Wat te doen met een paard die alleen grasmaaier kan zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:40

Nessah schreef:
Gini schreef:
Ik vind het heel erg moeilijk TS.
Ik snap jouw visie ook wel..maar toch....het paard kan waarschijnlijk gewoon pijnvrij door het leven gaan. Dan vind ik het cru om zo een dier te doden omdat het niet meer in het plaatje past.

je eet zeker ook geen vlees? ;)

Dat heeft er niets mee te maken. Een paard heeft voor mij een zeer andere gevoelswaarde dan een koe. Lam, kalf, wild en konijn, eet ik om dezelfde reden niet.
Dat in bepaalde landen hond gewoon op het menu staat is voor mij geen rechtvaardiging om een Golden Retriever af te maken wanneer die geen balletje kan apporteren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:42

@Marion71: komt het niet in je op dat TS misschien behoefte had aan een steuntje in haar rug en steun? Ipv dat ze om commentaar vroeg? En je vind het cru een gezond dier te doden zeg je.. Vlees komt toch ook van beesten? Waarom is dat zo anders dan een paard? ( die wss een veel beter leven heeft gehad)

@Solleke_Noah: Waar zie je dat ik dat gelijk stel aan elkaar? Ik geef een voorbeeld dat is heel wat anders. Je hebt zat paarden die gewoon pijnloos op het land staan. :)

@Gini: Maar in het bericht stond toch het woord dier.. Niet het woord paard ;) Vandaar mijn vraag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:45

Marion71 schreef:
Als je geen commentaar wilt, open je geen topic. Als je dat namelijk wel doet, loop je het risico dat mensen reageren en er anders over denken dan jijzelf. Dus, wil je geen commentaar open geen topic. Wil je alleen positief commentaar en medeleven, schrijf het dan bokt-proof.

Onzin. Men zou gewoon eens wat vaker moeten denken: Wat voegt mijn mening hier toe?
TS heeft net verschrikkelijk nieuws gehad dat ze moet gaan beslissen over leven en dood. Het staat onder verslag van de dag (niet perse een discussie deel).
Maarja, mensen achter het "recht op het geven van een mening" nu eenmaal hoger dan normen en waarden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:45

Nessah schreef:
@Gini: Maar in het bericht stond toch het woord dier.. Niet het woord paard ;) Vandaar mijn vraag.

'Zo een dier' had ik gezegd, waarmee ik doelde op een paard in deze bepaalde situatie.

Ik heb mijn bericht heel voorzichtig geformuleerd omdat ik TS idd niet wil kwetsen in deze moeilijke periode. Ik wens haar ook heel veel sterkte!
Maar het zou hypocriet van me zijn om te beweren dat ik me in haar beslissing kan vinden en ik vind dat dat mag op een forum als bokt, ook als het om de dood gaat.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:48

Nessah schreef:
@Marion71: komt het niet in je op dat TS misschien behoefte had aan een steuntje in haar rug en steun? Ipv dat ze om commentaar vroeg? En je vind het cru een gezond dier te doden zeg je.. Vlees komt toch ook van beesten? Waarom is dat zo anders dan een paard? ( die wss een veel beter leven heeft gehad)

Als je een dergelijk topic op bokt opent, is dit wat je verwachten kunt. Nogmaals, ik veroordeel de keuze van ts niet. Ik word alleen kriegel van de tegenstrijdigheid. Ze MOET haar paard niet laten inslapen, dat is een keuze omdat het niet meer geschikt zou zijn als sportpaard.
Enne, ik heb nergens geschreven dat ik het cru vind om beesten te doden. Dat was Gini.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:50

Marion71 schreef:
Enne, ik heb nergens geschreven dat ik het cru vind om beesten te doden. Dat was Gini.

"Ik vind het cru om beesten te doden" Deze stelling komt niet van mij. Het is niet omdat ik het woord cru gebruikt heb dat de context dan maar ineens helemaal aangepast mag worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:52

stef schreef:
Marion71 schreef:
Als je geen commentaar wilt, open je geen topic. Als je dat namelijk wel doet, loop je het risico dat mensen reageren en er anders over denken dan jijzelf. Dus, wil je geen commentaar open geen topic. Wil je alleen positief commentaar en medeleven, schrijf het dan bokt-proof.

