Struikelen door de voeten verkeerd te zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Struikelen door de voeten verkeerd te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 03:23

Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik zal mijn best doen.
Paarden staan dus op hun hoeven. DC buckled haar voorvoeten waardoor ze gaat struikelen. Ik weet eigenlijk niet goed hoe dit uit te leggen. Zij blijft dus niet echt op haar hoef staan maar gaat op de voorkant van haar hoef leunen. Waarom doet ze dit toch?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:35

doordat ze pijn aan dr hoef heeft?
Ik geloof dat hoefbevngen paarden ook hun hoeven kantelen omdat erop staan pijn doet, maar ik geloof dat dat naar achter gekanteld wordt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 18:29

Zo te lezen doet ze dit met beide voorvoeten. Gebeurt het op een bepaald moment of meer at random? Is het 't laatste dan kan je kijken of ze wel goed bekapt worden of dat ze door de stand van haar voeten ze zo neer moet zetten. Of is er iets waardoor ze stijf is gaan lopen waardoor het niet mogelijk is om haar pas goed af te maken en dat het daardoor gebeurd. Dit is lastig om zo te beoordelen, laat er iemand naar kijken want het kan heel veel oorzaken hebben.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:49

Struikelen schijnt volgens mijn veearts vaak een ondervoet probleem te zijn. Je zegt zelf al dat je paard niet normaal op zijn hoeven staat. Zou er een goede smid naar laten kijken of laten adviseren door een veearts. Misschien is de teen te lang?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:22

Je ziet inderdaad vaak struikelen bij paarden met een probleem in de ondervoet. Doordat ze de voet verkeerd gaan afwikkelen landen ze teveel op de teen en gaan ze struikelen. Ik zou het toch even laten nakijken.

Ariège

Berichten: 15
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:52

Heb met mijn paard hetzefde probleem gehad. Veel struikelen. Eerst geprobeerd met meer bij elkaar rijden, dit hielp al veel, maar loste niet het hele probleem op. In overleg met de hoefsmid heeft hij haar anders op de ijzers gezet. Hierdoor is ze 100% beter gaan lopen en meer vanuit de schouder gaan bewegen. Heel af en toe struikelt ze nog, maar dat is dan te verklaren, let niet op, begint moe te worden enz. Let wel, de stand van een voet kan een hoefsmid weinig aan veranderen en is vaak ook niet wenselijk omdat je dan ook de stand van het been gaat veranderen waardoor weer andere problemen kunnen ontstaan wel kan met een slimme wijze van beslaan heel veel worden opgelost.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 18:51

We denken nu dat ze een peesontsteking heeft in beide voorbenen. Ze heeft namelijk nog steeds last van haar achterbenen en zodoende zet ze meer gewicht op de voorbenen. Daardoor denken we dat haar pezen in de voorbenen te overbelast zijn.