winstpunten springen duurde het bij jullie lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

winstpunten springen duurde het bij jullie lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 11:05

Ik ben dus net begonnen met springen, 3 wedstrijden gehad nu, nog gene wp. Het belangrijkste is dat ik lekker rondkom, en dat was dus afgelopen weekend zo, ik had de volledige controle, goede afzet, maar helaas 2 pechbalkjes. Verder zit ik goed in de tijd zonder dat het paard scheurt(68 seconden terwijl 85 toegestaan is, in progressief 62 terwijl 65 toegestaan is)
Ik ben dus alle 3 wedstrijdne rondgekomen, de eerste keer zeker niet elegant (2 balken, 2 weigeringen, tijdstoverschrijding =25 strafpunten), de tweede keer 3 balken (met 2 mislukte sprongen) en nu dus een net parcours met helaas 2 balken. Mijn 3 progressieve parcoursen waren helaas alle 3 keren 1 balk (de eerste 2 keer mijn eigen fout, afgelopen weekend gewoon pech). Ik heb wel vertrouwen dat we op de goede weg zijn.

Hoe lang deden jullie over je eerste wp (en dan ook nog een lekker gevoel erbij hebben, dus niet zo'n ongecontroleerd projectiel in het parcours)? Ik ken dus mensen die al maanden bezig zijn en nog niet rondkomen in het parcours terwijl het thuis goedgaat, anderen halen direct een wp en daarna tijden niet meer, en sommigen zitten ongeveer op dezelfde lijn als ik.
Ik rij ene paard met genoeg vermogen, niet schrikkerig, maar ze trekt zich ook niets van een gevallen balk aan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:59

Het hangt van een aantal dingen af; je eigen ervaring, leeftijd, karakter en ervaring van je paard, soort les en aanpak van je instructeur. Ik vind persoonlijk 3 wedstrijden (je had toch geen ofeneparcoursen gereden?) en nog geen w.p. maar wel fatsoenlijke parcoursen helemaal niet onaardig voor een groen paard en een wat springen betreft groene ruiter (toch?).

Wat mij betreft: ik heb zelf maximaal M gesprongen en al meerdere paarden opgeleid met springen (dus de eerste parcoursjes rijden en uitbrengen in het B/L). Ik les bij een instructeur die heel veel tijd besteedt aan de basis (rust en ritme in je parcours) en met jonge paarden ook heel kalm aan doet.

Paarden:
Begin vorig jaar ben ik met Pablo (toen net 4) begonnen, dat is een echte heethoofd, druk, snel bang en daarmee was dus vooral het creeren van rust erg belangrijk. Hij liep toen L1 dressuur en was dressuurmatig al redelijk voor elkaar. Begin dit jaar is Raimaer begonnen, ook net 4 maar dressuurmatig nog minder ver; zij is juist super nuchter en koel om te rijden. Met allebei ben ik na circa een half jaar eens op vreemd terrein gaan springen, om eens wat andere hindernissen te zien en vervolgens wat oefenparcourtjes gaan rijden. Resultaten staan nu hieronder


Raimaer
juli 2002
    70/80 cm 1e manche super gelopen 1 balk, 2e manche wat minder en 2 balken
zie [WD] wedstrijddebuut Raimaer

augustus 2002

Kortom, 4 wedstrijden totaal 4 balken en uit een officiele wedstrijd 2 winstpunten. Ik moet erbij zeggen dat Raimaer ook een geval apart is, heel erg nuchter en heel veel talent. Haar moeder sprong internationaal en
haar vader (Zuidhorn) heeft meerdere internationaal springende kinderen. Doel met haar is om voordat we stoppen ivm drachtigheid (waarschijnlijk begin oktober) L startgerechtigd te zijn.

Pablo
augustus 2001:
70/80 cm
1e manche 258 strafpunten (oid), val, weigeringen, balken
2e manche 20 strafpunten (ongeveer), paar weigeringen, paar balken
(voor een uitgebreid verslag zie hier [VvdD] Pablo oefenspringen )

In september vooral gedressuurd, inmiddels starten we L2

oktober 2001

November 2001
3e keer B officieel: foutloos en een balk in de barrage
[VvdD] springen Pablo

januari 2002
    drie keer B gestart in een weekend: 1e keer 4 strafpunten, 2e keer 8, 3e keer foutloos
    7e keer B: verkeerd parcours gereden Bloos maar hij liep die dag werkelijk super

februari 2002
    B klassiek : 4 balken
    B progressief : 3 balken
Daarna heb ik niet meer met hem gesprongen, hij bleek rugklachten te hebben (vandaar ook de vele fouten de laatste keer) en pas nu kunnen we weer voorzichtig gaan rijden

Kortom na 7 officiele wedstrijden 5 winstpunten.
[/i]

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:24

Ik kan me een topic herinneren waarin je schreef dat je op wedstrijd ging zonder ooit een heel parcours te hebben geoefend... en ik weet niet meer of je les hebt, maar ik denk dat (en oefenparcoursjes om te oefenen) een hoop zou schelen. Nu ben je ahw op de wedstrijd aan het oefenen, op zich geen punt maar wel een beetje zonde van het geld lijkt mij als je idd geen punten haalt. Wat zegt je instructeur van de fouten die je maakt?

