Welke hengst voor deze cabochon merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Welke hengst voor deze cabochon merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-02 20:18

De andere 'welke hengst' topics vond ik wel interessant. Volgend voorjaar laat ik onze stermerrie (cabochonxkeurpref van natronxeboniet) dekken. Ik heb al een idee door welke hengst maar dat verklap ik nog niet Haha! . dit jaar heeft ze een veulen gehad van OOSeven. Verschillende foto's van zowel de merrie als het veulen staan in mijn profiel. Ik ben benieuwd waar jullie op uit komen.

ter info, de merrie is 1.68. Ik vind maat erg belangrijk, het veulen wordt in principe gefokt voor de verkoop. De merrie is gewoon correct gebouwd, al zou je wel als opmerking kunnen maken dat het type wat ouderwets aan doet. In beweging is ze tactmatig. Ze heeft naar mijn mening geen hele goede stap hoewel ze op de lineaire een gemiddeldgoede score kreeg, maar ik wil graag meer ruimte in de stap. De merrie kan erg goed 'zitten' maar heeft wat moeite met de verruimingen. Ze showt erg omhoog (gelders) en zet wat weinig het voorbeen mooi weg.

Ik zou het fijn vinden om juist de reden te lezen waarom jullie kiezen voor een bepaalde hengst, alleen een naam daar heb ik niet zoveel aan.
Laatst bijgewerkt door astridh op 21-08-02 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:20

Misschien is Flemmingh wel iets voor haar. Als ik haar zo zie vind ik dat hij goed bij haar past.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-02 17:59

Het loopt niet storm, de experts even op vakantie Verward. Overigens Rinnie, waarom Flemmingh, hoewel kan ik zelf ook wel bedenken: modern type, mooi voorbeengebruik en het minpunt van Flemmingh de zwakke lendenpartij (volgens mij) kan de merrie wel hebben. Wat zou er tegen kunnen zijn op flemmingh? ik zelf vind dat er al zoveel flemmings lopen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:39

Ik heb zelf een 100% gelderse merrie en bij haar heb ik vorig jaar een veulen van Hero (HohensteinxWeltmeyer) gefokt omdat ik het duitse bloed mooi bij het gelderse vind passen en het type van Hero mooi op haar aansloot.
Deze combinatie heeft een heel mooi veulen gegeven met helaas 1 nadeel, het is een vos met erg veel wit terwijl zowel de merrie als de hengst bruin zijn.
Hij kan super bewegen en heeft veel maat, op veulenkeuring kreeg hij dan ook een 1e premie.
Meer info over Hero kun je vinden op de site van de havikerwaard.
Voor foto´s kun je in me profiel kijken.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:23

Ikzelf ben helemaal geen expert, vandaar ook mijn topic: welke hengst bij havidoff merrie, maar daar heb ik een mooie hengst gezien: Olivi. Ook donker, sterk achterbeen, mooi exterieur. En volgens mij lopen er daar nog niet zo heel veel van rond Haha!.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:29

Olivi heeft niet zo een heel goed sperma, vandaar ook dat er nog niet zoveel rondlopen plus Olivi = Jazz x Aktion niet echt heel gemakkelijk bloed maar op een brave merrie zou dat natuurlijk makkelijk kunnen,

AstridH als ik jou was zou ik dan voor een hengst met veel bloed gaan wat jou merrie (puur op papier gezien dan he) kan wel wat bloed gebruiken!! Helaas is dat moeilijk te vinden in de Hedendaagse fokkerij, maar wat dacht je van een hengst als stravinsky??

Afbeelding

En wat ik altijd mooi bloed vind maar is helaas alleen nog diepvries sperma van:

Balzflug
Afbeelding

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:39

Heb je een lineaire score formulier van je merrie? Erg handig als je ze naast het scoreboekje van de hengsten zet.
Misschien dat Redford wel wat voor jou merrie is. Krack C x Ferro, kan je volgend jaar al mooi veulens van kijken. Verder heeft hij een hele mooie 'ronde kont', die van jou merrie is wat te plat/ouderwets naar mijn smaak. Hij heeft in ieder geval ook maat. En een super galop, ietsje een gelders type wil nog wel eens een wat stamperige, teveel omhoogspringende galop geven.
Volgens de fokker van Krack C (die man is natuurlijk wel een ietsje bevooroordeeld) begint Redford ook steeds meer met de voorbenen te wapperen. Wat ik ervan gezien heb is de ruimte in draf in ieder geval ook wel okee.
Verder... volgend jaar dekken, geeft over 2 jaar een veulen, dan is Redford 6, plus nog drie jaar verder en dan heb je een driejarige als Redford negen is, dus heel goed verkoopbaar, want dan komt zn vader vast wel in the picture.....
Redford zelf heeft een hele mooie kap op zn hals, ik denk dat dat ook wel wat toe zou voegen aan je merrie.

