handpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 13:14

Het lijkt me geweldig om later met die 2 meiden van mij samen naar buiten te kunnen. Dus ik op jamaica, en hon aan hethalster mee.
Ze kennen elkaar, staan naast elkaar op stal, en bij elkaar in de wei. Gaan ook regelmatig samen los.
Hoe pak ik dit (in de bak om te beginnen) aan?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:21

ik heb dit ook geprobeert het is heel erg leuk.
maar mijn shet die was neit erg voorwaarts dus je trok je bijna uitelkaar!

ik probeer het af en toe nog wel maar dan als ze schrikken ofzo dan vliegen ze weer voor je uit enz...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 15:52

Wij hebben het gewoon geprobeerd en het ging zowaar in één keer goed! Mijn vriendin is op haar paard gestapt (gewoon gezadeld en getrensd) en ik ben met Dikke gaan "wandelen" (alleen met trens). Toen we in het bos kwamen, heeft mijn vriendin Dikke van mij overgenomen en is met beide paarden gaan rijden. De dag daarna, hebben we het omgekeerd gedaan; ik op Dikke, zij met Helania ernaast wandelen, daarna heb ik Helania overgenomen. Ook geen probleem. Het enige wat Dikke niet zo leuk vind, is als de teugels een beetje tegen z´n kont aan komen (knijpt ´ie z´n kont samen Lachen !). We hebben het op een rustig plekje uitgeprobeerd, waar je ze los kan laten als er iets niet goed gaat. Met Beer erbij gaat het ook. Na 2 dagen in stap te hebben geoefend, zijn we gaan draven en mijn vriendin heeft zelfs al met Dikke in de hand gegaloppeerd, maar dat durf ik niet zo goed Clown ! (Ben niet zo´n held Knipoog !)
Laatst bijgewerkt door Sterre op 22-08-02 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 16:01

Polopaarden worden altijd zo getraind gewoon een kwestie van doen denk ik. Misschien eerst in de bak wat oefenen maar het geeft vast geen problemen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 16:22

Ik heb er ooit iets over gelezen *denk denk denk*
Ga voor je zoeken!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:42

Ik doe het ook wel eens met Dennis en Tammy. Tot dat Tammy gras ziet gaat het goed. Tammy heeft de eigenschap om onder het draven ook nog te grazen dus dat is niet zo'n suc6. Tammy aan de weg kan kan wel maar daar houd ik zelf niet zo van.
Ik heb ook wel met Max gedaan, dat ging beter omdat Max geen gras obsessie had. Ik heb het zelfs wel eens met Max EN Tammy gedaan. Maar dat was omdat er geen trailer voor handen was en ze naar huis moesten anders had ik het niet gedaan.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:50

Er zijn geloof ik ook van die speciale banden ofzo om het veulen aan de merrie vast te maken, misschien is dat iets? Ik heb alleen geen idee hoe het eruit ziet en of het veilig is Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:26

Ik heb het gedaan met Isabeau en Casper. Dan zat ik op Casper en Ies aan een halstertouwtje aan de knop van mijn westernzadel.

Gewoon gelijk de weg op gegaan, niet geprobeerd ofzo. Ging perfect. Enige nadeel was het stilstaan, dan ging Ies lopen draaien en kwam mijn touw zwaar in de knoop! Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 08:38

Zitten gaan en rijden.
Heel eenvoudig, alleen zou ik niet direct ver weg gaan, stel je voor dat Hon zich lostrekt. ( in jouw geval kan je mooi in de bak proberen)
Ik reed vaak op deze manier, ook wel eens met twee handpaarden. Heel handig als je veel paarden uit de wei moet halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:03

Hempflig (schrijf ik het goed die duitse paardenfluisteraar).

Zo neemt hij een groen paard mee in de bossen. Gaat op zijn eigen zeer ervaren paard en neemt het groene paard mee aan zijn andere hand.

Dit paard moet wel al onder appel staan met commando's. Het leiderpaard (waar hij op zit) moet een rustig paard zijn dat niet snel schrikt en goed onder appel van de berijder staan. Het volgpaard volgt dan vanzelf, gaat met de leider mee. Volgpaard mag niet met neus voor leiderpaard komen. Als hij het leiderschap accepteert gaat dit vanzelf.

Hij doet het trouwens met halstertje en niet met bit in. Maar ja hij rijd ook zonder zadel en hoofdstel.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:22

ik heb het ook al een keer geprobeert maar de paardjes zijn niet echt dikke vriendinnen heb ik gemerkt! Huilen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 22:22

Heb gezocht, maar kan het niet meer vinden. Zwaar frustrerend want ik weet zeker dat ik er iets over gelezen heb! Ook hoe je het kunt voorbereiden en hoe je problemen die je tegen kunt komen op moet lossen enzo Frusty Frusty

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 22:28

Ik rij zeker 1 keer in de week met Jeddah en Sim als handpaard, (nu niet want Sim staat ergens anders...) Het is heel belangrijk dat het hand paard wel naast je blijft en niet achter je wil wandelen. De eerste paar keer neem ik ook een zweepje mee om het handpaard aan te tikken, dodat ze wel leren naast me te blijven.

Met merrie en veulen doe ik het ook, standaard.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 22:38

Margreet, ik denk dat jij een stuk in de BIT bedoelt, kan me namelijk herinneren dat daar een keer een stuk over handpaarden in heeft gestaan. Stukje van Voest ofzo...of ik ben in de war, dat ik het ergens anders heb gelezen...
Nu zit ik net zoals jij *LOL* "waar las ik dat toch?" Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 09:35

Cody schreef:
"waar las ik dat toch?" Haha!


In het NVVR blaadje Haha! En ik wil wedden dat je via Ikke aan de juiste uitgave kan komen Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:23

Nee wat ik bedoel was niet in het NVVR blaadje want die heb ik niet Knipoog
Het was toch echt de BIT of een artikel van Voest.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:28

Tsja het is denk ik gewoon proberen, en in de bak kan toch niet zo heel erg veel gebeuren geloof ik.
Misschien kun je iemand meenemen die je dan helpt maar volgens mij is het niet super moeilijk.
Veel succes Knipoog

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:32

Ja het stond een tijdje terug in de Bit en het stukje was idd van Emiel

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:33

Ik heb het ook gedaan toen ik nog 2 paardjes had. Ikzelf zat op Adventure, en m'n oude merrie aan de hand om haar conditie toch ook een beetje op peil te houden. Maar toen Adventure's conditie groeide, was het niet meer eerlijk tegen m'n merrie om die mee te nemen. Die redde dat gewoon niet.

Maar het is wel gevaarlijk hoor! Doe het in een rustig gebied, en doe het volgpaard ook een bit in.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 13:14

Ik doe het ook wel met mijn paarden. Belangrijkste is dat ze goed gehoorzaam op de stemhulpen zijn en dat je het paard waar je opzit fijn met 1 hand kunt rijden. Als je die voorwaarden hebt is het geen probleem.