Onzin. Men zou gewoon eens wat vaker moeten denken: Wat voegt mijn mening hier toe?
TS heeft net verschrikkelijk nieuws gehad dat ze moet gaan beslissen over leven en dood. Het staat onder verslag van de dag (niet perse een discussie deel).
Maarja, mensen achter het "recht op het geven van een mening" nu eenmaal hoger dan normen en waarden

Helemaal mee eens.
En als je het dan zo nodig moet zeggen, doe het dan in ieder geval een stuk genuanceerder.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:54

stef schreef:

Men zou ook voordat hij/zij een topic opent kunnen denken, wat wil ik hiermee bereiken? Krijg ik hierdoor waarna ik op zoek ben?

Dat TS rotnieuws heeft gehad en wellicht een nare beslissing moet maken bestrijdt ook niemand. Nogmaals waarmee ik moeite heb is dat ze enerzijds schrijft dat het haar maatje is die haar veel gegeven heeft waarmee ze stapelgek is etc en anderzijds dat ze haar laat afmaken als ze niet meer geschikt is als sportpaard. Dat zijn namelijk 2 totaal verschillende dingen. Als ze geschreven had, dat haar paard niet meer pijnvrij kon leven, had iedereen zijn/haar steun betuigd. Nu het om haar sportambities gaan, ligt dat een stuk gevoeliger.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:56

stef schreef:

Ik heb een minuut alles laten berusten voordat ik antwoordde, maar heb jij dat ook gedaan? Want ik vind deze reactie eigenlijk even "lomp".

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:57

Nessah schreef:
@Marion71: Sorry ik haalde jullie door de war zie ik. Niemand moet zijn paard inslapen, het is altijd een keuze die wij mensen maken. De 1 maakt hem op een ander moment dan de ander, maar het is altijd een keuze.

Het is niet altijd een keuze. Er komt een moment dat er geen andere keuze meer is, en dan neem je de beslissing. En dat laatste weet ik helaas uit ervaring.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:01

Vind het ook een lastige, snap TS best wel...en snap ook waarom dit topic rare wending heeft genomen.
Dat komt denk ik doordat de openings post wel tegenstrijdig is, om de al vaker genoemde zinssnedes
betreffende houden/maatje van versus niet geschikt voor de sport dus inslapen.

Ik heb geen moeite met het feit dat iemand beslist om zijn paard in te laten slapen/slachten.
Wil TS dan ook sterke wensen met het maken van een juiste beslissing voor haar en haar paard.
Want ook ik vind dat zo'n paard de handel niet in moet, dus dan blijft over slachten of grasmaaien.
(Ik ga dan voorbij in hoeverre het paard al dan niet onbereden pijnvrij zou zijn of niet.)

Ik ben heel blij dat ik mijn grasmaaier nog steeds heb, erger nog mijn grasmaaier is dit weekeinde in
totaal andere discipline reserve kamp. geworden in het B... Ja slechts in het B, maar ik ben er ziels gelukkig mee.
(Ben nog nooit zo trots <3 geweest op dat beige diertje als dit weekeind)
Mijn maatje, mijn kleine beige dinnetje, heeft het hem weer geflikt.
Ik heb dus gekozen voor een gramaaier (die veel verder hersteld is en inzetbaar is dan voorspeld),
omdat ze mijn maatje is en ik alles met haar heb mogen leren, mocht ze blijven mits ze pijnvrij was.
En ik ben heel eerlijk 2 grasmaaiers gaat niet.. Dus als zwartje wat gaat mankeren, hoe het me ook aan
het hart zou gaan en dat gaat het... die zou dan ook niet als grasmaaier ingezet gaan worden en ook
niet de handel in gaan, die zou dan ook geslacht worden. (denk ik nu... geen idee wat ik dan denk).
Dus ja, TS hoe tegenstrijdig ook ik snap je tweestrijd best wel.

Ben dan ook elke dag weer blij dat ik een klein bruin maatje heb genaamd hond..
Die gewoon lekker niet nuttig mag zijn en gewoon mag blijven, voor hem gelden dit soort beslissingen niet,
dat is het nadeel als je paard bent.

LadyMadonna

Re: slecht bericht voor mijn lieve paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:05

Houden van/maatje kan ook juist de doorslag geven in een bepaalde beslissing.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:07

SaskiaKa

[/quote]Zoals ik het lees wordt het paard hoe dan ook afgemaakt als het niet meer geschikt is voor de
wedstrijdsport, dus ook wanneer ze prima pijnvrij een lang leven als recreatiepaard kan leiden en dát
stuit mij tegen de borst. Zeker wanneer er wordt gesproken over "mijn beste maatje" en "vergeef
me, ik doe dit uit liefde". Liefde voor wie?
Wees dan eerlijk en beschrijf je paard als gebruiksvoorwerp om je doel te bereiken, niet alsof het je beste vriendinnetje is.[/quote]

