Mijn kind autistisch?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:31

svdijk schreef:
Vandaag kreeg ik nogal een klap in m'n gezicht, door iemand in mijn nabije omgeving werd even out of the blue verteld dat mijn dochter wellicht autistisch is.

De reden waarom deze "handicap" geopperd werd, is dat mijn dochter nogal wat dromerig kan zijn, en wanneer je haar streng toespreekt ze soms dwars door je heen kijkt.
Ik herken dit heel erg van mezelf, ik was(en ben) geen makkelijk mens, straf deed me vrijwel niets en ik ben vrij koppig op bepaalde vlakken.
Wellicht ben ik ook wel autistisch?


Als elk dromerig kind, tussen de 2 en 5 jaar, wat niet goed tegen een strenge toon kan autistisch is, houden we weinig 'normale' mensen over denk ik ;) Overigens zijn dit soort dingen (autisme, ADHD etc.) bijna niet goed vast te stellen op deze leeftijd. Want ja, hoe sociaal moet een kind van 2-5 kunnen zijn, eveneens als concentratievermogen.
En hoeveel kinderen reageren er nou goed op strenge toon/straf op die leeftijd? Ze zijn nog hartstikke impulsief, doen iets leuks en krijgen vervolgens een boze stem/straf en dat dat niet mag. Verzin je ook eens iets -O-

Nee hoor, zou me er niet druk over maken en er vooral van leren. (Hoe te motiveren/aanleren zonder straf?)

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...


Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:41

Ebony170511, heel mooi verwoord

TS, tuurlijk schrik je hiervan, dat heeft even tijd nodig voor een plekje.
Dan zullen je gedachtes er verder over gaan. Misschien een huisarts voor afspraak. En anders komt school er wel mee, dat je kind misschien "anders" is. Anders wil niet zeggen, dat je gefaalt heb, anders wil zeggen, niet volgens de normen die graag gezien worden.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:22

Ik heb geen tips, maar ik wil je alleen maar zeggen: je faalt echt niet als moeder als je een autistisch kindje hebt. Ik heb zelf autisme, en ik ben blij met mijn moeder. Anderen hebben haar ook wel eens gezegd dat ze een slechte moeder is, maar ze is de beste moeder die ik me ooit heb kunnen wensen. Je faalt niet als moeder zolang je kindje gelukkig en gezond is, en van je houd.

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.


Ebony170511

Berichten: 172
Geregistreerd: 09-03-12
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:50

Esmeralda schreef:
Ebony170511, heel mooi verwoord.


Bedankt voor het compliment.
Ik heb dit gedicht toen in 1 avond geschreven.
Het was daar en stond zo op paper.
Het is het gewoon precies zoals het is...bij ons dan.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:12

Peppertree schreef:
Ik denk dat het in eerste instantie nog even belangrijker is wie het gezegd heeft.

Dat denk ik ook :) Is het iemand met ruime kennis van autistische kinderen? Zo nee, dan zou ik het lekker naast je neerleggen, zeker omdat je zelf aangeeft verder geen problemen met haar te ervaren en dit ook niet van anderen uit je omgeving terughoort.

different1
Berichten: 3621
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 09:20

Zo, na alles globaal te hebben doorgelezen, reageer ik even algemeen.

Wat betreft mijn gevoel van falen, dat is niet zozeer omdat mijn kind een stoornis zou kunnen hebben(wat ik zelf niet geloof), maar dat een ander schijnbaar dingen opmerkt die ik over het hoofd heb gezien.
Ze is super sociaal, vrolijk en open naar alles en iedereen, kinderen en volwassenen, vreemden en bekenden.
Ze zoekt ook zelf contact met mensen en dieren.

Ik ben altijd vrij makkelijk geweest qau opvoeding, dit mag, dat niet en geen discussie.
Maar ik heb haar wel aangemoedigd om dingen zelf te proberen(wat ze van nature al deed), om mensen aan te spreken, om vrij en vrolijk te zijn.
Ikzelf was vroeger namelijk heel verlegen, en dat heeft me best wel eens in de weg gezeten.
Ze is uit zichzelf heel zorgzaam, maar kan uiteraard ook best kattig zijn.

Het dromerige waar ik het over heb, is meer in de zin dat ze wat achter me aanslenterd als we iets moeten doen wat ze niet leuk vind, als je dan zegt dat ze door moet lopen komt er weinig reactie.
Imo normaal gedrag van een jong kind, tenslotte moet je toch op een bepaalde manier laten merken dat je het ergens niet mee eens bent.
Ze is niet afwezig/dromerig als ze ergens mee bezig is en je haar roept.

