Gigantisch vasthouden :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Gigantisch vasthouden :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 20:02

Ik heb een behoorlijk probleem met tiko.....

Het rijden ging net lekker, heb besloten per 1 januari te gaan starten, heb het geregeld op de ponyclub alles....en nu, na 4 weken zomerstop qua lessen, waar ik iets meer dan normaal heb buitengereden enz. lijk ik niks meer met Tiko aan te kunnen!

Ik zit er echt heel erg mee, hij heeft nooit perfect, constant rond gelopen, maar hij gaf (desnoods pas na een tijdje) behoorlijk na, en liet mij zeg maar, zitten in het zadel.

Maarnu Lips are sealed
Hij loopt in stap redelijk normaal, kont eronder, en nagegeven...hij komt wel nog af en toe omhoog met zijn koppie, zodra hij weer beneden is geeft hij vrij direct na, het gaat ook mooi gelijk, het lukt me te drijven in de tact van de beweging, het lukt zelf om op het juiste moment na te geven, en ook enige verzameling en verruiming in de stap lukt. Ook zijn geven zijgangen niet erg veel problemen. Dan draaf ik aan......alles weg!!!
Hij drukt zijn rug weg, laat mij niet zitten, de tact weg, trekken vastzitten!!! Opeens...hoe kan dit?? De galop is nooit erg goed geweest, en die is niet extreem verslechterd!

Hier voor deed hij dit wel is als ik aan het begin van de training aandraafde, maar dit was vrij snel over. Vooral links houdt hij ontzettend vast, en in zo'n mate dat ook sturen moeilijk wordt en 'spelen' zo ongeveer kracht gaat vergen!

Vandaag voor het eerst een slof om gehad...heel los gehouden en niet de hele tijd 'opgepakt'. Op de rechterhand liet hij nu wel los, maar links niet! hij gebruikte wel ook op links zijn rug, hij drukte hem niet zo erg weg, maar hij bleef vasthouden! Ik kon hem later, zonder slof wel naar beneden krijgen op de rechter hand, hij gebruikt toen wel zijn rug goed, maar hij gaf niet helemaal na...heel raar..hij gaf wel na...maar toch ook weer niet Verward

Ook ging het op een minder fijne en ontpsannen manier dan normaal en was ik een stuk minder vriendelijk in mijn hand dan ik wil!!

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en hoe dit opeens kan komen??
En alleen in de draf Verward

Ik snap het echt niet, ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik word er behoorlijk wanhopig van, ik dacht dat we eindelijk op de goede weg waren...en dan dit Frusty

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:23

Als je niet weet waar je probleem vandaan komt, waarom probeer je het dan op te lossen door er een slofteugel omheen te gooien?
Een slofteugel is helemaal geen verkeerd hulpmiddel, maar uitsluitend in de handen van de juiste ruiter, en die weet waar z'n probleem vandaan komt....
Haal er aub een deskundig iemand bij. Je neemt zelf toch ook niet zomaar een pil in als je ergens pijn hebt? Dan ga je toch ook eerst laten onderzoeken waar het vandaan komt? En DAARNA wordt er gekeken hoe het probleem op te lossen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:36

Wat dacht je van je 4 weken zomerstop.
Ga jij eens 4 weken luieren en doe dan maar flinke rek en strek oefeningen.
Je krijgt gigantische spierpijn, dus wil je ook wat anders lopen, maar nee dat mag niet want dan dwingen ze je met iets toch die houding in.
Zou jij dat fijn vinden?

Bouw eerst maar eens alles rustig op.
Niet meteen in de krul trekken.
Dat gaat vanzelf wel als hij beter gaat lopen.
Laat je paard weer wat wennen aan het werk, doe wat gymnastiek oefeningen, maar geen zwaar rek en strek werk voor lange tijd.