Deze keuze is nog niet gemaakt! en als die keuze wel gemaakt word, is daar erg goed over nagedacht,
zie mijn vorige post.... daar staat een uitleg waarvoor wel of geen recreatie of fokkerij.
Maar, ik zal het nogmaals uitleggen,

het risico met verkopen is dat ze uiteindelijke toch weer zwaar werk moet doen, of de sport in gaat, dit wil bonny4life
koste wat het kost voorkomen!! de keuze voor afmaken is nog niet gemaakt, als ze iets goed vind voor dr paard dan weet ik zeker dat
ze hiervoor kiest, maar het risico dat ze in de handel komt moet dan 100 % uitgesloten zijn!
en dit is geen egoisme van haarzelf..... maar liefde voor haar paard om nog meer ellende te besparen!

Dat jij durft te zeggen: Liefde voor wie? Vind ik echt schandalig! wat denk je nou, dat ze voor de lol deze keuze maakt?!
en het feit dat jij het er niet mee eens bent wil niet zeggen dat ze niet van Ushi houdt..... en dat t niet dr beste maatje is!
want geloof me... dat is Ushi wel!
Laatst bijgewerkt door gretoes op 21-08-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:08

Ik heb hier om eerlijk te zijn ook een beetje moeite mee. Indien een dier ondragelijke pijn heeft zou de keuze voor mij absoluut hetzelfde als TS zijn. Indien het paard nog een paardwaardig bestaan kan hebben zou IK daarvoor kiezen.

Echter begrijp ik wel dat het een dure hobby/sport is en dat wanneer je ambities hebt je geen andere keuze hebt. Iedereen mag een paard gezond of niet naar de slager brengen, daar ben je nu eenmaal vrij in. En dat TS er misschien voor kiest om dit dier in te laten slapen staat haar vrij, ze ondergaat geen misdaad en er kan haar niets kwalijk genomen worden. Maar indien je dus toch een ''zakelijke'' keuze maakt kan het bij mensen een ander gevoel te weeg brengen. Zoals ik al zei, IK zou het nooit zo doen die van mij staat dan ook grasmaaier te wezen ondanks dat ik ook liever had willen rijden.

Eerste reactie die het opwekt is dan ook, ga dan ook niet lopen miepen je kiest er zelf voor. Maar als ik daar beter over na denk is dat niet helemaal waar. Het is een verlies van een toekomst die TS voor hun beide zag. Daar mag ze verdrietig om zijn, dat is ook verdrietig. Daarbij zal ze ongetwijfeld in een achtbaan van emoties zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:10

maar wat een ander doet, doet hier toch helemaal niet terzake? TS schrijft op de sub: Verslag van de dag, haar verhaal van haar af. Ze vraagt niet hoe anderen hier over denken, of of anderen misschien advies voor haar hebben.
Had dit topic op VMR of medisch gestaan, had het een heel andere insteek geweest.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:18

Ik ben het zeker eens met de laatste reacties hier.

Bokt is een semi-openbaar forum waar we dingen inzetten die we 'kwijt' willen. Een mening of emotie (trots, verdriet, bezorgdheid). En iedereen heeft het recht om die te plaatsen. Hoewel TS zich nu waarschijnlijk afvraagd waarom ze er uberhaupt aan begonnen is, zal dat ongetwijfeld zijn geweest om een beetje steun te krijgen. Niet om respectloos afgefikt te worden tot op haar sokken. De tegenstrijdigheden in haar post, wijzen alleen op verwarring en emotie.

Meeste van ons weten dat een dergelijke situatie je niet in de koude kleren gaat zitten. En een dergelijke beslissing al helemaal niet. Dus een beetje tact en respect, gewoon omdat we allemaal menselijk zijn, zou niet geheel misplaatst zijn.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:22

het lijkt wel alsof iedereen denkt dat zodra je een paard wil verkopen die niet meer de sport in kan, die altijd slecht terrecht komt. er zijn ook mensen die wel eerlijk en wel verstand van paarden hebben he ;)
ik zeg dus niet dat het niet gebeurd, maar het is niet vanzelfsprekend.
TS heeft het nu duidelijk moeilijk dus ik hoef niet in discussie te gaan. mijn mening: mijn merrie is nu ook absoluut mijn allerbeste maatje. ik wil graag serieus met haar gaan lessen.. maar zou ze dat niet kunnen.. dan niet! als ik zeker weet dat ze geen pijn heeft zolang ik niet bovenop dr zit, blijft ze bij mij! voor altijd :)

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:25

stef schreef:
maar wat een ander doet, doet hier toch helemaal niet terzake? TS schrijft op de sub: Verslag van de dag, haar verhaal van haar af. Ze vraagt niet hoe anderen hier over denken, of of anderen misschien advies voor haar hebben.
Had dit topic op VMR of medisch gestaan, had het een heel andere insteek geweest.

Maar als je dit plaatst in verslag van de dag betekend dat toch niet dat mensen alleen ohhhh, zielig, vervelend, sterkte mogen plaatsen? Los van respectloze reacties, dat is nooit de bedoeling. Leven en laten leven, maar ik begrijp wel dat dit reacties op roept bij mensen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:26

An_J schreef:
Ik ben het zeker eens met de laatste reacties hier.

Bokt is een semi-openbaar forum waar we dingen inzetten die we 'kwijt' willen. Een mening of emotie (trots, verdriet, bezorgdheid). En iedereen heeft het recht om die te plaatsen. Hoewel TS zich nu waarschijnlijk afvraagd waarom ze er uberhaupt aan begonnen is, zal dat ongetwijfeld zijn geweest om een beetje steun te krijgen. Niet om respectloos afgefikt te worden tot op haar sokken. De tegenstrijdigheden in haar post, wijzen alleen op verwarring en emotie.

Meeste van ons weten dat een dergelijke situatie je niet in de koude kleren gaat zitten. En een dergelijke beslissing al helemaal niet. Dus een beetje tact en respect, gewoon omdat we allemaal menselijk zijn, zou niet geheel misplaatst zijn.

amen! _/-\o_

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:14

An_J schreef:
Bokt is een semi-openbaar forum waar we dingen inzetten die we 'kwijt' willen. Een mening of emotie (trots, verdriet, bezorgdheid). En iedereen heeft het recht om die te plaatsen.

Zo ook voor de mensen die reageren op een post; ze willen hun mening kwijt, hebben emoties en willen die ook kunnen plaatsen. Mensen zijn vaak ook bevooroordeeld, lees zelf situaties meegemaakt en gaan die dan linken aan hun post en/of mening. Wat maakt ze dan al dan niet akkoord gaan met hetzelfde idee van een een TS.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:22

Maar met het geven van een mening mag wel wat meer rekening gehouden worden met de gevoelens van een ts ipv er met de botte bijl in te hakken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:29

Stef, daar heb je een punt, maar denk je niet dat het beter is dat een mod desbetreffende bokkers aanspreekt, in plaats van het iedere keer te herhalen in dit topic?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:33

Moet je mof zijn om iemand op zijn gedrag te wijzen dan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:38

Waarom voel jij in ieder topic de nood om iedereen op zijn gedrag te wijzen? Het is niet het eerste topic waar je deze boodschap verkondigt. Beetje sociale controle is goed, maar overdrijven is ook een vak. Alleen al op deze pagina heb je het al tweemaal vermeld.
Maar goed, nu ga ik ook offtopic, dus ik laat het hierbij.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:30

amouroke schreef:
An_J schreef:
Bokt is een semi-openbaar forum waar we dingen inzetten die we 'kwijt' willen. Een mening of emotie (trots, verdriet, bezorgdheid). En iedereen heeft het recht om die te plaatsen.

Zo ook voor de mensen die reageren op een post; ze willen hun mening kwijt, hebben emoties en willen die ook kunnen plaatsen. Mensen zijn vaak ook bevooroordeeld, lees zelf situaties meegemaakt en gaan die dan linken aan hun post en/of mening. Wat maakt ze dan al dan niet akkoord gaan met hetzelfde idee van een een TS.

Dat is ook zo... en als je verder terug leest zal je zien dat ook ik mijn mening heb gegeven.

Bedenk eens dat jij degene was die de TS was geweest. Je bent in de war, verdrietig, onzeker en je twijfelt over je toekomst...
Hoe zouden dan dergelijke reacties bij jou aankomen?

Er is niets mis met je mening geven. Maar hier op bokt lijkt het weleens of we elkaar overtroeven door onze mening zo bruut mogelijk te geven. En weet je.. het is nooit goed. Als TS het paard laat inslapen is ze egoistisch, als ze de merrie doneert schuift ze haar problemen af en als ze ermee gaat fokken is ze dom bezig. Zo zit bokt in elkaar..

En nee, ik ben geen moraalridder... ook ik vind soms dingen onbegrijpelijk en geef daar dan een mening over die misschien niet goed doordacht is... maar het viel mij in dit topic echt enorm op hoe cru we kunnen zijn met zn allen.