van 'stop' naar 'slidingstop'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

van 'stop' naar 'slidingstop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 15:33

Hallo,

Omdat je er verschillende meningen over hoort, wil ik hier graag een nieuwe discussie over starten.

Na een goede basis, leer je de stop aan.
Het paard stopt goed vanuit stap, draf & galop, brengt de achterhand goed onder, maar glijdt nog niet echt... (heeft al wel de sliding plates onder).

Methode 1 :
vanuit stap, back-up... weer wegstappen.
dit ook in draf...
en uiteindelijk in galop, zou het paard uiteindelijk moeten gaan glijden.
Een paard wat zijn achterhand goed onderbrengt & schouders omhoog en 'los' heeft, glijdt zelfs al een stukje in draf.

Methode 2 :
Werken op de run down, dus rechte lijnen in galop rijden (aantal meters van de wand af).
rechte lijn in galop, stop, dan back-up...
omdraaien... weer een stukje back-up... wachten, weer opnieuw....
af & toe een roll-back erbij, maar dan weer rechte lijn en een stop, gevolgd door back-up.
Ook zie je dit op de diagonaal.

Zoals je kunt lezen is methode 1 toch gebaseerd op heel rustig aan opbouwen....
en methode 2 gebaseerd op 'meer lef & een hoop gas' Haha!

Wat mij nl. opvalt, is dat de 'profesionele trainers' eigenlijk alleen maar gebruik maken van merendeels methode 2.

Nu vroeg ik me af of jullie hier ervaring in hebben en zo ja, vertel ! Knipoog Lijkt me leuk eens te lezen wat nu de meeste 'vruchten' afwerpt... ( Verward )

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!



celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 16:55

Mijne kan nu een sliding van een halve meter ( YESSSSSS!!!) hij is 15 en heeft het in een jaar geleerd. En hij heeft achter niet echt goeie benen. En ik heb het gedaan met aan komen draven/stappen/galopperen ho zeggen en tegelijkertijd laten stoppen en dan back-up. en het werkt GOEDDDD!!!!!

keep your head up

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:20

Ik wil me niet mengen in deze discussie want ik slide niet Lachen

celinde schreef:
.....hij is 15 en heeft het in een jaar geleerd. En hij heeft achter niet echt goeie benen. ...

maar hier wil ik toch wel een Verward bij plaatsen of dit wel zo wijs is.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:28

jawel want hij heeft het alleen als je een voetje vraagt. Dat schiet zijn been ff omhoog en dan ist goed Lachen. Maar ik moet hem inderdaad eerst wel heel goed losrijden achter en voor en dan pas een sliding maken.
En natuurlijk niet te vaak doen. Ik doe het ook niet elke dag hoor. Maar wel bedankt voor je bezorgdheid Knipoog

keep your head up

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

stop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 18:39

hoi,

Eerst goed losrijden lijkt me logisch... Scheve mond

SugarMiss; nooit methodes gezien, waar je een mening over hebt, of verhalen waar mensen bij 'zweren' ? Lachen

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar deze 2 methodes zijn toch vrij bekend...

Valt me op dat dit topic al wel 44 keer bekeken is...

bokkers ... niemand ervaring hiermee?

Wil ik alvast mijn ervaring schrijven Haha! Bloos

Ik maak dus eigenlijk gebruik van beide Clown

Als mijn paardje nog niet zo lekker loopt voor mijn gevoel, houdt ik het op stap... back-up... draf sla ik meestal over (omdat dat niet haar sterke punt is) en dan galop...back-up...
Als ze echt lekker loopt, ga ik over op methode 2; dus rechte lijnen, diagonaal.... maar hierbij valt me op dat een hoop paarden toch neiging hebben wat 'heet' te worden...
Hier moeten ze 'doorheen' Verward

ik 'eindig' het rijden vaak met een stukje 'geestelijke' training ;
stappen, whoa... en ze gaat zelf al back-up. Lekker los en 'vanzelf' rond Cool

