Hulp gevraagd omtrend Pinky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Hulp gevraagd omtrend Pinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 21:47

Hoi

Even een vraagje (of vooral meningen en tips) over pinky.
Ik vind hem weer een beetje aan de dunne kant (vooral zijn kont).
Het kan dat er gewoon geen bespiering zit (beest heeft ook al (te lang niet echt gewerkt) want zijn ribben zijn totaal niet te zien.
Zijn rantsoen wil ik iig iets gaan aanpassen.
Hij staat nu op paddoc met weinig grasjes. Iedere dag 2 plakken hooi samen met Mysty en tussen 0,25 en 0,5 kg biks.
Ik wil hem uurtje of 6 op de weide zetten per dag.

Hier een foto van vandaag
Afbeelding

Ik wil dus iets meer kont (metteen na zijn buik), alleen weet niet goed hoe.
Zet ik hem vol op het gras, krijg ik er een mega hangbuik bij (en dat vertik ik dadelijk is hij bevangen)
geef ik meer hooi (geen idee, zelfde als gras??)
Geef ik hem meer biks springt hij rond denk ik en lijkt me niet gezond voor een welshje wat niet zoveel doet...

Help me....

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:53

hij zit goed in zijn vel,maar persoonlijk vind ik hem te dun,ook zijn flanken zijn vrij ingetrokken.dus tja misschien dat je hem meer hooi kan voeren dat hij algeheel war zwaarder word en verder trainen aan bijv. de longe of aan de fiets

soms is het beter om te zwijgen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 21:55

Bedankt Sanderijn voor je antwoord. (heb er metten 1 weggehaald want je had hem 2 maal gepost Knipoog ).
Inderdaad, in de flanken (kon niet op de naam komen Lips are sealed ) vind ik hem ook te dun.
Meer hooi denk je? Hoeveel dan? (wil het wel goed doen...)
En iemand gaf me de tip mais. Hoe denken jullie daarover?
En hoeveel per dag?
Thanx

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:58

Ik vind hem er best goed uit zien hoor!! maar meer ruwvoer lijkt me wel nodig! 2 plakken voor 2 dieren is bar weinig als er verder geen echte weidegang is!! ik zou dit minstens verdubbelen! Zijn flanken lijken wat ingevallen. Dat zie je ook bij mijn paardjes als ze een hele nacht op stal staan en het hooi allang op is. overigens is dat direct weer weggetrokken als het nieuwe rantsoen van de dag weer is gegeten!
Leuke pony trouwens

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:58

ik heb mijn pony vanaf vorig jaar wat mais bijgevoerd.
En pablo heeft er veel baat bij gehad... is een stuk dikker geworden.
Mais is een beetje een dik maker maar ze worden er niet drukker van of zo

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 21:59

stokpeerd schreef:
Ik vind hem er best goed uit zien hoor!! maar meer ruwvoer lijkt me wel nodig! 2 plakken voor 2 dieren is bar weinig als er verder geen echte weidegang is!! ik zou dit minstens verdubbelen! Zijn flanken lijken wat ingevallen. Dat zie je ook bij mijn paardjes als ze een hele nacht op stal staan en het hooi allang op is. overigens is dat direct weer weggetrokken als het nieuwe rantsoen van de dag weer is gegeten!
Leuke pony trouwens


Oke dan ga ik dat zeker verhogen. Bedankt!!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 22:01

Hij is voor een welshje zeker aan de smalle kant. Maar ook vind ik dat er zeker meer voer in mag... Zijn flanken lijken wat ingevallen. Veel meer voeren dus...
Maar wel met mate opvoeren natuurlijk!

kusjes

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 22:03

nou bij deze welsh ponies is het niet moeilijk om ze dikker te krijgen,maar ikzelf doe dat echter alleen met ruwvoer,is namelijk goed verteerbaar en goed voor de spijsvertering en je kan er niet zo heel snel een eiwitovergevoeligheid van krijgen,moet je natuurlijk niet veel te veel geven,maar dat snap ie wel he? Knipoog kijk en verder doet hij weinig dus is het niet zo erg om weinig brok te voeren,hij ziet er verder super uit namelijk,dus goed glanzend en kijkt alert uit zijn koppie.ja ruwvoer verhogen en met 2 weekjes moet je al verschil kunnen zien

soms is het beter om te zwijgen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 22:13

vanda's schreef:
Hij is voor een welshje zeker aan de smalle kant. Maar ook vind ik dat er zeker meer voer in mag... Zijn flanken lijken wat ingevallen. Veel meer voeren dus...
Maar wel met mate opvoeren natuurlijk!

kusjes


Sorry vanda, hier heb ik niets aan.
Pinky is dan wel een welshje maar een hele luxe, niet zo'n breed gebouwde. Kijk bijvoorbeeld maar naar zijn benen.Er voer 'ingooien' vind ik dan ook een hele domme opmerking want ik wil graag weten wat, hoeveel ed... Hopelijk ben je berijd het iets nader te formuleren??

