haflingers van de slacht redden....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

haflingers van de slacht redden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 16:30

ik kwam deze site tegen; http://www.beepworld.de/members16/pferdefreundebgl/

deze club koopt koudlbloeden op die anders naar de slacht gaan en verkoopt die weer door....ik vind ze eigenlijk nog wel vrij duur, maar als jullie je voelen aangesproken, kun je je daar melden!

nynke


daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 16:49

En wat is de reden dat ze naar de slacht gaan? (mijn Duits is niet meer wat het geweest is Knipoog). Als ze om een goede reden zijn afgekeurd (bijv. ongeneeslijk ziek oid) vind ik het eerder dierenmishandeling om die dieren dan nog door te laten leven.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 17:29

tja mijn duits viel ook wat tegen maar ik heb per mail om een uitleg in het engels gevraagd....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:09

wat ik uit de site begrijp is dat de meeste paarden die ze redden veulen of paarden onder de drie jaar zijn en waar geen koper voor gevonden word omdat de markt voor hafjes en andere koudbloedachtige gewoon verzadigd , is veel meer aanbod dan vraag.die gaan dus vaak op transport naar italie en deze mensen kopen die beestjes daar van weg, om een nieuw goed tehuis voor ze te zoeken.
de paarden die je onder het kopje notruf vind zijn paarden van particulieren waarbij het baasje een nieuw tehuis voor ze zoekt omdat ze er voor 1 of andere reden niet meer voor kunnen? zorgen
ook redden de mensen van de site wel volwassen paarden die"lastig"zijn
of paarden die een kwaal of gebrek hebben waarbij ze toch nogwel leuk als recreatiepaardje of ander licht werk kunnen doen en daar zoeken ze ook weer een leuk adresje voor waar zo'n beestje als kinderpony of gezelschapspony nog leuk kunnen verder leven en wat rustige ritjes kan maken
groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:18

In het stamboekblad van het KVTH worden ook jonge Fjorden, Haflingers en trekpaarden te koop gevraagd voor het vlees. Deze paarden opkopen heeft echt geen zin, zo lang er vraag is naar het vlees worden er dan gewoon andere paarden voor gekocht. Komen er weer paarden uit het oostblok deze kant op ofzo. Het is sneu, maar zo is het nou eenmaal. Dat is de beslissing van de eigenaar van het dier. Er zullen er heus wel tussen zitten die echt wat mankeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:25

Ik heb liever dat die dieren naar de slacht gebracht worden, op een eerlijke manier, dan dat er paarden uit de wei gejat worden om naar de slager te brengen, zoals vorig jaar in Italie op grote schaal het geval was.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: haflingers van de slacht redden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:02

missnynke schreef:
ik vind ze eigenlijk nog wel vrij duur


Haflingers zijn in Duitsland en Oostenrijk een stuk duurder dan in Nederland trouwens.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 02:17

Wat Draumpje geschreven heeft, klopt wel zo ongeveer (mijn duits is niet zó slecht Knipoog !)
Het is idd zo, dat het aanbod van paarden groter is, dan de vraag Scheve mond ! De mens heeft dus keuze genoeg, maar dat wil niet zeggen dat de paarden die voor de slacht bestemt zijn, iets zouden mankeren!
Het is vaak zo "wordt je niet binnen een bepaalde tijd verkocht, ga je naar de slacht" ("en dan kost je ook geen geld meer" Boos! !).
Het meest triest zijn de slacht-transporten naar Italie Verdrietig . De dieren worden daar zo wat van a-sociaal behandeld! Ze worden geslagen, vaak zonder eten en drinken in een kokend hete vrachtwagen gezet, zijn dagen onderweg, er word niet gekeken of de paarden gewond zijn, enz. enz. enz. De lijst is eindeloos Verdrietig !
Wat ik ook erg vind op deze Site, zijn de oude paarden (20 +) die te koop aangeboden worden. "Hebben we niets meer aan je, kan je opdonderen" Frusty ! Je kan dus bij interesse heel goed een paard van een slacht-transport "redden" (de meeste van deze paarden zijn Haffies), nogmaals, het grootste deel van die paarden mankeert helemaal niets, is zelfs kerngezond; Ze hebben gewoon de pech dat ze niet snel genoeg verkocht zijn Verdrietig !
Miran, wat vind jij trouwens duur voor een paard (Haffi)?? De prijzen die ik ken, liggen best wel ver uit elkaar! Voor een jonge, gezonde Haf zonder papieren (alleen zadelmak) betaal je hier ong. tussen € 500,- en € 750,- (met papieren kan je zo´n € 250,- meer rekenen)! Ik weet niet hoe de prijzen in Ned. liggen Verward !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 10:44

