paard kopen, leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

paard kopen, leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 09:34

Voor een vriendin zijn we op zoek naar een leuke grote pony of klein paard. Haar eisen zijn: betrouwbaar, lief, merrie, schofthoogte tussen 1.45 cm tot 165 cm, prijsklasse tot 2500 euro. Ze zoekt een paardje waar ze puur recreatief, 4 x per week mee in het bos kan rijden, en voor de rest mag het paardje lekker op het land bij de andere paarden.

Nou op zich denk je, dat moet toch makkelijk te doen zijn om zo'n paardje te vinden. Haha!

Verschillende advertenties hebben we bekeken en op gereageerd, telefonisch worden de wensen van mijn vriendin kenbaar gemaakt en alle paardjes voldoen aan de eisen.... Eenmaal aangekomen bij de verschillende adressen, blijken de paarden niet eens in de buurt te komen bij de beschrijving (bij een werd ons zelfs een net gecastreerde hengst gepresenteerd! Verward ). Bij sommige adressen blijkt het een handel in (volgens mij slacht-) paarden te zijn, en wordt je bij aankomst al verdrietig van de situatie waar de paarden in verkeren.

Nu is het voor een paar keer best leuk om eens te kijken wat er te koop is maar als je een paar keer voor niks uren in de auto zit wordt het knap frustrerend. Misselijk

Hoe hebben jullie dit gedaan bij het kopen van jullie paardjes??? Ik zelf heb via een bekende mijn paard gekocht, en ik kende dit paard al heel lang en wist wat ik zou kopen.... helaas kunnen we voor haar niet iemand in de omgeving vinden die zo'n gelijk aanbod heeft..

Heeft er iemand nog tips voor het kopen van een paard of weten jullie leuke adressen in Midden Nederland waar goede en leuke paardjes te koop staan?

Bedankt alvast voor jullie reacties


carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 09:42

Als ik die beschrijving lees, denk ik meteen aan een grote haf of fjord. Heerlijk voor de recreatieruiter!
Ook denk ik dat je niet moet kijken hoe de stallen eruit zien, of het land. Dat kan een grote paasei troep zijn, maar ondertussen kunnen er leuke paardjes staan. Daar moet je een beetje doorheen kijken. Ook paardjes onder de modder en met de manen zwaar in de klit kunnen toch heel leuk zijn na een poets en toilletteer beurt.

Ik heb ben tegen mijn paardjes ook 'toevallig' aangelopen, en was niet zozeer op zoek.

Ik weet nog een super haflingertje van 1.52 hoog, maar helaas... dat is een ruin.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 09:45

Mijn (inmiddels ex) kwpn-er gekocht via een ahndelaar.
Hem gebeld met mijn eisen: liefst merrie, tot 10 jaar, rond de 1.60 m, liefst met papieren, moest betuigd zijn of kunnen worden, zeer braaf in de omgang vooral met kleine kinderen (de kids mogen niet alleen naar de weide, maar je weet maar nooit)
Na ongeveer 2 weken had hij er 2 die voldeden aan mijn eisen.
We hebben een merrie gekocht, super braaf, gek op kinderen, echt voor ons een droompaard.
We hebben haar verkocht omdat de een van mijn kids op de ponyclub wilde.
Het verkopen was ook geen probleem, met de nieuwe eigenaren nog steeds contact en die zijn smoorverliefd op Joy.
Onze A-welshjes via een fokker handelaar gekocht, weer de eisen kenbaar gemaakt: de eerste- geschikt voor de keuringen en de fok, braaf in de omgang, merrie, goed papier. na 1 week dé pony gekocht, laat zich welliswaar moeilijk van de weide halen (wordt inmiddels beter), maar als je haar aan het halster hebt, super lief.
de tweede: een frutselpony, makkelijk in de omgang, bereden, super braaf, geschikt voor fok en keuring (mocht mijn dochter toch niet doorgaan met rijden) na 2 maand bericht: een 3 jarige net zadelmak, een mooie merrie, super braaf, super lief en heel geduldig.

En zo hebben wij onze paardjes gekocht

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 09:56

Ik ben gewoon de verschillende fokkers langs gereden. Heb een boel mooie paardjes gezien. Maar Barley sprong eruit.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 09:58

carola schreef:
Als ik die beschrijving lees, denk ik meteen aan een grote haf of fjord. Heerlijk voor de recreatieruiter!
Ook denk ik dat je niet moet kijken hoe de stallen eruit zien, of het land. Dat kan een grote paasei troep zijn, maar ondertussen kunnen er leuke paardjes staan. Daar moet je een beetje doorheen kijken. Ook paardjes onder de modder en met de manen zwaar in de klit kunnen toch heel leuk zijn na een poets en toilletteer beurt.