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 22:14

sanderijn schreef:
nou bij deze welsh ponies is het niet moeilijk om ze dikker te krijgen,maar ikzelf doe dat echter alleen met ruwvoer,is namelijk goed verteerbaar en goed voor de spijsvertering en je kan er niet zo heel snel een eiwitovergevoeligheid van krijgen,moet je natuurlijk niet veel te veel geven,maar dat snap ie wel he? Knipoog kijk en verder doet hij weinig dus is het niet zo erg om weinig brok te voeren,hij ziet er verder super uit namelijk,dus goed glanzend en kijkt alert uit zijn koppie.ja ruwvoer verhogen en met 2 weekjes moet je al verschil kunnen zien


San, mag ik vragen wat Tinkie aan brok krijgt (Tink werkt wel wat meer he?? Dacht ik)?

[edit typo]

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 22:32

Zo te zien mag hij inderdaad best iets voller worden.
2 plakken hooi voor 2 ponies is aan de magere kant, zeker als er in de wei niet veel gras te scoren valt.
Je zou in elk geval de portie hooi op kunnen schroeven, 2 plakken per pony is imo een goed rantsoen.
Hou er ook rekening mee dat hoe verder je in het seizoen komt, hoe minder voedingswaarde het gras heeft.
Zo kan het voorkomen dat een pony in het voorjaar / begin zomer genoeg heeft aan een bepaald rantsoen, en in de nazomer / herfst er niet meer mee toekomt.
Het kan dus best zo zijn dat Pinky nog iets meer voer nodig heeft dan die 2 plakken hooi per dag.

Naar mijn idee zou je het beste zijn portie hooi op kunnen schroeven, en even een paar weken aankijken hoe dit valt.
Als hij dan nog te dun is, dan kun je evt. nog iets meer hooi bijgeven (bijv. 3 plakken) of evt. de portie biks wat opschroeven.

Succes !

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 22:40

Oscar schreef:
Naar mijn idee zou je het beste zijn portie hooi op kunnen schroeven, en even een paar weken aankijken hoe dit valt.
Als hij dan nog te dun is, dan kun je evt. nog iets meer hooi bijgeven (bijv. 3 plakken) of evt. de portie biks wat opschroeven.

Succes !


Vanaf morgen gaat het hooi om hoog (kan geen kwaad als dat ineens 2 plakken is he, bij hooi??). Met biks wacht ik nog even. Dit gaat zoiezo weer omhoog zodra ik weer een kar heb en we dus weer 'aan de slag' gaan. Nu voert hij werkelijk 'niets' uit...

bedankt allemaal!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 22:45

Ik gooi bij Camilla maismeel over het voer, en sinds ze dat krijgt is ze veel dikker geworden, had al redelijk snel effect. Ook gewoon maiskolven word ze dikker van. Haha!
Verder heb ik er niet veel verstand van. Schijnheilig Maar ik heb toen de tip gekregen; maismeel voeren. En dat is heel goedkoop (2 euro nog wat voor een grote zak, heb die zak nu een maand en een week ofzo en ongeveer voor een kwart leeg)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 22:52

Nathalie schreef:
Ik gooi bij Camilla maismeel over het voer, en sinds ze dat krijgt is ze veel dikker geworden, had al redelijk snel effect. Ook gewoon maiskolven word ze dikker van. Haha!
Verder heb ik er niet veel verstand van. Schijnheilig Maar ik heb toen de tip gekregen; maismeel voeren. En dat is heel goedkoop (2 euro nog wat voor een grote zak, heb die zak nu een maand en een week ofzo en ongeveer voor een kwart leeg)


Thanx Nath. Waar haal je dat? Lijkt me de moeite waard het te proberen Lachen
Hoeveel gooi je er per keer over?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:18

Pink is nu 3 jaar toch?

Dan vind ik hem er redelijk uitzien hoor, volgend jaar kan je het allemaal wat intensiever oppakken.
Dan krijgt hij ook wat meer hals ipv dat knikje voor de schoft, dat vind ik persoonlijk wat storender als die flankjes.

Het hoort allemaal bij de leeftijd, ze groeien nog steeds en zo te zien Pinky ook, hij moet nog een stukje langer worden in zijn lijf en dat kost weer wat extra energie zodoende valt hij wat in.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 23:22

Sjuimpje schreef:
Pink is nu 3 jaar toch?

Dan vind ik hem er redelijk uitzien hoor, volgend jaar kan je het allemaal wat intensiever oppakken.
Dan krijgt hij ook wat meer hals ipv dat knikje voor de schoft, dat vind ik persoonlijk wat storender als die flankjes.

Het hoort allemaal bij de leeftijd, ze groeien nog steeds en zo te zien Pinky ook, hij moet nog een stukje langer worden in zijn lijf en dat kost weer wat extra energie zodoende valt hij wat in.


Dank je Sjuimpje (ookal neem ik alles van de andere aan, hoor niet graag dat Pinky te dun is (oftewel ik een slechte baas) Haha!).
Inderdaad, dat knikje valt me nu pas op...
Pinky is vandaag 3 jaar en 3 maanden (en 1 dag, yeah).
En heeft idd nog weinig bespiering...
Ik hoop ook dat hij tegen zijn 4e wat voller wordt, qua bouw.

Ik ga gewoon wat extra hooi voeren en misschien wat mais(meel?) extra. Dan zien we wel weer verder.

Bedankt allemaal!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 00:37

Hoi Kim, zeker voor een welsh A is hij aan de dunne kant. Ik zou ervoor kiezen om in het hooi en krachtvoer omhoog te gaan. Zeker een pony die hard werkt mag wel op 1 kg krachtvoer / dag staan! !!!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 01:45

Als ik afga op wat ik gelezen heb, vind ik de hoeveelheid hooi die hij nu krijgt, idd ook te weinig. Het dubbele geven is zeker niet te veel !!(Vergelijk: Zowel Dikke als ook Beer, krijgen per dag 4 plakken hooi, Dikke krijgt daarbij 1 kg krachtvoer -müsli- "Isi & Co" voor paarden die "weinig" nodig hebben, omdat ze eerder naar "dik worden", neigen. Beer krijgt 2 kg krachtvoer -müsli- de "light" variant, voor paarden die wat problemen met de spijsvertering hebben.)
Krachtvoer zou ik hem niet -veel !- meer geven, omdat je zelf zegt dat ´ie op het moment niet veel doet!!
Verder heb ik Beer, nadat ´ie erg was afgevallen na een erge koliek, (en veel van z´n spieren had "verloren"), een tijdlang vit. E bijgevoerd. (Voor hoeveelheid, de bijsluiters van de verschillen fabrikanten lezen)
Maiskolven kan je hem zeker ook geven, daar worden ze al snel ronder van! De boer waar wij staan, teelt zelf mais en we krijgen op het moment iedere dag wel een stengel (die kan je hem kompleet met bladeren en al geven!). Die van mij geef ik er om de dag een! Beer omdat ik altijd bang ben dat teveel weer een koliek tot gevolg heeft (hij is daarvoor nogal gevoelig Scheve mond !) en Dikke omdat ´ie anders ronduit te vet wordt Knipoog !
Vraag eens bij een boer na of die je een paar stengels mais wil verkopen of anders of ´ie weet waar je het kan kopen! Succes!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 08:56

Hoi Pinky: aan het model hoef je niks te doen, dat is nu eenmaal zo. Overigens hoeven Welsh Ponies geen dikbillen te zijn, al leek dat wel zo in Kootwijk Lips are sealed

Wat zijn kont betreft: je kan dat op twee manieren doen. De voerschep is een mogelijkheid, maar daar gaat hij op den duur minder van bewegen. Je moet hem dus laten werken. Longeren is een optie, gecombineerd met gebalanceerd krachtvoer. Voeren alleen geeft een beetje een papperig geheel. Vergeet ook niet dat een Welsh pony pas met de 7 jaar op zijn top is, dus heb geduld.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 12:32

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik heb besloten dat ik Zoiezo mijn hooi portie verdubbel en wat meer ga trainen (wat samenhangt dat hij meer krachtvoer krijgt).
Bedankt!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:42

sanderijn schreef:
verder trainen aan bijv. de longe of aan de fiets
ik hoop dat ik dit ff verkeerd gelezen heb
je gaat toch geen paard trainen naast de fiets?! Lips are sealed Lips are sealed Frusty
ik vind het al gevaarlijk met een hond, laat staan met een pony of paard

oh ja, en begin alsjeblieft niet met 'als je je paard dat zo geleerd hebt, en als ie verkeersmak is' enzovoort
hij kan altijd wel ergens van schrikken en dan loopt ie je omver, trekt je van je fiets en in het ergste geval trekt ie zich midden op de weg los en gaat hij er vandoor

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:44

Ik zou niet meer gaan trainen, je paard is pas 3 jaar.
3/4 keer in de week is genoeg.

Dat je je portie hooi verdubbeld is goed, zelf zou ik misschien nog wat meer geven.(3x een plak op een dag)
Pinky is nog steeds in de groei, halve kg biks extra zou misschien geen kwaad kunnen.

Mijn fjord at op zijn 3,5 jaar(in de winter!) bijna 4kg krachtvoer een daarnaast 2 volle manden kuil op een dag.
Ook hij is een slanke fjord en kreeg alleen beweging dmv weidegang, moet ik wel zeggen dat ie daar meer bewoog als mijn haflinger onder het zadel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 12:45

leentje"]
[quote="sanderijn schreef:
verder trainen aan bijv. de longe of aan de fiets
ik hoop dat ik dit ff verkeerd gelezen heb
je gaat toch geen paard trainen naast de fiets?! Lips are sealed Lips are sealed Frusty
ik vind het al gevaarlijk met een hond, laat staan met een pony of paard

oh ja, en begin alsjeblieft niet met 'als je je paard dat zo geleerd hebt, en als ie verkeersmak is' enzovoort
hij kan altijd wel ergens van schrikken en dan loopt ie je omver, trekt je van je fiets en in het ergste geval trekt ie zich midden op de weg los en gaat hij er vandoor
[/quote]

Leentje, ik fiets regelmatig met Pinky en dat weet San. Ik ben er me van bewust dat er risico aan zit maar dat zit er ook aan mennen en rijden.
Ik ben heus wel voorzichtig en Pinky is verkeersmak. Echter zie je mij niet over een drukke weg rijden hoor, ik probeer zoveel mogelijk landweggetjes te fietsen.
Op dit moment kan ik ook niet veel meer want al ik 2 dagen met longeer troep aankom is hij boos, dat vind hij verschrikkelijk...
Moet dus wel afwisselen en we vinden het allebij erg leuk..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 12:47

Cowgirl schreef:
Ik zou niet meer gaan trainen, je paard is pas 3 jaar.
3/4 keer in de week is genoeg.

Dat je je portie hooi verdubbeld is goed, zelf zou ik misschien nog wat meer geven.(3x een plak op een dag)
Pinky is nog steeds in de groei, halve kg biks extra zou misschien geen kwaad kunnen.

Mijn fjord at op zijn 3,5 jaar(in de winter!) bijna 4kg krachtvoer een daarnaast 2 volle manden kuil op een dag.
Ook hij is een slanke fjord en kreeg alleen beweging dmv weidegang, moet ik wel zeggen dat ie daar meer bewoog als mijn haflinger onder het zadel.


Hihi dan mag ik dus wel meer trainen Schijnheilig
Hij voert ECHT bijna niets uit nu. Misschien 1 keer in de week longeren, en niet eens lang. Verder is het poetsen, knuffelen, wassen en vd.
Gister toevallig een keer gefietst maar de rest van de week niets gedaan...
Hooi gaat omhoog en voer ook (langzaam..).

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:26

Ik dacht aan mais(meel).
Expensive(van Yentl) had eerst ook erg ingertrokken flanken, maar bij hem zag je ook de ribben een beetje.
maar toen heeft hij een tijd maismeel gekregen en is hij mooi op gewicht.
Maismeel kan je (ik weet niet of het overal is) bij varkenshouders krijgen, met een beetje geluk krijg je gewoon een emmer gratis en anders voor een kleine bijdrage.
voor zo'n varkenshouder is 1 emmertje helemaal niks!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Malenka, nien81, SandraWierda, Sintara en 84 bezoekers