Paard ernstig gewond....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Paard ernstig gewond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:18

Ben hier vrij nieuw, ik ken hier eigenlijk nog niemand maar wil toch even mijn verhaal kwijt...

Het was gister eindelijk weer eens een keer droog, dus ik wilde weer eens gaan rijden met mijn nichtje (11). Maar de bak was echt nog steeds zeik- en zeiknat, dus dat ging niet. En aangezien ik met mijn eigen paard niet naar buiten kan moest ik dus iets anders verzinnen....

Ik heb hier ook nog een shet en een kruising shet - ijslander staan, alleen die shet is al tijden niet bereden, en zowiezo al een wildebras. Dus mijn nichtje op de shet - ijslander gezet, ik zou meefietsen en dan zouden we onderweg wisselen.
Een kennis die even kwam kijken zei dat ik ook wel haar fries mee mocht nemen, dan konden we tenminste met z'n 2en rijden. Ik helemaal happy, ik dacht lekker rustig buitenritje, want die fries is echt heel rustig.

Wij zijn dus lekker aan het rijden langs een fietspad met een hele brede berm hier in een natuurgebied(je). Er liepen best wat mensen dus wij waren rustig aan het stappen, hoor ik ineens iemand schreeuwen en honden heel hard blaffen, komen er 2 duitse herders op ons af rennen, en de baas van die honden keihard schreeuwen, dus dat werd er ook niet beter op...
Paarden dus aan de kletter, en met 2 honden achter ons aan was stoppen er echt niet meer bij. Maar er is op dat fietspad een houten brug over het water, en daar gingen we dus volle vaart op af, ik wist al wat er ging gebeuren want die brug was nog zeiknat, en dus spekglad. Dus die fries gaat in volle galop onderuit op die brug en klapt met zijn hoofd tegen de reling en ik zat tussen de reling en het paard (ik heb gelukkig alleen 2 vingers gebroken omdat die tussen het zadel en de reling zaten, kreeg ik pas 2 uur later door...) De shet ging glijdend maar de brug over maar bleef wel overeind (geluk dat ze niet beslagen was). Maar die honden sprongen bovenop het paard! 1 hond greep zij achterbeen, en een andere zijn keel, ik was dus helemaal in paniek. De baas van de honden kreeg ze pas na een tijdje van het paard af geschopt en het paard kon niet opstaan want hij lag vast. Toen de honden eindelijk weg waren en de eigenaar de honden naar zijn auto bracht, probeerden we om het paard overeind te krijgen, wat dus niet gelijk ging.
Hij zag er echt vreselijk uit, boven zijn oog een diepe snee van de de val, zijn knieen helmaal open, een giagantische wond in zijn hals waar het bloed uit gutste en een hele lap vel los hing, en zijn achterbeen helemaal kapot.. je kon echt alles zien zitten en het zag er echt niet goed uit. En natuurlijk zo stom om geen telefoon bij me te hebben ofzo... ondertussen stonden er al een stuk of 5 mensen omheen, waarvan er zelfs 1 zijn jas uittrok om daarmee de wond in de hals dicht te houden.
Dus van iemand een telefoon geleend om mijn vader te bellen om zo snel mogelijk de veearts te bellen. Inmiddels was het paard al wel overeind maar hij stond echt op 3 benen, zijn achterbeen hield hij gewoon omhoog, en zijn voet hing er heel raar bij. Het probleem nu was dat waar wij stonden er echt geen veewagen kon komen, dus we moesten nog +/- een halve km lopen totaan waar het wel kon. Hoe Xander (fries) dat gehaald heeft weet ik echt niet.
Toen de veearts hem zag was het eerste wat hij zei "Dat komt nooit meer goed dat been" Xander ging de veewagen in en kreeg gelijk kalmerende middelen, omdat hij inmiddels in shock was geraakt.
Bij de veearts aangekomen hebben ze echt moeite moeten doen om hem in leven te houden, hij had vreselijk veel bloed verloren en hij werd helemaal koud. Ook bleek dat bij zijn achterbeen aan de achterzijde alle pezen door waren gebeten, tot op het bot toe. Ook zijn spieren zijn beschadigd. Hij is nu buiten levensgevaar, maar zal waarschijnlijk toch ingeslapen moeten worden. Dat wilde zijn eigenaresse alleen niet gelijk, hij heeft namelijk nog een heel klein kansje... Hij ziet er echt niet meer als paard uit met al die hechtingen. Ook hangt hij in zo'n band in de stal...