Ik heb ben tegen mijn paardjes ook 'toevallig' aangelopen, en was niet zozeer op zoek.

Ik weet nog een super haflingertje van 1.52 hoog, maar helaas... dat is een ruin.


Klopt inderdaad dat ik niet alleen naar de stallen en weide moet kijken, maar degene waar we gisteren zijn gaan kijken, bood ons een paard aan wat zwaar kreupel liep en een snee in de borst... ik bedoel dus meer de conditie waarin de paarden verkeren alswel de situatie waar ze zich in bevinden.. . En ja een halflinger of fjord dacht ik ook maar dat is het enige waar ze niets in ziet....

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 10:00

Alane schreef:
Mijn (inmiddels ex) kwpn-er gekocht via een ahndelaar.
Hem gebeld met mijn eisen: liefst merrie, tot 10 jaar, rond de 1.60 m, liefst met papieren, moest betuigd zijn of kunnen worden, zeer braaf in de omgang vooral met kleine kinderen (de kids mogen niet alleen naar de weide, maar je weet maar nooit)
Na ongeveer 2 weken had hij er 2 die voldeden aan mijn eisen.
We hebben een merrie gekocht, super braaf, gek op kinderen, echt voor ons een droompaard.
We hebben haar verkocht omdat de een van mijn kids op de ponyclub wilde.
Het verkopen was ook geen probleem, met de nieuwe eigenaren nog steeds contact en die zijn smoorverliefd op Joy.
Onze A-welshjes via een fokker handelaar gekocht, weer de eisen kenbaar gemaakt: de eerste- geschikt voor de keuringen en de fok, braaf in de omgang, merrie, goed papier. na 1 week dé pony gekocht, laat zich welliswaar moeilijk van de weide halen (wordt inmiddels beter), maar als je haar aan het halster hebt, super lief.
de tweede: een frutselpony, makkelijk in de omgang, bereden, super braaf, geschikt voor fok en keuring (mocht mijn dochter toch niet doorgaan met rijden) na 2 maand bericht: een 3 jarige net zadelmak, een mooie merrie, super braaf, super lief en heel geduldig.

En zo hebben wij onze paardjes gekocht


Dit klinkt allemaal heel betrouwbaar, maar hoe kom je aan een goede handelaar?

prakje
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 10:44

hallo ik heb een merrie te koop staan die eigelijk zonder te liegen aan je eisen voldoet maar alleen staat ze in katwijk ik weet niet of dit ver bij jullie vandaan is

geniet meer van het leven het is al kort genoeg

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 10:50

zou je mij misschien wat meer gegevens kunnen sturen????? Wij komen uit de buurt van utrecht, dus dat gaat wel...


prakje
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 10:54

wat wil je weten als je dat schrijft id dat voor miji iets gemakelijker of stuur een pb of mail mij even

geniet meer van het leven het is al kort genoeg

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:37

Ik heb Grappa uit het land gekocht bij iemand die mijn schoonzus goed kent. Wel in friesland. Gaija via een handelaar gekocht. Wil ik nooit meer doen. Belker van de ponyclub waar ik reed gekocht.
Is het voor de 'boerin'?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 11:41

inderdaad voor de boerin weet jij nog wat leuks voor haar?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:13

Het is echt hopeloos een paard zoeken als je echt eisen heb daar kan ik over mee praten. Ik vraag over de email foto's op en ga er dan pas heen.
Vrijdag ga ik op vakantie daarna ga ik ook naar een handelaar bellen. Volgens mij kan het bijna niet mis gaan als je je paard maar laat keuren.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:24

Toen wij ons tweede paard zochten, heb ik een advertentie geplaatst op Horses, met daarin wat wij een paard te bieden hebben (weidegang, eigen Fjordenvriendinnetje, recreatief maar serieus bereden worden, elke week wel een keertje bos of strand) en ik ben helemaal platgebeld met leuke paarden die ons aangeboden werden!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:25