Het laat praten heeft ze dubbel en dwars ingelopen, ze kletst nu de oren van je hoofd met sommige woorden die nog moeilijk verstaanbaar zijn.
Wel kletst ze volle zinnen.
Ze kijkt mensen ook aan, dat is haar kracht waarom mensen haar bijna aanbidden: ze knippert met haar ogen(blauwe ogen en mega lange wimpers) en ze weet hoe ze mensen rond haar vingertje kan winden.

Met alles heeft ze het eerst een keer geprobeerd(kruipen, lopen enz) om vervolgens een paar dagen niets te doen en het ineens te kunnen.
Straf helpt een beetje, maar zoals al eerder is aangehaald, ze is jong en ondernemend, je doet leuke dingen en dat word dan gestraft.
Jonge kinderen kunnen daar nog niet altijd een link tussen te leggen.

Lastig hoor, ik geloof er zelf niet zo in....

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:23

Maar wie heeft dit nou precies tegen je gezegd?
Heeft degene zijn oordeel uberhaubt waarde, omdat deze persoon bijvoorbeeld met dit soort kinderen werkt?

Ik heb je andere topic ook gevolgd, en kan niet zeggen dat je het verkeerd doet of dat je kind heel typisch reageert op dingen :n Je vertelde zelf dat jij vroeger ook precies zo was / deed, toch?

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:05

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:19

Citaat:
Wat betreft mijn gevoel van falen, dat is niet zozeer omdat mijn kind een stoornis zou kunnen hebben(wat ik zelf niet geloof), maar dat een ander schijnbaar dingen opmerkt die ik over het hoofd heb gezien.


Maar als ik jou goed begrijp, heb jij de genoemde dingen wel gesignaleerd maar interpreteer jij ze als 'normaal' (wat normaal dan ook moge zijn), dus dan heb je toch geen enkele reden om een gevoel van falen te hebben?
Hoe oud is je kind, gaat het al naar school of naar een opvang, en zo ja, zien ze daar een kind wat afwijkt van het gemiddelde?

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:24

Ik weet niet erg veel over autisme, en heb een tijdje op een zorgboerderij stage gelopen. En het is soms echt wel serieus. Maar sorry... Er word de laatste tijd heel snel een labeltje op een kind geplakt.. Niet elk dromerig kind of een kind dat niet goed luistert is autistisch.. Ik snap dat jeje druk maakt. Maar voor de rest in het topic .. ik vind het echt snel hoe iemand in een hokje gedrukt word. Ik was ook een drama als klein kind.

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:38

Weet je, als jou niks opvalt en je merkt niet dat jij of kind ongelukkig worden van de situatie, dan zou ik het lekker laten voor wat is. Indien op latere leeftijd, als ze naar school gaat bijvoorbeeld, blijkt dat ze echt een buitenbeentje is en het daarom moeilijk heeft, kan je nog zien. Zelfs al zou ze een lichte vorm van autisme hebben, dat is imo nog altijd geen reden dat ze per se binnenste buiten gedraaid moet worden met onderzoeken, een labeltje krijgen en een aparte opvoeding nodig heeft. Zoals iemand hier zei, structuur en regelmaat zijn voor ieder kind heel goed en als ze gewoon gelukkig is en functioneert zou ik me er geen zorgen over maken.

Je gezond verstand zegt vaak heel veel. Mijn kleuterjuf vond ook dat ik maar een buitenbeentje was dus ik ben als kleuter, vlak voor ik naar school zou gaan, ook onderzocht. Ik kon namelijk niet knippen en kleuren....resultaat van het onderzoek: ik zou om het even cru te zeggen "dom" zijn, zou altijd leerproblemen hebben en best naar een speciale school gaan, het was zelfs beter dat ik nog een jaartje zou wachten voordat ik naar school ging...een hele harde klap voor mijn ouders natuurlijk, die er geen barst van geloofden. Ik zou niet meekunnen omdat ik niet kon knippen en tekenen, maar mijn moeder heeft me toen ik 4 was probleemloos leren lezen?
Ze hebben me gewoon koppig toch ingeschreven...ik heb nu mooi een bachelordiploma op zak en als ik op de lagere school een 7 op 10 haalde, was dat een slechte toets. Alleen...ik heb nog steeds de grootste moeite om netjes te knippen en mijn tekenniveau is letterlijk dat van een 5-jarige :+ .
Punt is, als je dochter geen noemenswaardelijke problemen ondervindt en gewoon gelukkig is, laat je dan niet gekmaken door mensen die je even gaan vertellen aan wat voor mogelijke "afwijkingen" ze zou lijden. Maak je daar pas zorgen over op het moment dat het echt zo ver zou zijn dat er problemen hierdoor zijn.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

different1
Berichten: 3621
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 12:37