Ik wil dit echt nooit nooit nooit nooit meer meemaken!
Die man van die honden vroeg nog aan me "Je bent toch ook niet zo gek om hier met een paard te gaan rijden?" Zo gek is het niet om daar te gaan rijden, je levert absoluut geen gevaar op voor andere mensen daar en het wordt door heel veel ruiters gebruikt. Hij had gewoon zijn honden onder controle moeten hebben. Mijn hond loopt ook los, maar als hij ergens naar toe wil en ik zeg hier! dan zit ie ook gelijk naast me. Die honden van hem zijn levensgevaarlijk, niet het paard wat hij beweert.

Het erge vind ik nog dat het paard niet eens van mij is, ik heb hem ingereden en altijd verzorgd voor ik zelf een paard had dus ik geef superveel om hem, maar het is HAAR paard waar IK een ongeluk mee maak, ik durf echt niet meer tegen haar te praten... Ik voel me zo schuldig.... Zij zegt wel dat ik er niets aan kan doen, dat het zijn schuld is en dat ze hem aanklaagt, maar toch....

Sorry voor het lange verhaal trouwens..

I'm gonna live forever, I'm never gonna die.
The only thing I fear is that I'm never gonna fly..


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:21

ahh tjeezz. Dat wil je echt niet meemaken!
Sterkte! Hoe is het nu met Xander?
Ik zou me ook behoorlijk schuldig voelen, maar je kan er echt niks aan doen!
Succes Ook voor paard + eigenaresse!

:evaw:

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:25

jeetje zeg wat een verhaal!!! lijkt me onwijs schrikken en dan zo'n afloop... verschrikkelijk
die mensen hadden inderdaad hun honden onder controle moeten hebben, en dat hadden ze blijkbaar niet als ze zo moesten schreeuwen en die beesten nog niet luisteren. Maar zij voelden zich verder niet verantwoordelijk voor wat er oa gebeurd was?? heel vreemd.
heel veel sterkte in ieder geval, ik hoop dat t nog goed komt met de fries...

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:28

Wat een afschuwelijk verhaal. Dit is vreselijk voor het paard, zijn eigenaresse en jou natuurlijk.
Hier kan jij niets aan doen, ik denk dat je juist wel met haar moet praten. Jullie zullen elkaars steun goed kunnen gebruiken.

Die man met die honden, dat is gewoonweg schandalig. Deze honden zijn levensgevaarlijk en dat zal vast wel iets te maken hebben met hun eigenaar.
Dat soort mensen zou levenslang een verbod tot het houden van honden moeten krijgen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:32

ow wat een verschrikkelijk verhaal zeg!

Honden zijn vaak onberekenbaar wat paarden betrefd, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt gelukkig.

sterkte!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:40

wat een verschrikkelijk verhaal zeg! Dat is echt je ergste nachtmerrie. Sterkte voor Xander, de eigenaresse, jou en je nichtje. Die eigenaar van die honden zou ik idd aanklagen, je hebt je paard er niet mee terug maar hij mag ook de dans niet ontspringen!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:40

jezus echt er joh!! ik had die honden echt in elkaar getrapt zeg. maar ja op zo`n moment denk je daar denk ik niet aan. veel sterkte!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:42

Sterkte, dit moet verschrikkelijk moeilijk voor je zijn.

Vraagje: heb je getuigen die hebben gezien dat jullie paarden niets deden maar dat die honden erop af vlogen???
Ik zou dus echt proberen om die man/vrouw van die honden verantwoordelijk te houden.
Ook al zouden jullie daar niet mogen rijden, zijn honden mogen jullie niet zomaar aanvallen.