Gewoon via een fokker. zij hebben vaak een boel leuke paarden staan.
een handelaar kan ook goed hoef je niet een pesteind te rijden en vaak hebben zij ook een stuk of wat paarden staan die ongeveer aan de eisen voldoen.
helemaal als je er 2/3 in dezelfde buurt pakt.
succes met de zoektocht!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 13:44

Ik heb Buddy via een bekende. De fokker is bevriend met de eigenaren van waar ik op stal sta, en Buddy stond in de opfok daar. Ik was meteen verliefd op dat ontdeugende lapje Lovers

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:07

Hoe vindt je een betrouwbare handelaar? (in willekeurige volgorde)

* Ga naar handelaren toe en kijk/vraag weat ze hebben staan, praatjes van vanavond komen er andere kijkers en verkocht is verkocht. niet weer heen gaan

* De eerste indruk die je hebt van de persoon, heeft hij alle tijd, luisterd hij, je weet wel gemoedelijkheid.

* Wat loopt er rond op het erf? verzorgers aspirant kopers enz.

* Mag je proefrijden, een paar keer

* Keuringen toegestaan?

Maak voor jezelf een lijstje waar een handelaar aan moet voldoen om voor jou betrouwbaar over te komen, klinkt stom.
Vraag mensen in de buurt welke ervaringen zij hebben met die betreffende handelaar.

Waar ik mijn kwpn-er gekocht heb, die kon ik ten aller tijde bellen als er wat was, kreeg het telefoonnummer en adres van de vorige eigenaar (stond niet op haar papier) Hij heeft mij geholpen met het vinden van een passende hengst en tips om vermindering te krijgen van het dekgeld.
Deze handelaar woont in Hengelo (Ov)
Heeft dure paarden maar ook in de normale prijsklasse en koopt en verkoopt paarden door heel Nederland.

Onze Welsh-pony's hebben wij gekocht in Wezep, ook daar hadden ze alle tijd, werd uitgelegd waar naar te kijken met het uitzoeken van een passende hengst voor onze merrie (=die voor de fok en de keuring)
En heeft gezocht naar een passende pony voor mijn dochter.

Dit alles kost tijd en geduld moet je hebben, met de pony voor onze dochter heeft bijna 6 maanden geduurd.
De keuringspony ongeveer 2.5 maand en de kwpn-er een maand of 4.
Met de kwpn-er zat hij onder de prijs dan wij wilden uitgeven. Bij hem was/is het niet zo van tot max. 2000 euro dus biedt ik daarom duurdere paarden aan.

Wil je eventueel een adres of telefoonnr. pb me maar

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:20

Ik heb heb voor mezelf precies op een rijtje gezet , de eisen die ik heb , en de wensen.
In eerste instantie ga je kijken voor een paardje dat aan alles voldoet , je perfecte paardje zeg maar.

Dat alles heb ik in een advertentie gezet en overal waar ik maar kon bedenken op internet gezet.
Zelf ook alles in de gaten gehouden qua internet-paardenaanbod Lachen

Veel info en foto's via internet gehad van paardjes die wel wat leken.
Vaak kun je via mailen er al achter komen of het diertje voldoet aan wat je zoekt.

1 leek helemaal leuk qua omschrijving en foto en toen was het dus de moeite waard om te gaan kijken.
Was ter plekke niks voor mij jammer genoeg , maar daarna werd ik door een meisje gebeld die heel leuk sprak over haar paardje dat ze weg moest doen , en klonk zo goed dat ik daar ook ben gaan kijken.
Dat was Marena en die heb ik dus uiteindelijk gekocht Lachen

Ik had ook geen zin om voor nop elke keer overal heen te rijden , vooral via internet kun je eerst heel veel te weten komen voordat je daadwerkelijk gaat kijken of het in het echt ook klikt.
Je weet dan iig dat het paardje voldoet aan wat je zoekt ....

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:23

Jeetje, wat dom zeg, vraag je een merrie komen ze met een net gecastreerde hengst aan zetten! haha, sorry, maar vind het verhaaltje best wel grappig

Obelix is gewoon stoer!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 16:50

Het is heel goed dat jouw vriendin goed weet wat ze zoekt, en daar ook aan vast houdt. En als ik die omschrijving zo lees, moeten er genoeg leuke paarden rondlopen die in aanmerking kunnen komen, maar nu nog weten waar!

