Voor/nadelen van een jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Voor/nadelen van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 09:19

Heel misschien kan ik mijn paard inruilen tegen een 3 jarige merrie.
Een plaatje om te zien,lief en al goed zadelmak. Lachen
Nu ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met jonge paarden.
Wat zijn de voor en/of nadelen?
Graag veel en uitgebreide reacties!
Alvast bedankt.


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 09:25

Het is maar net wat je zelf een voor- of nadeel vind. Je moet zo'n driejarige toch de hele basis enzo bijbrengen voordat je er bijv. mee op wedstrijd kan, terwijl dat met het paard wat je nu hebt misschien al wel kan.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 10:14

hoi

een voordeel van een erg jong paard vind ik wel dat je het nog voor een groot deel kan vormen zoals je het zelf graag zou willen!. maar een je moet wel ervaren genoeg zijn om met dat jonge paard overweg te kunnen of in ieder geval goede begeleiding hebben.

veel succes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 10:19

Ik las even in je profiel wat voor paard je nu hebt.
En dat is best een goed paard, ook al is het springen gericht terwijl jij dressuur wilt...

Misschien dat je daarom dit paard wilt inruilen of omdat het niet klikt... kweet niet?
In ieder geval heb je een paard dat aardig wat kan opbrengen, en als je die inruilt voor een driejarige die nog bijna niks kan, dan vraag ik me af: wat is er zo speciaal aan die driejarige? de papieren?

Mijn ervaring is dat bij inruilen je vaak minder geld voor je paard krijgt dan als je hem eerst gewoon verkoopt, en dan later een ander paard koopt.

Verder heb ik zelf ook een net ingereden paard gekocht, en vind ik het juist leuk om haar nog van alles te leren.
Daarnaast had ik het voordeel dat, ondanks dat ze qua dressuur niet ver was, ze wel veel buitenritten had gemaakt en dus verkeersmak was.
Ook was ze trailermak.

Dus mocht je een 3 jarige kopen, hardstikke leuk toch? Alleen hoort daar ook bij: goed les krijgen en misschien weer een keertje zandhappen.. Tong uitsteken
Ik zou echter proberen je paard eerst aan iemand anders te verkopen en dan gewoon het jonge paard van die handelaar te kopen. Niet inruilen dus.

Veel succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 10:29

Mijn vorige paard was een 'goed' doorgereden paard [Z-dresuur, L spingen, L samengesteld] en mijn huidige paard heb ik groen gekocht [net zadelmak]. Er is voor beide wat te zeggen.
Bij het doorgereden paard verwachtte ik dat ik 1-2-3 alle oefeningen er uit zou rijden maar dat was dus absoluut niet waar. Bij mijn jonge paard dacht ik eindelijk zelf genoeg bagage in huis te hebben om hem dingen te leren en dat was dus ook net waar.
Achteraf gezien kan ik nu zeggen dat ik van mijn beleerde paard heel veel vertrouwen heb gekregen maar met mijn jonge paard heb ik echt leren rijden.

Succes met je keuze

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 10:46

Ik wilde zelf in eerste instantie een oude(re) die al wat kon maar kreeg van de handelaar het advies een 3-jarige te kopen: die heb ik nu dus sinds 3 weken zelf onder het zadel. Als je zin hebt om alles er zelf in te rijden, kost veel meer werk dan ik zelf had verwacht, en je hele goede begeleiding kan krijgen is dat zeker 100 x de moeite waard, zo krijg je een paardje helemaal naar jou zin.. Maar om je paard daar nou voor in te ruilen....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 11:02

met een jong paard kan je een band op bouwen!
en een ouder paard tsja je weet nooit wat daar me gebeurt is vroeger enz..

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 11:05

je moet vind ik wel over een hoop ervaring en inzicht beschikken voordat je er een aanschaft.
heb je dat is het een geweldige ervaring.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 14:21

Voordeel van een groen paard is dat je hem helemaal naar jouw had kun zetten maar dat kan ook een nadeel zijn!


smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 15:43

Je moet handig zijn voor een jong paard.
Maar zelf heb ik liever een jong paard.
Gaat goed hebben we het samen goed gedaan,gaat slecht heb ik het zelf ook gedaan.

leef je droom, droom niet je leven.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 16:41

Ik vind het zelf heel leuk om de ontwikkeling van zo'n groentje mee te maken. Je bouwt samen echt wat op.

Ik heb mijn paard op 4 jarige leeftijd gekocht, zo van het land, zo groen als het gras wat ze tot die tijd overvloedig heeft gegeten. Haha!

Ik ben nu bijna een jaar met haar bezig en zie haar voortdurend verder ontwikkelen. En het is ook heel leuk dat je dat zelf samen met je paard hebt bereikt.

Ik zou echter nooit aan een groen paard begonnen zijn als ik geen ervaring had gehad met het rijden van jonge paarden. Ik vind een jong paard inrijden ook best een verantwoordelijkheid. Jonge paarden leren vaak snel, zowel goede als verkeerde dingen! En elke keer als je denkt dat je weer een stapje verder bent, komen er weer nieuwe vragen. Daar leer je wel heel veel van.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 19:44

Ik heb zelf ook een jong paard gekocht...
Hij is pas 4..
Ik had al wat ervaring met het rijden van jonge paarden en de beslissing om een jing paard te kopen was ook niet zo moeilijk.
Zeker omdat je dan echt een paard krijgt wat helemaal naar jouw hand staat en wat je volledig vertrouwd...
Van een ouder paard weet je ook maar nooit wat er met hem gebeurd is vroeger...
maar je moet wel heel veel geduld hebben voor een jong paard...
En je paard inruilen???
Lijkt me geen goed idee, beetje oneerlijke ruil...
Een goed doorgereden paard is veel meer waard dan een 3 jarig groen paard, of ze moet super papieren hebben maar, dan is het ook weer afwachten natuurlijk
Veel succes met je keuze...

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:08

Als je hem helemaal naar je eigen hand wilt zetten en daar gedult, tijd en zin in hebt lijkt mij dat geweldig.
Pinky heb ik van baby-af-aan en ik zou niet anders willen en heb het idee dat alles wat ik met hem doe daardoor erg makkelijk lukt.
Renzo hebben we als 3 jarige gekocht en ik moet zeggen dat dat ook erg voltjes gaat ookal is er nog nooit iets mee gedaan bij de vorige eigenaren..

Succes

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:37

een voordeel is: je hebt nog een onbedorven paard , niet verpest ofzo.
en een nadeel is: je moet ze alles leren, en als je dat verkeerd doet krijg je ze wel bedorven.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Voor/nadelen jong paard +update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 20:28

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Het wordt toch niet ruilen,mijn paard wordt gewoon verkocht en ik ga niet voor een jong paard omdat ik daar toch te onzeker voor ben. Huilen
Dus maar weer op zoek naar een goed doorgereden braaf paard waar ik m'n vertrouwen weer op terug kan krijgen.
Ik hoop iig dat er zo een te vinden is,maar goed....geduld is een schone zaak(zegt men). Verward

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:04

groot voordeel vind ik helemaal naar je eigen hand rijden en alles zelf leren, maar dat is niet voor iedereen een voordeel.
en hij kan niet al verklooid zijn.
nadeel vind ik dat je natuurlijk goed moet oppassen dat je niets verkeerd doet, een jong paard leert snel, dus ook verkeerde dingen.
nog een nadeel is dat je niet meteen kan gaan springen en rustig aan moet beginnen.

maar zo te zien heb je al een keuze gemaakt.
veel succes met het kopen van een nieuw paard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Paardengek81 en 32 bezoekers