Hier betaal je gemiddeld 1500 euro voor een leuke merrie van een jaar of 6 met papieren en goed ingereden. In een stoeterij in Duitsland waar ik ben geweest (Meura) begonnen de prijzen voor zo'n merrie bij 3000 euro en op de site van de Fohlenhof in Ebbs betaal je snel 4000 euro en staat degene waar ik op gereden heb, die helemaal niet zo bijzonder was en ook geen denderende papieren voor 7500 euro te koop. De prijzen van de betere merries daar zijn alleen op aanvraag. Misschien scheelt het wel per regio van Duitsland, maar ik schrok wel van de prijzen in Meura 2 jaar geleden.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:37

Miran schreef:
...Misschien scheelt het wel per regio van Duitsland, maar ik schrok wel van de prijzen in Meura 2 jaar geleden.


Pff... die bedragen zijn idd hoog! Nu is Meura wel de "bekendste" stoeterij in Dld. dus dat zal de prijs wel behoorlijk omhoog drijven Scheve mond ! (Ik zal eens bij ons op stal navragen wat de mensen daar voor hun Haffis mét papieren betaald hebben!)
Ik heb voor Beer € 1500,- betaald (2 jaar geleden, een toen 8 jarige ruin zonder papieren, mét een zeer slecht zittend zadel en hoofdstel Lips are sealed ).
Hij was van de compagnon van mijn man en ik weet dat zij 2 jaar daarvoor er € 2000,- voor betaald hadden.
De slachtpaarden zijn in de regel niet zo duur!!! (Je betaald idd de slachtprijs of net iets daarboven! Ik weet niet wat paardenvlees op het moment per kg kost Verward !!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:54

Kijk we maken ons wel druk om al die paarden die naar de slager gaan. Maar is het niet gewoon onze eigen schuld dat er zoveel gezonde dieren geslacht worden.
want wij vinden het tenslotte zo leuk om een veulen te fokkken, maar ja meestal wordt er niet bij nagedacht dat dat dier ook groot wordt en een box nodig heeft.

dus bezint eer gij begint.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:02

... en misschien dan ook niet nog eens díe prestaties brengt waar wij zo op gehoopt hadden Scheve mond !
Cowgirl, ik ben het helemaal met je eens! (Wat niet weg neemt dat het triest is dat die beesten op zulke vreselijke transporten gezet worden Verdrietig !)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:52

Het klopt wel, haflingerveulens zonder papieren en vooral hengstjes gaan op de markt weg voor de slachtprijs. MAar als ik dan een haflinger wil redden, dan koop ik ze wel voor de slachtprijs op de markt dus. Daarvoor heb ik die club niet nodig.

De hond is de betere mens


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:58

Desiree schreef:
...dan koop ik ze wel voor de slachtprijs op de markt dus. Daarvoor heb ik die club niet nodig.