Even voor de duidelijkheid, ik vraag niet om een diagnose :)
Maar wellicht komen hier dingen boven waarbij ik denk, oja dat klopt wel, of juist dat ik iets totaal niet herken.
En verder, tja, om mijn verhaal kwijt te kunnen.

Mijn dochter is net 3 geworden, en is qua gedrag een kopie van mij, behalve dan het sociale vlak, want daarin is zij een stuk sterker dan ik.
En weet je, ik ben ook groot geworden, dus echt zorgen maak ik me niet maar het komt nogal rauw op m'n dak.

Natuurlijk heb ik wel dingen opgemerkt, maar het idd nooit als probleem gezien(nu is autisme ook geen probleem, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel).
Dat je bij je ouders een stuk brutaler/koppiger etc ben, lijkt mij niet meer dan logisch want je weet al redelijk goed hoe je ouders reageren.
Bij de opvang is ze nooit als "probleemgeval" opgemerkt, ze ging gewoon gelijk op met de rest, de een praat wat sneller, de ander is wat brutaler enz.
Wel opvallend is het feit dat ze veel inzicht heeft in bepaalde dingen, wat nog nooit voor gedaan is.
Maar goed, ik vind dat gewoon slim en niet iets waarvoor ze een etiketje zou moeten krijgen.

Als ik ja zeg, en mijn dochter nee, dat is lastig maar ook niet echt een typerend autistisch trekje lijkt me, ze verkent haar grenzen en heeft de kracht van woorden redelijk goed door.
Het dwars door je heenkijken bij stemverheffing of straf vind ik ook geen typisch autistisch trekje(of msschien wel, maar ik heb dat altijd als karakter gekenmerkt), het is een zelfverdedigingsmechanisme, want straf is niet leuk en soms onbegrijpelijk voor kleine kinderen, dus ja, dan doe je waar je goed in bent en laat je zien dat je heus niet klein te krijgen bent.

Ik vertel hier bewust niet wie het heeft gezegd, degenen die er specifiek om vragen krijgen pb.

LisaLuna

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:40

Niemand is tegenwoordig normaal.. Iedereen heeft weer iets.. 99% is volgens men autistisch .. die heeft borderline. Oh die persoon is niet spontaan, die is zeker autistisch. Er word zo snel een stempel op je geplakt dat is niet te geloven.

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:55

Uit jouw verhaal herken ik eigenlijk geen autistisch kind.
Mijn jongste loopt wegens algemene ontwikkelingsstoornis (mn fysiek, grove motoriek en spraak/taal) bij het COS en is daar dus ook uitgebreid getest, oa kijken ze daar ook naar autisme. Dat technisch handige wat jij noemt herken ik bij haar ook, ze hoeft maar een keer iets van een afstand gezien te hebben en ze weet hoe het werkt, en daarenboven sloopt ze van alles en als ze de motoriek had zou ze het weer in elkaar hebben ook (ze snapt het idee maar kan haar lichaam niet goed genoeg beheersen).
Bij ons is ze druk, levendig en brutaal, op het KDV juist een van de stilste en braafste kindjes (ik zie daar dus alleen in dat ze zich bij ons veilig genoeg voelt om rotzakkerij uit te halen :P )
Bij negatieve reacties van ons zijn er twee mogelijke gedragingen: 1) oost-indisch doof zijn en doorgaan met wat ze bezig was, zich mentaal afsluiten voor de correctie 2) overstuur raken en met hoofdje op de grond bonken.
Autisme is daar eigenlijk binnen 5 minuten al van de mogelijke diagnoses geschrapt.
Misschien heb je hier wat mentale steun aan?

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

different1
Berichten: 3621
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 13:16

Dank je urielle, daar heb ik idd mentale steun aan.
Ik ga wel naar het CB, en word ik daar niet wijzer ga ik naar de huisarts.
Niet zozeer omdat ik nu ineens denk dat er wat mis is met mijn kleine meid, maar wellicht krijg ik daar wat handvatten mee hoe ik kan handelen wanneer mijn dochter zich afsluit of hoe ik haar beter kan leren luisteren.
Ze is overigens niet altijd oost-indisch doof, het heeft ook te maken met vermoeidheid.
Maar ik vind haar over het algemeen genomen bijzonder makkelijk, als ze bijv. lekker met andere kindjes zit te spelen gaat ze zonder morren mee naar huis enz.
Maar ja, ze is net 3 geworden en heeft er best wel een kop op zitten, ik wil dat niet afkappen en er een schoothondje van maken.
Ze mag het best ergens niet mee eens zijn, ze mag best ontdekken wie ze is, maar er zitten grenzen aan.
En niet bij voorbaat al etiketjes plakken of denken: ze zal wel weer vervelend gaan doen enz.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:21

Mijn eerste reactie; is het dromerige, ongehoorzame, vermoeidheid etc van je kind niet een reactie op de thuissituatie?
Want na aanleiding van je topics kan ik mij ook wel voorstellen dat je kind dat wel meekrijgt en er ook last van kan hebben.

Maar zo te lezen hoef je je niet al te veel zorgen te maken, volg hierin vooral je eigen gevoel! En niet dat gevoel van een willekeurige ander (als de opvang het wel zo opvallen dat kun je er natuurlijk wel iets mee doen)

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:38

Je faalt echt niet als moeder, ook al zou je dochter autisme hebben dan heeft dat absoluut niets met jou te maken als moeder en opvoeder!
Achterblijvende taalontwikkeling kan iid een kenmerk van autisme zijn, maar als het kind wel sociaal contact maakt en speelt met andere kinderen, zou ik totaal niet aan autisme denken.
Als je zekerheid wil zou je haar moeten laten onderzoeken, maar dat heeft met deze jonge leeftijd nog totaal geen zin.
Autistische kinderen zijn gebaat bij structuur (welk kind niet?) en kunnen van slag raken bij onverwachte veranderingen. Een vast schema aanhouden en vooraf aankondigen wat je (die dag) gaat doen kunnen fijne hulpmiddelen zijn.
Maak je verder niet druk! Zoals je zelf zegt, jij bent ook gewoon groot geworden... en 1 autistisch kenmerk maakt je nog geen autist, dan zou ongeveer de helft van alle mannen met een wiskundige opleiding autist moeten zijn.

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:43

Gewoon lekker doorgaan met leven met je dochter. Iemand heeft je op de mogelijkheid gewezen en dat is vast niet verkeerd bedoeld, maar meestal is het gevoel van de moeder wel de juiste. Je ogen open houden en kijken hoe het op school gaat; wellicht is er niks aan de hand en mocht dit wel zo zijn, dan kan je haar dan alsnog laten testen o.i.d. maar persoonlijk zou ik dat op dit moment helemaal niet overwegen. Probeer goed consequent te zijn en inderdaad zoveel mogelijk structuur te brengen in haar leventje, dat heeft ieder kind nodig (en dat vergeten mensen wel eens). :)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:59

Mijn vriendin kwam er een tijd geleden achter dat haar (derde) zoon autistisch is. Mijn tweede en haar derde zijn dus even oud.

Mij vielen ook bepaalde dingen op aan haar zoon, maar vooral omdat zíj mij erop attendeerde. Ik gaf bijvoorbeeld na 6 maanden, voeding op de rapley methode. (niks prakken dus, maar alles zo in de hand). Haar zoon wilde niks van andere voeding weten, behalve melk. Toen ie bijna een jaar was, nog steeds alleen melk, terwijl die van mij volledig met de pot mee at.
Andere schoenen? Drama. Hij wilde dat niet. Maar op een gegeven moet je wel, dan zijn ze echt te klein: ze hebben dezelfde schoenen gevonden en dus een maat groter gekocht.
Hij kon volledig door het lint gaan, en op ruim 2 jarige leeftijd liet mijn vriendin eens vallen dat ie nog steeds 's ochtends een melkfles krijgt. Als ie dit niet in de ochtend kreeg, dan kon ie dus echt uit zijn plaat gaan..

