Tekenbeet?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 19:38

Hoi Bokkers,

Gisterochtend ben ik met mijn pony wezen wandelen in het bos in mn korte broek (stom!!)

Op het einde van mn wandeling voelde ik een prikje op mn bovenbeen, het jeukte en in de loop van de middag ontstond er een opgezette rode bult. Toen ik vanochtend wakker werd, was deze nog groter geworden. Ik heb wel met de huisarts gebeld, maar omdat ik geen zwart puntje kon ontdekken zou het geen teek zijn geweest, waarschijnlijk een horzel of daas. Toch maak ik me wel wat zorgen, ik heb er vandaag 2 keer azaron op gesmeerd en koel steeds met een koud washandje uit de vriezer.

het lijkt nu net alsof er een rode kring omheen komt. Jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Misschien toch een insectenbeet? Ik denk dat ik morgen voor de zekerheid maar even langs de HA ga, zodat hij het met eigen ogen kan beoordelen.

De bult is aardig groot, en voelt wel warm en hard aan.

Zo zag het er vanochtend uit:

Afbeelding

Nu ziet het er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding


Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:40

Het lijkt wel op een beet van een paardenvlieg. Die heb ik laatst ook gehad. T was ontzettend hard en het jeukte echt onwijs!!! Hij was groot, maar niet zo groot als die van jou. Misschien een allergische reactie erop?

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 19:41

Ja dat dacht ik ook al. Hoelang duurde het bij jou voor deze weg was?


Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:42

Een week voor de jeuk echt weg was. Doordat ik eraan bleef zitten, trok ie ook niet zo snel weg. Na 2 weken was het weg.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:43

Een horzelbeet voel je trouwens wel, hoor! Dat is gewoon pijnlijk, dus dat zal t niet geweest zijn.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:43

Lijkt mij eerlijk gezegd geen tekenbeet?
Ik heb een vermoedelijke tekenbeet gehad en dat zag er heel anders uit.
Eerst een bult, daarna slonk de bult in het midden en zat er duidelijk een kring.
Later bleek, het was bijna zeker een schimmelinfectie, maar ik vind dit er niet uitzien als een tekenbeet?

Ik ben ook wel eens gepakt door een horzel, gaf ook een enorme zwelling en dikke bult.
Warm, kloppen, rood, en het jeukte vreselijk.
Bij mij heeft het ook 2 weken voor het weg was, het is heel lang dik geweest.

mlc

Berichten: 1127
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:45

Bij een teek ontstaat er een rode cirkel, dit heb jij zo te zien niet dus ik denk dat je inderdaad door een daas, horzel of iets bent gebeten. Misschien een allergische reactie daarop.

Are we getting closer, or are we just getting more lost?

Te koop: Ariat Western Boots maat 40 z.g.a.n.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 19:47

Dieselpaard schreef:
Een horzelbeet voel je trouwens wel, hoor! Dat is gewoon pijnlijk, dus dat zal t niet geweest zijn.


Ik voelde de prik zelf wel.


@moonfish13; fijn om te horen, begon al lichtelijk in paniek te raken. Maar misschien ga ik morgen als nog even langs de HA voor de zekerheid. De jeuk is inmiddels wel wat weggetrokken, maar de bult lijkt groter te worden

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 19:49

mlc schreef:
Bij een teek ontstaat er een rode cirkel, dit heb jij zo te zien niet dus ik denk dat je inderdaad door een daas, horzel of iets bent gebeten. Misschien een allergische reactie daarop.


Op de laatste foto vind ik dat wel een beetje lijken. Ben nog nooit door een teek gebeten, heb ook nog nooit bij iemand anders een tekenbeet gezien, dus geen idee hoe het eruit ziet. Omdat ik wat angstig ben kan het ook nog wel eens zo zijn dat ik dingen ga zien die er niet zijn :o

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:50

Tekenbeet lijkt mij niet, google maar eens. ziet er heel anders uit...
En volgens mij krijg je niet direct na een beet zo'n kring bij een teek. Toen mijn vader de ziekte van lyme had, kreeg hij zo'n kring pas veel later na de beet...
Ik denk dat het gewoon een horzel ofzo was. ben je allergisch voor een bepaalde insect?

edit:
De lokale huidinfectie begint meestal als een rood plekje, meestal na 4 à 10 dagen en bijna altijd binnen drie maanden na een tekenbeet. De afwijking breidt zich in de loop van dagen tot weken uit tot een (5–40 cm in diameter) min of meer ronde of ovale rode plek, vaak met centrale verbleking. De plek is meestal pijnloos, jeukt meestal niet en is niet verheven, behalve soms aan de randen. Voorkeurlokalisatie: romp, benen, oksels en liezen. Deze afwijking wordt erythema (chronicum) migrans genoemd. Bij de lokale huidinfectie wordt soms een griepachtig ziektebeeld met malaise, koorts, keelpijn en spierpijn gezien. Dit beeld kan ook in een latere fase van de ziekte gezien worden.