Nogmaals sterkte.
Enne... gewoon met de eigenaar praten, die heeft het nu ook moeilijk. Vertel haar hoe erg je het vindt en hoe je er mee zit. Maar je kan er gewoon niets aan doen en samen praten kan ontzettend opluchten!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:48

Hoe kon die man zo gek zijn om zijn honden los te laten terwijl hij ze niet onder controle had?!?!?! Verrekte achterlijke banketstaaf! Ik neem aan dat er volop getuigen zijn, misschien is er iemand die weet wie die man is. Hij moet vervolgd worden en opdraaien voor de kosten! HIj moet leren dat mensen recht hebben om op straat te komen, OOK met paard! En hij moet ook zijn eigen verantwoordelijkheid leren! als ik erbij had gestaan dan had ik hem..................!!!!!!!!!!!!!!

De hond is de betere mens

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:52

Nee die man van die honden voelt zich niet verantwoordelijk, het is volgens hem natuurlijk gedrag voor die honden, en ik ben gek dat ik daar aan het rijden was. En als het paard niet was weggerend, was er WAARSCHIJNLIJK nix gebeurd volgens hem... Maar ja probeer jij eens een paard tegen te houden als er 2 honden achter hem aan zitten... ik zou ook gaan rennen. Belle (shet-ijslander) ging er als 1e vandoor, mijn nichtje rijd haar met een touwhalster van waarvan het touw eigenlijk iets te dik is, dus die kreeg haar ook echt niet meer terug, en Xander denderde er dus achteraan...
En nog over dat natuurlijk gedrag, de tandafdrukken van die hond staan in het bot van zijn achterbeen... dat is niet natuurlijk meer. Die hond hield zelfs vast toen hij getrapt werd.

I'm gonna live forever, I'm never gonna die.
The only thing I fear is that I'm never gonna fly..

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:58

Ik heb trouwens telefoonnummers van 3 mensen die het gezien hebben, en die willen getuigen. Je mag daar trouwens gewoon rijden, het is gewoon een fietspad, er staat zelfs aan het begin van het pad een wegwijzer met ruiterroute (en dan moet je dus over het fietspad, andere weg is er niet).

I'm gonna live forever, I'm never gonna die.
The only thing I fear is that I'm never gonna fly..

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:58

dus het is wel duidelijk dat een hond in ieder geval aangevallen heeft. Das ook een flink bewijs lijkt mij hoor, probeer er wat mee te doen!! Natuurlijk gedrag... kom op zeg! Als die man weet dat dat t natuurlijke gedrag is van zn honden moet ie ze aanlijnen en een muilkorf omdoen Boos!
sterkte

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:03

Kan best dat die man vind dat hij geen schuld heeft maar dat is aan de rechter om te bepalen. Ik zou toch echt die hondenman aanklagen.
Wat een vreselijk verhaal zeg, ik hoop zoiets echt nooit mee te maken. Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:05

Ozzie schreef:
Nee die man van die honden voelt zich niet verantwoordelijk, het is volgens hem natuurlijk gedrag voor die honden, en ik ben gek dat ik daar aan het rijden was. En als het paard niet was weggerend, was er WAARSCHIJNLIJK nix gebeurd volgens hem... Maar ja probeer jij eens een paard tegen te houden als er 2 honden achter hem aan zitten... ik zou ook gaan rennen. Belle (shet-ijslander) ging er als 1e vandoor, mijn nichtje rijd haar met een touwhalster van waarvan het touw eigenlijk iets te dik is, dus die kreeg haar ook echt niet meer terug, en Xander denderde er dus achteraan...
En nog over dat natuurlijk gedrag, de tandafdrukken van die hond staan in het bot van zijn achterbeen... dat is niet natuurlijk meer. Die hond hield zelfs vast toen hij getrapt werd.


natuurlijk gedrag van de honden.... tuuuulijk Lips are sealed . Daar staat dan altijd nog tegenover dat het paard een natuurlijk VLUCHT gedrag heeft!

:evaw:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:09

Die man verliest VET! honden moet je aanlijnen, daar komt hij niet onderuit.