Ik heb nooit gedacht dat dit al autisme was, maar het was toch wel apart. We praatten er ook over, maar eigelijk meer in de trant van: 'mijn zoon doet dit, herken jij dat van jouw zoon?'
Toen haar zoon 4 was en naar school ging, is dat dus helemaal geëscaleerd: hij was onhandelbaar in de klas, en kon niet meekomen. Toen is alles heel snel gegaan, en liet mijn vriendin me weten dat ze dus aan het onderzoeken waren of hij autisme heeft. Als heel snel bleek dat zo te zijn..(ASS)

Je hebt verschillende vormen, en mijn vriendin heeft zelf hoogstwaarschijnlijk Asperger, en haar (eerste) dochter ook. Dochter zit ook in onderzoeks traject trouwens.

Autisme heb je ook in verschillende mate, en ik heb zelfs vaker gehoord dat iedereen een vorm van autisme heeft.. Zelf heb ik waarschijnlijk ook Asperger (vandaar dat mijn vriendin en ik ineens zo aan de praat raakten erover, eindelijk herkenning in mijn denken en handelen..) Maar heb het nooit laten onderzoeken dus mag mezelf ook niet die stempel geven.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:03

Iedereen heeft wel kenmerken die binnen het autisme spectrum vallen. Pas als je er meer dan 7 (uit mijn hoofd) hebt, kun je een stoornis "geplakt" krijgen die onder het autisme valt.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:06

Klopt. En ik heb gewoon een test via internet gedaan voor Asperger, en daar scoorde ik dus erg hoog op. Maar dat is dus géén echte diagnose..

DearLove
Berichten: 1553
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:10

Misschien is het een indigo kind. Ik zelf ben dat ook en herken me in de door jou opgenoemde punten. Bij mij is ook vaak gezegd dat ik autistisch zou zijn en of ik niet een keer wat testjes enz. zou moeten doen. Dit was niet het geval. Veel indigo kinderen krijgen een stempel op zich gedrukt met een autistische vorm terwijl dit helemaal niet het geval is.

[url=https://www.viagrasansordonnancefr.com/viagra-naturel-pour-homme-liquide/]www.viagrasansordonnancefr.com viagra naturel pour homme liquide[/url]

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:21

TS ik heb alleen maar je OP gelezen en de rest verticaal.

Ik ken iemand die alleen maar met autistisch kinderen werkt. En zo te horen zijn er enorm veel gradaties en combinaties van hoogbegaafd tot werkelijk een mentale handicap qua intelligentie tot concentratieproblemen tot introvert,... noem maar op
Het zou kunnen dat je dochter een vorm heeft van autisisme al hoeft dit niet zo te zijn. Maar indien wel hoef je jezelf echt niet te schamen over dat je "symptomen" niet hebt opgemerkt. Vaak hebben kinderen met autisme de aard naar de ouders (althans dat zegt m'n kennis toch) en wat voor de "maatschappij" als "vreemd" beschouwd wordt of niet meer voldoet aan "de norm" is voor de familie/gezin juist heel normaal. En imo ook gewoon heel normaal zolang alles draait en goed gaat.
Als ze het vertelt over haar "leerlingen" dan lachen we er altijd mee dat iedereen wel wat autistisch is, want wie houdt niet van een bepaalde routine, heeft problemen met concentratie wanneer iets ons minder goed ligt of interesseert...

Heden plakt m'n graag overal een etiket op, terwijl dit helemaal niet hoeft of al helemaal niet hoeft te betekenen dat er een probleem is...

ken ook een jongetje dat autistisch is, maar naar een gewone school gaat en heel sociaal is. Ok hij is misschien een beetje hyper, kan koppig zijn en geraakt een beetje van slag wanneer iets niet verloopt zoals hij in gedachten had. Maar bij mijn weten is wat duidelijkheid en structuur goed voor elk kind. 't enige "probleem" is, dat hij op school niet hetzelfde "inzicht" heeft als de anderen. Geef hem een "methode" en hij kan alles en zonder is hij verloren.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:32

Ik heb ooit een kindje op consult gekregen waar de kleuterjuf reeds een "uitgebreid diagnostisch onderzoek" op gedaan had. Dat had ze dan ook mooi uit uitgeschreven inclusief de prognose en de medicatie die ze wilde opgestart zien ism de arts ...

Amehoela!

Mensen moeten echt eens stoppen met diagnoses te stellen ....

Voor de duidelijkheid: dat kind mankeerde echt NIETS :+
Laatst bijgewerkt door Belsje op 30-07-12 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:36

Of iedereen moet gewoon een labeltje krijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anonimo_h, L_Flo en 57 bezoekers