Toen ik een jaar geleden opzoek was naar een paard voor mezelf, heb ik het aan zoveel mogelijk mensen, die iets met paarden hebben, laten weten dat ik opzoek was naar een paard. Via via, kom je vaak best wel wat te weten en vaak zijn dat dan ook paarden die diegene een beetje kent of in elk geval weet waar ze vandaan komen.

Natuurlijk heb ik ook heel veel op internet gekeken, en mensen naar aanleiding van hun advertentie gebeld. Het is dan wel belangrijk om heel goed door te vragen. Zo kan ik me nog een paardje herinneren dat eg leuk leek. Het was wel zo'n 2 uur rijden bij mij vandaan. Toen ik wat langer aan de telefoon zat met de verkoper, werd ik er steeds minder enthausiast over en hoefde ik er niet eens meer te gaan kijken.

Succes met de zoektocht!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:51

Je verhaal klinkt bekend in de oren. Het is inderdaad erg moeilijk om een paard te vinden dat aan je eisen voldoet.

Het belangrijkste is doorzetten en geen paard kopen waar je niet zeker van bent of het wel geschikt is. Vraag eens aan mensen die in een paardenclub zitten of zij een paard uit de club te koop weten. Vaak zijn het karakter en de capaciteiten van het paard dan wel bekend en tast je niet helemaal in het duister als je ernaar gaat kijken.

Wij hebben Rocky gekocht via mijn tante die hem kende vanuit de rijgereniging. Het is heel leuk een paard te hebben dat in clubs gereden heeft omdat die gewend zijn aan andere paarden en vreemde situaties zoals gaan rijden in groep, ponygames, kleine onderlinge wedstrijdjes en andere dingen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 07:47

Het paard die je omschrijft lijkt mijn paard wel Haha!

Ik ben echt met toeval bij Ivanka uitgekomen, eigenlijk zijn hun bij mij uitgekomen toen ik een advertentie op internet had gezet. En toen ik het mailtje las, had ik al gelijk zoiets van; "dit wordt mijn paard".

Zij was ook het eerste paard waar we naartoe gingen kijken en mams (die geen verstand heeft van paarden Knipoog ) en zuslief en ik waren echt helemaal weg van haar en hebben haar 2 dagen daarna ook gelijk gekocht.

En idd, blijf gewoon net zolang doorgaan tot je bij een paard komt waar je echt helemaal zeker van bent! Is misschien wel frustrerend om zo vaak en lang in de auto te zitten, maar je komt vast nog wel bij een paard uit dat goed past bij je vriendin!

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 08:40

Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik had bepaalde wensen, en het is ongelooflijk wat je allemaal aangeboden krijgt.
Dan vraag je of het paard goede gangen heeft, nou dat hebben ze allemaal, en dan kom je daar en dan loopt het paard zelfs onregelmatig!

Na -tig paarden gezien te hebben, besloot ik alleen nog maar naar handelsstallen te gaan, omdat je dan niet een kl...eind voor niets gaat rijden, maar ze altijd meerdere paarden hebben staan die je kunt uitproberen.

Uhh ... Nimber: bij de fokker? Volgens mij zoekt ze een al wat ouder paard of heb ik dat verkeerd begrepen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:03

JA ik weet een hele leuke, maar die ligt iets boven jullie prijsklasse en ik denk te ver uit de buurt. Super braaf KWPN-ruintje, nu 1.56 ofzo, misschien al iets gegroeid? Braaf, bereden, betuigd. 4 jaar. I kheb er 2 keer opgereden, 6 weken geleden ofzo en ik bene r mee naar buiten geweest. Braaf beestje. Vrolijk, vriendelijk, rustig

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:32

Mobick, ik snap je probleem en zeker in die prijsklasse heb je daar last van. Maar toch als je goed zoekt, vind je echt wel iets leuks hoor!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 09:42

Belker schreef:
JA ik weet een hele leuke, maar die ligt iets boven jullie prijsklasse en ik denk te ver uit de buurt. Super braaf KWPN-ruintje, nu 1.56 ofzo, misschien al iets gegroeid? Braaf, bereden, betuigd. 4 jaar. I kheb er 2 keer opgereden, 6 weken geleden ofzo en ik bene r mee naar buiten geweest. Braaf beestje. Vrolijk, vriendelijk, rustig


klinkt allemaal hardstikke leuk, helemaal het paard wat ze zoekt alleen een minpuntje....ze zoekt een merrie zoals ik al schreef...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, boemel, OleJon, Tess__ en 120 bezoekers