respect hebben voor je buitenbeen en buitenteugel. Dit kan je verbeteren door tijdens de schouderbinnenwaarts een paar voltes 10 meter in te draaien, dus vanuit het buitenbeen/buitenteugel. Inderdaad kan je hem ook renvers doorstellen of vanuit de schouderbinnenwaarts naar binnen appuyeren.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:52

Sb op de volte is ook een goed middel om hem om je binnenbeen gebogen te krijgen. Gewoon op de grote volte, korte stukjes. Succes verzekert.

Succes

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:36

haike schreef:
Sb op de volte is ook een goed middel om hem om je binnenbeen gebogen te krijgen. Gewoon op de grote volte, korte stukjes. Succes verzekert.

Succes


Gevaar van uitzwaaien ligt dan wel heel erg om de hoek. Vind het een linke oefening hoor. Pak dan travers op de volte om hem beter te buigen.

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 12:35

Wat mij heel erg helpt is om na drie/vier gelukte passen sb van de hoefslag af schuin over te steken en naar de middendraf toerijden.

Je moet je buitenteugel er wel bij hebben om schuin over te kunnen steken en dan kan je mooi controleren of er nog wel voldoende impuls is. Begin eerst niet met meer dan 3 of 4 passen dan blijft de oefening van jou.

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:17

Ik hoor hier iedereen wel "meer begrenzen", maar naar mijn idee, is dit gewoon zo dat het paard niet genoeg van achteren naar voren gereden is. Daarom zal het "meer begrenzen" denk ik niet lukken.
Ik denk dat je je paard eerst goed moet kunnen verzamelen, en als dit goed lukt, dan zal het schouderbinnenwaarts ook beter gaan.

Als het paard wel goed van achteren naar voren gereden is:
Houd er ook rekening mee, dat je het paard om je binnenbeen laat buigen met sb, en niet met je binnenteugel naar binnen "stuurt", wat heel vaak gebeurt. Want dan valt het paard eigenlijk al bijna gelijk over de buitenschouder weg.
Zorg dat je met je buitenbeen het paard blijft activeren, zodat het voorwaartse erin blijft. En hou je rechts een stil contact, zodat het paard mooi constant in de houding blijft, en ten slotte vraag je met je linker hand lichte stelling aan.
Je begrenst het paard dus niet met je handen, maar met je benen! En zorg dat het paard dus goed verzamelt is en niet onder je vandaan loopt. Dit doe je weer voornamelijk met je benen en zit, en heel licht met de handen.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:31

Suzanne F."]
[quote="haike schreef:
Sb op de volte is ook een goed middel om hem om je binnenbeen gebogen te krijgen. Gewoon op de grote volte, korte stukjes. Succes verzekert.

Succes


Gevaar van uitzwaaien ligt dan wel heel erg om de hoek. Vind het een linke oefening hoor. Pak dan travers op de volte om hem beter te buigen.
[/quote]

Dat kan ook, maar als je hem buiten goed begrenst kan het goed hoor.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:36

Ik zou gewoon beginnen met een lessen te volgen, da's het makkelijkste denk ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:37

haike schreef:
Sb op de volte is ook een goed middel om hem om je binnenbeen gebogen te krijgen. Gewoon op de grote volte, korte stukjes. Succes verzekert.

Succes


Het is een oefening die ik van mijn instructrice vaak moet doen, juist omdat Duvel nogal eens zijn kont naar binnengooit op een volte en dan door mijn binnenbeen heenvalt. Als ik hem een beetje schoudervoor rijdt (ik rijd dus eigenlijk nooit echt helemaal schouderbinnenwaarts) blijft hij mooier de volte uitlopen. Nu ik dat dus onder de knie heb, gaan mijn voltes steeds mooier worden en heof ik niet meer echt schoudervoor in te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:22

Marije_jiplover schreef:
Het is een oefening die ik van mijn instructrice vaak moet doen, juist omdat Duvel nogal eens zijn kont naar binnengooit op een volte en dan door mijn binnenbeen heenvalt. Als ik hem een beetje schoudervoor rijdt (ik rijd dus eigenlijk nooit echt helemaal schouderbinnenwaarts) blijft hij mooier de volte uitlopen.


Maar kun jij goed voelen of je een correcte SB rijdt op die volte of dat je de achterhand alleen maar wat laat uitzwaaien? Juist als mijn paard zijn kont naar binnen gooit, druk ik die kontmeteen naar buiten met mijn been [lijkt me logisch toch?]. Ik ga dan niet zitten knutselen aan de binnenschouder, dat is weer een heel andere oefening die zijn eigen problemen kent.