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:13

Het is mij nog niet gelukt ook maar een centimeter te sliden maar het stoppen met backup doe ik wel regelmatig. Dit in een poging de achterhand er een beetje onder te krijgen. Het lukt echter nog niet zo. De bak is er ook niet geschikt voor vanwege de diepte van het zand.
Maar, gewoon doorgaan....
Het fencen heb ik ook wel eens geprobeerd maar dat vind ik persoonlijk niets. Mijn paard raakt er van in de stress want die weet niet welke kant zo op moet, zij weet heus wel dat ze niet vooruit kan. Ze raakt nogal over de rooie en ik vind het ook eng. Waarschijnlijk werkt dat ook beter met een grote ruime bak, die waar ik in rij is 40x20m. Voldoende maar meer is natuurlijk altijd welkom.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:32

hmm geen makkelijk onderwerp Pling
in feite heb je de 2 manieren al genoemd,waarvan ik manier 1 aanraad voor de meesten hier op bokt.
Manier 2 is eerder voor paarden die al iets verder zijn in hun training of als de ruiter al iets verder is Cool .
Er zijn nog wel wat manieren om een paard iets duidelijker te laten weten dat je wil dat hij zijn achterhand er onder moet zetten,maar denk niet dat we die hier moeten bespreken Cool .
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 26-08-02 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 06:49

Op dit moment ben ik bezig met methode 1. Ik heb mijn paard nog maar een jaar en alleen de basis was er bij haar ingebracht. Vanwege de dracht en het veulen (wat wat kleine probleempjes met zich mee bracht) heb ik ruim 5 maanden niet meer kunnen rijden. Methode 1 spreekt mij dan op dit moment ook verreweg het meeste aan. En het werkt, tijdens het stoppen brengt ze haar achterhand er goed onder. In de stap gaat het perfect, in de draf gaat het redelijk. Zodra ook die goed gaat, gaan we het eens in de galop proberen.
We hebben alle tijd, dus waarom zou ik dan een meer lef of ruigere methode proberen? We moeten er samen plezier inhouden en dat doen we op deze manier.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 09:47

Stop en dan back-up. Gewoon heel vaak oefenen...uiteindelijk snapt hij het wel
Laatst bijgewerkt door celinde op 27-08-02 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

keep your head up

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 10:17

celinde schreef:
PAS 13?? ...etc

You go girl Haha!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:28

Je moet ook eerst even bekijken wie het schrijft Celinde! Dat is vaak veel belangrijker dan wat er gezegd wordt.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:37

Ja ik heb ook eerst gekeken maar dan vind nog steeds niet dat hij zo'n opmerking mag maken. Wat ik probeer te zeggen is, ook al ben ik 13 dan mag ik nog wel serieus genomen worden. Ik ben heus niet zo'n penny tut.
En ik wil geen ruzie met iedereen maar ik wilde even zeggen dat de leeftijd er niet toe doet. Ik heb nu echt zo'n gevoel dat jullie vinden dat ik mijn paard aant verkl*ten ben maar er maar nix van zeggen want ik ben 'pas 13'

keep your head up

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:40

Je zult het wel vaker gaan horen. In de westernwereld zoals ik die de laatse tijd ken, is er bij sommigen maar 1 manier juist. Hun eigen.
Gewoon doorgaan, je haalt ze wel in.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:44

Bedankt!! Ik hoop ook nog heel ver te komen in de western maarja, hij is al wel 15

keep your head up

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

achja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:24

**********censuur*************

weet je wat doe maar wat je wil. Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 26-08-02 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:26

Zeg je dat ook tegen je eigen kind Blaze?
Jij bent echt de enige in deze wereld die het weet he! En de rest trap je de grond in.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 16:20

Ja ik doe inderdaad wat ik wil...en ik ben daar tot nu toe al heel erg ver mee gekomen.

ps: bedankt carys!

keep your head up

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 17:50

sommige "kinderen" van 13
zijn verstandiger dan sommige "volwassenen" Schijnheilig

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:08

OK, terug naar de oorspronkelijke vraag?

Ik gebruik beide methodes. De tweede is er voor mij pas een paar maanden bij, daarvoor alleen methode 1. Daarmee leer je je paard te gaan zitten met een correcte hals en hoofd houding en te glijden zonder dat de voorbenen per se meelopen. Sommige Quarters gaan van nature al zitten, mijn paardje had deze training absoluut nodig om a) correct te reageren en b) om fysiek kracht op te bouwen om het gevraagde ook te kunnen (gevolg: lekker dikke achterste en zowaar een verlenging van de broekspier ala quarters).

