,,Gelukkig,, een hoefzweer.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

,,Gelukkig,, een hoefzweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 23:12

Petal,de moeder van Flair S is onder behandeling van een losse wand die ze gekregen heeft door chronische hoefbevangenheid.Eigenlijk ging het hartstikke goed,op wat gevoelige zolen na omdat ze zonder ijzers staat.Tot afgelopen maandag.Ik haalde haar stokkreupel uit het land.Vanochtend kwam de hoefsmid en die dacht dat de bevangenheid heel goed de kop opgestoken kon hebben.Hij adviseerde om de dierenarts er naar te laten kijken en de verdere behandeling vast te stellen i.v.m. haar veulen van 2 maanden.Tot de veearts kwam toch natuurlijk weer op de knieen om de hoef te bekijken en wat een verbazing:op de kroonrand zat een zachte plek die ook nog heel gevoelig was.De veearts kwam en inderdaad bleek het een doorgebroken hoefzweer te zijn.Hij heeft haar een spuit gegeven om het vocht af te drijven.Vanochtend en vanmiddag heeft ze lekker gesopt in een badje Biotex en toen ik vanavond van mijn werk kwam belastte ze haar been weer veel meer dan vanmiddag.Op dit moment staat ze weer even in de ,,week,,.Ik ben toch wel opgelucht,want ik had vanochtend al visioenen wat er met haar veulen moest als moeder inderdaad hoefbevangen zou zijn.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 04:08

Jeetje gelukkig maa, kan me de angst goed voorstellen. Trouwens bij een hoefzweer, weet ik dat de DA rekening al gauw kan oplopen tot 200 euro. Met name als hij terug moet komen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 09:20

Dat je een merrie moet laten inslapen terwijl er een veulen bijloopt dat eigenlijk nog te jong is om alleen verder te gaan is altijd mijn grote angst geweest.Maar als je dan natuurlijk moet kiezen tussen een paard dat vreselijke pijn lijdt en het veulen dan weet ik het wel.Gelukkig is het een harde merrie die altijd positief blijft en een echte doorzetter is.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:17

ik vind het wel raar dat je hoefsmid dat niet ff gekeken had of het een hoefzweer was.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 10:21

Aan de onderkant van de hoef was niets te zien.Inderdaad had hij op de kroonrand kunnen voelen of er soms iets op doorbreken stond,maar dat had ik zelf ook kunnen doen.Vanochtend is de DA weer geweest en heeft ze peniciline gekregen voor 3 dagen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:58

En daarom ben ik nou blij dat ik eerst de hoefsmid heb gebeld toen Flair in een keer kreupel was en er niks te zien was. De hoefzweer was er binnen een week uit!

Succes met je paardje!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 13:05

Bij Petal speelt natuurlijk de chronische hoefbevangenheid een grote rol.Hier komen de problemen ook vandaan.Ze staat nu lekker met haar kind buiten in het zonnetje en ik heb een adres van,, mijn ,,magnetiseur gekregen waar ik aloe vera kan halen.Dit spul blijkt geweldig te helpen bij dit soort problemen.Je probeert tenslotte op alle mogelijke manieren je dier in de benen te houden zowel letterlijk als figuurlijk.