Geduld is een kostbaar bezit, wat helaas niet elke ruiter heeft.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 20:40

Sonja schreef:
Als je niet weet waar je probleem vandaan komt, waarom probeer je het dan op te lossen door er een slofteugel omheen te gooien?
Een slofteugel is helemaal geen verkeerd hulpmiddel, maar uitsluitend in de handen van de juiste ruiter, en die weet waar z'n probleem vandaan komt....
Haal er aub een deskundig iemand bij. Je neemt zelf toch ook niet zomaar een pil in als je ergens pijn hebt? Dan ga je toch ook eerst laten onderzoeken waar het vandaan komt? En DAARNA wordt er gekeken hoe het probleem op te lossen is.


!Ik heb dit absoluut niet zomaar gedaan!

Mijn instructrice heeft me dit aangeraden, ik heb er lang en goed overnagedacht, veel meningen gevraagd etc!!!

Dit is absoluut niet zomaar een probeersel, ik heb er wel degelijk goed overnagedacht!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:42

Dan wordt het tijd voor een betere instructrice, want jullie weten niet wat het probleem is en waar het vandaan komt, dus hoe kun je het dan in vredesnaam oplossen?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 20:43

runningkawa schreef:
Wat dacht je van je 4 weken zomerstop.
Ga jij eens 4 weken luieren en doe dan maar flinke rek en strek oefeningen.
Je krijgt gigantische spierpijn, dus wil je ook wat anders lopen, maar nee dat mag niet want dan dwingen ze je met iets toch die houding in.
Zou jij dat fijn vinden?

Bouw eerst maar eens alles rustig op.
Niet meteen in de krul trekken.
Dat gaat vanzelf wel als hij beter gaat lopen.
Laat je paard weer wat wennen aan het werk, doe wat gymnastiek oefeningen, maar geen zwaar rek en strek werk voor lange tijd.

Geduld is een kostbaar bezit, wat helaas niet elke ruiter heeft.


Hij heeft in deze zomerstop van de lessen, wel gewoon in die houding getraind met mij....voor die les, waarin het probleem voor het eerst naar voren kwam, had hij een dag stil gestaan, en daar voor 2 dagen op buitenrit geweest, maar de rest van die voorafgaande week is hij gewoon, dressuurmatig gereden, toen was er niks aan de hand!!
Hij gewoon, van de een op andere dag zijn bit links gaan vasthouden!

Ik heb BTW een slof omgedaan, omdat mijn instructrice dit zag een als een uitprobeersel van Tiko's kant, die ik de kiem in moest smoren voor het uit de hand liep.

IIG bedankt voor je reactie

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:50

Heeft hij geen last van zijn tanden dan?

En als hij het pas net doet, zou ik al helemaal geen slof omhangen.
Elk paard heeft wel eens dat ze eens aan 1 kant wat vast zitten om wat onder het werk uit te komen.
Maar zet je ze dan flink aan het werk.
Veel wendingen, voltes, slangevoltes enz enz, die je dan heel goed op je been inzet, dan gaat het vanzelf over.

Als hij links vast zit rij dan links om ook wat vaker schouder voor, zodat je de binnen teugel wat minder op druk kunt hebben, en voor je paard het vast houd trukje niet meer werkt.
En zo zijn er nog 101 rijtechnische tips, die je instructrice hoort te weten, om je uit zo'n situatie te redden.

En dan kun je jezelf met een oprecht hart een schouderklopje geven, want dan is het rijtechnisch netjes opgelost.

Met de slof los je niks op, je verlegd het probleem, en dat is wat anders.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:13

Flanagan ziet soms ook erg vast, vooral op die links.
Bij hem helpt veel voltes op de rechterhand zodat hij links wat meer los komt.

Misschien vind tiko het allemaal iets te moeilijk en heeft hij zoiets van " ho even een stap terug" ?