De hond is de betere mens

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:12

aah wat erg zeg!
Toch kun je misschien beter met de eigenaar gaan praten, omdat zij er ook mee zit, en jij ook!
Vertel je elke dag hoe het gaat met de Fries, dat lucht op.
Ik weet hoe het voelt als je paard, of het paard waar je mee omgaat een ongeluk krijgt.
Vorige zomer, was ik bij verozrgpaarden, Daar mag ik rijden omdat ik op mijn eigen paard nog niet kan rijden, hij is nu 2,5.
Maargoed, eigenares heeft toen een ongeluk gehad, kniëen van paard open tot het bot.
Schaafwonden enz. Maar volgens mij is dat van die Fries een veel ernstiger geval als ik het zo lees.
Plus dat jij nu schuldgevoel hebt omdat jij de berijder was. Maar dat oef je niet te hebben!!
Diegene die fout zit, is die man met zijn honden!
En jij hebt niets verkeerd gedaan!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:24

Gadverd*mme, wat een onwijse kl**thommel. Excusez-le mots, maar dit heb ik dus al verschillende malen bíjna mogen ondervinden (meute jachthonden achter me aan, rotweiler achter m'n vader aan, uitlaatservice met 40 loslopende honden op t ruiterpad), het ging tot nu toe redelijk goed (ik beschadigde rug, vader gebroken schouder, paarden niets), maar het kán fout gaan. En dan die hondeneigenaren maar zeggen dat hun hond niets doet... Bah, wat een ongelofelijk asociale zak!
Ik mag hopen dat hij voor de rest van z'n leven zakkies kan plakken! Dat soort mensen (dat hij zulke honden heeft... dat zegt toch genoeg?) mogen ze van mij vér weg afvoeren, want als ik dat soort types tegenkom geef ik gas en dan is het d'r op en d'r over!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:33

Oh g*dv*r wat een verschrikkelijke gebeurtenis!
En dan zo'n vent die niet eens aan de realiteit wil dat hij verantwoordelijk is, natuurlijk gedrag? vind er niks natuurlijks aan, als een hond een mens bijt word ie afgemaakt. Voor hetzelfde geld hadden ze een wegrennend kind gegrepen, mijn paard durft niet eens langs niet aangelijnde honden.
Moet ik vragen of ze hem even aanlijnen, anders krijg je hem er niet langs... als ik dit zo lees geef ik hem groot gelijk.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:34

AANKLAGEN DIE HAP!
Wat een eikel zeg!! Echt werkelijk waar, volgens mij sta je sterk, ik zou maar eens een advocaat in de arm nemen!!!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 16:19

Ik hoor net dat die kerel waarschijnlijk alleen een boete kan krijgen voor het niet aanlijnen van zijn honden....

Xander voelt zich in ieder geval wel weer iets beter, de DA zei dat het een vreselijk sterk paard is, omdat veel paarden naar het schijnt door de shock alleen al overlijden... Hij eet/ drinkt in ieder geval wel en hij hinnikt weer als je binnenkomt... Hij is echt zo zielig, ben net even wezen kijken (DA is gelukkig maar 10 min. rijden). Hij wil lopen maar hij hangt daar maar in die band. Ze hadden het al geprobeert zonder band, hij vindt dat ding namelijk helemaal nix, maar hij staat in een redelijk grote stal en dan gaat hij dus lopen en proberen op dat been te staan. Hij staat dan dus alsof hij op rust staat, maar daar zet hij dan wel gewicht op. De DA zei dat dat door 2 dingen kon komen, of hij heeft er heel erg pijn aan omdat het trekt aan de achterkant van zijn been en probeert het zo de andere kant op te buigen omdat het dan minder pijn doet, of hij heeft er geen gevoel meer in.... In dat laatste geval is het gelijk einde verhaal voor Xander......

I'm gonna live forever, I'm never gonna die.
The only thing I fear is that I'm never gonna fly..

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 16:57

oh wat erg, ik krijg gelijk tranen in mijn ogen, dat been dat daar zo raar hing, zoals je zei, laat me zo hard aan mijn vorig paard haar been denken nadat het gebroken was, ik kan me zo al voorstellen hoe het eruit heeft gezien. Ik vind dit echt een vreselijk verhaal. En die mannen met die honden zouden zwaarder gestrafd moeten worden.