Ik heb met Iwaldo nog nooit een wedstrijd gesprongen, ben wel regelmatig in het oefenparcours geweest en daar kwamen we foutloos rond (maar in een veel te hoog tempo Haha! )

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 15:13

Nee Laura, heb nu wekelijks priveles, nadat ik 2 maanden niet heb kunnen springen vanwege m'n rug (dat had weer niets met springen te maken). Heb dus nu sinds een week of 10 priveles, elke week, na een week of 6 vroeg m'n instructeur of ik al een wedstrijd gepland had. Nee dus, snel opgegeven, bij hem nog een oefenparcoursje gereden, en heb nu dus 3 wedstrijdne gesprongen ( of je moet die allereerste aan het begin van het buitenseizoen toen ik vanwege de modder en geen ijzers gestopt ben meerekenen, dan zijn het er 4. Daarna dus 2 maanden niet gesprongen en sinds eind juli dus weer begonnen met wedstrijden (op advies van m'n instructeur die vond dat ik het weer moest proberen). Dus ik ben niet aan het oefenen in een parcours, tenminste niet wat jij bedoelt. Ik heb zelf het idee dat het de goede kant opgaat, vindt m'n instructeur ook. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe lang jullie over een wp deden, want het paard maakt ook veel uit (ervaren/onervaren). En of het een onervaren ruiter is.
Ik heb geen heethoofd van een paard mee naar wedstrijden, gewoon een redelijk kalme, maar ze stoot af en toe graag haar benen heb ik het idee. Moet zelf dus ook de ervaring opdoen.
HAdden jullie een heethoofd van een paard, zelf veel ervaring enz? Daar ben ik benieuwd naar. Dus zoals Lielle beschrijft, niet hoe je voorbereiding is, ik ga ervan uit dat dat goed is, maar gewoon wat voor knol onder de kont (racer, schrikkerig, braaf, voorzichtig enz) en hoeveel ervaring je zelf hebt.

BIj mij komt het vast wel goed, het gaat steeds beter en ik krijg meer vertrouwen en meer lol in het springen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 17:33

hey
ik had gisteren mijn eerste jumping (ooit) met mijn paardje. Ik startte in "beginnende paarden" en dat was 80cm. barrage was 90cm
Ik ben gestart zonder ooit een oefenparcours gereden te hebben, en we zijn nog maar pas terug 3 weken ofzo bezig met springen. 0:)
We waren foutloos, en in de barrage ook. We waren 5de van 40 deelnemers Haha! Dus lintje én geldprijs Haha!

Waarschijnlijk heeft mijn paardje vroeger nog parcoursen gelopen, want ik geloof niet dat het zomaar toeval is. In de lessen durft hij geregeld naar de sprong toerennen of een balk meenemen op 40 cm Boos! Maar op wedstrijd kijkt hij niet naar de felle kleuren ofzo, maar doet echt zijn best.

Het hangt er dus ook héél erg vanaf welk paard je rijdt hoor! Ik heb gisteren combinaties achter me gelaten die al meer dan een jaar jumping rijden...
Ik raad je aan om gewoon in je springlessen echt parcoursgericht te trainen (beginnen met één sprong en telkens uitbreiden tot een parcours van ong 6 ofzo) en enkele keren op oefenjumping te gaan.
veel succes!!!
xxx

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:32

Ik heb 18 augustus mijn eerste springwedstrijd gereden en daar was ik ook meteen foutloos en de barrage ook. Was ik 3e en dus gelijk 2 winstpunten! 3 dagen van te voren heb ik een 2 oegenparcourtjes gesprongen en toen had ze bij de eerste keer 1 balkje laten vallen en de 2e keer ook foutloos. Tja waar het aan ligt weet ik niet maar tis toch denk ik een kwestie van trainen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:58

Op mijn allereerste wedstrijd (12 jaar geleden toen ik 16 was ) reed ik met het onervaren paard Edina 2 x foutloos. En was daarmee 5e
Met dit paard heb ik ook mijn wp dressuur gehaald. Ook de 1e keer.

Na die wedstrijd is hij helaas meteen verkocht.

Daarna was Kawa de eerst volgende op concours.
ook zo groen als gras
En die was de 1e keer ook 2x foutloos.
Maar daar was ik ook in 9 wedsrijden het B mee uit (moest met 15 wp over)
En in 11 wedsrijden de L uit (moest met 20 wp)
Dat ging eigenlijk veel te snel.

En daarna heb ik Lux K ( ook hij was pas 4) nog op concours uit gebracht en daarmee had ik de 1e wedtrijd 4 strafpunten mee.
Hij was zo aan het kijken op de 2e van de dubbel dat hij de 1e zo ongeveer vergat en een balk meenam Lachen
Dit paard heeft daarna ook bijna alleen maar 0 gelopen en heb ik zelf tot de L gestart met 7 wp.
Nu loopt hij nationaal en daar ben ik toch wel trots op Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 20:41

Ik wist niet dat jij dat paard gerden had Kawa *LOL*

Ik heb met mijn nieuwe paard eigenlijk elke wedstrijd wel één of twee punten gereden over twee parcoursen(tweede parcours meestal geen, dan werd hij te heet Haha! )
De laatste tijd gaat het steeds beter en twee weken terug sprong ik voor het eerst twee keer nul met een ontzettend fijn gevoel(en dat na een week crosstrainen in Ermelo) Party!! Ik moet nu bijna L, maar daar ben ik zelf geloof ik nog niet helemaal aan toe Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:56

Jij bedoelt he hengst Lux Lachen
Die ik gereden had was de ruin Lux k Klein verschilletje Lachen
Als ik die hengst gereden had, had ik dat met koeie letters in mijn profiel staan hoor Haha!
Zou ik veels te trots op geweest zijn Haha!