Ik doe methode 1 nog steeds in de eerste helft van de training en sluit de training af met rundowns (alleen als ik in de binnenbak train, bij mij thuis begin ik daar niet aan, bodem niet geschikt). Fencen moet je aanleren, niet door als een dolle op de muur te stormen maar door het in stap te doen en je paard even te laten rusten en ontspannen met zijn hoofd bij de muur. Pas als je paard niet meer gespannen reageert, doe je hetzelfde in draf, pas daarna in galop.

Mijn paard is absoluut een heethoofd, maar wordt toch niet super heet op de rundowns. Vooral het draven naar de overkant en veel tussendoor het (denkbeeldge) sjekkie roken helpt. Draven doe ik nog wel ter afsluiting, gewoon twee of drie keer naar de overkant draven en zonder stop weer over het midden terug). Mijn paardje is nu 7 en begint nu echt lekker lange sporen te trekken, ook al kan ik dat maar een keer per week echt oefenen op een mooie bodem.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:18

Go Gilrl!
Wat maakt een leeftijd uit, serieus genomen worden, dat is wat hier telt, toch????!!!!!!!!!
Heb zelf een fjordie die nog niet echt wil sliden, maar dacht dat ik met haar maar niet te veel meer moest proberen. Ze is al 20 en ik rijd haar pas een jaar western...... Maar nu ik gisteren weer een wending probeerde, (om d''r achterhand) voelde ik dat ze zich zowaar recht maakt en haar achterhand liet staan om zo makkelijker op snelheid te komen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Whieeeeee! De spin komt eraan, dus ik laat nu niet s meer uitgesloten, blijf gewoon doorgaan met wat ik deed, en dat was gewoon (bijna) altijd na het stoppen een back-up vragen. Ze is af en toe vrij hardleers en maakt zich liever niet moe, maar misschien dat ze vanzelf ook doorkrijgt dat ze zich moet laten glijden.............wie weet.......

Succes allemaal!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

stop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 19:35

Hoi,

Celinde : ik begreep je reaktie niet helemaal hoor... over dat 'pas 13'
In dit topic werd je hierop toch niet aangevallen?
Enneh... lekker zo laten joh Knipoog

Blaze : Ik weet dat het geen makkelijk onderwerp is Haha! maar desalnietemin goed om bespreekbaar te maken, dacht ik zo Knipoog
Nog meer maniertjes om z'n achterhand eronder te krijgen? vertel Haha!
Nee hoor... denk dat ik 't wel weet... }> Scheve mond

Karin : Het 'fencen' aanleren door eerst in stap op de muur af te stappen, ga ik zeker eens proberen Cool
ik heb het fencen tot nog toe 'ontlopen' ... ik had het wel eens gedaan. ... maar ik weet dat mijn paardje punt 1 ; gigantisch gaat slingeren... ik er dus bijna af lig, ondanks mijn moeite haar tussen m'n teugels & benen te houden Haha! en punt 2; als ik het dan nog eens doe, ze vervolgens keihard op de muur afrent, onder het motto; vond je het eng, ik niet ... leuk he?! Haha! Extreme duivel

dus ga het maar eens in stap ...daarna in draf doen... kijken wat er gebeurt Cool

Mijn paardje stopt altijd met haar achterhand er goed onder, maar glijdt de ene keer een stukje.. maar soms ook niet, wél voel ik dat ze haar achterhand toch goed onderbrengt... ik denk dat het meer te maken heeft met haar schouders...
Valt me nl. op, dat als ik haar als het ware van voren 'optil' en dat ze dus 'bergop' galoppeert, en dan 'whoa' roep... ze een stukje glijdt Kwijl
En dan te bedenken dat er paarden zijn die 'vanzelf' glijden Verward Scheve mond

Hierbij kom ik dus tot de conclusie dat alleen het onderbrengen v.d. achterhand niet voldoende is !!!!