Is natuurlijk ook een optie Lachen , maar... het voordeel van zo´n organisatie is natuurlijk wel dat dit soort toestanden onder de aandacht wordt gebracht! Op een van de duitse fora, is ook al eens de vraag gekomen van iemand die graag zo´n Haffi wilde kopen, dan is het toch prima als zo´n iemand een adres als dit krijgt Lachen ?!!!
Ook heb ik wel eens hier in Dld. gelezen, dat zulke organisaties slachttransporten naar Italie begeleiden, om er zorg voor te dragen dat die beesten op een "humane" manier in Italie terecht komen en dat vind ik dus een goede zaak!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:05

Ik heb een buurman die koste wat t kost zijn haflingermerrie ieder jaar laat dekken! De merrietjes worden niet geslacht maar de hengsten gaan via een handelaar door naar de slager! Ik heb diverse keren geprobeerd t veulentje te kopen maar hij doet t m niet weg aan mij want ik hoor bij de verkeerde kerk en hij geeft t liever mee aan de handelaar dan aan mij.
Kijk waar fok je dan voor? Hij moet iets van €200 dekgeld betalen en dat krijgt hij er amper voor terug. Ik vind t zonde want ook dit jaar weer loopt er een mooi hengstje bij die best een mooie sport pony had kunnen worden

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:53

Ik wist wel wat een paard per kilo slachtgewicht was, maar ik ben t vergeten (helaas pas n paard weggebracht). Slachtgewicht is zonder huid, ontbeent ed. Ong 2/3 van het normale gewicht... Stom dat ik t niet meer weet!
Overigens is de slacht helemaal niet zo erg, er zijn zát paarden! Te veel zelfs. Transport naar Italië is niet goed te praten (heb er de meest verschrikkelijke verhalen over gehoord). Daar zou idd wat aan verandert moeten worden!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:14

Volgens mijn idee heeft het helemaal geen zin om paarden bij de slacht weg te halen. Voor dat paard slachten ze gewoon een ander paard in de plaats. Er zijn maar 2 oplossingen: het aanbod verkleinen (dus geen paarden zonder papieren fokken, alleen met de betere merries fokken enz.) en de vraag verkleinen (minder paardenvlees eten). Ik zie het allebei zo snel nog niet gebeuren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:16

gabrycha"]
Ik heb een buurman die koste wat t kost zijn haflingermerrie ieder jaar laat dekken! De merrietjes worden niet geslacht maar de hengsten gaan via een handelaar door naar de slager! Ik heb diverse keren geprobeerd t veulentje te kopen maar hij doet t m niet weg aan mij want ik hoor bij de verkeerde kerk en hij geeft t liever mee aan de handelaar dan aan mij.
[/quote]
Wat een etter van een vent zeg! MAar wees slim en laat een ander het voor je opknappen: je schakelt iemand in van de juiste kerk en die laat je dat veulen kopen.

[quote="Laui! schreef:
Transport naar Italië is niet goed te praten (heb er de meest verschrikkelijke verhalen over gehoord). Daar zou idd wat aan verandert moeten worden!


Bij dierenbescherming.nl laten ze beelden van zien, van paarden tijdens de transport en mannen die ze slaan. "O lieve god, leg het lot van die mannen in mijn handen EN IK ZAL ZE...........!!!!!!!!"
Ik heb de beelden overigens maar snel afgezet.......

De hond is de betere mens

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:32

Ja desiree ben t helemaal met je eens! Ik doe mijn best maar t is nie zo eenvoudig en adres van de handelaar krijg ik ook niet!
Ik heb thuis 4 schatten van paarden en ik fok ook met ponys, alleen ik heb een nrps keurmerrie waaruit goede sportponys komen die ik als 3 jarige verkoop, als ze alleen hun waarde in kilos zouden hebben zou ik er subiet mee stoppen het heeft gewoon geen zin lijkt mij en ik als paardenliefhebster zou t niet over mijn hart verkrijgen om een veuklen te fokken, welk ras dan ook en m naar de slacht doen.Dat slaat gewoon nergens op! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, AhrefsBot, Varekaj en 34 bezoekers