Ik hoop dat Xander erbovenop komt.
Veel sterkte Verdrietig

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 17:35

Hoi Ozzie,

Tjee, wat een afschuwelijk verhaal! En dan zo'n botte reactie van zo'n man. Is het weleens bij hem opgekomen dat hij zijn honden aangelijnd moet hebben...al helemaal als hij ze niet onder apel heeft!
Ik hoop dat het goed komt met het paard.
Mijn hengst had vorige week een kleiner ongeluk, maar wel met grote gevolgen. Hij had 10% kans dat hij het zou halen. Ik ben nu heel blij dat ik hem wel die kans heb gegeven, hoewel ik in dubio stond op dat moment: nu in laten slapen, of proberen te behandelen? Wonder boven wonder is hij sinds afgelopen vrijdag thuis uit de kliniek. Hij doet het goed, maar we moeten nu nog 8 dagen afwachten, dan pas is met zekerheid te zeggen dat hij het redt. Kleine kansen zijn toch strohalmen waar je je aan vastgrijpt. IK hoop voor jullie dat het net zo uitpakt als voor ons, want het is afschuwelijk als dit je overkomt. Arm paard ook.

Maar, in mijn geval, was het meisje wat ons helpt op stal buiten wezen rijden met mijn hengst. Hij is gestruikeld en in iets scherps terrecht gekomen, wat het hoefgewricht heeft geraakt. Zij heeft heel netjes thuis het wondje (meer was het niet) verzorgd, uitgewassen met betadinescrub etc en keurig aan mij gemeld. De volgende dag stond hij op 3 benen en bleek dit wondje tot het gewricht te gaan en daar een ontsteking te veroorzaken die fataal is voor een paard.
Toen ik haar belde met dit nieuws werd ze echt hysterisch. Ik heb haar (en later heb ik haar moeder nog aan de telefoon gevraagd om het duidelijk te hebben) verteld dat het echt pech was, dat het een ongeluk was, waar niemand (in ons geval) wat aan kon doen en dat ze gewoon bij ons moest blijven komen, dat we haar niks kwalijk nemen. En dat is ook zo, net als wat jij nu gehoord hebt, dat meent die eigenaresse, dat weet ik zeker. Ik voelde me echt klote dat ZIJ op mijn paard zat, omdat iemand nu schuldgevoelens kreeg.....ik had er misschien nog beter zelf op kunnen zitten. Maar onthoud, Ozzie...zij laat je op haar paard rijden, dan kun je iemand niet de schuld geven als er iets gebeurd, tenzij het opzet is.
Ik kan je, gezien vanuit de eigenaar het advies geven om je interesse te blijven tonen, niet bang worden en niks meer laten horen. Het zal enorm gewaardeerd worden als je elke dag bij het paard langs gaat, of in ieder geval belt om te vragen hoe het gaat. Meer is niet nodig, geen offers, of ellenlange excusen. Gewoon meeleven. Maar als je dat niet doet en je sluit je af, uit een soort angst, misschien onterrechte schaamte, schuld...dat geeft een verkeerde indruk.
Heel veel sterkte, ik hoop dat ook voor jullie paard een kleine kans voldoende is!

Liefs Suzanne

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 18:07

Jeetje Ozzie, het lijkt wel een horrorfilm. Ik zit hier gewoon met kippevel. Wat moet dat vreselijk zijn om dat mee te maken. Je kan volgens mij zeker gaan praten met die eigenaar van het paard. Natuurlijk voel je je schuldig, maar jullie kunnen elkaar tot steun zijn. Laar haar weten hoe je je voelt. En zeker de eigenaar van de honden aanklagen. Je mag nergens je hond onaangelijnd hebben, dus dat leverd hem minimaal een bekeuring op. Daar hebben jullie helemaal niks aan, maar hij moet ook minimaal aansprakelijk gesteld worden voor de medische kosten die er nu zijn. Ik hoop dat het met Xander toch allemaal nog goed komt en dat jij en de eigenaresse er samen een beetje uit komen om elkaar te steunen. héél veel sterkte en hou ons een beetje op de hoogte van hopelijk het herstel van Xander en uiteraard jezelf.

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 6 bezoekers