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 11:26

Tja...ik weet het niet, vind het heel moeilijk, het ging net goed, en dan dit Frusty
Ik heb dus met slof gereden, leek me goed na lang twijfelen, maar heb er acheraf weer spijt van.
Hij zit anders, erger vast dan anders. Niet dat hij altijd vast zit ofzo, absoluut niet, maar gewoon, hij is wel eens een dagje wat vaster, stijfer dan anders, maar dat is idd op te lossen door voltes en schoudervoor etc. Maar dit is anders, hoe is moeilijk uit te leggen.

We gaan er iig nu een tandarts bij halen, er is 4 maanden geleden naar zijn tanden gekeken, toen was er niks aan de hand, maar toch, dit is niet normaal.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:57

Mijn pony heeft er ook wel ooit last van gehad. Wat ik nu iedere dag doe is:
Eerst los stappen dat hij lekker ontspannen is. Dan pak ik de teugels op de lengte van halsstrekken. Ik laat hem halsstrekken, allebei de kanten op. Dan ga ik draven, ook met lange teugels. En ook nog steeds hals latn strekken. (vragen, geven, vragen, geven...) Ook weer beide kanten op. En dan doe ik weer die oefening in de galop. En als ik dan die oefening heb gedaan in de galop ga ik stappen en neem ik steeds de teugels een stukje korter totdat hij aan de teugel loopt.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 08:58

Balen ook dat je alles al op de ponyclub geregeld had, dat wist ik niet!

Hoe ik over Tiko en de slof denk weet ik nog steeds niet echt. Ik ben het er wel mee eens dat als je niet zeker weet (wat dus het geval is) of hij lichamelijk (tanden, rug) wel in orde, om ´dan maar een slof te pakken´. Jij kent Tiko nog altijd beter dan je instructrice, en jij voelt beter dat dit anders is dan normaal. Laat hem gewoon even helemaal APK-keuren ( Knipoog ) voor je op andere ingrijpende middelen overgaat als de slof.

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 11:29

Volgens mij zit jou pony je vreselijk te foppen!
Als hij links vastpakt zorg dan dat jij daar loslaat en veel rechterteugel gebruiken. Mijn paard heeft er ook een handje van maar hij doet het echt om mij te jennen! Er kan een medisch probleem achter zitten maar aan de hand van het gedrag zou je samen met je instructrice kunnen zien waar het probleem zit. Ik dacht eerst ook dat hij ergens last van had en begon voorzichtiger te rijden en het probleem werd steeds groter omdat hij zijn zin kreeg. Nu weten we dat hij graag pest en nou pesten we lekker terug en het gaat hartstikke goed.
Succes ermee.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:53

1) je hebt een instructrice, die zou het probleem zo moeten zien en weten op te lossen.
2) misschien heeft ie last van: rug tanden weet ik wat... dat kan best
3) een slof is idd een goed hulpmiddel, zoals als gezegt wel in de handen van een juiste ruiter.

Ik vind omdat je nu de slof er aan gehangen hebt dat je het probleem alleen maar verplaats en niet op lost.
Ik kan zoveel rug pijn hebben, en wanneer iemand 100 kg aan mijn nek gaat hangen ja dan loop ik ook netjes omlaag, en door mijn rug, maar spreek dan niet over de pijn.

Die pijn kun je alleen oplossen door gym oefeningen te doen, enzo.

Ik heb het nu dan wel over pijn, miss fopt ie je inderdaad, ga dan gewoon terug naar de basis, en blijf niet op dat aan de teugel gekloot hangen... dat werkt niet.
Door de ontspanning moeten ze naar benenden komen, niet door spanning.

succes er mee groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:22

We wachten iig even de tandarts af, en dan maar hopen dat het opgelost is! Houdt hi jdan nog vast, denk ik toch dat hij gewoon vervelend is en we misschien toch een tijdje met slof moeten gaan rijden, als hij dan wel los gaat laten ten minste. Ik vind het namelijk een stuk belangrijker dat hij los laat dan dat hij netjes met zijn koppie in de krulloopt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Hanjan en 11 bezoekers