Wat zeg je drvan?

www.melissen.net staan een stuk of wat foto's, www.arnd.nl 1'tje, en in het agrarisch dagblad van een week geleden staat een interview met zijn fokkers.

http://www.arjanbekkers.nl/html/txt_redford.html
http://www.tewis.nl/Page/Ned/Detail/Redford.html

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 13:09

Stravinsky vind ik ook wel passen. Ons veulentje is alleen een beetje een ponytje (propje), maar lopen kan ze onzettend! Ik ben heel erg benieuwd hoe die uitgroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 13:13

Inderdaad een hengst met bloed, en die luxe doorfokt, met een mooi lang voorbeen erin. Zelf ben ik geen stravinsky fan.
We hebben zelf een aantal olivi's, mooie veulens, met veel beweging.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 13:20

Pipo schreef:
Zelf ben ik geen stravinsky fan.


Mag ik weten waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 13:55

Ja, mag je weten, het is gewoon niet het soort hengst wat ik voor onze merrie's zou gebruiken. Ik vind het een beetje een stampertje in beweging.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 14:05

dankje!
Ik vind hem niet stamperig, maar als je 'vrij kort en snel' bedoeld dan kan ik er wel wat bij indenken. Hij heeft een erg flitsend achterbeengebruik! Als je een merrie hebt met veel front en een lange hals, die groot en ietwat traag beweegt denk ik dat Stravinksy heel wat kan verbeteren.

Een Stravinsky x Gribaldi, of een Stravinsky x Flemmingh, of Stravinsky x Hohenstein....

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 14:10

Ik ga wel mee met Olivi.

Waarom? Ik denk dat je produkt nog meer elektrischer zal zijn.
Nl. Olivi met 2X Amor en 2X Abgar xx en 2X Pericles xx in zijn pedigree.

Een vervanger voor volbloed.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 14:24

voorlopig een laatste reactie hoor...

gelders bloed wil nog weleens steile en korte koten geven, dit wil wel eens nadelig zijn voor de veer in de beweging. Kan het niet zo goed beoordelen vanaf de foto, maar volgens mij valt dat bij jou merrie wel mee? In ieder geval ook iets om mee te nemen... Montecristo heeft bv. hele steile koten.

en..... zat 'de juiste' er al tussen?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 15:14

Zo, ik was wel benieuwd of er al meerdere reacties waren dus onder het genot van een kopje koffie even stiekem ingelogd Haha! En zowaar....

Mijn eigen keuze is Sir Sinclair. Toch een beetje flemmingh maar in een ander jasje. Drie hele goede gangen, mooi rechthoekmodel en ik vind het een heel mooi type. Ik hoor graag jullie reactie hierop. Ik ga overigens ook nog even verder met jullie opties hoor. Wat de merrie betreft en de lineaire score, ze is gewoon over de hele linie correct gebouwd. Wat ik al schreef van de stap die ik zelf ruimer wil hebben blijkt voor een kwpn-er gemiddeld te zijn. Ook vind ik haar hals zelf wat kort voor mijn gevoel maar zo werd ze zeker niet beoordeeld. Dat platte in de croupe vind ik overigens ook als ze in het land staat met haar hals wat naar beneden (daarom ook die foto in mijn profiel gezet) echter in beweging is daar weinig meer van terug te vinden vind ik. Ze heeft wel heel veel veer in de beweging. Kijken jullie overigens ook nog naar eerdere veulens (haar veulen van ooseven bijvoorbeeld) om eventueel een hengstkeuze te maken? Dit merrieveulen werd op de keuring getypeerd als: zeer correct gebouwd, iets beknopt, halsaanzet wat laag maar halsgebruik in beweging heel goed, goede draf.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 15:23

Sir Sinclair viel me heel erg tegen op de eindbeoordelingsdag van het verrichtingsonderzoek. Veel te veel op de kop lopend, wel veel souplesse, maar (te) veel ruimte in de beweging waardoor het allemaal veel meer stuwend dan dragend was. Hij toonde ook een beetje zuur.
Heb je hem al eens zien lopen onder het zadel?
San Remo heb ik dan veel liever, niet zo spectaculair ruim maar goed gedragen en heel veel zelfhouding (wat ik dus absoluut miste bij de Sir Sinclair). Heb je die al eens gezien?
Iets beknopt, je wilt zelf liever meer lengte in de hals... Stravinsky niet dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 15:29

Komt wel goed met het op de kop lopen van sir sinclair, dier is nog erg jong, en die gaat van voren nog flink groeien.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 15:45

San Remo is met Wolkentanz erachter wel wat oud/klassiek bloed, voor een Cabochon merrie zou ik zelf iets kiezen met veel/modern bloed.

Ik heb zelf een zelfde soort merrie en moet ook nog een beetje op karakter letten, die merrie van mij is een typische Amor in alles wat ze doet Lips are sealed

Als mijn Flemmingh veulen volgend jaar een beetje lijkt heb ik ook al Sir in gedachten, verder staat Lancet met stip op mijn lijst.

Verder heb ik nog niemand gehoord over de dit jaar goedgekeurde De Niro x Balzflug, Son de Niro...
Een mooie hoogbenige hengst maar staat wel iets steil.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 16:14

Ik zou zelf op jouw merrie nooit voor Sir Sinclair kiezen.....heb je gelezen bij zijn eindbeoordeling wat voor een commentaar hij op zijn exterieur kreeg?? Moet je voor de lol eens lezen, dan vergaat je direct de drang om bij die hengst te dekken. Hij is bijna alleen goedgekeurd op zijn lopen maar exterieurmatig mankeert er behoorlijk wat aan.

En tja, je kan Stravinsky leuk vinden of niet, het blijft voor een volbloed een heel goed paard, en stamperig is ie niet, zeker niet, hij is wat vlug in het draven, mist wat tact, maar verder heel goed galopperen en stappen en een heel flitsend achterbeengebruik.
A.s dinsdag is zijn afstammelingenkeuring en ik heb al wat veullies gezien die daar mee gaan lopen en het zijn allemaal prachtig moderne types, heel chique, en mooi langgelijnd, en beter draven dan paps.... Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 16:24

Sir Sinclair is een goed ontwikkelde, rijtipische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. De schoft en schouder zouden royaler ontwikkeld moeten zijn. De rug is gezonken. De Croupe is rond en zou iets langer moeten zijn. Het achterbeen is lang. De hengst is week gekoot. De voorstand is Frans.

Son de niro is een goed ontwikkelde, hoogbenige en rijtypische hengst, de goed in het rechthoeksodel staat. De schoft en schouder zijn goed ontwikkeld. De rug is iets strak. De croupe heeft ruim voldoende lengte. De broekspier zou iets langer moeten zijn. Het fundament heeft ruim voldoende kwaliteit. De hoeven zijn voldoende ontwikkeld.

San Remo is een royaal ontwikkelde, rijtypische hengst, die zeer goed in het rechthoeksmodel staat. De hals is goed gevormd en goed gespierd. De schoft en schouder zijn royaal ontwikkeld. De rug en lendenen zijn iets lang. De broekspier zou iets meer lengte moeten hebben.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 16:37

Dat popperig van ons Stravinsky-veulentje komt ook wat bij moederskant weg.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 17:37

Ik ga mee in Flemmingh. Sterk beengebruik, mooie lange hals en langelijnd. De heel iets zwakke lendenenpartij kan de merrie zeker goed hebben. Vooral vind ik dat dit veulen meer lengte in de hals mag hebben en dat is iets dat Flemmingh geeft, ook een super beweging en goed type, Flemmingh lijkt me een uitstekende keuze. Voor meer info en foto's
www.vdlstud.com

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-02 20:23

Ik heb er nog 1 op mijn lijstje staan namelijk Jet-Set D -nee ik ga helemaal niet voor hengsten met supergoede gangen hoor Haha!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

mini
Berichten: 20
Geregistreerd: 22-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 20:48

Wouter24 schreef:
Olivi heeft niet zo een heel goed sperma, vandaar ook dat er nog niet zoveel rondlopen plus Olivi = Jazz x Aktion niet echt heel gemakkelijk bloed maar op een brave merrie zou dat natuurlijk makkelijk kunnen,

AstridH als ik jou was zou ik dan voor een hengst met veel bloed gaan wat jou merrie (puur op papier gezien dan he) kan wel wat bloed gebruiken!! Helaas is dat moeilijk te vinden in de Hedendaagse fokkerij, maar wat dacht je van een hengst als stravinsky??

Afbeelding

En wat ik altijd mooi bloed vind maar is helaas alleen nog diepvries sperma van:

Balzflug
Afbeelding



ag dat valt wel mee!
het is nog een jonge hengst heeft nog zat tijd om zich te bewijzen!
en slecht sperma is helemaal niet waar!
want er lopen hier bij ons in de buurt 3 jonge hengsten rond!

waarvan er enkele zich zullen bewijzen op de hk keuring! Sigaar


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:03

krack c vind ik er wel bij passen!
super gangen en zoals je weet presteert ie ook best onder ANKY!! whahah

hier ff een nakomelingetje!

Afbeelding

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers