Niet draven, maar galoperen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Niet draven, maar galoperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 20:31

Hallo,
Mijn vriendin heeft sinds kort een eigenpaard, maar nu heeft ze er wat problemen mee die ze niet oplost.

Ze heeft een 4 jarige KWPN ruin, met mooie gangen en goede papieren. Als ze gaat rijden dan stapt ie heel gespannen. Als ze hem heeft ingestapt dan wil ze gaan draven , maar zodra ze hem gaat aandrijven gaat hij galoperen! Dus het is echt zo: Aandrijven..galop. Ik denk dat mijn vriendin het dan verkeerd doet, want dan zegt ze: Hij luisterd niet zo heb ik geen zin om te rijden. Ze stapt dan af en zet hem terug in de stal...

Dan denk ik bij mezelf.. Is dit wel de goede manier van aan te leren dat ie dat niet doet. Naar mijn weten is dit apsoluut niet goed, dan gaat het paard ge volgende keer denken: Hey als ik nu in galop ga dan hoef ik niet meer te rijden.

Als hij in de les rijd dan is er niks aan de hand en luisterd hij goed. Dus misschien kan het komen doordat hij zich misschien alleen voelt. Want hij rijd namelijk altijd alleen in de bak behalve in de les.

Ik wil haar graag helpen, maar ik weet niet precies hoe ze dit kan oplossen. Weten jullie misschien een oplossing??
Groetjes, Marieke

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 20:43

dat doet Grassie ook bij vlagen.

ik weet niet of het te vergelijken is, maar Graz doet het alleen bij spanning. Ik stap, geef been, en (wat jij zegt) we zitten in een heel kort huppelgalopje.

wat ik dan doe; hem op zijn hals kloppen, tegen hem praten en rustig door laten huppelen tot hij zich ontspant. dan ga ik weer in stap, en daarna draaft hij 9 v/d 10 keer wel goed aan.
alleen als hij bezig blijft wil ik hem nog wel eens eerst naar voren drijven (middengalop) en daarna opvangen.
iig moet ik Gratio niet meteen, zodra hij aanspringt tegen gaan houden. Hij enige effect is dan nog meer spanning, en een verkorting van de galop tot staptempo Knipoog

dus bij Grasje is het gewoon spanning.. en moet ik hem weer ontspannen zien te krijgen.

Het op stal zetten van het betreffende paard heeft totaal geen zin. dat beest is gewoon gespannen, en snapt het waarschijnlijk nog niet helemaal..
Laatst bijgewerkt door grassie op 24-08-02 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 20:44

aha oke bedankt!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 21:06

grassie,je haalt me de woorden van het toetsenbord:))idd,gewoon ontspannen zitten,rustig tegen hem praten en als hij je echt in de maling neemt,ff flink laten galoperen.dan terug nemen en opnieuw proberen...maar zoals ze het nu doet,heeft echt geen zin,en krijg je dalijk alleen maar een staker:hij moet dalijk ineens wel gaan werken,en dan wil hij niet meer!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 15:19

Heb er meerdere gehad die er de neiging toe hadden, als ze ech teveel energie hebben en willen lopen dan ga ik galoperen en laat ik ze flink werken in het galopwerk, als ze gewoon gespannen/heet zijn, ga ik diep zitten en probeer ik ze rustig met mijn zit in draf te krijgen. Vaak doen paarden dit die makkelijker galoperen dan draven.