Geen tekenbeet dus. :)
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 15-08-12 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:51

Horzels prikken niet, die leggen eieren.
Het ziet mij er uit als een dazen prik. Ik heb precies dezelfde reactie als jij. Je voelt een prikje, en eerst zie je niks. Dan gaat het jeuken, en binnen no time is het dan een enorme jeukende bult. Bij mij blijven ze vaak paarsig/rood tot ze helemaal weg zijn. Wat helpt tegen de jeuk is azijn er op smeren :) alhoewel ik nu een speciaal iets heb tegen het jeuken, dat werkt ook. Bij mij zijn de bulten meestal na een week, soms anderhalf weer weg.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:53

Ik denk ook een daas, heb er ook 1 gehad op mijn onderbeen, mega groot (niet zo groot) en hard en jeuken dat hij deed :wow:
Loop er nu naar 3 weken nog steeds mee rond of nouja, het is een wondje (stomme ik kon er niet vanaf blijven :') ) en af en toe jeukt het weer en moet ik me inhouden om het korstje er niet af te halen :+

Rikkie 17-11-2010 ~ 19-09-2018 Y;(
Kalinka 4-5-2014 Dressuur : B + 16 L1 + 22 L2 + 17 M1 + 2 Springen : B + 1
Rachel 19-05-2012 - 13-04-2014
Rise up

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:55

Als het een teek was geweest had deze nog lang op je bovenbeen gezeten, want die heeft tijd nodig om zich vol met bloed te zuigen voordat hij zich weer op de grond laat vallen. Aangezien je de prik hebt gevoeld en de bult zo groot is, denk ik zeker aan een daas. Kan behoorlijk pijn doen het is een soort muggebult maal 4.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 19:55

Ik heb inderdaad net al even gegoogled. Maar ik ben soms zo'n paniekzaaier dat ik symptomen ga " zoeken"... Voor zover ik weet ben ik niet allergisch voor een bepaald insect, dit is ook de eerste keer dat ik zo'n felle reactie krijg op een beet.

@pluttersput: oke, had ook al gelezen dat horzels niet prikken. Heb er vanochtend wat azijn opgesmeerd maar dat prikte nogal, in overleg met de HA assistent nu azaron en koelen.

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:55

als je bewust of onbewust (in je slaap) krabt worden muggen prikken groter. Ik neem aan dat dit ook geld voor andere beten.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:57

da's een dazenbeet, bij mij die er ook altijd zo uit... ik doe wel lange broeken aan maar heb er dit jaar al vijf op mijn armen en nek gehad. grrrrr.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:57

Ik ben onlangs gestoken door een dazerik, en had hier blijkbaar een sterke allergische reactie op, en mijn knie zag er net zo uit als jouw been nu.
Ook heel dik, warm en ik kon niet plooien. Jeuken deed het na een paar dagen niet meer maar de pijn bleef wel. Uiteindelijk naar de dokter gegaan en hij heeft er een dikke laag zalf met corthisone opgesmeerd met een verbandje rond, moest ik laten intrekken en terug opnieuw insmeren en toen was het weg! :)

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:58

Horzels steken en bijten niet, dus het lijkt me geen horzel. Een teek lijkt me ook niet, bij mij zag het er iig heel anders uit toen ik gebeten was plus ik zag de teek zitten. Een kring krijg je vaak pas later. Ik denk dat het een dazenbeet is, die geven vaak een grote plaat als bult. Het doet ook best pijn als ze bijten.

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:27

Zo zag mijn dazen steek er ook uit. Heb er nu weer eentje. Echt onwijs groot, helemaal warm en jeeeeuken joh, word er gek van :D

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 20:30

Ja, erg vervelend! Hoop dat het snel wat wegtrekt. Met dit weer in korte broekjes en rokjes staat het ook niet erg charmant :D

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:27

Hoezo is het stom om met kortebroek naar buiten te gaan? Zelfs in je eigen tuin kun je teken oplopen. Je moet jezelf alleen wel even goed controleren achteraf.

Een tekenbeet voel je niet, dus als je een prik duidelijk voelde kan het al geen teek zijn. Die bijten zich namelijk vast en blijven daar dan lekker zitten tot ze vol gezogen zijn.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 07:43

Een teek blijft zitten tot hij genoeg heeft 'gegeten' voor zover ik weet. Dus als je gestoken bent maar er zat geen teek (en geloof me, die zie je héél duidelijk zitten, raar zo'n dingetje met pootjes in je lijf!) dan denk ik dat de kans groter is dat het een ander beest is geweest :)

Maar als je het niet vertrouwd, of als het niet minder wordt, zou ik zeker even langs de HA gaan :)

      "Bestaan is een feit, leven is een kunst..." ~ Sri Sri Ravi Shankar ~
                                                        ~ Ons kleine meisje <3 23-08-2013 ~

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:43

capopjekop schreef:
Horzels steken en bijten niet, dus het lijkt me geen horzel. Een teek lijkt me ook niet, bij mij zag het er iig heel anders uit toen ik gebeten was plus ik zag de teek zitten. Een kring krijg je vaak pas later. Ik denk dat het een dazenbeet is, die geven vaak een grote plaat als bult. Het doet ook best pijn als ze bijten.


beetje gekke vraag maar; wat doen ze dan? Mijn paarden zijn er namelijk doodsbenauwd voor!

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:47

Horzels leggen van die kleine gele eitjes op de benen van het paard :)
Paarden vinden ze vaak niet prettig omdat ze groot zijn en veel herrie maken.

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:46

Nee, volgensmij is dat geen tekenbeet. Een teek laat niet gemakkelijk los. Als hij dan wel gebeten heeft en weer losgelaten heb je duidelijk een klein wondje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, hafpower, IASCrawler, Kloesje, MerleSimone, SemrushBot, Unicorn79 en 55 bezoekers