Of is mijn paardje nu zo dom Haha!
Nee... ik denk dat ze nog goed moet leren wat 'bergop' betekend en 'keep the shoulder up' Haha!

Nog tips? Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:03

Citaat:
Geplaatst: 26-08-02 15:24 Onderwerp: achja

--------------------------------------------------------------------------------

**********censuur*************

weet je wat doe maar wat je wil.
_________________
A light hand is one which never feels the contact of the bit with the bars

Laatst aangepast door Blaze (40) op 26-08-02 15:39, in totaal 2 keer bewerkt


Hoe iemand in 15 minuten 2x van mening kan veranderen.... Cool
Hoe ging dat spreekwoord ook al weer Verward Bezint.....
Of die andere: een man een man een woord een woord...

Back to topic: ik dacht dat fencen alleen bij cuttingstops gebruikt werd Verward Je wilt toch niet dat een paard met zijn hoofd tegen de muur aan slide...
Maar hier spreekt natuurlijk mijn totale onwetendheid Schijnheilig

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 21:15

Sugarmiss schreef:
Back to topic: ik dacht dat fencen alleen bij cuttingstops gebruikt werd Verward Je wilt toch niet dat een paard met zijn hoofd tegen de muur aan slide...
Maar hier spreekt natuurlijk mijn totale onwetendheid Schijnheilig


voor zover ik weet;
wordt het fencen gebruikt bij vooral jonge paarden (om ze niet teveel in hun mond te zitten en toch kennis te laten maken met een stop), of paarden die dus nog niet 'glijden' anders krijg je idd rare koppies in de muur Haha!
Waar het volgens mij omgaat, is dat je paard 'leert' te stoppen zónder teugeldruk; let the wall stop the horse Knipoog

Verder heb ik tijdens mijn verblijf in de usa op een cuttingstal gewerkt, waar ze never & nooit niet aan fencing deden...
alleen maar trainen op stop & draaien, veel back-up's als het paard 'naar voren toe draait' en dus té dicht bij de koe zou komen...
en op kunstkoeien... en op echte koeien... maar 'fencen' heb ik ze daar nooit zien doen.
En dat voor de welbekende "Babcock Ranch"... Knipoog

aanvullingen hierop??? Waar doen ze dit wel?

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:52

Als je paard al goed stopt vanuit de stap, draf en rustige galop (bijv. met behulp van methode 1) kan je gaan fencen. Goed stoppen betekent dus recht met een rechte aanloop, zonder teugeldruk, met een correcte hoofdhouding, vrije schouder en een zoveel mogelijk zittende achterhand. Nadat je paard het idee van op RECHT op de muur aflopen zonder stress door heeft, kan je het in galop gaan vragen. Het voordeel van fencen is dat je je paard niet overvalt, hij kan zich goed voorbereiden op de stop waardoor je eerder een uitgebalanceerde (sliding) stop krijgt.

Ik maak een keer of 5, 6 een stop op de muur, waarbij ik evt. wanneer nodig de hoofdhouding corrigeer direct NA het commando whoa, dus terwijl we nog glijden. Vervolgens vraag ik een aantal keren een stop kort na elkaar op dezelfde lijn. Elke stop wordt gevolgd door een backup, als een stop heel goed voelt laat ik haar even staan en beloon ik haar.

Gaat er eentje de mist in, vraag ik wat meer en snellere backup, om duidelijk te maken dat die achterste er wat dieper onder moet. Alles bij elkaar ben ik niet meer dan tien minuten a een kwartier met slidingstops bezig, het is een zware oefening (voor de sprong en de knie) waar je paard kracht voor moet opbouwen.

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:34

KarinG: bedankt voor de duidelijke uitleg.
Maar ik blijf toch met een vraag zitten. Als je in galop op de muur af rijdt en je wilt een sliding maken, hoe weet je dan waar je moet gaan 'remmen'. Want je weet toch nooit hoelang een sliding wordt Verward De één glijdt 2 meter, maar de ander 6. Verward
Als je dus een sliding incalculeerd van 4 meter en je paard gaat super en probeert er één van 6 te maken, heb je toch een probleem Verward
Hoe stimuleer je met een muur het doorlopen van de voorbenen. Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers