Wormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 22:17

M'n verzorgpony's zitten weer heel erg te schuren en hun staart die in de winter net mooit was aangegroeit is weer helemaal kort aan de bovenkant Huilen Wil dit zeggen dat ze (teveel) wormen hebben of kan het ook iets anders zijn?
En kun je met 1 wormenspuit meerdere paarden doen (aangezien er meestal nog wat in zit, het is voor shetjes)?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:29

Ik doe zelf 2 x met mijn wormenspuit en hij blijft dus ook rustig 8 weken liggen. Zolang je niet onderdoseerd kan het makkelijk volgens mij (ik heb ok zo'n kleine grasmaaier)

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 22:31

Hoeveel kilo weegt 'n shet ongeveer Verward Tussen de 100-150 kg? Het is 'n shet (slank) van 87 cm en 1 van +/- 1m.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:35

Ik denk dat die shet van 1m. hoog rond de 200 kg. weegt.
Die van mij is 1.10 en woog 210 kg.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:42

Het kunnen wormen zijn maar ik denk aan deze tijd van het jaar meer aan de Exeemers. Pinky heeft er ook een beetje last van en schuurt zijn staart.
Ik gebruik een gel en vind het goed werken.
Verder was ik zijn staart minimaal 1 maal in de week met teershampoo

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 22:47

Ik heb niet de beschikking over water (alleen vies slootwater), dus dat wassen kan helaas niet.
Het zou eigenlijk weer tijd moeten zijn voor hun ontwormingsspuit (minstens 2-3 maanden geleden Frusty ). Als het exceem zou zijn zouden ze dan niet bij hun manen enz. ook last moeten hebben?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 11:41

Kais schreef:
Ik heb niet de beschikking over water (alleen vies slootwater), dus dat wassen kan helaas niet.
Het zou eigenlijk weer tijd moeten zijn voor hun ontwormingsspuit (minstens 2-3 maanden geleden Frusty ). Als het exceem zou zijn zouden ze dan niet bij hun manen enz. ook last moeten hebben?


Staartschuren kan een gevolg zijn van wormen, maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken.
Exceem is in deze tijd van het jaar misschien wel de meest voor de hand liggende optie.
Het kan zijn dat je pony alleen z'n staart schuurt en niet z'n manen, dat komt vaker voor.

Je zou kunnen beginnen met de staart goed wassen, bijv. met bethadineshampoo, dat ontsmet goed.
Dat je geen water bij de hand hebt is lastig, maar met een beetje creativiteit is daar natuurlijk wel een mouw aan te passen.
Flessen water, een emmer water meenemen, mogelijkheden te over !

Na het wassen (shampoo goed in laten werken en dan goed uitspoelen) kun je een jeukstillend middel gebruiken.
Mijn paard had ook enorme jeuk, en bij hem heeft AVS14 prima geholpen; dit middel is verkrijgbaar bij de ruitersportzaak en de paardendrogist.

Verder is het natuurlijk ook belangrijk dat je op tijd de wormkuur toedient !

Succes !

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 13:06

Dan zou ik het eens combineren.
EEn wormenkuur geven (en geen goedkope bij voorkeur) en wassen met betadine of teer shampoo.

Succes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 13:29

Kais het kan ook zijn dat ze misschien erg dik zijn? Daar kunnen ze ook jeuk van krijgen, en gaan ze vooral hun staartwortel schuren.
Om juist te ontwormen moet je wel een beetje het gewicht in de gaten houden, zodat je zeker weet dat ze genoeg binnen krijgen!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 13:30

Idd, als het al zo lang geleden is dat ze een wormkuur gehad hebben.. Zal ik toch maar snel een wormkuur geven. Ook als het schuren daar niet aan ligt!!
Met staart schuren heb ik eigenlijk geen ervaring, maar ze zeggen dat Sweet Itch erg goed helpt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 15:27

Hmm ff rekenen...
Met 1 wormenspuit kun je dan al gauw drie shetten doen...
Als je 2 streepjes per pony neemt dan.

Ik zou als ik jou was sowieso ontwormen, zeker als ze met meerderen in de wei lopen, en daarnaast kun je als je wilt proberen de staarten te wassen.
Shampo goed uitwassen omdat ze anders daar ook weer last van krijgen..
Sterkte!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 15:42

Wat voor wormenkuur gebruik je? Héél belangrijk is af en toe te wisselen van kuur, dus niet steeds op dezelfde basis. Ik wissel de goedkope en dure af dus of equest, of furexel/equivalan of strongid-p of equiworm, en niet te vaak achter elkaar geven. Ken een stal waar ze elke 6 weken netjes ontwormden, maar ze wisselde nooit af, tot er een veulen doodging aan een wormbesmetting en ze kregen dus echt elke 6 weken een kuur! Nu gebruiken ze dus af en toe een ander middel.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 21:28

Ik zal ze dan eerst maar 's ontwormen. Ze worden al bijna niet ontwormd, dus afwisseling is er volgens mij helemaal niet... Sinds het jaar dat ik ze ken kan ik me maar 1x herinneren dat hij ze heeft ontwormd, of ik moet 't 'n keer gemist hebben... Dus dan ga ik zelf maar 's kijken voor 'n wormenspuit